2016-01-18, 23:40
Medlem
Ja djäklar var det plötsligt vimlar av aktiva troll i tråden som försöker flytta bak debatten 10 år i tiden.

Deja vue!
Citera
2016-01-18, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Har jag missat helt eller; TV 4 Premium Play kör en film som heter "Palme -sista timmarna".; http://www.tv4.se/palmemordet/klipp/palme-sista-timmarna-3250272

Denna skall också komma upp på biograferna (vissa) med premiär 22 januari.; http://fhp.nu/Rio/Kalendarium/Filmfrukost/PALME---SISTA-TIMMARNA/

Ska bli spännande.

" Medverkande röster: Mårten Palme, Ingvar Carlsson, Kjell-Olof Feldt, Mona Sahlin, Jan Eliasson, Ulf Adelsohn, Mats Svegfors, Christina Jutterström, Jan Guillou, Maj Britt Theorin, Pierre Schori, Thage G Peterson, Anna- Greta Leijon, Helmuth Schmidt, Gro Harlem Brundtland, Ambulansföraren, sjuksköterskorna som tog emot på sjukhuset, samt flertalet vittnen från mordplatsen."

Del ett kommer 25/2 på TV4, och del två den 3/3.

http://www.tv4gruppen.se/Pressmeddelanden/2016/Ny-dokumentar-om-Palme-30-ar-efter-mordet---skildrar-sista-timmarna/
Citera
2016-01-19, 00:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Ja djäklar var det plötsligt vimlar av aktiva troll i tråden som försöker flytta bak debatten 10 år i tiden.

Deja vue!

Inte så konstigt kanske med tanke på att fallet är aktuellt i media i och med att GW:s revolver är på tapeten. Vad som är troll eller inte vet jag inte, men om du med troll menar alla som inte har läst igenom tråden på ett par år och därmed inte har full koll på allt och alla som har diskuterats så kan jag hålla med dig.

Fullt förståeligt, det är inte utan att man samlar mod i ett par dagar för att våga knysta något här i tråden, som en tät dimma ligger känslan av att tråden är en privat del av forumet tillhörande en begränsad skara självutnämnda förståsigpåare.

Om du samlar dig och redogör kort för vad vi ska diskutera så blir kanske ordningen återställd, är det piplängd eller om mördaren sköt med vänster eller höger hand, vad anses just idag vara avgörande för att klara upp mordet?

Själv är jag väldigt intresserad av Diana Walker, palmeutredningen.blogg samt KB, men vi kan ta det en annan gång om det passar bättre?
Citera
2016-01-19, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
En liten rolig grej här.

TV3's Vem mördade Olof Palme

https://www.youtube.com/watch?v=uZdU3L8CPnM

Spola ca 35:40 in i klippet.
Claes Borgström talar om huvudbonader först och kommer sedan in på glasögon.
Kolla GW's reaktion där efter ...

För er som har GW som GM, så kanske detta är ett bevis?
Wtf!!
Citera
2016-01-19, 06:17
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert Prytz
Men såhär skriver GW själv:

"I augusti 2013 fick jag ett tips om mordet på Olof Palme. Ett kortfattat brev där den anonyme avsändaren bifogade en revolverkula och dessutom ställde en enkel fråga. Kunde kulan möjligen komma från det vapen som användes när Palme blev mördad den 28 februari 1986?
"

www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/beskedet-om-vapengatan/

Lutar alltså åt att uppgiftslämnaren också undrar.

Eller en aptitretare som skulle göra GW intresserad för ett senare vapenöverlämnande. Där uppmärksamheten är det viktigaste. De som tror på en orkestrerad och slutlig lösning av mordet kan här känna doftspåren. Ska man presentera något kontroversiellt så gäller det att använda rätt kanal.

Den som skickade kulan var säker på att GW inte skulle hålla tyst.

Vilket knappast hade varit fallet om kulan skickats till Dag Andersson eller Kerstin Skarp.

Vilken version som är korrekt, har jag naturligtvis ingen aning om.
Citera
2016-01-19, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Vapnet är antagligen av typen "Double Action", vilket betyder att man inte behöver spänna hanen för att avfyra vapnet. Om man först spänner hanen till vad vi kan kalla ett "Single Action"-läge, så blir vapnets avtryckare lättryckt och känslig. Om man då han fingret på avtryckaren och börjar vifta runt så kan ett skott lätt råka avfyras.

Men om hanen inte är spänd och man väljer att avfyra vapnet "Double Action", så får man ta i betydligt mer och avtryckaren ska dras en ganska lång bit innan hanen är späd och faller. I det läget ska det alltså mycket till innan ett vådaskott avfyras.

Tack för den utläggningen!

