2016-01-15, 22:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Helt enig.
Två saker slår mig kring detta:
Det har pratats mycket om svarta suvar. Särskilt intressant är ju iakttagelsen som sägs ha hänt, att Lisa stod och pratade med någon i en svart suv på andra sidan vägen, med hjälmen på armen, efter kaféets stängning. Problemet med denna info är att ingen vet vem som såg det. Som jag fattat var det Lena som berättat för Bennhage att en kompis till henne sagt att en väninna sett Lisa stå där vid den svarta suven, ungefär så! Det får mig att tänka på viskleken, och vad det kan bli för missförstånd när information förmedlas muntligt i flera led. Kanske sa Lenas kompis väninna i själva verket att Lisa stod och pratade med någon i en svart suv, inte på andra sidan gatan utan på andra sidan ladan?
En annan sak är att det nya vittnet Billy B troligen är en seriös person, det verkar inte folk ha fattat riktigt (nå, jag känner honom inte alls så jag gissar bara ). Att han inte hör av sig förrän nu beror nog på att han har väldigt många järn i elden hela tiden. Han ringde in tipset det första han gjorde, sedan har han haft annat att tänka på. Han har följt fallet som normala människor gör, och inte som vi här i tråden. Att han inte blev kallad till förhör störde honom inte från början, det kom senare. När åtal väcktes kunde han sätta sig in i saken och blev kanske lite överraskad. Men det var först under julen, när han var ledig och hade tid att vara eftertänksam som han kände att detta inte var rätt.
Jag tror f.ö. att BB är ett utmärkt vittne. Han är observant och noggrann i sina iakttagelser, passar bra för såväl en polis som en pilot (BB har flygcertifikat).

BB gör iakttagelser ca 18.10.

En mörk SUV på norra parkeringen.

En moped på södra parkeringen.

Vad vi vet står inte bilen kvar när trion låser och går hem.

Det står ingen moped på södra parkeringen när L och R åker.

Kl 18.26 är det ännu inget som tyder på att brott påbörjats. 15 minuter efter BBs iakttagelser.

Det bedöms vara händelser för långt i tid från brottets början för att ha med mordet att göra.

Uppgiften i sig är dock intressant men inte relevant för fallet.
2016-01-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slangballe32
Jag var bombis på det här innan. Nu hittar man många sakfel och förhastade slutsatser. Det hära med att " allt är gjort på ett ordentligt och noggrannt sätt" är ju ett skämt. Jag skulle vilja ta del av "slasken" från dethär. Känns som dom klippt och klistrat det som ska passa NB snarare än att vara objektiva. De ska vägas in både det som talar till någons fördel och nackdel. Oavsett om Nb är skyldig eller ej så har snuten inte varit objektiva nog och media ska vi inte tala om.

NBs advokat har haft tillgång till och läst den sk slasken.
2016-01-15, 22:24
Medlem
develis avatar
Lisa var en glad och sprallig tjej, hon var med andra ord som vanligt. Hon gladdes över sitt sommarjobb och såg fram att få handla för sin första lön - hon hade livsglädje och framförhållning. ..men istället mördades hon brutalt i en lortig lada endast 17 år gammal.

"Lowa kommer ihåg hur Lisa gick ett stycke utmed huslängan norrut där hon vände sig om och sade "hej då".."

Lisas syster berättar om Lisa då hon såg henne under helgen:
Citat:
Hon sa att Lisa skulle arbeta på caféet men hon visste inte hur många pass hon fått. Lisa hade varit jätteglad för detta.
Det var inte något speciellt som Lisa sagt till Stina utan allt var som vanligt.
Lisas mamma om sista mötet med sin dotter:
Citat:
Hon åkte sedan till caféet och drack kaffe där. Hon såg då en glad Lisa som var nöjd. Hon och maken kom dit runt 15:20 och Lisa skulle då precis äta sin lunch.
Lisas pappa berättar i TR om när de ser henne sista gången:
Citat:
Hon var jätteglad, hon bara sa till oss, vi kom ju in där och störde henne i sitt jobb " ge er iväg liksom, här är jag och jag kan", hon hade fått sommarjobb, hon skulle få sin första lön, hon hade redan räknat ut precis vad hon skulle köpa - hon var så lycklig..

