2016-01-19, 07:18
Medlem
Hej

Min ettåriga hanhund har ett otroligt jobbigt beteende som jag inte blir av med. Eftersom vi enbart känner kastrerade hanhundar och tikar kan han inte slappna av med den. Jagar dem inomhus, ska slicka och jucka hela tiden på dem. Försöker man blocka honom blir han helt stresspanikslagen. Han vill inte ens ha godis eller ben om vi är med andra hundar. Han flämtar, gnyr och är uppe i varv hela tiden.

Detta är ett ganska stort problem då min kille i höstas genomgick en operation för armbågsdyspesli i armbågen och har nu artros och måste ta det väldigt lungt inomhus, inte hålla på att jaga andra hundar hit och dit. Jag skulle säga att han är understimulerad, tyvärr inget vi kan göra åt då vi har fått strikta order av veterinären att ta det lungt då han fortfarande ej är bra i tassen. Kan detta vara ett sexuellt beteende som kan försvinna med en kemisk kastrering eller är det enbart understimulering? Tacksam för alla svar och tips!
Citera
2016-01-19, 07:33
Medlem
Sharp19s avatar
Vilken ras är det?

Skulle gissa på en kombination av understimulering och att han inte riktigt vet sin plats i hierarkin.
En rejäl "tillsägelse" av en äldre hund borde sätta honom på plats... Hundar löser sina konflikter med våld, dock sällan mer våld än nödvändigt.

Detta görs i regel EN gång (så länge hundarna inte är precis jämngamla) sedan är problemet ur världen.

Juckande är ett dominansbeteende, och har sällan ett sexuellt syfte. I den åldern testar många hundar var gränserna går, precis som en tonåring.

Sätt tydliga gränser och låt aldrig hunden bestämma något. Vill den gå ut - ignorera i någon minut, därefter tar NI intitiativet. Samma sak med mat, godis och allt annat.
Citera
2016-01-19, 07:38
Medlem
Det är en golden retriver

Jaa nackdelen är att han har blivit tillsagd, flera gånger av andra hundar. De har till och med bitit ifrån när han varit för på. En av hundarna som sagt ifrån är en 7 årig tik och han vet att hans plats är under henne. Men han blir typ för taggad, backar i nån minut och typ panik gnyr och gnäller och så försöker han igen...

Försöker vara så hård som möjligt men eftersom han är dålig har jag inte så många chanser att låta han testa sig fram heller, han blir halt varje gång han jagat en hund inomhus så numera måste vi ha honom i hage eftersom han inte kan tagga ner. Varken kul för mig eller honom Därför funderar ja på kemisk kastrering av den anledningen om han lugnade sig lite så skulle han kunna slippa sitta i hage hos andra med hundar
Citera
2016-01-19, 07:53
Medlem
Sharp19s avatar
Jamen då så, den rasen är i regel inte särskilt vek.
Då klarar han säkert av att bli tillsagd av andra hundar utan att ta illa åt sig.

Vad ni som ägare kan göra:
Prova passivitetsträning på brukshundsklubben, sätt er ner och var stilla där det går förbi mycket hundar. Belöna (förslagsvis med godis) när han tar kontakt med dig i dessa situationer, och håll honom nära dig med kort koppel och ignorera beteendet när han blir "närgången". Detta avdramatiserar på sikt situationen, hur lång tid det tar går inte att svara på. Vissa lär sig snabbt, andra behöver mer tid.
Tillslut kan det gå förbi hur många hundar som helst utan att han reagerar nämnvärt mycket.

Se till att han får jobba med nosen i 10-20 minuter innan ni tränar bara så går det lättare.

Kastrering i all form är endast en "sista utväg" som långt ifrån alltid fungerar. Bättre att prova allt annat först!
Citera
2016-01-19, 08:06
Medlem
Haha jaa tur är ju det eftersom han åker på några dängor så som han beter sig

Okej tack för tipset ska absolut testa det Förstår att en kastrering inte är en lösning för alla problem, hade helst undvikit det helt eftersom det här är hans enda problem. Tråkiga är att vi ska resa bort om 4,5 vecka och vi har skaffat hundvakt, de enda som kan passa är ju just de med den 7 åriga tiken och eftersom han blir dålig har vi bestämt att han ska sitta i hage i 2 veckor, vilket inte alls känns roligt. Därför tänkte vi att kemisk kanske kunde hjälpa denna gången, för att se om han blev lugnare, önsketänkande haha då han kanske slapp hagen
Citera
2016-01-19, 08:39
Medlem
MeFfss avatar
Juckande är en överslagshandling.
Det händer när hunden blir så pass stressad/överexalterad att den inte vet vad den ska ta sig till, det blir kortslutning i hjärnan helt enkelt. Det har absolut ingenting med dominans att göra.

