Citat:
Ursprungligen postat av
Vasteras
Kanske inte är av stort intresse för de flesta, men jag besökte ikväll en vän som innehar en S&W 357 Magnum. Jag hade med mig min 38 Special av samma märke (S&W). Jag jämförde vapnen och kunde konstatera att vissa typer av 357 Magnum ammunition fungerar rörande längden på patronen, men förutsatt att man borrat igenom trumman/ patronläget.
Visst finns det risk för vapensprängning, men jag kunde också konstatera att de svagaste punkterna i trumman var lika mellan 357 Magnum och 38 Special. Känns rent onödigt att släpa runt på en tung otymplig 357 som jag ser det. En kaliber .22 med ljuddämpare hade gjort jobbet och ingen hade hört några smällar.
Hade Palmemordet skötts professionellt så hade det inte skett som hur man gör det bättre.gjorde som jag ser det. Jag om det kommer naturligtvis inte tala
Vi gjorde tester rörande vapnet och målet/offret, simulerade hur en bärare av en 357 Magnum skulle arbeta med vapnet inför skottet. Jag blev själv förvånad över hur man att naturligt inta bara höjer vapnet, utan även vrider vapnet närmare 90 grader vänstervarv innan man är redo för skott. (det förutsätter att skytten är högerhänt och vänsterhänt blir det väldigt avigt).
Angående om mordet sköttes proffsigt eller inte.
Det kan finnas andra förklaringsmodeller.
Min ide är att mordet inte var förberett i den meningen. Eftersom man lät Palme välja mordplats utifrån grunder som ingen kunde förutse. Vem kunde veta att han valde att gå hem efter biobesöket.
Oavsett om han gillade att promenera eller inte. Några tog tillfället i flykten när det uppenbarade sig. Som i det fallet inte visste om biobesöket i förväg.
Där valet av vapen tyder på att de tog det, eller de, som fanns tillgängligt under den korta tid man hade på sig. Efter att man kunde konstatera att han befann sig i området när han anlände till bion.
Där mördarens beteende samtidigt visar att det inte var en amatör med vapen och beteende. Han lyckades i sitt uppsåt på ett kallt sätt. Samtidigt som han enbart iakttogs av Morelius före mordet.