Citat:
Ursprungligen postat av
hohohojjfsdhg
Försöker att ta bort honom, blocka honom från hunden, men han blir så hyperventilerad som om han har panik. Brukar lägga ner honom på sidan och få honom att varva ner så fort han får resa sig upp springer han på igen. Kan ha honom nere riktigt länge. Ibland får han sån panik att han sprattlar sig loss.
Gör redan en hel del mentala övningar men eftersom han enbart får gå ut i ca 25 min åt gången blir han sällan trött av dem övningarna. Han är hur lugn som helst hemma, nöjd och sover men så fort vi är hos andra hundar blir han tokig. Perioder då han har varit bra och man har lagt spår och gått 2 tims promenader så har han varit likadan när vi kommit in till hundarna igen. Man ser att han är hur trött som helst ögonen håller på att falla ner på honom äääändå jagar han dem som om han hade hur mycket energi som helset :O
Men låt han inte träffa andra hundar då?
Visst kanske han blir glad för stunden, men han blir ju skadad och får ont. Är det värt det? Dessutom är det varken snällt mot din eller den andra hunden, att låta dessa situationer uppstå.
Ju fler gånger ni misslyckas med att få hunden lugn i dessa situationer, ju mer kommer beteendet bli befäst. Alltså kommer hunden att lära sig att -träffa hundar = gå upp i stress. Detta är inget som gynnar varken dig, hunden eller någon annan.
Att lägga ner hunden tycker jag att du ska sluta med pronto. Det stjälper mer än hjälper. Ist kan du sitta ryggsäck eller smeka hunden över bröstkorgen. Dock lär inte det hjälpa något när ni är i de situationerna...
Därför är det viktigt att träna passivitet under kontrollerade former. Låt aldrig hunden träffa eller komma fram att hälsa på någon annan hund förrän han är lugn. Ett koppel kan vara bra att använda för att hindra hunden att komma fram.
Mentala övningar kan man göra inomhus också!
Jag tränar min hund inomhus varje dag. Vi finslipar på olika lydnadsmoment, lär in nya moment, tränar stadga/uthållighet, lägger sök, osv.
Nosework borde du kolla upp!