Helst ska du undvika att dessa situationer sker. Om situation skulle uppstå så går du lugnt in och avbryter genom att ta hunden därifrån. Se till att hunden varvar ner.

Understimulering kan du visst göra något åt. Mental stimulans är mer uttröttande och givande än fysisk stimulans.
Man kan tex ägna sig åt att träna lydnad, lägga spår, sök, trix, osv.
Det finns även pussel till hundar, där dom får ägna sig åt problemlösning. Sådana grejer kan man också göra själv om man inte vill lägga massa pengar på aktiveringsleksaker.

Kastrering lär inte hjälpa då problemet grundar sig i stress.
Citera
2016-01-19, 08:57
Medlem
Försöker att ta bort honom, blocka honom från hunden, men han blir så hyperventilerad som om han har panik. Brukar lägga ner honom på sidan och få honom att varva ner så fort han får resa sig upp springer han på igen. Kan ha honom nere riktigt länge. Ibland får han sån panik att han sprattlar sig loss.

Gör redan en hel del mentala övningar men eftersom han enbart får gå ut i ca 25 min åt gången blir han sällan trött av dem övningarna. Han är hur lugn som helst hemma, nöjd och sover men så fort vi är hos andra hundar blir han tokig. Perioder då han har varit bra och man har lagt spår och gått 2 tims promenader så har han varit likadan när vi kommit in till hundarna igen. Man ser att han är hur trött som helst ögonen håller på att falla ner på honom äääändå jagar han dem som om han hade hur mycket energi som helset :O
Citera
2016-01-19, 09:44
Medlem
MeFfss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hohohojjfsdhg
Försöker att ta bort honom, blocka honom från hunden, men han blir så hyperventilerad som om han har panik. Brukar lägga ner honom på sidan och få honom att varva ner så fort han får resa sig upp springer han på igen. Kan ha honom nere riktigt länge. Ibland får han sån panik att han sprattlar sig loss.

Gör redan en hel del mentala övningar men eftersom han enbart får gå ut i ca 25 min åt gången blir han sällan trött av dem övningarna. Han är hur lugn som helst hemma, nöjd och sover men så fort vi är hos andra hundar blir han tokig. Perioder då han har varit bra och man har lagt spår och gått 2 tims promenader så har han varit likadan när vi kommit in till hundarna igen. Man ser att han är hur trött som helst ögonen håller på att falla ner på honom äääändå jagar han dem som om han hade hur mycket energi som helset :O
Men låt han inte träffa andra hundar då?
Visst kanske han blir glad för stunden, men han blir ju skadad och får ont. Är det värt det? Dessutom är det varken snällt mot din eller den andra hunden, att låta dessa situationer uppstå.

Ju fler gånger ni misslyckas med att få hunden lugn i dessa situationer, ju mer kommer beteendet bli befäst. Alltså kommer hunden att lära sig att -träffa hundar = gå upp i stress. Detta är inget som gynnar varken dig, hunden eller någon annan.

Att lägga ner hunden tycker jag att du ska sluta med pronto. Det stjälper mer än hjälper. Ist kan du sitta ryggsäck eller smeka hunden över bröstkorgen. Dock lär inte det hjälpa något när ni är i de situationerna...
Därför är det viktigt att träna passivitet under kontrollerade former. Låt aldrig hunden träffa eller komma fram att hälsa på någon annan hund förrän han är lugn. Ett koppel kan vara bra att använda för att hindra hunden att komma fram.

Mentala övningar kan man göra inomhus också!
Jag tränar min hund inomhus varje dag. Vi finslipar på olika lydnadsmoment, lär in nya moment, tränar stadga/uthållighet, lägger sök, osv.

Nosework borde du kolla upp!
Citera
2016-01-19, 10:19
Medlem
Ålens avatar
Vad för hundar träffar han? En av mina höll på så här när han träffade hundar i samma ålder som själva var energiska, men var en helt annan när han träffade hundar som var lugna. Något som verkligen fick igång honom var hundar som bara rusar in utan att hälsa och tar över, det blev han rejält stressad av. Har märkt att han vill hälsa, lukta på och bli luktad av, ett bra stund när har träffar en annan hund. Visa hundar har inget intresse av det och då blir han osäker. Som om han uppfattar att de är nonchalanta emot honom . Efter en ordentlig hälsning brukar det gå bra och leka. Nu är han lugnare, men ser jag tendenserna till denna typ av överslagshandling (håller med ödlan, det är inte frågan om dominans) tar jag bara hem honom.

