Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-16, 13:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Den andra sidan är 100 gånger värre här med smutskastningskampanj mot invandrare och drar alla muslimer tex över samma kant. Jag försöker väga upp det ibland.
Blir det bevisat att gm sextrakasserat tjejer vilket jag inte tror, erkänner jag fel såklart. Borde komma ut mer från polisutredning snart.

Så, det är OK för dig att ljuga bara för att det finns andra som ljuger?

I min värld kan en felaktig handling aldrig ursäktas med någon annans
felaktiga handling. Varje människa ansvarar för sina handlingar.
Så även du AussieRedMan.

mvh/Bo
Senast redigerad av lasternassumma 2016-01-16 kl. 13:32. Anledning: korr.
Citera
2016-01-16, 13:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
hur många invånare bor det totalt i byn broby nu? För uppgifterna på Wikipedia är ju gamla och bör ha ökat betydligt nu med alla nysvenskar

Människor i Broby
På gränsen till OT, men har ändå viss relevans genom att situationen
i skolan uppenbarligen påverkats av ett stort flyktingmottagande.

Inte så lätt att hitta aktuell statistik.
Jag har tittat på fördelningen från 2010 och nyare statistik om inflyttning.
2010 bodde 27,93% av kommunens innevånare i Broby.
2010 fanns det 10455 innevånare i Östra Göinge kommun.
2014-12-31 bodde det 13864 pers, varav 6785 kvinnor och 7079 män i Östra Göinge.
2015-11-01 är motsvarande siffror 14051, 6832 och 7219.

Från detta uppskattar jag att det i dag finns 3924 personer i Broby.
Det kan också vara mer eftersom Broby och Knislinge är centralorter och stora delar
av kommunen i övrigt är landsbygd.

Värt att notera:
1. Från 2010 till 2015-11-01 ökade kommunens invånare med 3596 personer
från 10455 till 14051.
2. Av befokningsökningen från 2014-12-31 till 2015-11-01 med 187 personer
är 47 (25%) kvinnor och 140 (75%) män.

Varför är nästan alla flyktingar män?
Är det representativt för hela Sverige att 75% av flyktingarna som kommer
till Sverige från krigets Syrien är män? Brukar det inte vara män som dör i
krig och kvinnor och barn som flyr? Vad är det som jag inte förstått?

Jag har hämtat statistiken från SCB och uppgifter om Östra Göinge kommun
från Wikipedia.

mvh/Bo
Senast redigerad av lasternassumma 2016-01-16 kl. 13:35. Anledning: korr+ om orter...
Citera
2016-01-16, 13:47
Medlem
I den här tråden finns tre inlägg som ser ut att baseras på relativt god kännedom om uppspelet tll detta bedrövliga drama. Jag personligen tror att det är ganska nära verkligheten eftersom de kom så tidigt i tråden och eftersom det är skrivet i en ganska upprörd och spontan tonart.
De är precis så röriga som det blir när barn rusar fram och har något förfärligt att berätta. De flesta av oss vet hur upprörda barn återger en upprörande händelse. Man måste fråga om för att få grepp om alla han och hon - och det kan vi inte här.
Men låt oss försöka förstå vad hen vill ha fram:

Först i # 803 från enoroligtjej (som verkar vara tjejens killkompis) vilket ger en bakgrund till mordet, som hen uppfattar den.
Jag fetar det som jag tycker är viktigt.

"Hej, alla flashbackare som börjat spekulera i detta.
Jag VET vad som hände
Det är såhär att ni är inne på rätt GM
Offret har "bitchslappat" GM ungefär vid lucia tiden efter att blivit jävligt förbannad över att han slagit hans bästa tjejkompis.
Detta har GM "SÄKERLIGEN" varit uppretad över och säkert många som frågat hur han kan tolerera en sån här sak. Så under jullovet så har han då planerat det här.

