2016-01-18, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Kan de månne ha stoppat in lite bokstäver på måfå i någon namnmaskin, vevat runt några varv och hoppats på det bästa?

Ja det verkar lite randomizer vad gäller kärlekskonstellationerna och diskussionsfrågor också. Hur lyckas man krysta fram så udda exempel, och låta dom ta lika stor plats som själva kärnämnet?
Citera
2016-01-18, 15:53
Medlem
Frågan är bara om det är så smart att ta hbtq-agendan för given i en sådan här bok. Missförstå mig inte: jag har inget emot hbtq-människor - känner och har känt en hel del och har inga problem med det. Men jag är ju van sedan barnsben vid att homosexualitet och liknande finns och inte är något fel. Det är ju inte dom som kommer från kulturer där homosexuella helst ska stenas till döds.

Kanske borde man därför lagt upp hbtq-agendan på ett annat sätt och inte utgå från att det är självklart. För det är det nog inte för alla som ska lära sig av denna bok. Man borde så att säga skriva den mer från utgångspunkt i hur "eleven" sannolikt ser på saker och ting.

Kan också säga att den normaliserar kvinnlig omskärelse - hade gärna sett mer problematisering av det, att det inte heller togs som ett självklart "jamen det finns och är inget konstigt". Men det är förstås kinkigt då det kan skuldbelägga omskurna kvinnor som kommer hit. Svår fråga...
Citera
2016-01-18, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CpPraktikanten
http://www.rfsu.se/Bildbank/Dokument/Metod-Handledning/L%C3%A4ttare%20svenska/lektionsunderlag2015web.pdf

Vad säger ni om detta? Tror ni denna bok kommer göra någon nytta för de nyanlända?

Jag hittar inget om könsstympning, barnporr eller muslimska homopar. Vilka sidor finns dom på? Jag bläddrade igenom allt och hittade ingenting.
Citera
2016-01-18, 16:01
Medlem
För övrigt säger jag bara
Citera
2016-01-18, 16:08
Medlem
Förträfflig skrift! över 200 sidor med både ganska lätta frågeställningar och frågeställningar för djupare resonemang. Precis var Kompetensregnet behöver.
Citera
2016-01-18, 16:08
Medlem
CpPraktikantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag hittar inget om könsstympning, barnporr eller muslimska homopar. Vilka sidor finns dom på? Jag bläddrade igenom allt och hittade ingenting.
Sida 11 och 206, ett muslimskt, svart homopar sitter på en soffa.
Sida 17-18 - bra ord när ensamkommande flyktingar ska prata med barn om könsorgan.
204 - ett svart par vill att deras dotter ska könsstympas
Citera
2016-01-18, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Ja det verkar lite randomizer vad gäller kärlekskonstellationerna och diskussionsfrågor också. Hur lyckas man krysta fram så udda exempel, och låta dom ta lika stor plats som själva kärnämnet?
RFSU i ett nötskal. De är egentligen inte intresserade av gammal hederlig sexualupplysning, utan målet är att till varje pris lyfta fram och normalisera det avvikande/mest extrema sexuella yttringarna, så att folk ska tro att avarterna är the new normal.

Och varför detta behov av närbild efter närbild på vaginor, penisar, upphetsade vaginor och erigerade penisar som får utlösning? Det är många som kan uppfatta detta utbildningsmaterial som stötande, utan att för den skull vara särskilt religiöst lagda. Dessutom borde grafikern som gjort bilderna få sparken - en kvinnokropp har inte höfter bredare än en ladugårdsdörr, och vanligtvis har damer hår på huvudet.
Btw: RFSU glömde att ta upp pedofili i sin PDF, att Sverige och svenskarna inte är ok med det. En liten hänvisning till sex med en fjortonårig flicka nämndes i bifarten, mest som en parentes.
Citera
2016-01-18, 16:22
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou

Sid 194: "Nikki är kär i och ihop med Elsa och Matti. Nikki vill gifta sig med båda två.
Får Nikki gifta sig med både Elsa och Matti?"

Sverige erkänner faktiskt månggifte om vigseln sker i utlandet.
Citera
2016-01-18, 16:28
Medlem
HowHighGs avatar
Förstår inte var TS menar det skulle förekomma barnporr? Eller menar denne att bilderna är barnporr?

Tror boken blir utmärkt för nyanlända. Om de bara tar åt sig av hälften räcker det gott och väl.
Citera
2016-01-18, 16:31
Medlem
Fiskfjolls avatar
Jag tror att reaktionerna kommer bli något liknande denna klassikern:

https://youtu.be/g0sRmpvdIIk

Citera
2016-01-18, 16:33
Medlem
Tror det blir jätte bra.

Undra om åsikterna kommer att svalla angående, rasistiskt, haram, eller något annat de kan hitta på.
Citera
2016-01-18, 16:34
Medlem
GlennyGlimms avatar
Herregud!

Vad är det här för sodomitbok egentligen.
Tror den kommer göra mer skada än nytta då den framställer oss svenskar som ett degenererat perverst folk.
Vem fan bär ansvaret för den här smörjan?

Det här landet blir bara mer och mer bisarrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in