2016-01-17, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Jämför du en månresa med att krocktesta bilar, intressant
Du var inte kapabel att bemöta argumenten därför tramsar du istället?

Hur var detta en jämförelse mellan en månresa och ett krocktest i stort? Exemplet visade på din fallerade logik, och förenklades så t.o.m. du skulle förstå. Återigen, vad är märkligt i klippet? Slutför för en gångs skull en diskussion istället för att bara hoppa till nästa när det blir för svårt.
Citat:
Hur mycket kände man till om Van Alen bältet på den tiden då man faktiskt lyckades åka till månen?
Mer än vad du vet idag.
Citera
2016-01-17, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erak
Du var inte kapabel att bemöta argumenten därför tramsar du istället?

det är inget argument
att åka till månen är något extremt avancerat. Jag kan garantera att om någon aldrig sett en bil och försökt bygga ihop en för att sedan köra så hade man misslyckats. kan du nämna någon annan mycket svår prestation där man lyckats på första försöket?

https://www.youtube.com/watch?v=YduX4FOuXy8
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2016-01-17 kl. 03:42.
Citera
2016-01-17, 03:50
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
det är inget argument
att åka till månen är något extremt avancerat. Jag kan garantera att om någon aldrig sett en bil och försökt bygga ihop en för att sedan köra så hade man misslyckats. kan du nämna någon annan mycket svår prestation där man lyckats på första försöket?

Första försöket? Du kanske kan leta upp lite filmer från Tyskland på 1940-talet och återkomma med påståendet att det gick enkelt och funkade bra på första försöket.

Man slängde inte ihop en rymdraket på måfå och lyckades på första försöket. Första månlandningen skedde långt före USA gjorde en stor grej av att man hade lyckats att frakta just människor dit.
Citera
2016-01-17, 04:24
Medlem
Citat:
det är inget argument
att åka till månen är något extremt avancerat. Jag kan garantera att om någon aldrig sett en bil och försökt bygga ihop en för att sedan köra så hade man misslyckats.
Vad svamlar du om? Hur är detta på något sätt relaterat till vad jag skrev? Jag bemötte din film, där datan du nämnde från Apollo-resorna skulle vara nog för att skita i att testa Orion. Grunden för det påstådda "erkännandet" börjar vid ca 3:26.

NASA
"Shielding will be put to the test as the vehicle cuts through the waves of radiation."
Foliehatt
"Couldn't they just use the technology from the Apollo missions or the same "shielding" as it must have worked back in 69?"
NASA
"Sensors aboard will record radiation levels for scientists to study. We must solve these challenges before we send people through this region of space"
Foliehatt
"Wait, WHAT? ...Ummm, didn't we do that in 69, apparently not!"

Därav krocktestliknelsen, säkerhet. Förstår du nu, behöver jag repetera mig? Med samma tänkesätt skulle ju dessutom utvecklingen stå still. "Varför bygga flygplan i kolfiber, glasfiber fungerade ju bra innan... eller aluminium... eller stål... eller trä"
Citat:
kan du nämna någon annan mycket svår prestation där man lyckats på första försöket?
Kan du nämna några andra uppdrag med lika omfattande förarbete? Wild goose chase, även om jag ger 100 exempel så skiter du i det och hoppar till nästa sak.
Citat:
Det är något märkligt med tanke på den prestation man gjort, även att man givit så få intervjuer. Bli skickad rätt ut i rymden på vinst och förlust i princip och klara allt det där och sedan gå och bli alkoholist... stämmer inte
Standardargumentet: "Det är märkligt".

Ja det är märkligt tills du tittar ut i verkligheten på andra framgångsrika, stenrika, kända människor och ser allt från självmord till droger, överdoser och alkoholism. Eller sitter du på nyckeln till lycka?
Citera
2016-01-17, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Första försöket? Du kanske kan leta upp lite filmer från Tyskland på 1940-talet och återkomma med påståendet att det gick enkelt och funkade bra på första försöket.