Skolan började i fredags förra veckan och eftersom inget hände då så va säkert GM inte tillräckligt samlad.
Offret och två tjejkompisar till honom satt på en bänk, då GM kom bakifrån och högg honom i bröstet med en krok kan man ju säga.
Offret börjar springa iväg med handen på bröstet, en av tjejkompisarna såg när hugget kom och blev troligtvis chockad sedan. Medans andra tjejen inte förstod något och satt lite halv kvar och ropade lite skämtsamt "Vad håller du på med".
"Det va nämligen vanligt att offret hoppade runt och skojade och hade sig."
Sedan ramlade då offret ihop och tjejen som ropade efter han sprang dit och förstod ännu inte vad som hänt och puttade på han och sa "Lägg av nu A****S" Sen såg hon kniven som då GM stod framför och höll i och förstod då att det va allvarligt, GM höjde kniven mot tjejen och sa "Akta dig".

Sedan kommer förhistorien
#822 enoroligtjej
Det hela handlade om att tjejen som var bästa vän med offret skulle hjälpa sin "rädda tjejkompis"
GM´s bästa vän skickade snapchatts eller vafan de heter på sitt könsorgan till denna rädda tjejkompisen och hon gick därav till denna tjejen och ville ha henne till att prata med gm´s kompis.

Gm´s kompis förstår inte vad tjejen säger och hämtar då GM där översätter GM till sin kompis sen när tjejen vänder ryggen och går därifrån så skriker han hora efter henne, då vänder hon sig och spottar och råkar träffa gm.

Venator har sedan frågat:
"Tack! Så hon råkar träffa GM som ger sig på henne och offret örfilar GM vilket ledde till att han nu blev påhoppas med kniv bakifrån?

Den här killen som skickar bilder på kuken är han också 14 år? Han förstod inte, skriver du... Är han så ny i Sverige att han inte hunnit lära sig svenska? "

enoroligtjej svarar
Tjejen blev påhoppad i samband med spottandet och nerslängd på golvet och fick även där ett väldigt hårt slag i mellangärdet.
Sen tar det kanske två-tre dagar så attackerar då offret denna personen dock bara med en riktigt hård örfil, men sen efter det så är det lugnt. och detta handlar om lucia tiden.

Killen som skicka bilderna har inget med detta att göra, men han är jämngammal. "

-----
Jag har redan försökt styra läsningen av detta genom mitt urval. Därför säger jag inte mer om hur jag tänker om detta utan hoppas på kommentarer.
Citera
2016-01-16, 14:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
I den här tråden finns tre inlägg som ser ut att baseras på relativt god kännedom om uppspelet tll detta bedrövliga drama. Jag personligen tror att det är ganska nära verkligheten eftersom de kom så tidigt i tråden och eftersom det är skrivet i en ganska upprörd och spontan tonart.

<..>

Jag har redan försökt styra läsningen av detta genom mitt urval. Därför säger jag inte mer om hur jag tänker om detta utan hoppas på kommentarer.

Jo inläggen som du beskriver hör till de mer trovärdiga i tråden. Med all sannolikhet beskriver de situationen väl, och vi har konstaterat att dramat består av 3 olika faser:

(1) Är när BO's tjejkompis är upprörd över att ha fått bilder på GM's kompis könsorgan. I en diskussion så spottar hon därför mot GM's kompis men råkar träffa GM. GM blir då så arg så att han hoppar på tjejen, slänger ner henne på golvet och ger henne ett hårt slag.

(2) BO ska säga åt GM på skarpen för det som skett i (1). Detta är den sekvens vi sett en film på, där BO säger åt GM, får ett uppkäftigt svar tillbaka, BO ger då GM en örfil och ett kort slagsmål utbryter som slutar med att GM flyr.

(3) GM's heder är hotad efter (2), och GM ägnar därför julhelgen åt att planera mordet på BO. Läser på olika Internetsidor hur man bäst mördar osv. På första skoldagen efter lovet smyger han sig upp bakom GO då denne sitter och lyssnar på musik, och kör in en mindre kökskniv rakt i hjärtat på BO.

Notera också att stegen ovan är de som beskrivs av de trovärdiga skribenterna på Facebook (de som skriver under eget namn och bevisligen går i skolan). Så det verkar helt klart att vi har rätt förlopp ovan.

