2016-01-16, 23:17
Medlem
p.norths avatar
Visst har gw nämnt tidigare om en "polis" i hans ålder, misstänkte han. Det var väl för 2-4 år sen om inte jag misstog det.
Citera
2016-01-17, 02:55
Bannlyst
Asså om jag hade bara ringt GW och sagt "Den här revolvern har min pappa haft", tror ni GW hade tagit mig seriöst bara för att det är en smith and wesson? Den här anonyma tipsaren måste känna GW och sagt något.
Citera
2016-01-17, 06:35
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag glömde nämna att det blir vädigt naturligt att höja vapnet och skjuta nedåt.

Det påstås ju att den något nedåtriktade skottvinkeln tyder på att gärningsmannen var längre än Palme.

Hur säker kan man vara på det resonemanget utifrån ditt resonemang.

Är det även naturligt om man är jämnlånga.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-01-17 kl. 06:42.
Citera
2016-01-17, 07:06
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Kanske inte är av stort intresse för de flesta, men jag besökte ikväll en vän som innehar en S&W 357 Magnum. Jag hade med mig min 38 Special av samma märke (S&W). Jag jämförde vapnen och kunde konstatera att vissa typer av 357 Magnum ammunition fungerar rörande längden på patronen, men förutsatt att man borrat igenom trumman/ patronläget.

Visst finns det risk för vapensprängning, men jag kunde också konstatera att de svagaste punkterna i trumman var lika mellan 357 Magnum och 38 Special. Känns rent onödigt att släpa runt på en tung otymplig 357 som jag ser det. En kaliber .22 med ljuddämpare hade gjort jobbet och ingen hade hört några smällar.

Hade Palmemordet skötts professionellt så hade det inte skett som hur man gör det bättre.gjorde som jag ser det. Jag om det kommer naturligtvis inte tala

Vi gjorde tester rörande vapnet och målet/offret, simulerade hur en bärare av en 357 Magnum skulle arbeta med vapnet inför skottet. Jag blev själv förvånad över hur man att naturligt inta bara höjer vapnet, utan även vrider vapnet närmare 90 grader vänstervarv innan man är redo för skott. (det förutsätter att skytten är högerhänt och vänsterhänt blir det väldigt avigt).

Angående om mordet sköttes proffsigt eller inte.

Det kan finnas andra förklaringsmodeller.

Min ide är att mordet inte var förberett i den meningen. Eftersom man lät Palme välja mordplats utifrån grunder som ingen kunde förutse. Vem kunde veta att han valde att gå hem efter biobesöket.
Oavsett om han gillade att promenera eller inte. Några tog tillfället i flykten när det uppenbarade sig. Som i det fallet inte visste om biobesöket i förväg.

Där valet av vapen tyder på att de tog det, eller de, som fanns tillgängligt under den korta tid man hade på sig. Efter att man kunde konstatera att han befann sig i området när han anlände till bion.

Där mördarens beteende samtidigt visar att det inte var en amatör med vapen och beteende. Han lyckades i sitt uppsåt på ett kallt sätt. Samtidigt som han enbart iakttogs av Morelius före mordet.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-01-17 kl. 07:16.
Citera
2016-01-17, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
Enligt Belich skulle hon ha hittat mordkulan en bit upp på gallret framför pelaren efter att där ha fått en märklig reflex från solen som då 37 timmar efter mordet bör ha stått i söder över "obelisken" som frimurarna menar. Denna fyndplats som i rapporterna sedan flyttats runt till ett flertal olika fyndplatser på 4, 7 eller 9 m håll eller runt pelaren på marken stämmer mycket väl med min och andras teori om en prickskytt.
Om Belichs berättelse nu kunnat avfärdas så lättvindigt varför är det då aldrig någon som velat ifrågasätta Tavares riktigt flummiga historia där han pekar ut sin fyndplats i en helt annan riktning där den omöjligt kan ha kommit från samma skytt?

Enligt Belich hittade hon kulan på baksidan av pelaren i förhållande till mordplatsen, den kan dock ha legat vart som helst och blivit ditsparkad av fotgängare som promenerat omkring på Sveavägen då brottsplatsen inte var stängd ordentligt för allmänheten. Mordkulan kan i och för sig ha hamnat där efter en rikoschett i tunnelbanenedgången, då borde det finnas väl synliga skador i fasaden etc. Här hittar alltså två civila personer de viktigaste kulorna i svensk historia, man låter alltså folk trampa runt inom ett område som borde ha varit bevakat och stängt tills brottsplatsundersökningen avslutats. Känns som att det var meningen att Tavares och Belich skulle hitta dessa kulor.

