2016-01-16, 20:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Ja kanske för att det är så det ser ut i lagen. Eller vad tror du? Fan, en oneliner igen, jag börjra bli expert på det här.

Och jag drar slutsatsen att det står så i lagen därför att det ska finnas en möjlighet att försvara sig mot en anklagelse, bland annat genom att ifrågasätta bevisning. Jag förmodar att det beror på att försvaret kan känna till något som åklagaren inte känner till.
2016-01-16, 21:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Artikeln beskriver hur dåligt polis i Kalifornien hanterade brottsplatsen i jämförelse hur bra svensk polis hanterade fallet Anna Lindh.

Att en expert vittnade om att blodfläcken såg ut som blod av fysiskt förändrad form är nog nyckeln. Det syns om blodfläcken är gammal/torr och fuktad i efterskott tror jag. Vi får fråga Hamilkar igen.
Men herre jösses - det handlar om överföring via en vedervärdig brottsplatsundersökning i USA där han KLEV i hennes blod, satte ner knäna samt en genomdränkt matta med blod som inte torkat!
2016-01-16, 21:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Hon framhåller ju naturligtvis detta för att det är till fördel för hennes klient att misstänkliggöra NFC. Ingen bra strategi, alla förstår ju att om vi ska tro att NFC manipulerar prover kan vi inte fälla någon på teknisk bevisning i svensk domstol. Någonsin!

Jag skulle inte kalla det för misstänkliggöra, snarare vill IR att domstolen skall beakta att det kan vara så att man i vissa fall kanske tar en genväg för att underlätta för varandra.

Slarv måste inte vara medveten manipulation.
2016-01-16, 21:03
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Uppenbart inte enligt åklagaren eller anser du dig mer insatt i juridik? Häkta heter det och inte anhålla.
Hoppa den första meningen för den är ren bullshit som sagt.
IB i förhör:
Och du verkar vara väl bevandrad inom jurideken förstår jag.
Anhållan får polisen göra normalt i tre dagar, därefter är åklagaren skyldig att inlämna en häktningsframställan och framställan görs till domstol som beslutar under häktningsförhandling om åklagarens skäl är tillräckliga starka för att godkänna häktning.Således är det en viss skilnad på anhållan och häktning.
Senast redigerad av Annvonplaten 2016-01-16 kl. 21:08.
2016-01-16, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och jag drar slutsatsen att det står så i lagen därför att det ska finnas en möjlighet att försvara sig mot en anklagelse, bland annat genom att ifrågasätta bevisning. Jag förmodar att det beror på att försvaret kan känna till något som åklagaren inte känner till.
Jodå, du har helt RÄTT i det här fallet, OCH?
2016-01-16, 21:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Artikeln beskriver hur dåligt polis i Kalifornien hanterade brottsplatsen i jämförelse hur bra svensk polis hanterade fallet Anna Lindh.

Att en expert vittnade om att blodfläcken såg ut som blod av fysiskt förändrad form är nog nyckeln. Det syns om blodfläcken är gammal/torr och fuktad i efterskott tror jag. Vi får fråga Hamilkar igen.

Det tror jag också, och det var dit jag ville komma. Jag känner till Hamilkar, ett bra stöd i många krimtrådar, dock så vill jag läsa med egna ögon, han har fått sin kunskap någonstans.

Jag funderar i banor av att det kan ha varit fuktigt i byssjan, den stod i en fuktig miljö, finns det något som motsäger att plaggen i byssjan var fuktiga delar av dygnen innan kroppen hittades? Och som sagt, vi vet inte var jackan har legat innan den hamnade i rishögen. Jag noterar även en vattenansamling under jacka och hjälm.

