2016-01-15, 22:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Verkar som IR (helt osökt?) kör nekrofil-spåret med annan GM körandes svart SUV med NB som enkel städare som snubblar över en död flicka och en biokemist som skall förklara att alla DNA träffar egentligen är kontamineringar av klantiga kriminaltekniker och läkare, ev med hjälp av NFC labbet. Polisen och militären har listigt samarbetat med att plantera ut bevis som lämpligen hittas av polis eller MPS (där det också ingick militärer).
Allt beroende på en total maktkonspiration från Samhällets sida mot en stackars arbetsam balt.
Är det Rimligt?
Ja, det är väl vad som utkristalliseras eller var det alternativa tråden du menade? Peta in att Lisa lekte i ladan samt IBs traumatiska förlust av ett trosor (nämen oj så märkligt att dessa försvann och ja jävlar vad man saknar ett par trosor..).
2016-01-15, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Dra den där om rödluvan också när du ändå är igång. Det tillsattes en administrativ åk på pappret som inte gjorde ett enda skit mer än gav några meningslösa uttalanden i media för att stilla medias iver. Det är uppenbart att utredningen, som merparten av Sverige, låg på is i slutet av juni, hela juli och halva augusti då det var semester. Er idoliserade åk och utredare hade inte ens nog med respekt för bo att framskjuta sin planerade semester för att snabbt handlägga och utreda vad som hänt. De föredrog att ta semester och låta vittnens minnen tyna bort och bli sgs oanvändbara.

Källa på det, tack!
2016-01-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Inget av de tekniska bevis du räknar upp bevisar att NB mördade, och TR är inte heller nöjd.

Den tekniska bevisningen är inte övertygande, och TR ville ha en förklaring av NB. Sluta läsa gärningsbeskrivningen utan börja tänka lite själv.

Du och TR domare har tydligen inte gått i samma domslutsförfattarskola. Det finns alltså en fastställd skala som man måste hålla sig till. Om man inte skriver "övertygande" utan "ett mycket starkt stöd" så betyder det en lägre grad av säkerhet. Kan du ge en hänvisning till den där fastställda skalan som beskriver olika grad av säkerhet i domarnas utslag.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Möjligt, men det bortslarvade tipset är det inte. Utredningen har brister.

Självklart är det bortslarvade tipset ett allvarligt problem för rättssäkerheten. Ska någon dömas för mordet på flickan så bör ju underlaget vara så vattentätt och komplett som det någonsin kan bli. Det är en sak att missa det okända, men en helt annan sak att medvetet underlåta att höra någon som självmant hör av sig och vill berätta om en iakttagelser vid försvinnandeplatsen.

Jag tycker så och står för det jag säger här.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Härligt - försvarsadvokat för denne hårt arbetande pensionär.
Nu handlar det dock inte om Billy Batong Bed & Breakfast.

... Anser han att polisen mörkat å det förfärligaste så har han givetvis inte glömt det som fd polis.
Rönnbäck kör med b-laget när det gäller poliser. Gamla, pensionerade farbröder som extraknäcker som diversearbetare. "Nya" vittnet lär inte ens komma upp till den låga nivå de andra pensionerade poliserna höll. Självklart är detta vittne ointressant för fallet, det kommer att visa sig, precis som med alla andra vittnen Rönnbäck kallat.
Kollegan J kom till sin moped ca 18.20, då var ingen bil där. Flera bilar har kört förbi senare, när LH stod vid mopeden.

Det, däremot, är intressant.
2016-01-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ja, det är väl vad som utkristalliseras eller var det alternativa tråden du menade? ................

Dom verkar slumpmässigt sammanfalla.
2016-01-15, 22:56
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Jag skrev exakt om det som hennes familj och arbetskamrater sa...

Det var en glad, sprallig tjej som såg fram mot sitt sommarjobb och sin första lön. Jag minns faktiskt den känslan.

Det gör inte jag, men jag har ju heller aldrig varit tjej. Jag jobbade på lördagar som 11-åring i en gottkiosk och jag satte alltid in lönen direkt på sparkontot. Det var aldrig fråga om att sätta sprätt på pengarna direkt. Sparade inte Lisa f.ö. till en Australienresa?

