2016-01-18, 15:46
Medlem
BlackMetals avatar
Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (2010)

Drar på något av mannen med namnet man aldrig riktigt lär sig.
Citera
2016-01-18, 16:28
Medlem
JefCostellos avatar
Un prophète (2009) har jag skjutit upp ett tag. Varför vet jag inte då jag tycker den verkar lovande. Nu är det hur som helst dags för den.
Citera
2016-01-18, 17:40
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
The Lobster http://www.imdb.com/title/tt3464902/?ref_=nv_sr_1

Verkar vara en minst sagt udda film. Så jag ska dra på den om några timmar.
Citera
2016-01-18, 17:42
Avslutad
Jag brukar normalt passa mig noga för alla typer av projekt, men nu har jag under några veckors tid redan sett Enter The Void och Irreversible, så om en stund får det allt bli I Stand Alone också. Ska bara förbi Lidl i Limhamn för att handla chips och falukorv först.
Citera
2016-01-18, 17:45
Medlem
HejAntons avatar
Börjar bli hög tid att beta av filmerna från 2015 som man ej sett. Min lista över favoritfilmer från i fjol har deadline till Oscars-galan. Ikväll blir det Sean Bakers Tangerine.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (2010)

Drar på något av mannen med namnet man aldrig riktigt lär sig.
Vad tyckte du?

Jag fastnade aldrig för den trots att det känns som en film som vanligtvis är helt i min smak. Välregisserad men lite för "out there" för att jag skulle känna någon emotionell koppling.
Citera
2016-01-18, 18:14
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
Vad tyckte du?

Jag fastnade aldrig för den trots att det känns som en film som vanligtvis är helt i min smak. Välregisserad men lite för "out there" för att jag skulle känna någon emotionell koppling.
Det var en ganska svår film att komma in i. Gav den först en chans i natt men men ögonen blev snabbt ganska tunga och jag fick återkomma till den idag. Nu blev jag trollbunden och tyckte den var riktigt bra men första timman är svagare än andra och det kan vara till filmens nackdel i dess förmåga att engagera en. Filmen är definitivt out there men jag fick inte känslan att den bara är konstig och udda för sakens skull vilket annars kan bli ganska tröttsamt. Vacker och meditativ med en minst sagt egen vision.

Sett lite blandade kommentarer om hur bra jobb den gör i att representera japansk film i sin helhet men det lär inte hindra en från att plocka upp ett och annat.
Senast redigerad av BlackMetal 2016-01-18 kl. 18:30.
Citera
2016-01-18, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal

Sett lite blandade kommentarer om hur bra jobb den gör i att representera japansk film i sin helhet men det lär inte hindra en från att plocka upp ett och annat.

"My hatred for Japanese cinema includes absolutely all of it"

Från Rosenbaums hemsida

Citat:
But to grasp at least how Oshima situates himself, 100 Years of Japanese Cinema, the fifty-two-minute documentary he made for the British Film Institute in 1994, provides a helpful start. That he was offered this assignment at all is comical, given his oft-expressed and unyielding hatred of Japanese cinema as a whole, including his own films. He expressed this aversion in his first major interview in Cahiers du cinéma in March 1970, when he told his interlocutors that Europeans who praised Japanese cinema for its formal beauty should speak more about its content. At the time, one should note, these critics had only recently learned how to love Kurosawa in addition to Mizoguchi (whom they had championed since the ’50s), without having yet discovered Ozu or Naruse. Oshima detested all four. A quarter of a century later, offering a leftist and almost exclusively content-driven survey of his subject in 100 Years, he chose to mind his manners — even if he restricted Ozu, Mizoguchi, and Kurosawa to I Was Born, But . . . (1932), Osaka Elegy (1936), and No Regrets for Our Youth (1946), respectively, and omitted Naruse entirely.¹

Jag har själv inte sett den. Kanske gör det, bara för att den verkar vara så oseriös.
Citera
2016-01-18, 19:49
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
"My hatred for Japanese cinema includes absolutely all of it"

Från Rosenbaums hemsida

Jag har själv inte sett den. Kanske gör det, bara för att den verkar vara så oseriös.
Haha. Oseriös var namnet. Som dokumentär är den ganska värdelös och Ôshimas filmer får överlägset mest plats samtidigt som många stora namn bara nämns i förbifarten eller inte alls. Om man är helt ovetande kring japansk film får man lite ytlig information om guldåldrarna och japansk new wave. Jag kunde dock plocka ut några filmtips som jag har skrivit ner och det var allt jag förväntade mig.

Fast samtidigt. Hur skulle man kunna göra 100 år av japansk film rättvisa på 51 minuter? Ett visst underhållningsvärde har den helt klart.
Citera
2016-01-18, 19:57
Medlem
Bone Collector, älskade denna när jag var yngre får se om den håller.
Jag är FORTFARANDE sjuk och orkar inte se något seriöst / i min vanliga smak så blir mycket populärare lättsmälta filmer för tillfället.

Kommer bli en brutalkass månad snittbetygsmässigt men är för nördig för att inte se något alls

http://www.imdb.com/title/tt0145681/?ref_=nv_sr_1
Citera
2016-01-18, 20:29
Medlem
fyratretres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Bone Collector, älskade denna när jag var yngre får se om den håller.
Jag är FORTFARANDE sjuk och orkar inte se något seriöst / i min vanliga smak så blir mycket populärare lättsmälta filmer för tillfället.

Kommer bli en brutalkass månad snittbetygsmässigt men är för nördig för att inte se något alls

http://www.imdb.com/title/tt0145681/?ref_=nv_sr_1
Tyckte om den där. Även om Jolie var... Kvinna och kvinnlig. Brukar ha svårt för Denzel men det funkar.

Me myself. I think I'll have som bisquits and a cup of tea. And Legend.
Hardy gör mig våt! (Är man)
Citera
2016-01-18, 20:58
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
King Kong (1933)
http://www.imdb.com/title/tt0024216/

Jag är sugen på någon riktigt gammal film och ja King Kong blir det. Det kanske blir en upplevelse.
Classic!
Citera
2016-01-18, 21:15
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Nu ska jag se om Waterworld från 1995. Hygglig framtidsaction.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in