Själva BO (Arminas) beskrivs som en schysst kille som är vänlig mot egentligen alla. Det är därför han vill rätta till saker i steg (2) ovan. Han är lite av klassens "vän" som inte mobbar någon men även har stor integritet, lite av en snäll ledare.
Senast redigerad av VitruvianskeMannen 2016-01-16 kl. 14:13.
Citera
2016-01-16, 14:12
Medlem
Ferneths avatar
Tack för en bra resumé!
Citera
2016-01-16, 14:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter

Bra sammanställning av vad som är närmast "fakta" av det som skrivits i tråden.
Jag tycker att man bör väga in några uppgifter till om man vill ha en bra samlad
bild:
– Polisens uppgifter om vad GM berättar om förberedelser och genomförande av mordet.
– Uppgifter i media där vittnen eller närstående uttalat sig, även om man då bör väga in
både den osäkerhet som kan finnas i en vittnesuppgift och den osäkerhet som tillkommer
genom det ofta slarviga eller ibland också tendensiösa sätt som media hanterar uppgifter.

Det finns ju också lite bakgrundsinformation om situationen i kommunen och i skolan,
både som kommit upp i samband med mordet, men också tidigare som bör vägas in
när man ska försöka få en samlad bild.

Bara några tankar…

mvh/Bo
Senast redigerad av lasternassumma 2016-01-16 kl. 14:28. Anledning: korr.
Citera
2016-01-16, 14:37
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Den andra sidan är 100 gånger värre här med smutskastningskampanj mot invandrare och drar alla muslimer tex över samma kant. Jag försöker väga upp det ibland.
Blir det bevisat att gm sextrakasserat tjejer vilket jag inte tror, erkänner jag fel såklart. Borde komma ut mer från polisutredning snart.
Visst finns det många som skriver en massa skit, speciellt i I&I.
Men det finns väl knappt en tråd på FB där GM varit invandrare där du inte rusat in och skrivit "det kunde lika gärna varit en svensk".
I denna tråden är både BO och GM invandrare,("vitt" brottsoffer och arabisk GM) du tar parti för mördaren och smutskastar BO med stöd av vad GMs pappa sagt och några konstaterade troll...du har i flera inlägg hänvisat till samma jävla troll.

Hur "valde" du sida denna gång när både BO och GM är invandrare?
Tar du parti för den som är "minst vit" eller den som kommer från en kultur minst lik den svenska?
Att försvara ett mord eller smutskasta ett brottsoffer för att motverka rasism eller att man är för hög eller fri invandring låter ganska sjukt...är mord, misshandel, rån och våldtäkter verkligen något du vill försvara för att du vill ha "mångkultur"?

Tar du parti för mördaren för att väga upp för alla "rasister" som tycker det är fel att hugga ihjäl någon eller tycker extra illa om GM för han är arab?
Det låter inte så begåvat.
Tar du parti för mördaren för att du själv är muslim, arab eller afrikan?
Då är du ju bara en jävla rasist...
Hur är det, är du lite mindre begåvad eller rasist?
Citera
2016-01-16, 14:58
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det är ju bra att tråden nu har kommit till en konklusion av vad som verkligen har hänt, och så att Arminas själv kan rentvås från all smutskastning. Förhoppningsvis kan alla enas om beskrivningen som ges ovan.

Då kan man övergå till att diskutera vad som kunde ha gjorts för att förhindra detta hemska? Själv anser jag nog att rektorn Robert Dirksen spelar en stor roll. Tjejerna hade anmält GM för dennes trakasserier, men inget skedde. Kanske spelar det in att rektorn inte kände att han kunde agera eftersom GM var en MENA-invandrare, och kritik mot sådana är ju väldigt känsligt?

Iallafall verkar rektor Dirksen inte så pigg på att tala med media:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22085221.ab
Citera
2016-01-16, 15:01
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Människor i Broby
På gränsen till OT, men har ändå viss relevans genom att situationen
i skolan uppenbarligen påverkats av ett stort flyktingmottagande.