Problemet är att vi idag inte vet i vilket läge revolvern befann sig i mordögonblicket.
Citera
2016-01-19, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Jag läser Morelius vittnesmål just nu och jag förstår inte hur du kommer fram till att "Morelius håller med." Så här säger han i förhöret:

Förhörsledaren (F): Du säger att han tog det här offret med vänster hand med axeln.
Morelius (M): Mm.
F: Gick han runt offret då?
M: Nej, bakifrån. Offrets vänstra axel.
F: Offrets vänstra axel. Hur reagerade offret då?
M: Vad jag förstod, vad jag minns så han vred väl sig sakta bakåt för att se vad som hände men han kom inte så långt i vridandet så att säga, det small direkt mer eller mindre.
F: Såg du om han innan de small om han hade den här fria handen i någon ficka...?
M: Handen var i fickan. Han tog upp, i samma veva som han tog honom på axeln så tog han också upp handen ur fickan.
F: Så du om han hade någonting i handen då?
M: Nej, men jag såg att det blixtrade till. Det var mynningsflammor, klara mynningsflammor.

http://www.itdemokrati.nu/page36z2.html

Han håller med i det avseendet att han inte såg en kropp falla ned innan andra skottet.

Det han vittnar om är 2 mynningsflammor och 2 skott i snabb följd. Där en kropp faller ihop efter de 2 skotten.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-01-19 kl. 08:16.
Citera
2016-01-19, 10:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Deja vue!

Ja och Expressen testar en vända till att försöka få gammalt murbruk att fastna.Nu med Jan Guillou
som murarlärling och slev i hand, ivrigt reparerandes utav "Casa di CP" ;-)

http://www.expressen.se/nyheter/guillou-om-gws-fynd-gar-inte-att-avfarda/
Citera
2016-01-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Ja och Expressen testar en vända till att försöka få gammalt murbruk att fastna.Nu med Jan Guillou
som murarlärling och slev i hand, ivrigt reparerandes utav "Casa di CP" ;-)

http://www.expressen.se/nyheter/guillou-om-gws-fynd-gar-inte-att-avfarda/

Det finns ett antal personer som är CP-skadade än idag.

Faktum är att samme CP var den enda personen i hela världen som hade papper på att han var oskyldig via hovrättsdomen.

Svårt att svälja för vissa rättshaverister och konspirationsteoretiker. Där man påpekar att han trots allt var den ende i hela världen som dömdes som skyldig via tingsrättsdomen. Som dock aldrig vann laga kraft.

Där IC än idag stödjer Lisbets utpekande. Precis som han en gång i tiden stödde Holmers och Ebbes utpekande av PKK. Även fast man kan misstänka att det skedde av orsaker som Näss tan hade med Säpo att göra.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-01-19 kl. 10:53.
Citera
2016-01-19, 10:34
Medlem
vinbras avatar
Nån som vet hur dags de spelar in Veckans Brott idag? Det lär ju klarna då om något resultat finns färdigt att redovisa.
Citera
2016-01-19, 11:26
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Dom 2 sista bilderna visar var kulorna låg:
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/del-2-brottsplatsfoton-palmemordet.html......
Redan här ser man hur Belichs beskrivning av var och hur hon hittade kulan blivit tillrättalagd för att stämma med Näss och Holmers överenskomna scenario med ensam galning till skytt. Polisman Kviberg gjorde säkert sitt bästa för att göra scenkartan med blodstänksområde och allt men har uppenbart varit styrd av en förutbestämd ensam placerad skytt för att få de tvärgående skottriktningarna till att gå ihop till en kompromiss.
Den stora hemlighet som absolut ingen skulle få veta var att Näss bakom ryggen på Holmer och t o m CIA, Säpo och SB-rörelsen ändrat spelreglerna och kunnat leja Baresic med mandat från NATO direkt.
Hans Gillis Carlssons upptäckt av kulans anslagspunkt mitt i blodpölen är beviset för en prickskytt.
Citera
2016-01-19, 11:30
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Detta är ett intressant stickspår. Såsom medlare i Irakkriget måste OP ha fått insyn i CIA-Contras vapenhandel och maffiosa affärsverksamhet. Oliver North såsom Bushs sändebud i Stockholm -85 måste då ha haft uppdraget att lugna ner OP samtidigt som han kunde erbjuda CIA:s beskydd inför den statskupp som lokala hemligtjänster verkade planera för om det skulle bli allvar. Först ett år senare och efter Palmemordet kom skandalen ut i offentligheten. Oliver North bedyrade att presidenten inte på något sätt varit ansvarig utan tog själv på sig skulden i tv. That's my hero sa svärmor fast jag förstod ingenting....
Vid en falskt motiverad husrannsakan hos v.Birchan efter mordet beslagtogs ett dokument om Iran-Contrasaffären. Detta skulle v.Birchan ha fått från just Oliver North. Om det var i samband med att han tillfrågades om lämpligt vapen mot Palme kan v.Birchan inte gärna bekräfta men givetvis har Säpo fått besked om den saken. Och givetvis kunde Nässgänget då fantisera ihop något samband med en Ove M på Lidingö som samtidigt också hade kunnat fixa till det amatörmässigt fixade vapen som Ausonius påstods ha använt och till slut råkade bli uppfiskat från Lidingöbron.....

Jag hittade 2 sajter som är inne på spåret med Iran-Contras affären:

https://samtider.wordpress.com/tag/olof-palme/

http://www.leopoldreport.com/

PS: Det finns så många olika spår så det blir svårt att skilja saker åt och varje palmespår borde egentligen ha en egen tråd för det ska bli lättare att få en jämförelse och överblick imho.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in