2016-01-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En bil som står på norra parkeringen när tjejerna är fan så intressant. Tipset borde inte ha slarvats bort.

Helt rätt
2016-01-15, 21:55
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Bilens betydelse är överskattad.
Möjligt, men det bortslarvade tipset är det inte. Utredningen har brister.
2016-01-15, 21:59
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Möjligt, men det bortslarvade tipset är det inte. Utredningen har brister.

LJ säger att tipset är kollat på och bedöms inte vara relevant i fallet. Det är en korrekt bedömning.

Utredningen är mycket korrekt och har vad som krävs för att fälla en GM.

Det enda som brister är din tankeförmåga.
2016-01-15, 22:01
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Bilens betydelse är överskattad.
Det vet man först när det har utretts och alla vittnen är hörda och ägaren
är identifierad.
2016-01-15, 22:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
LJ säger att tipset är kollat på och bedöms inte vara relevant i fallet. Det är en korrekt bedömning.
Källa på att Johansson säger att tipset är kollat på? Jag har bara läst att det är bedömt ointressant.
2016-01-15, 22:03
Medlem
Citerar förundersökningen:

"Svar på frågeställningar avse Lisa Holms mobil kvällen den 7 juni.
Hej, Här kommer lite uppgifter. I ärendet människorov som vi tog lista på
tfnnr 0761-400653 i tisdags är spaningsledningen
intresserad av om det finns någon trafik efter 150607 förutom de två SMSen kl 00:44.
Nej det sista utgående samtalet skedde 2015-06-07 kl. 18:26.41 och den senaste
mottagna inkommande posten skedde 2015-06-07 kl. 18:22:38"

Har sökt igenom förundersökning. Har någon hittat vad det var för samtal Lisa mottog kl 18:22 ?
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Helt enig, och det som stör mig är :

Det faktum att polisen tydligen inte hittade NB's blod på Lisa's kläder och på röret i slakt rummet förren i midten på Augusti (Åklagren meddelade blod fynden i media den 24 Augusti, alltså 2 1/2 månad efter Lisa hittades !!!) och det även om blodet var fullt synligt på både jacka, jeans och röret. Det är ju extremt konstigt att polisen hittade blodet SÅ himla sent i utredningen, dom skulle ju i princip hittat blodbesudlingarna dag 1 om dom verkligen fanns där från dag 1 !!!

Och angående DNA så hittad dom inget alls förren 21 Juni, HUR kommer det sig? det var väl bara att testa blodet på jackan på en gång, för i blodet finns ju DNA, jackan hade man ju hittade redan
den 12 Juni, och svaret skulle dom, via "gräddfil" kunnat ha på ett dygn, och om inte "gräddfil", ja då på ca 3 dygn.

Och varför finns datum för DNA/blod testerna och svaren inte i den officiella FUP ? varför skulle den delen sekretessbeläggas ?

Mer info här:
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)

Att det tog så lång tid är inte så konstigt och har säkert sin naturliga förklaring. Helan (kommissarie Johansson) & Halvan (åklagare Wennergren) skulle ju ha semester. Då utfärdades yppandeförbud och utredningen fick även den ta semester.
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Står det två bilar på parkeringen. Jag upprepar två. Intill Lisas moped aktuell tid runt fösvinnadet så är det en sådan anmärkningsvärd uppgift så den vittnesuppgiften går man till botten med och förhör alla vittnen runt denna iaktagelsen och redovisar det i förundersökningsprotokollet oavsett vad det tillför utredningen. Punkt slut.

