2016-01-18, 18:08
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jodå, om Julia åkte innan Billy såg bilen behöver han vittna.

Men åklagaren vet nog vilken tid Julia har åkt tror du inte det? Eller menar du att åklagaren är lika svagsint som försvaret? Det har jag svårt att tänka mig, så Billy kan vara hemma om han önskar.
Så enligt Billys tid så är det ju långt ifrån 5 minuter innan stängning. Alltså kan han dra något gammalt över sig.
2016-01-18, 18:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det gjorde hon fortfarande men det handlade om få minuter.
Enligt Rebecka to det 5-15 minuter att stänga kaféet, och Julia åkte 10 minuter tidigare än de andra. Det får jag till senast 18:05. Men vi får förhoppningsvis höra av Julia under sanningsplikt när hon åkte, och kan lättare sluta oss till när R&L åkte också.
2016-01-18, 18:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det gjorde hon fortfarande men det handlade om få minuter.

Det kan hända mycket på få minuter. Vad hände under tidsluckan, det vet vi inte, därför är det bra med så många vittnesmål som möjligt för att få en så heltäckande tidslinje som möjligt, så slipper man gissa eller göra antaganden.
2016-01-18, 18:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Men åklagaren vet nog vilken tid Julia har åkt tror du inte det? Eller menar du att åklagaren är lika svagsint som försvaret? Det har jag svårt att tänka mig, så Billy kan vara hemma om han önskar.
Så enligt Billys tid så är det ju långt ifrån 5 minuter innan stängning. Alltså kan han dra något gammalt över sig.
Nej, jag tror inte åklagaren har ställt några frågor till Julia.

Vad är långt ifrån 5 minuter innan stängning? Långt ifrån före eller långt ifrån efter? Jag har läst lite olika tidsuppgifter från Billy, i HR får vi höra sanningen.
2016-01-18, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag anser att den anklagades eget vittnesmål är viktig och är en god grund för tvivel.

Debatt i Dagens Juridik: Vem ljuger, vem talar sanning

Det duger inte att referera till andra mål där gärningsmannen nekar. Varje enskild fall måste värderas för sig.

Redan gripandet fick mig att tvivla. Man grep en hel familj innan man hittade jackan och hjälmen och innan man hittade Lisa. Grundat på en diffus misstanke som väcktes av MP.

Hela utredningen luktar "tunnelseende". Att utredningen inte har hittat andra misstänkta beror på att man inte har letat. Helhetsbilden, d v s gärningsbeskrivningen är konstruerad och inte trovärdig om man studerar varje detalj för sig. Jag har svårt för att köpa att lite avskavd damm och en blodfläck som kan vara gammal bevisar att mjölkrummet var mordplatsen.

Gärningsbeskrivningen är indicier som är sammansättning av detaljer. Får man inte alla detaljer att stämma, finns det ingen helhetsbild. Helhetsbilden kan se helt annorlunda ut än den som utredningen har kommit fram till.

Svåraste nöten att knäcka för försvaret är blodbesudlingarna. Att det går att förflytta intorkad men fuktad blod vet vi redan. Att dessa fläckar ser annorlunda ut än direktavsatta blodfläckar kan jag köpa, men inte att man ser skillnad även på minimala besudlingar. Enligt Hamilkar innehåller såna blodfläckar inget DNA. Det säger mig att det inte är bevisat att DNA träffarna är blod-DNA.

Håller med. Men vill tillägga två saker.
1.De 10 DNA-spåren är ologiska och sporadiska. De ökar misstanken att de hamnat där på ett otillbörligt sätt. Det finns inga spår på kroppen eller på bilen. Dessa fördes snabbt bort ifrån aktuellt område (Skövde) vilket inte gäller de fåtalet kläder som där det funnits sporadiska DNA-spår.

2. Det var inte MP som väckte misstankar - det var militären (NN och kollega). Att militären just då döljde sig under MP:s paraply indikeras tydligt i bl a tingsrättsförhören.
2016-01-18, 18:14
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Och enligt Rebecka i TR for hon tidigare.

