2016-01-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Grönt kort har de väl kört med hela säsongen i Serie B, eller?
Det har varit mycket snack under lång tid, men det är först nu som man ska börja använda det...

*

Underbara matcher i Serie B. Avellino mot Salernitana på lördag. Fantastisk match. Matchen senast Salernitana mot Avellino:
https://www.youtube.com/watch?v=veJjv7avULI

Och på måndag så så är det den gigantiska matchen mellan Crotone och Cagliari. Finalen i Serie B!

Dessena är såklart borta för resten av året, men Storari och Sau har inte heller kunnat delta på träningarna. Därmed försvinner det mesta av Cagliaris styrka mot de andra Serie B-lagen. Cagltiaris kamp för att nå Serie A kommer att bli svår, dramatisk och med panik i blicken. Om man måste stanna ännu ett år så fylls Serie B på med ytterligare lag från Serie A, samtidigt som man själv måste anpassa truppen ännu mer efter Serie B-förhållanden.

Paniken är på allvar, för man måste klara det denna säsong.
Citera
2016-01-15, 22:57
Medlem
myskankans avatar
Det ser ut att bli en fin mercato för Juve. Mandragora verkar vara klar, han får då fortsätta i Pescara till sommaren. En köpoption ska finnas för Sensi, som kommer att fortsätta i Cesena, men ägas av Sassuolo. Det snackas även om att Trotta är nära en liknande affär som Sensi.

Då fortsätter jakten på en målvakt.

Spezia - Bari 0-0. Jag såg inte matchen. Men Bari har tur att Brescia och Cesena möter varandra på söndag, så att inte båda lagen kan gå om. Avellino ligger där och lurar också. Men i och för sig så är det långt kvar på säsongen, mycket kan hända.

Skönt att Serie B har startat igen. Avellino - Salernitana som Brille68 nämner är nästan ett måste att se. Men det kanske blir Pescara - Livorno för min del, får se hur jag gör.
Citera
2016-01-16, 14:53
Medlem
sebastian_s avatar
Lyssnar på andra avsnittet av corvino-podcasten. De gör det bra det här avsnittet, men det är en bedrift att undvika själva fotbollen helt och hållet. En podcast som gästas av Borell en gång i månaden är mer lagom än det här.

Här är ett bra komplement för att få överblick av som händer på den där gröna plätten. http://www.fullmatchesandshows.com/2016/01/16/total-italian-football-15th-january-2016/
Senast redigerad av sebastian_ 2016-01-16 kl. 14:56.
Citera
2016-01-16, 18:45
Medlem
Dagens stora match var såklart Avellino mot Salernitana. Där Trotta avgjorde! Avellino blandar sig därmed i kampen om Serie A-plats, medan Salernitana är inblandad i nedflyttningsstriden.

Novara förlorade borta mot Latina, och därmed gick Pescara upp till tredjeplatsen. För Livorno förlorade borta mot Pescara med 2-1. Pescara gjorde två straffmål i andra halvleken, varav den avgörande kom på övertid. 11 matcher utan vinst. Tre usla poäng av 33 möjliga. Livorno ligger nu på nedflyttningsplats.

I nästa match möter Livorno det absoluta bottenlaget Como, som vann mot Perugia. Jag gillar Como, där Gianluca Festa är tränare och Gianfranco Matteoli numera styr affärerna. Två legendarer som spelade tillsammans i Cagliari under de gyllene åren i början av 1990-talet, och som fortsatt att vara verksamma inom klubbens organisation under Cellino.

(Gianluca Zambrotta kommer från Como och är hederspresident i klubben. Och ja, jag skriver nästan alltid ut namn som börjar på ”Gian”... Alla jävla italienska förnamn borde börja på Gian. Gärna som Zambrotta följa upp med ett efternamn på Z. Gianfranco Zola...Gianluigi kan dock nästan bli för bra, men det kan ju liksom Luigi förkortas till Gigi. Gigi Buffon, Gigi Riva, osv...)

För bara ett par dagar sedan så fick Como låna stortalangen Barella från Cagliari, som mycket riktigt spelade från start idag. Liksom Festa är han född i Cagliari. Född 1997, spelat matcher i Serie A och såklart i Serie B, och i alla ungdomslandslag mellan U15 till U19.

Dessutom har Como flera intressanta spelare, t ex Scuffet som målvakt, Casasola som spelar i Argentinas U20-landslag (vann sydamerikanska mästerskapet 2015 för U20), och det var Ganz som avgjorde mot Perugia.
Citera
2016-01-16, 23:39
Medlem
Så jävla häftigt att Ranieri lyckas med i sammanhanget minimala resurser i PL. Att Allegri har visat sig ha den kontroll som jag vet att han normalt har förvånar mig inte, även om jag inte riktigt trodde att han skulle lyckas med den spektakulära upphämtning som Juventus genomfört.

