2016-01-13, 00:06
Medlem
snillet_1s avatar
Det verkar i princip vara klart nu. Spalletti till Roma. ÄNTLIGEN. García har inte utvecklat någonting sedan första säsongen, är usel i Europa, svag i stormatcherna och underminerad till tusen vid det här laget. Vad var det, femte styrelsemötet för att diskutera hans framtid i dagarna? Det går ju inte att ta på allvar till slut.

Men. Han har resultatmässigt i slutändan lett Roma till mycket bra resultat och skall ha respekt för det. Tyvärr är han inte den stortränare jag anade efter första året. Han har visat sig alldeles för taktiskt ensidig för att vara en tränare för de största klubbarna.
Citera
2016-01-13, 10:44
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det verkar i princip vara klart nu. Spalletti till Roma. ÄNTLIGEN. García har inte utvecklat någonting sedan första säsongen, är usel i Europa, svag i stormatcherna och underminerad till tusen vid det här laget. Vad var det, femte styrelsemötet för att diskutera hans framtid i dagarna? Det går ju inte att ta på allvar till slut.

Men. Han har resultatmässigt i slutändan lett Roma till mycket bra resultat och skall ha respekt för det. Tyvärr är han inte den stortränare jag anade efter första året. Han har visat sig alldeles för taktiskt ensidig för att vara en tränare för de största klubbarna.
Ja även om Roma inte vill vara den eviga tvåan är andraplatsen två år i rad väldigt bra.

Förutsättningarna har nu ändrats en hel del inför Champions league mot Madrid. Spalleti bör vara en bättre tränare än Zidane, och det manodepressiva Roma kan kanske få en energitopp till de mötena. Ska bli spännande att se vad som händer med en spelare som Dzeko, han kanske väcks till liv. Eller så blir det klassiskt Spalletti-spel med Totti från start som matar fram bollarna till Gervinho och Salah.
Citera
2016-01-13, 22:09
Medlem
zachs avatar
Zach är lite vemodig å ledsen i ögat nu. Tycker om rudi. Samtidigt så håller jag med om att han körde fast å inte verkade kunna lösa det.

Men ändå. 2 silver. En säsong med 85 poäng (vilket borde räcka till guld). Ingen förlust mot lazio. Han vann 56,8% av alla matcher. Efter Ranieri är han bäst i Romas historia. Under en period då calcion växer sig allt starkare. Trots att roma hyfsat framgångsrikt sålt bort det mesta av det bästa.

Spalletti nu. Min favorit inom tränarkåren. Tottis med (bara en sån sak!). Höll på att revolutionera fotbollsvärlden med hans 4-5-1 (& aktiva bollkallar) med totti som "anfallare" (typ strax bakom mittfältet. Egentligen). Bidrog till senaste titeln roma vann. Och va ständigt tvåa efter inter. Men och det ett stort jävla men, det var under calciopolieran då juventus rättvist inte va i topp. Och roma under hans sista dagar såg mer krampaktigt och stelt ut än garcias dito.

Sörjer avskedet av garcia helt klart. Tycker många romanisti glömmer vad han gav och vilka vi är alltför snabbt. Samtidigt va det rätt man att ta över (även om jag normalt ställer mig tveksamt till återkomster).

Låt oss nu bara allihop hoppas han trollar fram en ny framgångsrik roll för totti. Som trequartista!!!
Citera
2016-01-13, 23:24
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Bra snack. Gamla hjältar ska hyllas även om han kanske inte i första hand var känd från Calcio.

En annan keeper från engelska ligan var ju serben Petar Borota. Showman & kultlirare i Chelsea under 80-talets början då klubben var nere i andraligan. Han avled i Genua 2010, 57 år gammal. Borota bodde i Genua de sista 15 åren av sitt liv där han försörjde sig som konstnär. Snacka om målvaktstavlor! Han hyllades i Sampdorias matchprogram då han avlidit, för trots att han inte spelat för klubben var han ju en profil i stan.

Det var vännerna Vujadin Boskov & Sinisa Mihajlovic som fick honom att bosätta sig där. Under kriget i Jugoslavien så hamnade Borota i någon härva med stulen konst & blev satt i fängelse. Jag kan inte det där riktigt. När han släpptes tyckte Boskov & Mihajlovic att han skulle komma till Genua.

I Chelsea var han fansens store favorit. Borota var en helt galen profil som det finns massvis med skrönor om. Han var ute & dribblade vid mittplan, var uppe på hörnor trots att man ledde, satt & läste matchprogrammet när spelet var vid andra målet, tog inkast trots att motståndare var i närheten. Han lär även ha brukat kasta bollen mot ribban från målområdeslinjen. Det där vetefan alltså, men folk svär på att han gjorde det när bollen var i spel! Borota var dock seriös både med fotbollen & konsten. Han tyckte att det var viktigt att underhålla publiken.

