2016-01-15, 16:14
Medlem
Myeins avatar
Lärjungarna kom fram och frågade [Jesus]: ”Varför talar du till dem i liknelser?” Han svarade dem: ”Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. - Matt 13:10-13
Likt en blind person som avfärdar förmågan att se som "spekulationer" avfärdar rationalisten den överrationella insikten.
Citera
2016-01-15, 16:27
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Lärjungarna kom fram och frågade [Jesus]: ”Varför talar du till dem i liknelser?” Han svarade dem: ”Ni har fått gåvan att lära känna himmelrikets hemligheter, men det har inte de andra. Ty den som har, han skall få, och det i överflöd, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. Därför talar jag till dem i liknelser, ty fast de ser, ser de inte, och fast de hör, hör de inte och förstår inte. - Matt 13:10-13
Likt en blind person som avfärdar förmågan att se som "spekulationer" avfärdar rationalisten den överrationella insikten.
Emotionellt betingade argument, är ingenting främmande alls.

Tvärtom, är emotionellt känslokapital mer än väl gångbar motivation för dikterandet av ständigt ånyo flödande motivation, för gudssökandet och vägledning i det.

Man bygger ju oavsett på redan auktoritesbaserade prediktat.
Citera
2016-01-15, 16:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Ja t.ex varför kan ingen gudstrogen, försöka förklara vad mer exakt som emmanert ur gud..

Bristande gemensam kommunikations-platform.
Citera
2016-01-15, 16:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein

M.a.o. upprepar du bara tramset från din egen elitistiska "bubbla".
Citera
2016-01-15, 16:57
Bannlyst
För det första lever vi i 4 dimensioner. Det har visat sig finnas över 10 dimensioner så tänk hur små vi är. För det andra om man har läst vetenskap och sedan bibeln, så ser man att bibeln är en sammanfattning på alltihopa. Det spelar ingen roll vilket påstående du tar, allt har sin grund i hur man får positiv energi långsiktigt. Det spelar ingen roll hur du letar efter en gud för vad skall du leta efter när du inte vet definitionen av vad du skall leta efter och dessutom lever i betydligt färre dimensioner? Ungefär som att punkter i en endimensionell värld skulle börja leta efter oss. Jag tror 100% att det finns en gud/positiv kraft för att hur annars kan bibeln stämma överens så bra med nuvarande forskning...
Ju mer vetenskap du vet desto mer sannolikt är det att du börjar haja läget. Men tyvärr är det så att om man inte kan tillräckligt mycket vetenskap, då förstår man inte hur väl bibeln är utformad efter människan och där med har man ingen som helst anledning till att plötsligt börja tro på änglar och djävular (om man inte har varit med om en bilolycka dvs).
Senast redigerad av snyftaren123 2016-01-15 kl. 17:10.
Citera
2016-01-15, 17:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyftaren123
För det första lever vi i 4 dimensioner. Det har visat sig finnas över 10 dimensioner så tänk hur små vi är. För det andra om man har läst vetenskap och sedan bibeln, ...

Citat:
... så ser man att bibeln är en sammanfattning på alltihopa.

Japp ... om denna "man" är vetenskaplig analfabet.
Citera
2016-01-15, 17:06
Medlem
Citat:
För det första lever vi i 4 dimensioner. Det har visat sig finnas över 10 dimensioner så tänk hur små vi är.
Argument from ignorans.
Citat:
För det andra om man har läst vetenskap och sedan bibeln, så ser man att bibeln är en sammanfattning på alltihopa.

Ehh, nej? Detta menar du väl ändå inte?
Citat:
Det spelar ingen roll vilket påstående du tar, allt har sin grund i hur man får positiv energi långsiktigt. Det spelar ingen roll hur du letar efter en gud för vad skall du leta efter när du inte vet definitionen av vad du skall leta efter och dessutom lever i betydligt färre dimensioner? Ungefär som att punkter i en endimensionell värld skulle börja leta efter oss.

Det är upp till dig som troende att presentera en definition på "gud".

Citat:
Jag tror 100% att det finns en gud/positiv kraft för att hur annars kan bibeln stämma överens så bra med nuvarande forskning...
Men det gör den ju inte. Eller menar du att tex skapelseberättelsen stämmer bra överens med nuvarande forskning?
Citat:
Dessutom så är bara 34% av vetenskapsmännen ateister.
Auktoritetsargument. Som dessutom inte stämmer.
Citat:
Ju mer vetenskap du vet desto mer sannolikt är det att du börjar haja läget. Men tyvärr är det så att om man inte kan tillräckligt mycket vetenskap, då förstår man inte hur väl bibeln är utformad efter människan och där med har man ingen som helst anledning till att plötsligt börja tro på änglar och djävular (om man inte har varit med om en bilolycka dvs).
Nej. Ju mer vetenskap man tar del av, desto mer uppenbart blir det att jättemycket av det som står i bibeln, är rent nonsens.
Citera
2016-01-15, 17:07
Medlem
Citat:
För det första lever vi i 4 dimensioner. Det har visat sig finnas över 10 dimensioner så tänk hur små vi är. För det andra om man har läst vetenskap och sedan bibeln, så ser man att bibeln är en sammanfattning på alltihopa. Det spelar ingen roll vilket påstående du tar, allt har sin grund i hur man får positiv energi långsiktigt. Det spelar ingen roll hur du letar efter en gud för vad skall du leta efter när du inte vet definitionen av vad du skall leta efter och dessutom lever i betydligt färre dimensioner? Ungefär som att punkter i en endimensionell värld skulle börja leta efter oss. Jag tror 100% att det finns en gud/positiv kraft för att hur annars kan bibeln stämma överens så bra med nuvarande forskning...
Dessutom så är bara 34% av vetenskapsmännen ateister. Ju mer vetenskap du vet desto mer sannolikt är det att du börjar haja läget. Men tyvärr är det så att om man inte kan tillräckligt mycket vetenskap, då förstår man inte hur väl bibeln är utformad efter människan och där med har man ingen som helst anledning till att plötsligt börja tro på änglar och djävular (om man inte har varit med om en bilolycka dvs).
Varför skulle en bilolycka göra att man tror på "änglar och djävular"?
Och detta med att kunna vetenskap, gäller det bara bibeln, eller även andra heliga skrifter?
Och kan du nämna några saker bibeln tar upp, som stämmer med dagens forskning?
Citera
2016-01-15, 17:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och kan du nämna några saker bibeln tar upp, som stämmer med dagens forskning?