Om en krypskytt skulle ha skjutit så kan den öppna bakdörren i Skandiahuset ha spelat en roll. Huset har ju också en terass högst upp om jag minns rätt. Vittnena säger dock att det inte var frågan om någon krypskytt trots att det säkert fanns flera utplacerade under mordnatten.

Kulornas platser kan väl stämma med vittnenas iakttagelser dock menar experter på att de inte var tillräckligt deformerade samt låg för nära olycksplatsen, tror inte på att dessa kulor är de aktuella utan att de riktiga har bytts ut. Allting annat i detta fall har ju manipulerats så varför inte nu?
Senast redigerad av Säpo ser dig 2016-01-17 kl. 09:46.
Citera
2016-01-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Asså om jag hade bara ringt GW och sagt "Den här revolvern har min pappa haft", tror ni GW hade tagit mig seriöst bara för att det är en smith and wesson? Den här anonyma tipsaren måste känna GW och sagt något.

Notera att GW efter att kulan testats då han efterlyste vapnet "föll bitarna på plats" och "personen är anonym men på riktigt".

Det troliga är väl då att vapnet förmedlats av någon som GW litar på som går i god för denna person. Det är kanske inte vem som helst i sådant fall. Dessutom har han en god bild av att det kan stämma kanske till och med var det har sitt ursprung. Dvs inget av det vanliga tjafset med folie som "hållit i vapnet" eller CP vapen etc.

Uppenbarligen har också GW på något sätt kunskap om vad som är trolig piplängd t ex! Officiellt gäller väl fortfarande Björks 6 tum för att hålla intresset vid liv kring Suchdorfsvapnet precis som man gjorde med Mockfjärdsrevolvern.
Citera
2016-01-17, 10:25
Medlem
Förre SKL-chefen Tore Olsson tror att den utdragna väntan tyder på att vapnet inte kan avföras.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/revolvern-ger-nytt-hopp-i-palme-fiaskot/
Citera
2016-01-17, 10:33
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Förre SKL-chefen Tore Olsson tror att den utdragna väntan tyder på att vapnet inte kan avföras.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/revolvern-ger-nytt-hopp-i-palme-fiaskot/
I artikeln skrivs det om andra vapen som sökts. Särskilt tryck verkar man lägga på aktiespekulanten som tog livet av sig när han skulle höras om sin revolver (som han påstått att han sålt, oklart till vem). Det spåret har ju den danske författaren Paul Smith skrivit om. Skall vi förväntas lägga ihop 1 och 1 och få det till 2 månne?
Citera
2016-01-17, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
I artikeln skrivs det om andra vapen som sökts. Särskilt tryck verkar man lägga på aktiespekulanten som tog livet av sig när han skulle höras om sin revolver (som han påstått att han sålt, oklart till vem). Det spåret har ju den danske författaren Paul Smith skrivit om. Skall vi förväntas lägga ihop 1 och 1 och få det till 2 månne?

"Han uppvisar förbluffande överensstämmelse med uppgifterna om Olof Palmes baneman", skriver granskningskommissionen.
Citera
2016-01-17, 11:09
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
"Han uppvisar förbluffande överensstämmelse med uppgifterna om Olof Palmes baneman", skriver granskningskommissionen.

och han var väldigt lik CP till utseendet om jag inte minns fel. jag känner igen författarnamnet men har tyvärr glömt bort vad den möjliga GM hette. någon som kommer ihåg?
Citera
2016-01-17, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
och han var väldigt lik CP till utseendet om jag inte minns fel. jag känner igen författarnamnet men har tyvärr glömt bort vad den möjliga GM hette. någon som kommer ihåg?

Jag ser då inga större likheter med CP. Även om jag tror det är irrelevant.
http://palmemordet.eu/tv3-efterlyst-om-den-anonymiserte-christer-andersson/
Citera
2016-01-17, 11:33
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
........
Vi gjorde tester rörande vapnet och målet/offret, simulerade hur en bärare av en 357 Magnum skulle arbeta med vapnet inför skottet. Jag blev själv förvånad över hur man att naturligt inta bara höjer vapnet, utan även vrider vapnet närmare 90 grader vänstervarv innan man är redo för skott. (det förutsätter att skytten är högerhänt och vänsterhänt blir det väldigt avigt).
Skytten kan då omöjligt ha använt något långt vapen på näravstånd så som påstås. Om han istället skulle ha använt en speciellt kort pipa så som säpofolk vill tro och Tavareskulan visar så kan de båda skotten omöjligt ha kommit från en och samma skytt.
En annan fritänkare visade mig hur han med vänster hand skulle ha skjutit båda skotten och kunde då aldrig gå med på att OP faktiskt var skjuten i ryggen! Ett välriktat skott från en bekvämt liggande Baresic på avsatsen över trottoaren ser jag som enda rimliga möjlighet medan mannen på gatan bara spelade teater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in