EDIT;Klafsat runt i blod bla bla bla, det finns även ett par stycken som handlar om en mikroskopisk blodprick, den hamnade inte på tröjan genom att en tekniker gick över den, styckena om kondens.
Senast redigerad av OY 2016-01-16 kl. 21:12.
2016-01-16, 21:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Och du verkar vara väl bevandrad inom jurideken förstår jag.
Anhållan får polisen göra normalt i tre dagar, därefter är åklagaren skyldig att inlämna en häktningsframställan och framställan görs till domstol som beslutar om åklagarens skäl är tillräckliga starka för att godkänna häktning.Således är det en viss skilnad på anhållan och häktning.
Men bestäm dig vad du ska diskutera. Grips, anhålls, häktad.

Satt hon redan häktad handlar det givetvis om häktningsförlängning och inte anhållan som du skrev..
Citat:
Men det fanns tillräckliga skäl för åklagaren att anhålla henne för skyddande av brottsling under en period.
2016-01-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Edit: Lite märkligt detta selektiva familjära urvalet - hon ska tydliggöra paret NB/IB (oskuld, förfärligt pressade i förhör, stackars balter) men petar ut AB i periferin.
Det kanske är bäst för IR att låtsas att AB inte ens finns som vittne. Lite svårt att tillkalla honom som vittne och samtidigt insinuera att han begått brottet och inte NB. Kanske lika bra att inte väcka den björn som sover. AB skulle nog inte uppskatta att bli insinuerad som mördare.
2016-01-16, 21:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Jodå, du har helt RÄTT i det här fallet, OCH?

OCH...det här är vad du frågade mig inledningsvis, citat;

Citat:
Jamen varför ifrågasätter du NFC. ÄR dom mutade? Eller vad vill du fram till?

Därför att bevisen får ifrågasättas och jag kan göra det genom att föra fram argument som kan visa att man kan dra helt andra slutsatser. Nej jag tror inte att NFC är mutade, jag vet dock inte. Jag vill komma fram till vad som hände.
Senast redigerad av OY 2016-01-16 kl. 21:20.
2016-01-16, 21:23
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Vad vet du om dessa bilar har någon direkt koppling till fallet eller inte?
Du verkar inte fattat vad diskussionen handlat om.

Jag begriper att vittnesuppgifterna är lika intressanta som den bilen som stod innan den här kvällen en silverfärgad. Alltså ointressant för utredningen eftersom man har ett händelseförlopp. Och som en domstol har ansett vara enligt åklagarens gärningsbeskrivning.
Så det som återstår efter alla cirkusnummer är att HR fastställer TR dom.
2016-01-16, 21:25
Medlem
Citat:
Hon framhåller ju naturligtvis detta för att det är till fördel för hennes klient att misstänkliggöra NFC. Ingen bra strategi, alla förstår ju att om vi ska tro att NFC manipulerar prover kan vi inte fälla någon på teknisk bevisning i svensk domstol. Någonsin!

Dom är inte ofelbara, som jag visat dig tidigare.

http://www.barometern.se/kalmar/fel-vid-blodtest-i-forlosamordet/
2016-01-16, 21:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Det kanske är bäst för IR att låtsas att AB inte ens finns som vittne. Lite svårt att tillkalla honom som vittne och samtidigt insinuera att han begått brottet och inte NB. Kanske lika bra att inte väcka den björn som sover. AB skulle nog inte uppskatta att bli insinuerad som mördare.
IR påtalar att NB är så utpekad. Han är balt, han är misstrodd och det antyds nån sorts klasstatus. Han och hans fru är plågade halvt till döds i förhör.

AB som är förhörd av samma FL, balt med samma socioekonomiska status, har aldrig gjort väsen av sig och klassas som en duktig hantverkare:
Han ramlade visst tvärs genom IRs argumentationsfilter.

Skillnaden är att den ena vill hon fria via den andra och man slår väl två flugor i en smäll om man kan ge sig på polis, åklagare samt förundersökning. Samtidigt.

Citat:
Det alibi som skulle kunnat finnas för min klient, det har polisen och åklagaren förstört, genom att behandla hans fru som man har gjort.
Senast redigerad av develi 2016-01-16 kl. 21:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in