Och är det inte signifikant att pådyvlande kristna är så dåliga på att manifestera sig på tråden "Är bibeln sann".
Citera
2016-01-15, 17:13
Bannlyst
Mannen du behöver inte tro. Orkar inte hålla på men så länge jag får exakt vad jag ber han om så är det lugnt för min del. Varför skulle jag lacka eller va missnöjd med mitt liv när jag i själva verket är supernöjd .
Citera
2016-01-15, 17:15
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
M.a.o. upprepar du bara tramset från din egen elitistiska "bubbla".
Elitistisk, helt klart men detta idealiserande on top, blir bra alltför iögonfallande att dölja X antal bristande länkar.
Detta med kriterium, för att nämna något .. det säger något om att kriterier som är så viktigt inom epistemplogiska prövningar, det saknas fullständigt inom gudssökandet.

Och apropå sökande.. att SÖKA gud, behöver inte betyda att gud nu är en konsistent natur : det är där jag menar att tolkningsmetodiker genom tiderna fört folk bakom ljus.

Att det finns hågade nutids-teologer, som dammar av uttjänta tänkares bättre alster, är ändå inte gott nog.

Idag är varenda unge läskunnig innan den lärt sig springa - hur såg det ut under de förhistoriska tiderna?

Nej givetvis, är de etnologiska arkeologiska och paleontologiska faktumen, inget som intresserar esoteriska men subliminala verklighetsfrämmande aktivitet : för det vilar en ådra av narcissism i varje trägen gudssökares mentalitet, imo.

Det är detta med gestaltningskonsten, som Myein hittills inte ens berör.. jag vet inte av vilka orsaker, men det skulle behöva plocka ner teismens placering, och behöva få myein m.fl av tolkningsföreträdarna att pinna ner några steg i statusuppfyllande "vetenskapens matrikel" , akademia.. i sig får näsborrarna att fladdra till lite extra, det förstår du väl Bogomil?

Håller med om att det förs en naiv företällning om att man metaspekulativt, tror sig ha fått en duglig definition, dock utan fenomenet att ännu ha anlänt i den sinnliga världen - därmed är det svårt att se gudsvision.. som en vetenskap, per se , stående på egna ben eftersom man ju kommer med snart enbart stödargument ur rent religionspsykologiskt kvasi, och argument som ämnar huvudsakligen polemisera mot evolutionsteori.. dvs teism som en slags oppositionsfenomen.

I sig är det ingalunda egenvärdigt eller stående på egna meriter, med någon slags tillförlitlig grundpremiss.

Vad som förbryllar mig, är hur snabbt M. avfärdar konsensus betydelse. Det avslöjar en avgrundsdjup tankemiss i gudsbyggandet. Ger också indirekt förstärkning om att det är subjektiva motiv, som drar hela gudsidén... Tacksamt ;-
...för det styrker att gudslängtan, handlar om en iotillfredsställande känsla som har med ändligheten att göra, i sin tur.. har det givetvis med okunskap att göra. Att man inte vet, vad död är.

Generalfelet som teister ständigt fallerar på, är att så burdust avfärda de fysikaliska premisserna.. i sig är det infantilt och hopplöst avslöjande okunskap om att ÖHT ge sig in i kvantfysik!!

Man försöker dissekera ut med hopplös iver, en del i kroppen.. att "vara reserverad åt gud" som inte är en del av kroppen.. det är klockren negligering.. som har psykisk förgrening och därmed.. blir åter igen, religiositet att tangera mental ohälsa, lika aktuellt som någonsin.

som jag ser det, är det en hopplös kamp, som teister historiskt ständigt måste uppdatera, då det ser lika löjligt ut med föråldrad definition.. i takt med vad seriös vetenskapsfilosofi skrödar, i motsvarande led : med kunskaper som verkligen utmanar. och låter "gudsvetenskapen" st skämmigt vidskepligt ännu, man kan inte ens bemöda sig med att försöka ens en gång, förklara redovisande hur, bönearbete.. de facto.. har bevislig effekt, utöver att vara introvert monolog och genuin självspegling.

(ursäkta för långt inlägg, måste försöka korta ner mig)
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-01-15 kl. 17:21.
Citera
2016-01-15, 17:19
Medlem
Citat:
Mannen du behöver inte tro. Orkar inte hålla på men så länge jag får exakt vad jag ber han om så är det lugnt för min del. Varför skulle jag lacka eller va missnöjd med mitt liv när jag i själva verket är supernöjd .

Bra för dig. Men vad har detta med trådens ämne som är Guds-bevis, att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in