Tveksamt dock om det funkat i Chelsea idag. Det var en annan klubb då med andra fans. Jag säger inte att deras fans idag är plast eller gloryhunters, jag hoppas tvärtom att de uppskattar en sådan gammal kultlirare. För han är legend hos dem som var med på den tiden. Det var klubbledningen som tyckte det fick vara nog. Droppen var när han lär ha svept en flaska whiskey innan match mot Rotherham & släppt in 6 mål. Ledarstaben spetsade téet för att värma sig. Skrönan säger att Borota fick tag på flaskan & stod i duschen & drack upp allt. Bland fansen var han kung dock.

Mihajlovic flög upp till Genua så fort han hörde att Borota avlidit. Boskov var redan där. Dagens spelare tjänar stora pengar så den sortens livshistorier blir det nog inte längre, att man flyttar till Genua & hankar sig fram som konstnär.
Citera
2016-01-14, 00:34
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
En annan keeper från engelska ligan var ju serben Petar Borota. Showman & kultlirare i Chelsea under 80-talets början då klubben var nere i andraligan. Han avled i Genua 2010, 57 år gammal. Borota bodde i Genua de sista 15 åren av sitt liv där han försörjde sig som konstnär. Snacka om målvaktstavlor! Han hyllades i Sampdorias matchprogram då han avlidit, för trots att han inte spelat för klubben var han ju en profil i stan.

Det var vännerna Vujadin Boskov & Sinisa Mihajlovic som fick honom att bosätta sig där. Under kriget i Jugoslavien så hamnade Borota i någon härva med stulen konst & blev satt i fängelse. Jag kan inte det där riktigt. När han släpptes tyckte Boskov & Mihajlovic att han skulle komma till Genua.

I Chelsea var han fansens store favorit. Borota var en helt galen profil som det finns massvis med skrönor om. Han var ute & dribblade vid mittplan, var uppe på hörnor trots att man ledde, satt & läste matchprogrammet när spelet var vid andra målet, tog inkast trots att motståndare var i närheten. Han lär även ha brukat kasta bollen mot ribban från målområdeslinjen. Det där vetefan alltså, men folk svär på att han gjorde det när bollen var i spel! Borota var dock seriös både med fotbollen & konsten. Han tyckte att det var viktigt att underhålla publiken.

Tveksamt dock om det funkat i Chelsea idag. Det var en annan klubb då med andra fans. Jag säger inte att deras fans idag är plast eller gloryhunters, jag hoppas tvärtom att de uppskattar en sådan gammal kultlirare. För han är legend hos dem som var med på den tiden. Det var klubbledningen som tyckte det fick vara nog. Droppen var när han lär ha svept en flaska whiskey innan match mot Rotherham & släppt in 6 mål. Ledarstaben spetsade téet för att värma sig. Skrönan säger att Borota fick tag på flaskan & stod i duschen & drack upp allt. Bland fansen var han kung dock.

Mihajlovic flög upp till Genua så fort han hörde att Borota avlidit. Boskov var redan där. Dagens spelare tjänar stora pengar så den sortens livshistorier blir det nog inte längre, att man flyttar till Genua & hankar sig fram som konstnär.

Vilken klubb tror du det där hade funkat i idag?
Citera
2016-01-14, 01:09
Medlem
Stivalis avatar
Den otursförföljde Ludo Coeck
Konstnären Petar Borota hade ändå fina år i Genua så det var inget tragiskt livsöde alls egentligen. För belgaren Ludo Coeck, som jag precis såg en dokumentär på Youtube om, slutade det i tragedi däremot. Coeck var ju storstjärna & spelregissör i Anderlecht (1972-83) som ju då var bland Europas bästa lag. Han vann Cupvinnarcupen två gånger & UEFA-cupen en gång med Anderlecht. Var stjärna i VM 1982 med Belgien. Det var alltså en spelare av yppersta klass som Inter värvade till säsongen 83/84.

Coeck imponerade stort på lagkamraterna i Inter & i dokumentären verkar han ha lärt sig italienska direkt. Problemet var att så fort han drog på sig Inters tröja så började skador plåga honom. Det blev bara 9 matcher (enligt Wikipedia) då han hade problem hela tiden. En besvikelse såklart. För även om han visat kvalitet så fanns det en idiotisk regel som bara tillät två utländska spelare så man var extra känsliga för skador på dessa.

