2016-01-18, 16:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Lägg av!

Känna sig hotad! Vad får advokaten allt ifrån? Och hur kommer det sig att du imponeras av idiotier?

En pensionerad polis känner sig inte hotad av att telefonen ringer. Punkt.

Hot är allvarliga saker och inget att tramsa med i en mordrättegång. Att känna sig hotad av en massa nötter, självutnämnda kriminalare är löjligt. Gubben känner sig ensam och uttråkad och får sina 15 minuter. Tråkigt för honom att denna utflykt var med Inger Rönnbäck och i syfte att få ett äckel till en lustmördare fri på tvivel.

Hans fru borde ta brödkaveln och banka vett i gubbfan.

Och det kan ju faktiskt vara det fetade eller något liknande som har fått BB att känna sig hotad, frun ogillar kanske att BB ska vittna, tanterna hos frissan blänger surt på henne, inte alls osannolikt.
2016-01-18, 16:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Det är väl högst sannolikt att han utsatts för hot i ett sånt här uppmärksammat fall. Där det finns personer som redan på förhand har dömt den åtalade och uppvisar ett stort hat mot honom. Allt som då talar för att det kan finnas någon annan person eller personer inblandade väcker då starka hatkänslor. Det kan också vara någon som av olika skäl inte vill att han ska vittna. Hot mot vittnen är ju inte så ovanligt i rättegångssamanhang så det finns väl ingen anledning att sitta där och spekulera om att han ljuger utan att ha ett uns vetskap om den saken.
Citat:
Är det så konstigt tycker du att han bakom kulisserna för en diskussion med försvarsadvokaten, men av olika anledningar inte vill vara lika öppen mot media och få publicitet om just den saken?

HAN har gått ut i media innan. HAN har tagit kontakt med IR säger han för nån dag sen.
HAN har med andra ord gjort ett frivilligt val.
HAN är fd polis och lär ha koll på vad saker innebär.

Fortsättningsvis handlar det om att IR framför detta till rätten dvs om hot mot honom och familj.
Han förmedlar sen att det inte handlar om hot?

Nån yrar uppenbarligen av dem - vem vet vi inte men det är rakt inte samstämmigt i intervjuer som kan lyssnas av förnärvarande.

Fortsättningsvis uppger IR att hans familj är hotad samt att han ska försöka komma. Detta är rent trams (dvs ska försöka komma) vilket till och med en intervjuaren säger det till IR i finare ordalag än mig.
- Han har inte nån rätt att välja, han har vittnesplikt.
- Hot ska vara reellt och det är hovrätten som avgör.

Sen säger hon att hon förklarat att han har vittnesplikt. Bra IR - men jag tror faktiskt en fd polis har jävligt bra koll på läget om regelverket...

Oavsett om han sagt att familjen är hotat i smyg till IR ter sig hela diskussionen som en ren fars just nu. Möjligen kommer en mer rimlig förklaring framöver.

Tills dess kan du sluta överdriva hotbilden och spekulera melodramatiskt - för BB har hittills sagt vad det handlar om och mer förklaring kanske kommer via media.
Senast redigerad av develi 2016-01-18 kl. 16:59.
2016-01-18, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, den frågan dyker osökt upp i tanken. Kan man lita på det IR säger alls?

Man undersöker om det går att ordna en video länk med både ljud och bild under förhöret med IB. Hoppas att det går att ordna! Kroppsspråk ger trots allt en dimension till.

Det är ett minimikrav. Plus IB:s och tolkens tal i separata kanaler. I Sverige tillämpar vi inte "a simple yes or no will do, please" så ordens valörer kan vara avgörande. Dessa kanske inte går fram i "stridens hetta" då man simultantolkar. I samband med att rätten överlägger kan vissa ord behöva översättas med större eftertanke. Observera att detta på inter sätt bryter mot omedelbarhetsprincipen.
IR och åklagaren hamnar dock i ett icke optimalt läge om valörerna går förlorade på grund av simultantolkningen. De kanske missar att följa upp ett svar med en följdfråga. Vi får anta att det drabbar lika.
2016-01-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Lägg av!