Båda är stora tränare, Allegri en av de allra bästa i världen. Tränare som visat sitt värde genom att arbeta sig uppåt. Och båda har slagit igenom på allvar i Cagliari!

Napolis Sarri har också visat sig vara redo för att utmana om lo Scudetto. Han har ett riktigt bra lag som han lyckas utnyttja på ett fint sätt. Offensivt, underhållande och vinnande.

Mancini har länge haft marginalerna med sig utan att imponera och nu så jämnar det ut sig, medan Mihajlovic har haft det lite svårare men nog har agerat på ungefär samma nivå. Lippi lurar i vassen... Milan borde såklart vara bland de fyra främsta... Båda Milano-lagen borde vara betydligt bättre än Napoli om man ser till spelarnas löner.

På samma vis borde Roma också såklart vara bättre än Napoli, men de körde fast och nu får Spalletti köra vidare. Kan bli bra. Låt oss hoppas att Totti kan få ett uppsving.

Lägg till den offensiva, underhållande och framgångsrika fotboll som Di Francesco och Ventura står för så inser man att Calcio självklart står väl rustade träningsmässigt. Giampaolos Empoli får vi kanske vänta på att utvärdera...

Man kan snacka tränare hur mycket som helst inom Calcio. Så mycket handlar om taktik och att det finns så många olika riktningar samtidigt. Och det ställer oerhörda krav på spelarna. Ofta hyllar man offensiva tränare, men jag gillar tränare som använder lagets styrkor och lyckas efter de resurser de har tillgängligt.

Inom gli Azzurri så blir svängningarna betydligt mindre. Därför är det betydligt lättare at ha fördomar om landslaget än om italienska klubblag generellt.
Citera
2016-01-17, 13:40
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Dagens stora match var såklart Avellino mot Salernitana. Där Trotta avgjorde! Avellino blandar sig därmed i kampen om Serie A-plats, medan Salernitana är inblandad i nedflyttningsstriden.

Bra drag på läktaren, som det ska vara. http://i.imgur.com/5tO983d.jpg http://www.legab.it/fileadmin/templates/photogallery/renamed/5261_22_2016_01_16_1770_1743/20160116_181322_414139_14872578.jpg
Insigne spelade fram Trotta, båda två gjorde det bra när dom fick komma in i andra halvlek.
Citera
2016-01-18, 06:43
Medlem
cyberkalles avatar
I Lega Pro så sänkte Südtirol bort segern mot bottenlaget Albinoleffe(vilket underbart namn)
2-2 slutade matchen och Südtirol tappade mark mot topplaget och ligger nu femma och fem poäng efter serieledarna.
Citera
2016-01-18, 14:25
Medlem
Hunden007s avatar
årets överrasknings lag Sassuolo? någon som tycker något annat?
Citera
2016-01-18, 22:01
Medlem
Ha ha fantastiskt! Vilken jävla saga. Alessandria är i semifinal i Coppa Italia. Två mål av Bocalon borta mot Spezia under de sista minuterna har tagit dem till semifinal mot Milan i Coppa Italia.

Vinnaren av den semifinalen är med all sannolikhet kvalificerad för EL. Herregud, tänk om Alessandria från Lega Pro spelar i Europa nästa år.
Citera
2016-01-18, 22:09
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Ha ha fantastiskt! Vilken jävla saga. Alessandria är i semifinal i Coppa Italia. Två mål av Bocalon borta mot Spezia under de sista minuterna har tagit dem till semifinal mot Milan i Coppa Italia.

Vinnaren av den semifinalen är med all sannolikhet kvalificerad för EL. Herregud, tänk om Alessandria från Lega Pro spelar i Europa nästa år.

nej. man måste vinna cupen för att få en plats i Europa. räcker inte med finalförlust och då går platsen till sexan.
Citera
2016-01-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
nej. man måste vinna cupen för att få en plats i Europa. räcker inte med finalförlust och då går platsen till sexan.

Jag har hört det innan, men inte sett några källor.
Citera
2016-01-18, 22:23
Medlem
Hunden007s avatar
Citat:
Jag har hört det innan, men inte sett några källor.

finns många exempel.
När IFK vann cupen så inte Örebro platsen.
Arsenals cup vinst emot Aston Villa, Då fick inte Villa platsen utan typ sjuan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in