Man slängde inte ihop en rymdraket på måfå och lyckades på första försöket. Första månlandningen skedde långt före USA gjorde en stor grej av att man hade lyckats att frakta just människor dit.
Innan man fick iväg den första rymdraketen gjorde man massor av försök
Citera
2016-01-17, 11:22
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
det är inget argument

Flytetyget upptil på dig upphör aldrig att förvåna, ska vi se vad gjordes under Apollo 8 till 10, jo man testade en massa saker innan landningen som gjordes med Apollo 11.

Innan dess hade man landat obemannade farkoster inom Surveyor programmet.

Bilexemplet visar bara på att du inte har erforderlig kunskap inom ingenjörkonsten att kunna argumentera emot månlandningen!
Citera
2016-01-17, 12:39
Medlem
kurrekottes avatar
Först säger du såhär:
Citat:
det är inget argument

Sen säger du såhär:
Citat:
Innan man fick iväg den första rymdraketen gjorde man massor av försök

Det enda du bevisar är att du är för dum för att förstå dina egna argument.

Och exakt VAD är det du anser är så extremt avancerat med att parkera människor på månen jämfört med att parkera annat gods där?

Ja, människor tar med plats, kräver mat, vatten, luft och värme och en hemresa, vilket innebär att man behöver större prylar och mer bränsle. I gengäld så kan dom hjälpa till med att agera "hands and feet" istället för fjärrstyrning från jorden och dessutom är dom väldigt bra på att anpassa sig till oväntade situationer och att reagera på dessa. I de flesta avseenden var alltså uppgiften mycket enklare tack vare att man hade människor i lasten.

Men exakt var är den extrema svårigheten per definition? Precis som du själv plötsligt påstår så gjorde man en ju helvetes massa förberedande tester och misslyckanden innan man till slut provade att landsätta människor där.
Citera
2016-01-17, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Och exakt VAD är det du anser är så extremt avancerat med att parkera människor på månen jämfört med att parkera annat gods där?

Har du över huvud taget intresserat dig för rymden och det pågår riktigt stora projekt för att skicka någon till månen. USA, Kina, Ryssland och Indien håller på. Det finns gott om fakta vilka problem de måste lösa för att nå månen. Kina är de som kommit längst men jag tvivlar på att lyckas få någon till månen innan 2025

En hel del av de problem man idag känner till hade de antagligen ingen aning om när USAs kanske mest korrupte president styrde (Nixon), ändå lyckades han placera så många på månen. Trovärdigt eller hur?
Citera
2016-01-17, 14:17
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Har du över huvud taget intresserat dig för rymden och det pågår riktigt stora projekt för att skicka någon till månen. USA, Kina, Ryssland och Indien håller på. Det finns gott om fakta vilka problem de måste lösa för att nå månen. Kina är de som kommit längst men jag tvivlar på att lyckas få någon till månen innan 2025

En hel del av de problem man idag känner till hade de antagligen ingen aning om när USAs kanske mest korrupte president styrde (Nixon), ändå lyckades han placera så många på månen. Trovärdigt eller hur?

Som vanligt inkompetent larv från din sida, ja man tittar på nya project att ha bemannade landningar på månen men är de av samma karaktär som de mellan 1969 och 1972?? Och du ignorerade totalt det jag skrev om att det är kostnaderan som är besvärliga och ska man därtill vara längre på månen krävs annan teknik som tar tid och pengar att utveckla.

Som vanligt dänger du till med något helt irrelevant, vad har en avlyssningskadal med saken att göra, pappskalle!
Citera
2016-01-17, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Som vanligt inkompetent larv från din sida, ja man tittar på nya project att ha bemannade landningar på månen men är de av samma karaktär som de mellan 1969 och 1972??

Vad menar du med att de inte är av samma karaktär?
Citera
2016-01-17, 15:08
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:

Många av projeketen syftar till att vara där en längre tid än de tidigare, trodde du läst på!
Citera
2016-01-17, 15:10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Om det över huvud taget ska vara meningsfullt att resa till månen idag så är det knappast för att sätt dit en flagga och åka hem igen - de flesta projekt som diskuteras i nutid är av en helt annan karaktär med tankar om habitat och t.o.m. enkel gruvdrift, förberedelser och tester inför en framtida bemannad resa till mars. Besök som varar i månader snarare än timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in