Känna sig hotad! Vad får advokaten allt ifrån? Och hur kommer det sig att du imponeras av idiotier?

En pensionerad polis känner sig inte hotad av att telefonen ringer. Punkt.

Hot är allvarliga saker och inget att tramsa med i en mordrättegång. Att känna sig hotad av en massa nötter, självutnämnda kriminalare är löjligt. Gubben känner sig ensam och uttråkad och får sina 15 minuter. Tråkigt för honom att denna utflykt var med Inger Rönnbäck och i syfte att få ett äckel till en lustmördare fri på tvivel.

Hans fru borde ta brödkaveln och banka vett i gubbfan.

Den pensionerade polisen kan inte känna sig hotad eller besvärad, för det säger du och då är det så?!

Det sista du skrev: Såna arga och påhoppande uttalanden finns massor av här, främst bland er som är säkra på att NB är skyldig.
Kan förstå om vittnen känner obehag...
2016-01-18, 16:58
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Varför ljuger du?
Citat från Expressen:
"Men nu vill han inte närvara i rätten.
När Bertilsson senare pratar med tidningen SLA berättar han att situationen blivit "fruktansvärt jobbig" för hans familj och att han nu inte vill närvara i rätten.
– Jag kan sträcka mig till ett telefonförhör
."
http://www.expressen.se/gt/rattegangen-i-lisa-holm-fallet-fortsatter/

Anders AbrahamssonAnders Abrahamsson
anders.abrahamsson@gt.se Publicerad 18 jan 2016 kl 08.38

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.expressen.se%2Fgt%2Fr attegangen-i-lisa-holm-fallet-fortsatter%2F

Vittnet är tveksam men förnekar att han skulle hotats
Publicerat kl 14.26
"Hälften tycker det är bra att jag vittnar"
(1:15 min)
Vittnet Billy Bertilsson från Lidköping tillbakavisar uppgifterna om att han skulle ha utsatts för hot inför sitt vittnesmål i Lisa Holm-rättegången.

Som du ser har vittnet Billy Batong ändrat sig sedan Expressens publicering på morgonen. IR tycker tydligen om att hävda att hennes vittnen hotas. Drama-Queen?
Senast redigerad av hasselmuz 2016-01-18 kl. 17:00. Anledning: fetat
2016-01-18, 17:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Vittnet är tveksam men förnekar att han skulle hotats
Publicerat kl 14.26
"Hälften tycker det är bra att jag vittnar"
(1:15 min)
Vittnet Billy Bertilsson från Lidköping tillbakavisar uppgifterna om att han skulle ha utsatts för hot inför sitt vittnesmål i Lisa Holm-rättegången.ett.
Som du ser har vittnet Billy Batong ändrat sig sedan Expressens publicering på morgonen. IR tycker tydligen om att hävda att hennes vittnen hotas. Drama-Queen?
Ja det är skillnad på tveksam och hotad och oavsett så har hovrätten sin del i det hela. Han ska försöka komma sa IR?
2016-01-18, 17:11
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
/.../ Jag tror faktiskt att det är fullt möjligt att närma sig sanningen genom att detaljstudera det vi känner till. Det finns en förklaring till det vi ser.

På tal om att dra slutsatser, pappret som hittades i samband med NB:s avföring, fanns det blod på pappret? Borde det inte finnas blod på pappret om NB bajsade efter mordet?

Intressant reflektion.
2016-01-18, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Den pensionerade polisen kan inte känna sig hotad eller besvärad, för det säger du och då är det så?!

Det sista du skrev: Såna arga och påhoppande uttalanden finns massor av här, främst bland er som är säkra på att NB är skyldig.
Kan förstå om vittnen känner obehag...

I en diskussion med dig och likasinnade brukar jag få rätt!

Min tanke är att idiotierna om hot, är nya rövarhistorier från Inger Rönnbäck då vittnesmålet inte passar in i det bevistema hon behöver.

Denne polisman är inte så lättmanipulerad som advokaten hade hoppas på, när hon talar om vad hon behöver få styrkt med hans vittnesmål. Att polismannen vill ha sina 15 minuter, och en liten utflykt är en sak, men att begå mened är en annan!