Helt enig.
Två saker slår mig kring detta:
Det har pratats mycket om svarta suvar. Särskilt intressant är ju iakttagelsen som sägs ha hänt, att Lisa stod och pratade med någon i en svart suv på andra sidan vägen, med hjälmen på armen, efter kaféets stängning. Problemet med denna info är att ingen vet vem som såg det. Som jag fattat var det Lena som berättat för Bennhage att en kompis till henne sagt att en väninna sett Lisa stå där vid den svarta suven, ungefär så! Det får mig att tänka på viskleken, och vad det kan bli för missförstånd när information förmedlas muntligt i flera led. Kanske sa Lenas kompis väninna i själva verket att Lisa stod och pratade med någon i en svart suv, inte på andra sidan gatan utan på andra sidan ladan?
En annan sak är att det nya vittnet Billy B troligen är en seriös person, det verkar inte folk ha fattat riktigt (nå, jag känner honom inte alls så jag gissar bara ). Att han inte hör av sig förrän nu beror nog på att han har väldigt många järn i elden hela tiden. Han ringde in tipset det första han gjorde, sedan har han haft annat att tänka på. Han har följt fallet som normala människor gör, och inte som vi här i tråden. Att han inte blev kallad till förhör störde honom inte från början, det kom senare. När åtal väcktes kunde han sätta sig in i saken och blev kanske lite överraskad. Men det var först under julen, när han var ledig och hade tid att vara eftertänksam som han kände att detta inte var rätt.
Jag tror att BB är ett utmärkt vittne. Han är observant och noggrann i sina iakttagelser, passar bra för såväl en polis som en pilot (BB har flygcertifikat).
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-01-15 kl. 22:12.
2016-01-15, 22:05
Medlem
Citat:
En bil som står på norra parkeringen när tjejerna är fan så intressant. Tipset borde inte ha slarvats bort.

Det återstår att se vad vinnesförhöret med BB har för bevisvärde innan vi kan avgöra om det var ett rimligt beslut av ÅK eller inte. Kanske hamnade hans tips exakt på rätt plats.
2016-01-15, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slangballe32
Citerar förundersökningen:

"Svar på frågeställningar avse Lisa Holms mobil kvällen den 7 juni.
Hej, Här kommer lite uppgifter. I ärendet människorov som vi tog lista på
tfnnr 0761-400653 i tisdags är spaningsledningen
intresserad av om det finns någon trafik efter 150607 förutom de två SMSen kl 00:44.
Nej det sista utgående samtalet skedde 2015-06-07 kl. 18:26.41 och den senaste
mottagna inkommande posten skedde 2015-06-07 kl. 18:22:38"

Har sökt igenom förundersökning. Har någon hittat vad det var för samtal Lisa mottog kl 18:22 ?

Står i telefonlistan i tilläggsfupen. Pappa Holm svarade på Lisas sms, dock verkar han aldrig nämna det i förhör och han får inga frågor om det.

Vem Gr*g*r L*ndholm är nämns inte heller .
* e, e, i
Senast redigerad av nopomil 2016-01-15 kl. 22:09.
2016-01-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Att det tog så lång tid är inte så konstigt och har säkert sin naturliga förklaring. Helan (kommissarie Johansson) & Halvan (åklagare Wennergren) skulle ju ha semester. Då utfärdades yppandeförbud och utredningen fick även den ta semester.

Inte alls. Det fanns andra personer som ledde utredningen som pågick kontinuerligt under hela sommaren. NFC hade ett stort antal undersökningar som de arbetade på.
2016-01-15, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Står i telefonlistan i tilläggsfupen. Pappa Holm svarade på Lisas sms, dock verkar han aldrig nämna det i förhör och han får inga frågor om det.

Vem Gr*g*r L*ndholm är nämns inte heller .
* e, e, i

Jag var bombis på det här innan. Nu hittar man många sakfel och förhastade slutsatser. Det hära med att " allt är gjort på ett ordentligt och noggrannt sätt" är ju ett skämt. Jag skulle vilja ta del av "slasken" från dethär. Känns som dom klippt och klistrat det som ska passa NB snarare än att vara objektiva. De ska vägas in både det som talar till någons fördel och nackdel. Oavsett om Nb är skyldig eller ej så har snuten inte varit objektiva nog och media ska vi inte tala om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in