Ja, hon skrev ut sig för dagen kl 18.15, klädde på sig och tog en snapshot med mobilen. Låt säga att hon gick ut kl 18.17. Sedan uppehöll hon sig, enl egen uppgift, en längre stund vid mopeden innan hon åkte iväg norrut.
2016-01-18, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner

LISA HADE ETT GRÖNT FÄSKT LÖV PÅ HÖFTEN, HUR KAN ETT LÖV HÅLLA SIG FÄRSKT OCH GRÖNT
OM LISA PLACERADES I BYSSAN DEN 7 JUNI, ALLTSÅ 5 DAGAR TIDIGARE ???

Tingsrätten förhör med Rättsläkare Martina Olsson.
Om ni inte hört detta förhör ännu så gör det!

13:40 Frågan om när Lisa har placerats i byssan/skåpet.

14:24 Det gröns fäska lövet.
MO: "-På någon bild har hon ett grönt färskt löv på höften, det såg väldigt färskt ut, jag vet inte om det kan vara så att om man har legat där en vecka."

14:50-16.15 Vad skulle en entomolog (flugägg & larver expert) ha kunnat bidra angående när Lisa dog

16:30 Man kan inte helt utesluta att Lisa kan ha varit vid liv längre än till den 7 Juni

Det fetade: Eftersom man inte vet dödsdatum så kan man inte utesluta det.
2016-01-18, 18:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
NB kan mycket väl ha använt handskar och tagit av dem. För att packa ihop efteråt med dessa på (inget blod skitpapper, rulle, Lisas tillhörigheter)

Ja, visst kan han ha använt handskar och tagit av dem, då finns det en förklaring till varför han gjorde så. Om han använde handskar när han hanterade tillhörigheter för att inte lämna spår så finns det en anledning till att han inte använde handskar när han hanterade snöret, kan vi förstå varför så kan vi också få en bättre bild av vad som hände.
2016-01-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Är det ingen som kan ge en förklaring på hur det kommer sig att Lisa hade ett grönt färskt löv på höften då hon hittades död i byssan ?

Det har begravts hittills. Men det kommer att problematiseras framöver.
2016-01-18, 18:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ja, hon skrev ut sig för dagen kl 18.15, klädde på sig och tog en snapshot med mobilen. Låt säga att hon gick ut kl 18.17. Sedan uppehöll hon sig, enl egen uppgift, en längre stund vid mopeden innan hon åkte iväg norrut.
Och enligt Rebecka åkte hon senast 18:05. Jag misstänker att Julia fuskade lite med tidrapporten, och därför ville få det att låta som om hon stannade längre än vad hon gjorde.
2016-01-18, 18:19
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte åklagaren har ställt några frågor till Julia.

Vad är långt ifrån 5 minuter innan stängning? Långt ifrån före eller långt ifrån efter? Jag har läst lite olika tidsuppgifter från Billy, i HR får vi höra sanningen.

Ju*ia är hörd, vilket framgår av FUP och det är väl mest troligt hon som skall höras i HR.
2016-01-18, 18:21
Medlem
Funderingar????

Förhör BS 15-06-14, FUB sid 432;"Den ene som jag pratar med är 25-35 år, ganska smalt byggd, hängslebyxor samt t-shirt. T-shirten är blekt röd/aprikosfärgad."
Förhör med DL 15-06-13 sid 445;"DL tillägger att den t-shirt mannen hade var mörkgrön och över där hade mannen blå hängslen."

Någon av dom färgblind???

ASB 15-06-17, FUB sid 345; "Den 7 juni 2015 lämnade AS och B sitt torp vid 19.15- tiden. Hon såg då att en av litauerna kom ut från G's torp och han hade då använd byggplast i famnen."- Är dessa litauer förhörda?

LB 15-06-15, FUB sid 376; "LB noterade att bilen var utländsk, han såg att ett L fanns med som nationstecken på skylten och säger att den kanske kan ha varit polsk eller liknande." - Hinner uppfatta att det finns ett L med som nationstecken, men inte en enda bokstav av registreringsnumret???

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in