Till säsongen 84/85 släppte Inter därför Coeck till Ascoli där han mottogs som en frälsare. Han var på väg tillbaka & hade gjort inhopp i EM-84. Så här i efterhand känns det lite tragiskt att i dokumentären se honom bäras fram av fansen längs gatorna i Ascoli. Som att Messias har anlänt. Fantastiska bilder, men också tragiska. För Coeck gick sönder redan på försäsongen & kom inte till att göra en endaste match för Ascoli. Bittert som fan när han står på järnvägsstationen i Ascoli & ska kliva på tåget för att lämna laget & staden som satt så stort hopp till honom.

Istället åkte han hem till Belgien för att kurera sig. På hösten 1985 skulle han göra comeback. Hade skrivit kontrakt med Molenbeek. När han gjort en TV-intervju om sin kommande nystart med Molenbeek så körde han ihjäl sig på vägen hem. Oerhört tragiskt såklart. Det gick liksom bara sämre & sämre.

Smärtsam statistik:
Anderlecht - 292 matcher 54 mål
Inter - 9 matcher 0 mål
Ascoli - 0 matcher
Molenbeek - 0 matcher

Coeck var respekterad i Inter. Sandro Mazzola & Giuseppe Bergomi medverkade i dokumentären & var bekymrade över Coecks tragiska öde.

Hittade en bild på Coeck, Enzo Scifo & Michael Laudrup från EM-matchen 1984 mot Danmark. Tre spelgenier. Laudrup spelade också i Italien vid den tiden. Scifo ersatte ju Coeck i både Anderlecht & landslaget & gick ju senare även han till Inter, vilket ger bilden en viss story. För när Coeck byttes in i paus mot Danmark så blev det hans sista tävlingsmatch.

http://c8.alamy.com/comp/E982EG/19061984-strasbourg-michael-laudrup-denmark-on-the-ball-challenged-E982EG.jpg
Citera
2016-01-14, 01:12
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Vilken klubb tror du det där hade funkat i idag?

Visst, det hade inte funkat idag. Men jag ville lyfta fram att för den tidens Chelsea-fans så var Borota ett ljus i mörkret. En showman som underhöll publiken. Borota älskade att spela på Stamford Bridge & Stamford Bridge älskade Borota.
Citera
2016-01-14, 01:49
Medlem
tjenaretjenares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Visst, det hade inte funkat idag. Men jag ville lyfta fram att för den tidens Chelsea-fans så var Borota ett ljus i mörkret. En showman som underhöll publiken. Borota älskade att spela på Stamford Bridge & Stamford Bridge älskade Borota.

Tror det hade funkat i många lag och han ingenting med chelseas fans att göra. Men som ni il calcionisti sällan förstår så vill jag bära säga en sak nämligen att tidernas förändras. På tal om målvakter så bröt Bernhad Trautmann en kota i nacken i en FA-cupfinal 1956 men spelade ändå hela matchen.
Citera
2016-01-14, 20:41
Medlem
Germanofils avatar
Vet inte om detta diskuterats tidigare i tråden men jag läste precis att Serie B ska införa grönt kort med start på fredag i matchen Spezia - Bari. Domaren ska kunna tilldela ett grönt kort till spelare som skyndar sig att hjälpa en skadad motspelare eller underlättar domarens arbete genom att peka på felaktigheter i domslut trots att det misgynnar det egna laget (t.ex. om man tagit bollen med handen).

Vad tror ni om detta? Kommer det att göra någon skillnad alls?
Citera
2016-01-14, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Vet inte om detta diskuterats tidigare i tråden men jag läste precis att Serie B ska införa grönt kort med start på fredag i matchen Spezia - Bari. Domaren ska kunna tilldela ett grönt kort till spelare som skyndar sig att hjälpa en skadad motspelare eller underlättar domarens arbete genom att peka på felaktigheter i domslut trots att det misgynnar det egna laget (t.ex. om man tagit bollen med handen).

Vad tror ni om detta? Kommer det att göra någon skillnad alls?

Satt precis och skrev ett inlägg om detta. En nymodighet i kontrast till Stivalis sköna anekdoter från en svunnen tid.

Mitt korta svar är att det är patetiskt jävla fjolleri...
Citera
2016-01-14, 21:08
Medlem
fyratretres avatar
Haha

Vad utmynnar ett grönt kort i? Korten samlar statistik och nåt lag/spelare får ett pris i slutet a... Nä vafan det heter ju fair play pris!

Vad är detta?
Citera
2016-01-14, 21:59
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Grönt kort har de väl kört med hela säsongen i Serie B, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in