Jag skulle testa och låta hunden umgås med lugna hundar. Kanske äldre hundar. Tror det finns mindre risk för överslagshandling då. Tycker jag ser samma sak när min hund träffar människor. Han ser genast på en människa om det är chill typ som man kan sitta i knät och mysa med eller en som är hyper och som man kan leka full rulle med.
Senast redigerad av Ålen 2016-01-19 kl. 10:23.
Citera
2016-01-19, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeFfs
Men låt han inte träffa andra hundar då?
Visst kanske han blir glad för stunden, men han blir ju skadad och får ont. Är det värt det? Dessutom är det varken snällt mot din eller den andra hunden, att låta dessa situationer uppstå.

Ju fler gånger ni misslyckas med att få hunden lugn i dessa situationer, ju mer kommer beteendet bli befäst. Alltså kommer hunden att lära sig att -träffa hundar = gå upp i stress. Detta är inget som gynnar varken dig, hunden eller någon annan.

Att lägga ner hunden tycker jag att du ska sluta med pronto. Det stjälper mer än hjälper. Ist kan du sitta ryggsäck eller smeka hunden över bröstkorgen. Dock lär inte det hjälpa något när ni är i de situationerna...
Därför är det viktigt att träna passivitet under kontrollerade former. Låt aldrig hunden träffa eller komma fram att hälsa på någon annan hund förrän han är lugn. Ett koppel kan vara bra att använda för att hindra hunden att komma fram.

Mentala övningar kan man göra inomhus också!
Jag tränar min hund inomhus varje dag. Vi finslipar på olika lydnadsmoment, lär in nya moment, tränar stadga/uthållighet, lägger sök, osv.

Nosework borde du kolla upp!

Tyvärr måste jag ju då hela min släkt har hund själv och han inte alltid kan vara hemma. Sen känner vi bara människor som själva har hund som kan passa honom vilket försvårar problemet då vi nu för första gången i hans ettåriga liv behöver en hundvakt åt honom. Hade gärna undvikt att träffa andra hundägare men då han kommer ha den här sjukdomen under hela hans liv försvåras problemet.

Det var inomhus jag menade, kör både inomhus och utomhus, nosework ska jag absolut kolla upp, han älskar sök både hemma och utomhus
Citera
2016-01-19, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Vad för hundar träffar han? En av mina höll på så här när han träffade hundar i samma ålder som själva var energiska, men var en helt annan när han träffade hundar som var lugna. Något som verkligen fick igång honom var hundar som bara rusar in utan att hälsa och tar över, det blev han rejält stressad av. Har märkt att han vill hälsa, lukta på och bli luktad av, ett bra stund när har träffar en annan hund. Visa hundar har inget intresse av det och då blir han osäker. Som om han uppfattar att de är nonchalanta emot honom . Efter en ordentlig hälsning brukar det gå bra och leka. Nu är han lugnare, men ser jag tendenserna till denna typ av överslagshandling (håller med ödlan, det är inte frågan om dominans) tar jag bara hem honom.

Jag skulle testa och låta hunden umgås med lugna hundar. Kanske äldre hundar. Tror det finns mindre risk för överslagshandling då. Tycker jag ser samma sak när min hund träffar människor. Han ser genast på en människa om det är chill typ som man kan sitta i knät och mysa med eller en som är hyper och som man kan leka full rulle med.

Han umgås typ enbart med äldre hundar Hundar som helst bara ligger och sover inomhus medans han står och typ juckar och hoppar på dem medans de försöker sova. Ligger och pussar och gnyr vid deras fötter medans dem blir irriterade av att inte få ta det lungt Han får hälsa och nosa rätt länge, eftersom han inte får leka med andra hundar då han blir rejält halt efter så brukar vi ta en långpromenad då de får hälsa på varandra. Måste även tillägga att även här är han ganska jobbig, drar i kopplet och ska följa efter som en höök. När vi kommer in sen och den andra hunden vill sova jaaa då vill inte han, då är han på igen
Citera
2016-01-19, 11:27
Medlem
Provocative2.0s avatar
Synd att min fostratik är död sedan länge.
Hon satte flertal hanar på plats så de lärde sig.
En labbe som låter precis som din är typexemplet.
Denna hane rusade fram till tiken i en trädgård. Hon reser sig upp, morrar en aning o visar tänderna.
Hanen i fråga gjorde ett nytt försök en timme senare med samma resultat.
Enl ägaren förändrade detta den hunden i det ögonblicket.
Han gick från odräglig till reserverad mot alla hundar o lekte bara med de som själva inbjöd inklusive denna tik.

Så kan du genom div uppfödare hitta en ledartik som haft ett par kullar så kanske du kan hitta en liknande tik. Kanske inte funkar alls. Men värt ett försök.

Men enklast är faktiskt att kastrera honom, kirurgiskt redan nu.
Att ta valpar efter honom är ändå kört o en kastrerad hane i dag är helt ok. Var värre för 15 år sedan. Då varman dum i huvudet om man kastrerade.
Även jag som är antik har svängt i den frågan då jag sett så pass många kastrerade hanar sista tiden som är helt ok i lynnet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in