Inte så lätt att hitta aktuell statistik.
Jag har tittat på fördelningen från 2010 och nyare statistik om inflyttning.
2010 bodde 27,93% av kommunens innevånare i Broby.
2010 fanns det 10455 innevånare i Östra Göinge kommun.
2014-12-31 bodde det 13864 pers, varav 6785 kvinnor och 7079 män i Östra Göinge.
2015-11-01 är motsvarande siffror 14051, 6832 och 7219.

Från detta uppskattar jag att det i dag finns 3924 personer i Broby.
Det kan också vara mer eftersom Broby och Knislinge är centralorter och stora delar
av kommunen i övrigt är landsbygd.

mvh/Bo

Vad menar du med mer? GM ifråga var ju från Glimåkra och inte från någon av centralorterna. Överhuvudtaget så flyttas ju flyktingar i första läget sällan till någon form av centralorter om vi i det begreppet sätter gamla municipalsamhällen samt ställen med mer än 1000 personer. Maila gärna om du känner att det blir OT.
Citera
2016-01-16, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jo inläggen som du beskriver hör till de mer trovärdiga i tråden. Med all sannolikhet beskriver de situationen väl, och vi har konstaterat att dramat består av 3 olika faser:

(1) Är när BO's tjejkompis är upprörd över att ha fått bilder på GM's kompis könsorgan. I en diskussion så spottar hon därför mot GM's kompis men råkar träffa GM. GM blir då så arg så att han hoppar på tjejen, slänger ner henne på golvet och ger henne ett hårt slag.

(2) BO ska säga åt GM på skarpen för det som skett i (1). Detta är den sekvens vi sett en film på, där BO säger åt GM, får ett uppkäftigt svar tillbaka, BO ger då GM en örfil och ett kort slagsmål utbryter som slutar med att GM flyr.

(3) GM's heder är hotad efter (2), och GM ägnar därför julhelgen åt att planera mordet på BO. Läser på olika Internetsidor hur man bäst mördar osv. På första skoldagen efter lovet smyger han sig upp bakom GO då denne sitter och lyssnar på musik, och kör in en mindre kökskniv rakt i hjärtat på BO.

Notera också att stegen ovan är de som beskrivs av de trovärdiga skribenterna på Facebook (de som skriver under eget namn och bevisligen går i skolan). Så det verkar helt klart att vi har rätt förlopp ovan.

Själva BO (Arminas) beskrivs som en schysst kille som är vänlig mot egentligen alla. Det är därför han vill rätta till saker i steg (2) ovan. Han är lite av klassens "vän" som inte mobbar någon men även har stor integritet, lite av en snäll ledare.

Du missar dock en viktig punkt, vi vet även att det varit minst ett bråk till mellan GM och BO i november, som resulterade i att polisen fick rycka ut till skolan, och BO fick en anmälan om misshandel emot sig. Enligt expressen finns det uppgifter som säger att både BO, GM och ytterligare en person varit inblandade i detta bråket, jag skulle sätta mina pengar på att det är "tjejkompisen" som är den tredje personen.

Med de uppgifter som vi har tillgång till i nuläget, så är min åsikt att BO's tjejkompis inte är att se som trovärdig då hon själv är inblandad i detta, hon är självklart partisk, och jag skulle också gissa att det är hon som drivit på det hela, vore inte första gången det är så.

Vidare undrar jag också hur det kan komma sig att GM's kompis kunnat skicka snapchats till tjejerna, nu är jag inte alls någon expert på snapchat ,men så vitt jag vet så måste man acceptera någon som "vän" i snapchat för att kunna skicka/ta emot meddelanden, vilket i sin tur bör innebära att tjejerna åtminstone haft viss kontakt med GM's kompis.

Många i tråden verkar stirra sig blinda på att GM är muslim och att detta är något slags hedersmord, jag tror snarare att det är kulturen än religionen isf. Han kommer från MENA, jag antar att man har en mer "öga för öga, tand för tand" - mentalitet i de länderna än vad vi har i t.ex Europa.