Citat:
Ur FUP.
Citat:
Hon var jätteglad, hon bara sa till oss, vi kom ju in där och störde henne i sitt jobb " ge er iväg liksom, här är jag och jag kan", hon hade fått sommarjobb, hon skulle få sin första lön, hon hade redan räknat ut precis vad hon skulle köpa - hon var så lycklig..

Det låter verkligen inte som att hon var lycklig.
Citat:
vi kom ju in där och störde henne i sitt jobb " ge er iväg liksom, här är jag och jag kan"

Det var väl därför hon inte åt lunchen i samvaro med sina föräldrar utan gick iväg till de bakre regionerna.
2016-01-15, 22:57
Moderator
OYs avatar
Den där tröjan som NB uppger att han alltid hade hängande i ladan, varför slängde LÅ den, har det framkommit? Kan det ha funnits blod på den tröjan?
2016-01-15, 23:03
Medlem
Kan någon vara vänlig och förklara följande för mig.
Varför är I**na B DNA i BO trosor är ett bevis mot Nb när inte Nb's dna finns där? För om Nb överför Dna så borde han naturligtvis avsätta dna där själv? Citat ur Fup

"Resultaten talar starkt för att den mindre
delen av DNA:t kommer från Irina Bileviciene (Grad +3), om
man bortser från möjligheten att det kommer från en nära
släkting. Resultaten talar extremt starkt för att DNA:t inte
kommer från Nerijus Bilevicius eller Aivaras Bilevicius
(Grad -4)."

Och sen har jag inte kunnat se att ni uppmärksammat att flera saker i direkt kontakt med BO inte undersökts "enligt överenskommelse med uppdragsgivaren" tex hennes skor som hon hade på sig vid anträffandet. även bhn, samt två av tröjorna hon hade på sig. Jag säger inte att Nb är oskylding. jag säger inte att han är skyldig, jag säger: Varför gör polisen inte en 100% undersökning?
2016-01-15, 23:04
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Står det två bilar på parkeringen. Jag upprepar två. Intill Lisas moped aktuell tid runt försvinnadet så är det en sådan anmärkningsvärd uppgift så den vittnesuppgiften går man till botten med och förhör alla vittnen runt denna iaktagelsen och redovisar det i förundersökningsprotokollet oavsett vad det tillför utredningen. Punkt slut.

Finns inget anmärkningsvärt med att folk är ute den här em, förkvällen och åker bil.
Alla kan inte vara hemma liksom. Dessutom så har ju ingen av bilarna direkt någon koppling till dom här spåren och den här gärningsbeskrivningen som då TR ansåg vara helt enligt åklagaren.

2016-01-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Jag är medveten om att hon är krönikör och vilka friheter det ger henne men det är fortfarande olämpligt att hon tar ställning i skuldfrågan och via sin plattform försöker påverka utgången i en rättegång. Dessutom består hennes resonemang mest av irrelevant känslosvammel.

.....................

En annan krönikör LGW skrev ett antal sådana mest hela sommaren där han uttryckte sina stora tvivel om FU ledningens arbete. Efter att läst FUP tvärvände han och öste beröm över det gedigna polisarbetet som gjorts.

Det är en krönikörs frihet att uttrycka sin personliga åsikt om valfritt ämne/n.
2016-01-15, 23:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det gör inte jag, men jag har ju heller aldrig varit tjej. Jag jobbade på lördagar som 11-åring i en gottkiosk och jag satte alltid in lönen direkt på sparkontot. Det var aldrig fråga om att sätta sprätt på pengarna direkt. Sparade inte Lisa f.ö. till en Australienresa?
Sätta sprätt? Jösses, människa, hela lönen behöver inte brukas liksom. Vilken reflektion.. eh?
Citat:
Det låter verkligen inte som att hon var lycklig. Det var väl därför hon inte åt lunchen i samvaro med sina föräldrar utan gick iväg till de bakre regionerna.
Hon var 17 år och tjej. Hon var stolt över jobbet och ville högst troligt markera sin position: stolt och kan själv. (Hej päron, men jag är faktiskt i tjänst) Jag minns den känsla också. Som tjej.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in