Citat:
Ursprungligen postat av
Vasteras
Något jag funderar kring och säkert många med mig är, var polisen oförberedd på denna händelse och därmed oförmögen att lösa brottet. Eller var det en konspiration och mörkläggning?
Som jag påpekat tidigare så upplever jag mordet ganska lumpet begånget, hade det funnits en planering och organisation bakom så ser jag inte att det skulle skett som det gjordes.
Den ensamma "galningen" är fullt möjlig i detta sammanhang och det gör det inte mindre svårlöst.
Det slående är att Palme bestämde både tidpunkt och plats. Där hans beslut att gå hem aldrig kunde förutses. Där han enligt vittnesmål lika gärna kunde hamnat hemma hos Mårten för thedrickning. Proffs låter aldrig slumpen eller obekanta faktorer styra.
En långvarig konspiration med resurser hade inte gjort på detta sättet. Där är vi överens.
Förklaringen är att det var en kortsiktig sådan. Där valet av vapen styrdes av tillgänglighet. Man passade på i flykten.
Var polisen oförberedd.
När man läst Inuti Labyrinten några gånger så framträder ett mönster. Ingen ville ta ansvar. Där ett antal personer samtidigt ljuger. Det jag tror är att ett antal personer visste om att något skulle hända i city denna kvällen. Där vissa trodde, eller visste, att det var en övning som man inte skulle ta så allvarligt på.
Men där Holmer ville ta ansvar och ledningen, eftersom enligt hans egna ord, inte hade något val.
Mannen som enligt chaufför Dahlgren visste om mordet på Palme före ledningscentralen.
Tror man på mörkläggning är samme Holmer nyckeln till gåtan. Där han omgående ansåg sig behöva sin parhäst Ebbe vid sin sida.
Idag finns det inga bevis för var Holmer befann sig mordnatten. På något sätt verkar det vara en större hemlighet än identiteten på mördaren.
Jag anser att den ensamme mördaren är utesluten via Morelius vittnesmål. Mördaren fanns på plats i hörnan kort efter att paret Palme visat sin gångriktning. Där jag inte heller tror på ett
mötesscenario som en förklaring.
Ingen påstår sig ha sett mördaren innan han intog sin plats i god tid. Morelius iakttog under några minuter. Efter mordet var det Jeppsson som iakttog. Sedan gick han upp i rök.
Var det beroende på tur, skicklighet eller slumpen.
Fakta är trots allt att han är okänd än idag. Vad mer kan en mördare önska sig......