Å andra sidan är inte BO heller helt oskyldig, viss mobbning HAR förekommit oavsett vad vissa i tråden påstår, på videoklippet där GM får spö ser vi det klart och tydligt. Försök inte att förminska de misshandlar som finns dokumenterade (en i november -polisanmäld, och den som är filmad), han skulle inte "säga till på skarpen", han skulle förnedra GM genom att slå honom, filma det, och sedan sprida filmen. Att han "bara" ger honom en bitchslap talar också för att han var ute efter att förnedra GM, eftersom en bitchslap ofta ses som mer förnedrande än t.ex en box, spark eller knuff som annars brukar förekomma i såna här "fighter" mellan skolbarn.

Du verkar också säker på tjejkompisens berättelse, jag tycker inte att man skall vara så säker på att hon talar sanning. Vi vet att någonting hände mellan henne och GM, vi vet inte VAD som hände, hon påstår att han slog till henne, vi vet inte om det är sant. Vad vi däremot VET är att hon tidigare blivit avstängd från skolan, bl.a för att hon ljugit om att GM sextrakasserat henne, detta sänker givetvis hennes trovärdighet enormt.
Citera
2016-01-16, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iceboxxx
Du missar dock en viktig punkt, vi vet även att det varit minst ett bråk till mellan GM och BO i november, som resulterade i att polisen fick rycka ut till skolan, och BO fick en anmälan om misshandel emot sig. Enligt expressen finns det uppgifter som säger att både BO, GM och ytterligare en person varit inblandade i detta bråket, jag skulle sätta mina pengar på att det är "tjejkompisen" som är den tredje personen.

Med de uppgifter som vi har tillgång till i nuläget, så är min åsikt att BO's tjejkompis inte är att se som trovärdig då hon själv är inblandad i detta, hon är självklart partisk, och jag skulle också gissa att det är hon som drivit på det hela, vore inte första gången det är så.

Vidare undrar jag också hur det kan komma sig att GM's kompis kunnat skicka snapchats till tjejerna, nu är jag inte alls någon expert på snapchat ,men så vitt jag vet så måste man acceptera någon som "vän" i snapchat för att kunna skicka/ta emot meddelanden, vilket i sin tur bör innebära att tjejerna åtminstone haft viss kontakt med GM's kompis.

Många i tråden verkar stirra sig blinda på att GM är muslim och att detta är något slags hedersmord, jag tror snarare att det är kulturen än religionen isf. Han kommer från MENA, jag antar att man har en mer "öga för öga, tand för tand" - mentalitet i de länderna än vad vi har i t.ex Europa.

Å andra sidan är inte BO heller helt oskyldig, viss mobbning HAR förekommit oavsett vad vissa i tråden påstår, på videoklippet där GM får spö ser vi det klart och tydligt. Försök inte att förminska de misshandlar som finns dokumenterade (en i november -polisanmäld, och den som är filmad), han skulle inte "säga till på skarpen", han skulle förnedra GM genom att slå honom, filma det, och sedan sprida filmen. Att han "bara" ger honom en bitchslap talar också för att han var ute efter att förnedra GM, eftersom en bitchslap ofta ses som mer förnedrande än t.ex en box, spark eller knuff som annars brukar förekomma i såna här "fighter" mellan skolbarn.

Du verkar också säker på tjejkompisens berättelse, jag tycker inte att man skall vara så säker på att hon talar sanning. Vi vet att någonting hände mellan henne och GM, vi vet inte VAD som hände, hon påstår att han slog till henne, vi vet inte om det är sant. Vad vi däremot VET är att hon tidigare blivit avstängd från skolan, bl.a för att hon ljugit om att GM sextrakasserat henne, detta sänker givetvis hennes trovärdighet enormt.