Citat:
Citat:
Camilla:
Citat:
Spontant beskriver Camilla Lisa som en glad och sprallig tjej.
Lisa aktuell dag var lika glad och sprallig som vanligt.
Maria:
Citat:
Maria förklarar att Lisa är en trevlig glad tjej.
Maria la inte märkte till någon annat under dagen.
Julia:
Citat:
Julia beskriver Lisa som en glad tjej men försiktig.
Julia får frågan hur Lisa betedde sig under dagen. Hon svarar att allt var som vanligt.
Madeleine (lördag):
Citat:
Madeleine uppfattade Lisa som pigg och glad under dagen.
Linus:
Citat:
Hon var glad och så. Linus märkte inget som kan ha påverkat Lisa.
Rebecka i TR:
Citat:
Hon var precis som vanligt.
Lowa:
Citat:
Lisa var precis som vanligt och såg ut som vanligt.
Ur FUP.
2016-01-15, 22:30
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Du överskattar betydelsen av det. En bil på parkeringen ca 15 minuter innan mordet påbörjas har troligen inte med saken att göra. Mer troligt är att bilen som står intill ladan ca 18.50 är betydligt mer intressant då brottet antas pågå.

Särskilt ointressant då mopedtjejen J*lia som kom fram till sin moped runt 18.15-18.20, inte uppmärksammade någon bil på den norra parkeringen. Eller några andra bilar för den delen.

Flertalet bilar passerade ännu senare när L*sa stod vid sin moped, redo för avfärd. De uppgifterna är däremot intressanta.
2016-01-15, 22:30
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Inte alls. Det fanns andra personer som ledde utredningen som pågick kontinuerligt under hela sommaren. NFC hade ett stort antal undersökningar som de arbetade på.

Dra den där om rödluvan också när du ändå är igång. Det tillsattes en administrativ åk på pappret som inte gjorde ett enda skit mer än gav några meningslösa uttalanden i media för att stilla medias iver. Det är uppenbart att utredningen, som merparten av Sverige, låg på is i slutet av juni, hela juli och halva augusti då det var semester. Er idoliserade åk och utredare hade inte ens nog med respekt för bo att framskjuta sin planerade semester för att snabbt handlägga och utreda vad som hänt. De föredrog att ta semester och låta vittnens minnen tyna bort och bli sgs oanvändbara.
2016-01-15, 22:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lisa var en glad och sprallig tjej, hon var med andra ord som vanligt. Hon gladdes över sitt sommarjobb och såg fram att få handla för sin första lön - hon hade livsglädje och framförhållning. ..men istället mördades hon brutalt i en lortig lada endast 17 år gammal.

"Lowa kommer ihåg hur Lisa gick ett stycke utmed huslängan norrut där hon vände sig om och sade "hej då".."

Lisas syster berättar om Lisa då hon såg henne under helgen:

Lisas mamma om sista mötet med sin dotter:

Lisas pappa berättar i TR om när de ser henne sista gången:

Ur FUP.
Ja, Lisa fick ett mycket fint eftermäle. Jag tänker inte motivera Lisas handlande i scenariot som jag beskrev i alternativtråden, men det går att skönja i FUP.
2016-01-15, 22:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
En annan sak är att det nya vittnet Billy B troligen är en seriös person, det verkar inte folk ha fattat riktigt (nå, jag känner honom inte alls så jag gissar bara ). Att han inte hör av sig förrän nu beror nog på att han har väldigt många järn i elden hela tiden. Han ringde in tipset det första han gjorde, sedan har han haft annat att tänka på. Han har följt fallet som normala människor gör, och inte som vi här i tråden. Att han inte blev kallad till förhör störde honom inte från början, det kom senare. När åtal väcktes kunde han sätta sig in i saken och blev kanske lite överraskad. Men det var först under julen, när han var ledig och hade tid att vara eftertänksam som han kände att detta inte var rätt.
Jag tror att BB är ett utmärkt vittne. Han är observant och noggrann i sina iakttagelser, passar bra för såväl en polis som en pilot (BB har flygcertifikat).
Härligt - försvarsadvokat för denne hårt arbetande pensionär.
Nu handlar det dock inte om Billy Batong Bed & Breakfast.

