Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Bra snack. Gamla hjältar ska hyllas även om han kanske inte i första hand var känd från Calcio.
En annan keeper från engelska ligan var ju serben Petar Borota. Showman & kultlirare i Chelsea under 80-talets början då klubben var nere i andraligan. Han avled i Genua 2010, 57 år gammal. Borota bodde i Genua de sista 15 åren av sitt liv där han försörjde sig som konstnär. Snacka om målvaktstavlor! Han hyllades i Sampdorias matchprogram då han avlidit, för trots att han inte spelat för klubben var han ju en profil i stan.
Det var vännerna Vujadin Boskov & Sinisa Mihajlovic som fick honom att bosätta sig där. Under kriget i Jugoslavien så hamnade Borota i någon härva med stulen konst & blev satt i fängelse. Jag kan inte det där riktigt. När han släpptes tyckte Boskov & Mihajlovic att han skulle komma till Genua.
I Chelsea var han fansens store favorit. Borota var en helt galen profil som det finns massvis med skrönor om. Han var ute & dribblade vid mittplan, var uppe på hörnor trots att man ledde, satt & läste matchprogrammet när spelet var vid andra målet, tog inkast trots att motståndare var i närheten. Han lär även ha brukat kasta bollen mot ribban från målområdeslinjen. Det där vetefan alltså, men folk svär på att han gjorde det när bollen var i spel!

Borota var dock seriös både med fotbollen & konsten. Han tyckte att det var viktigt att underhålla publiken.
Tveksamt dock om det funkat i Chelsea idag. Det var en annan klubb då med andra fans. Jag säger inte att deras fans idag är plast eller gloryhunters, jag hoppas tvärtom att de uppskattar en sådan gammal kultlirare. För han är legend hos dem som var med på den tiden. Det var klubbledningen som tyckte det fick vara nog. Droppen var när han lär ha svept en flaska whiskey innan match mot Rotherham & släppt in 6 mål. Ledarstaben spetsade téet för att värma sig. Skrönan säger att Borota fick tag på flaskan & stod i duschen & drack upp allt. Bland fansen var han kung dock.
Mihajlovic flög upp till Genua så fort han hörde att Borota avlidit. Boskov var redan där. Dagens spelare tjänar stora pengar så den sortens livshistorier blir det nog inte längre, att man flyttar till Genua & hankar sig fram som konstnär.