Ännu en gång en debattör som kommer in i diskussionen med hela sitt "posse" eller vilka e "vi vet" och det du slänger dig med? Ännu en person som kan bekräfta sina teser och förkasta andras, underbyggt med exakt samma material där tillförlitligheten stämmer i ena men inte i andra fallet. För inte har du bidragit med något nytt till tråden inte. Än roligare att se är att du försöker framstå som utan dold agenda men enbart bemödar dig med att ta upp saker om BO's trovärdighet. Bra första inlägg i ämnet, inte alls vinklat....
Senast redigerad av malmi 2016-01-16 kl. 15:35.
Citera
2016-01-16, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
Ännu en gång en debattör som kommer in i diskussionen med hela sitt "posse" eller vilka e "vi vet" och det du slänger dig med? Ännu en person som kan bekräfta sina teser och förkasta andras, underbyggt med exakt samma material där tillförlitligheten stämmervi ena men inte i andra fallet. För inte har du bidragit med något nytt till tråden inte. Än roligare att se är att du försöker framstå som utan dold agenda men enbart bemödar dig med att ta upp saker om BO's trovärdighet. Bra första inlägg i ämnet, inte alls vinklat....

Och istället för att bemöta mina frågetecken, så svarar du med..vad? Ännu ett nonsens-inlägg i en tråd full med sådana?

Jag har ingen "posse" med mig, vet inte var du får det ifrån, och när jag säger att VI VET, så talar jag om sådant som vi som följt tråden från början, vet är sant, alltså sånt som är bekräftat.

T.ex så är det bekräftat att ett bråk mellan pojkarna uppstod redan i november, polisen fick rycka ut och BO blev polisanmäld för misshandel. Det finns också ett videoklipp från en andra misshandel, den som sägs vara från strax innan jul. Så BO har alltså misshandlat GM vid två tillfällen som vi känner till, det är därför inte omöjligt att han misshandlat honom vid flera tillfällen som vi inte känner till.

Enligt aftonbladet har dessutom flera uppgiftslämnare utöver GM's pappa, uppgett att GM varit mobbad i skolan en längre tid, av bl.a BO.

Kan du förresten svara på min fråga gällande snapchat? Hur kan GM och hans kompis ha skickat bilder till BO's tjejkompis, om dessa inte valt att bli vän med killarna på snap? Jag vet som sagt inte riktigt hur snapchat fungerar, men jag tror inte att man kan skicka bilder till folk man inte är vän med. Min nästa fråga blir då, varför tog tjejerna inte bara bort GM och hans kompis från snap, så att de slapp bli "trakasserade"?

Så till nästa punkt, tjejkompisen. Hennes mamma har själv bekräftat att hon blev avstängd från skolan efter att hon gått till rektorn och anklagat GM för att ha trakasserat henne sexuellt. Eftersom skolan valde att stänga av henne, så är det väl rimligt att utgå ifrån att hon ljög om det hela, rektorn såg igenom det, och hon blev avstängd. Troligtvis blev hon inte endast avstängd pga denna incident, utan har gjort något mer. Detta är alltså samma tjej som påstår att GM brottade ner henne och slog henne, vilket ledde till att BO misshandlade GM, filmade det hela och sedan spred filmen. Jag anser att hon inte är trovärdig, om hon tidigare har ljugit om att GM trakasserat henne sexuellt, så kan hon lika väl ha ljugit om att han slagit henne, bara för att få BO att slå GM.

Jag behöver inte bemöda mig med att ta upp saker om GM då vi redan vet vad han har gjort, han har mördat en pojke, och ingen mobbning i världen kan rättfärdiga det. Men jag stör mig också på att man målar upp BO som en hjälte som endast blev mördad pga att han skyddade sin tjejkompis från en muslimsk framtida våldtäktsman som skickade runt snaps på sitt könsorgan till tjejer på skolan. Tjejkompisen målas upp som en oskyldig liten flicka som blivit sexuellt trakasserad, samtidigt som det har kommit fram uppgifter som pekar på motsatsen.

Jag försöker få fram vad som kunde få en liten 14 årig pojke att ta med sig en kniv till skolan, och ta livet av en ett år äldre kamrat, då jag trodde att det var detta som diskuterades i tråden. Om vi inte ska diskutera detta så kan ju tråden lika gärna stängas, vi vet vem GM är och vi vet vem BO är. De punkter som jag tagit upp i mitt inlägg, är sådant som jag anser har bidragit till att GM till slut bestämde sig för att ta livet av BO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in