Antagligen kommer Inger Rönnbäck i pläderingen hänvisa till vad polismannen borde ha sagt om han inte var så in i baljan "hotad" av troll på Flashback.
2016-01-18, 17:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Intressant reflektion.
Citat:
På tal om att dra slutsatser, pappret som hittades i samband med NB:s avföring, fanns det blod på pappret? Borde det inte finnas blod på pappret om NB bajsade efter mordet?
Ja om han har hemorroider och använde han handskar i efterförlopp som lär det inte avsättas blod. Likt att det inte avsattes på rullen som las tillbaka i spiklådan.
2016-01-18, 17:14
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
HAN har gått ut i media innan. HAN har tagit kontakt med IR säger han för nån dag sen.
HAN har med andra ord gjort ett frivilligt val.
HAN är fd polis och lär ha koll på vad saker innebär.

Fortsättningsvis handlar det om att IR framför detta till rätten dvs om hot mot honom och familj.
Han förmedlar sen att det inte handlar om hot?

Nån yrar uppenbarligen av dem - vem vet vi inte men det är rakt inte samstämmigt i intervjuer som kan lyssnas av förnärvarande.

Fortsättningsvis uppger IR att hans familj är hotad samt att han ska försöka komma. Detta är rent trams (dvs ska försöka komma) vilket till och med en intervjuaren säger det till IR i finare ordalag än mig.
- Han har inte nån rätt att välja, han har vittnesplikt.
- Hot ska vara reellt och det är hovrätten som avgör.

Sen säger hon att hon förklarat att han har vittnesplikt. Bra IR - men jag tror faktiskt en fd polis har jävligt bra koll på läget om regelverket...

Oavsett om han sagt att familjen är hotat i smyg till IR ter sig hela diskussionen som en ren fars just nu. Möjligen kommer en mer rimlig förklaring framöver.

Tills dess kan du sluta överdriva hotbilden och spekulera melodramatiskt - för BB har hittills sagt vad det handlar om och mer förklaring kanske kommer via media.
Tycker du inte det är bra att han vittnar så saker och ting klaras ut? Det är väl ett otroligt rättspatos av en f.d polis när han ser att saker och ting som han begriper som f.d polis bör vara oerhört viktigt att reda ut. Det kallas rättspatos. Ingen jävla kåranda där inte. Här pratar vi rättssamhälle. Att det sedan finns idioter som inte begriper hur ett rättssamhälle fungerar förvånar mig inte alls utan börjar hota människor för hans vittnesmål kan vara till fördel för den åtalade, som de redan på förhand har dömt och hatar innan rättvisan haft sin gång.
Senast redigerad av Annvonplaten 2016-01-18 kl. 17:18.
2016-01-18, 17:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Intressant reflektion.

Ja, jag tycker faktiskt att det är intressant. Här har vi fått vittnesmål om hur en människa kan bli i magen efter ett mord, men det finns ingenting som styrker, inte ens stödjer, att NB bajsade i ladan efter mordet.

NB har avsatt blod på offrets kläder och på ett rör, men inte på ett papper som han förmodligen torkade anus med.

Det är en kil i åklagarens hypotes om vad som hände tycker jag.
2016-01-18, 17:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Tycker du inte det är bra att han vittnar så saker och ting klaras ut? Det är väl ett otroligt rättspatos av en f.d polis när han ser att saker och ting som han begriper som f.d polis bör vara oerhört viktigt att reda ut. Det kallas rättspatos. Ingen jävla kåranda där inte. Här pratar vi rättssamhälle. Att det sedan finns idioter som inte begriper hur ett rättssamhälle fungerar förvånar mig inte alls utan börjar hota människor för att det kan vara till fördel för den åtalade, som de redan på förhand har dömt och hatar innan rättvisan haft sin gång.
Nu ska vi återigen förstå VAD jag skriver om. Jag ifrågasätter inte att vittnet inställer sig på plats i HovR. så nu kan vi sluta att diskutera det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in