2014-03-23, 19:45
Medlem
Maggoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Varför har du så mycket vatten? 2000w är nästan max vad ett vanligt vägguttag klarar av så du kan inte ha mycket större iaf. Minska på vattenmängden, öka starttempen på vattnet (t.ex förvärma på spisen eller ta varmvatten ur kranen) eller låt det ta närmare en timme.

Det verkar stämma att den är på 2000w också. 20l kallt vatten tar ca 50 minuter att värma till 80 grader med 2000w effekt.

Ok, tack för info. Jag testar i diskhon med mitt hemmabygge av en sous vide och rökugn controller . Gör med dubbla PID termostater så ja kan mäta både ugn/rök och kött samtidigt.
Citera
2016-01-19, 13:02
Medlem
Morgonrodnads avatar
Har letat fram en gammal riskokare från källaren och beställt PID-controller och halvledarrelä från Hong Kong. Nu är bara frågan om någon hittat en enkel och billig lösning på att få vattnet att cirkulera under de år tråden varit inaktiv?
Citera
2016-01-19, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Har letat fram en gammal riskokare från källaren och beställt PID-controller och halvledarrelä från Hong Kong. Nu är bara frågan om någon hittat en enkel och billig lösning på att få vattnet att cirkulera under de år tråden varit inaktiv?

Inte så viktigt att cirkulera vattnet, speciellt inte i ett så litet kärl som en riskokare.

Själv kör jag med en hembyggd 20l sous vide utan cirkulation. Cirkulerade i början vattnet med en akvarieluftpump men slutade med det och märkte ingen skillnad.

Sen har många PID-controllers inbyggda 3A relän. Om din riskokare är på <700w kan du skippa halvledarrelät helt om du önskar.
Citera
2016-01-20, 00:06
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
Inte så viktigt att cirkulera vattnet, speciellt inte i ett så litet kärl som en riskokare.

Själv kör jag med en hembyggd 20l sous vide utan cirkulation. Cirkulerade i början vattnet med en akvarieluftpump men slutade med det och märkte ingen skillnad.

Menar du att du testat och inte uppmätt någon temperaturskillnad på olika djup eller menar du att ingen blivit magsjuk ännu?
Citera
2016-01-20, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Menar du att du testat och inte uppmätt någon temperaturskillnad på olika djup eller menar du att ingen blivit magsjuk ännu?

både och

Oftast så är det inte några större mängder mat i förhållande till vattenvolym jag tillagar och då påverkas temperaturen knappt alls. Stoppar jag ner något större har jag sett att temperaturen kan diffa 1-2 grader som mest på olika platser i badet men att det jämnar ut sig efter ca 1h. Då cirkulerar jag vattnet manuellt genom att vända på påsarna ett par ggr första timmen och sen låta det va.
Citera
2017-01-01, 12:42
Medlem
Jag har experimenterat lite hemma, och följande verkar fungera utmärkt:

Jag slår in den kryddade maten hårt i gladpack, sedan fryspåse som jag tömmer på luft genom att sänka ned i en gryta med vatten. Värmer till rätt temperatur i grytan, sedan flyttar jag ner grytan i ugnen som jag värmt upp lite grann. Kollar av att temperaturen är bra i grytan, värmer upp ugnen lite mer om det behövs, sen stänger jag av ugnen och låter vara. Efter 2 timmar har tempen sjunkit endast 1-2 grader. Vill man köra längre drar man igång ugnen någon minut till man uppnår rätt temperatur igen. Om grytan står på en platta sjunker tempen några grader i timmen, men ugnen isolerar mycket bättre.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in