Citat:
Ursprungligen postat av
Annvonplaten
Står det två bilar på parkeringen. Jag upprepar två. Intill Lisas moped aktuell tid runt fösvinnadet så är det en sådan anmärkningsvärd uppgift så den vittnesuppgiften går man till botten med och förhör alla vittnen runt denna iaktagelsen och redovisar det i förundersökningsprotokollet oavsett vad det tillför utredningen. Punkt slut.
Helt enig.
Två saker slår mig kring detta:
Det har pratats mycket om svarta suvar. Särskilt intressant är ju iakttagelsen som sägs ha hänt, att Lisa stod och pratade med någon i en svart suv på andra sidan vägen, med hjälmen på armen, efter kaféets stängning. Problemet med denna info är att ingen vet vem som såg det. Som jag fattat var det Lena som berättat för Bennhage att en kompis till henne sagt att en väninna sett Lisa stå där vid den svarta suven, ungefär så! Det får mig att tänka på viskleken, och vad det kan bli för missförstånd när information förmedlas muntligt i flera led. Kanske sa Lenas kompis väninna i själva verket att Lisa stod och pratade med någon i en svart suv, inte på andra sidan gatan utan på andra sidan
ladan?
En annan sak är att det nya vittnet Billy B troligen är en seriös person, det verkar inte folk ha fattat riktigt (nå, jag känner honom inte alls så jag gissar bara

). Att han inte hör av sig förrän nu beror nog på att han har väldigt många järn i elden hela tiden. Han ringde in tipset det första han gjorde, sedan har han haft annat att tänka på. Han har följt fallet som normala människor gör, och inte som vi här i tråden. Att han inte blev kallad till förhör störde honom inte från början, det kom senare. När åtal väcktes kunde han sätta sig in i saken och blev kanske lite överraskad. Men det var först under julen, när han var ledig och hade tid att vara eftertänksam som han kände att detta inte var rätt.
Jag tror att BB är ett utmärkt vittne. Han är observant och noggrann i sina iakttagelser, passar bra för såväl en polis som en pilot (BB har flygcertifikat).