... Anser han att polisen mörkat å det förfärligaste så har han givetvis inte glömt det som fd polis.
Senast redigerad av develi 2016-01-15 kl. 22:39.
2016-01-15, 22:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, Lisa fick ett mycket fint eftermäle. Jag tänker inte motivera Lisas handlande i scenariot som jag beskrev i alternativtråden, men det går att skönja i FUP.
Jag skrev exakt om det som hennes familj och arbetskamrater sa - din variant kan du skriva om i den andra tråden.

Det var en glad, sprallig tjej som såg fram mot sitt sommarjobb och sin första lön. Jag minns faktiskt den känslan.
2016-01-15, 22:39
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ni får väl för fan lära er skillnaden mellan artiklar och krönikor.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1121581-vad-ar-skillnaden-mellan-nyheter-kronikor-och-ledare-

Krönikören ifråga är alltså i sin fulla rätt att skriva precis som hon gör.
Att det inte råkar gå i den riktning ni två hade önskat kan man strunta högaktningsfullt i.

Jag är medveten om att hon är krönikör och vilka friheter det ger henne men det är fortfarande olämpligt att hon tar ställning i skuldfrågan och via sin plattform försöker påverka utgången i en rättegång. Dessutom består hennes resonemang mest av irrelevant känslosvammel.

Citat:
Hade hon tagit parti för er älsklingsmördare så hade det nog låtit annorlunda från ditt håll..

Mår du bra för övrigt i vetskapen om att du sitter och försvarar en man som är överbevisad
om att ha lustmördat en 17-årig flicka?

Men det är väl som det brukar sägas; det onda dras till det onda. De onda till de onda
och deras gärningar.

Nej, oavsett ståndpunkt så tycker jag att journalister ska förhålla sig neutrala och opartiska när de rapporterar från pågående rättsprocesser. Vad man skriver efter avslutad rättegång är en annan sak

Ingen som försvarar Nerijus i den här tråden tror att det var han som mördade Lisa. Skulle han vara skyldig så är nog alla eniga om att han förtjänar lagens strängaste straff. Men du får acceptera att alla inte finner bevisningen lika övertygande som du.
2016-01-15, 22:47
Medlem
Verkar som IR (helt osökt?) kör nekrofil-spåret med annan GM körandes svart SUV med NB som enkel städare som snubblar över en död flicka och en biokemist som skall förklara att alla DNA träffar egentligen är kontamineringar av klantiga kriminaltekniker och läkare, ev med hjälp av NFC labbet. Polisen och militären har listigt samarbetat med att plantera ut bevis som lämpligen hittas av polis eller MPS (där det också ingick militärer).

Allt beroende på en total maktkonspiration från Samhällets sida mot en stackars arbetsam balt.

Är det Rimligt?
2016-01-15, 22:48
Moderator
OYs avatar
Tingsrättsdom citat;

Att ett vaginalt samlag ägt
rum kan uteslutas. Inga sädesceller har anträffats

Hm, har domarna aldrig hört talas om kondom? Hur kan de dra den slutsatsen med den motiveringen?
2016-01-15, 22:50
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Verkar som IR (helt osökt?) kör nekrofil-spåret med annan GM körandes svart SUV med NB som enkel städare som snubblar över en död flicka och en biokemist som skall förklara att alla DNA träffar egentligen är kontamineringar av klantiga kriminaltekniker och läkare, ev med hjälp av NFC labbet. Polisen och militären har listigt samarbetat med att plantera ut bevis som lämpligen hittas av polis eller MPS (där det också ingick militärer).

Allt beroende på en total maktkonspiration från Samhällets sida mot en stackars arbetsam balt.

Är det Rimligt?
Hon kör inget spår alls, hon kritiserar utredningen. Gör om, gör rätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in