2016-01-15, 11:20
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Hm. Konstaterar att SD har en bit kvar till de 30% som vissa tror stödjer Sverigedemokraterna. Drar inga växlar alls på denna undersökning bara konstaterar fakta.

Du konstaterar inte fakta... Det du gör ÄR att dra för stora växlar på en mätning. Dessutom från ett institut som visat sig vara dåliga på att mäta SD tidigare...

Deras sista mätning innan valet var 10,2 och med den vanliga "inkompetensfaktorn" får vi att SD idag ligger närmare 24% enligt Demoskop.

Då räknar vi iofs med att "inkompetensfaktorn" är oförändrad vilket vi omöjligt kan veta. Jag personligen tror att denna faktor har ökat men det är inget som går att bevisa.
2016-01-15, 12:08
Medlem
BaraBiffens avatar
De som är trötta på att invandrare begår brott (köln, mord, bränna bilar etc) har redan gått över till SD. Det krävs någonting mer, typ en reklamkampanj om framtiden, eller en ny tiggarfenomen för att SD ska gå över 25%.

Tror iofs SD kommer locka ännu fler kvinnor till våren och sommaren när de inser hur jävligt det har blivit.
2016-01-15, 12:23
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Hm. Konstaterar att SD har en bit kvar till de 30% som vissa tror stödjer Sverigedemokraterna. Drar inga växlar alls på denna undersökning bara konstaterar fakta.
Nja, tror inte du ska dra några slutsatser av just demoskop vad gäller att skatta SD:s stöd. Det är inte deras paradgren. Dock är jag också förvånad över att SD inte ökat med tanke på mediafokuset. Det blir hur som helst väldigt intressant att se de andra instituten, som väl borde komma snart, eller?

Man bör ändå betänka att både S och M svängt i frågan om flyktingar och de belönas i opinionen. De mest flyktingvänliga (C, Mp och V) tappar 2 procentenheter. S, M och SD ökar med 3 procentenheter. Det är ett gap på 5 procentenheter som öppnade sig på väldigt kort tid, i denna fråga.
2016-01-15, 13:13
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:

Fast då kanske man ska se till de undersökningar som ligger närmast de riktiga valresultaten och inte bara till undersökningar som hela tiden slår mer och mer fel?
2016-01-15, 13:19
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Inga större förändringar i Demoskops mätningar. Det mest noterbara är väl att osäkra väljare minskar och att alla partier därmed fått ett litet lyft, om man då bortser från V och MP som sjunker.

Vi kan se en liten men ändå tydlig skillnad här. M o S har fått mer stöd trots de enligt massmedia hemska beslut de tagit under slutet av året och att MP o V faktiskt minskat, de som tycker att massinvandringen ska fortgå som förut.

Jag tycker det är viktigt att förutom SD även se hur utvecklingen går för de mest invandringsvänliga partierna och vi skönjer ju då en liten minskning.

Men annars tycker jag Demoskops mätning är rätt intetsägande. Det mesta är inom felmarginalen och att det inte är några större förändringar är förvånande med tanke på den turbulenta tidsperioden.

Varför särredovisas feministtokarna, de borde definitivt buntas ihop med övriga.
2016-01-15, 13:28
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Fast då kanske man ska se till de undersökningar som ligger närmast de riktiga valresultaten och inte bara till undersökningar som hela tiden slår mer och mer fel?
Ja, det blir också svårare och svårare att dra slutsatser eftersom det "spretar" allt mer i OU:arna.

http://status.st/

Nåja, vi får se när de andra droppar in...
2016-01-15, 13:35
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Ja, det blir också svårare och svårare att dra slutsatser eftersom det "spretar" allt mer i OU:arna.

http://status.st/

Nåja, vi får se när de andra droppar in...

Jo, men vissa har ju bättre track records än andra.
2016-01-15, 14:19
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
7-Klövern har nog tillfälligt lyckats bromsa förfallet i och med sin totalomsvängning under hösten. De driver nu SD-politik även om de säger att de inte vill det men för att det är nödvändigt, go figure Vad är skillnaden?

Men det är för klent och i takt med massofredanden, våldtäkter och ökad brottslighet så tickar det nog på igen i SD-opinionen.

Håller med helt och fullt i den analysen. Det handlar som sagt om att sjuklövern tillfälligt bromsat SD. Så snart de brutala konsekvenserna av den migrationspolitik som förts kommer att synas i större delar av vårt avlånga land kommer SD att skjuta fart mot de rejäla höjderna. Vågar nästan redan nu lova att SD inte får under 30% i nästa val. Snacket på lunchrestaurangerna, på fiken, i väntrummen i vårdcentraler, i bussen, på stan... är väldigt avslöjande. Nu bor jag i en mellanstor svensk stad, ca 30 000 invånare, så jag kan inte säga exakt hur snacket går i t ex Gbg, S-holm eller Malmö, men ute i de mindre kommunerna växer opinionsstödet för SD lavinartat - det räcker att lägga örat mot asfalten och "läsa av" folket lite. Ett massivt förakt mot sjuklövern råder också vilket säkert inte missgynnar SD heller. Räkna med många, många proteströster på SD i nästa val.
2016-01-15, 14:23
Medlem
Ytterligare en faktor tillkommer nu som bör påverka februari-mätningarna. Det framgår mer och mer att Soc. är inblandat i Kommunl-skandalen. Nu när det talas om lägenheter.

Dom som lämnar Soc. går väl inte alla till "osäkra" några går till Vänster och några går till SD. Jag möter aldrig någon som är pessimistisk när det gäller SD:s framtid. Där finns verkligen en framtidstro.

Pessimismen gäller istället vårt land, som i mina ögon sjunker som en sten. Lögner och ingen moral! Egentligen behövs en "kultur-revolution" a la Mao. ...
2016-01-15, 16:43
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

"Konstaterar fakta"??? Hallå!!! Alla som känner till Demoskop vet att de är ofattbart opålitliga i sina opinionsundersökningar - i synnerhet när det gäller att förminska SD och förstora upp S och M. Multiplicera dagens SD med 1,5; alltså 18,7 x 1,5 då får du 28%. Där någonstans ligger SD i opinionen idag. Ca var tredje väljare.
2016-01-15, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
"Konstaterar fakta"??? Hallå!!! Alla som känner till Demoskop vet att de är ofattbart opålitliga i sina opinionsundersökningar - i synnerhet när det gäller att förminska SD och förstora upp S och M. Multiplicera dagens SD med 1,5; alltså 18,7 x 1,5 då får du 28%. Där någonstans ligger SD i opinionen idag. Ca var tredje väljare.
Jag håller med, 28% känns mer rimligt. Jag tror seriösa undersökningar hamnar där. Jag vill nog ändå hävda att det är närmare var fjärde väljare... Däremot har de en enorm potential att växa.
2016-01-15, 19:32
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag inte sett en enda tiggare sedan nyår. Har alla frivilligt eller ofrivilligt lämnat landet? Har inte sett något skrivet om det heller.

Jag var precis ute och cyklade (-20 grader, går utmärkt med skidkläderna på.) och då såg jag en tiggarkvinna vid affären här i Stockholm. Jag belönade hennes ihärdighet med att sitta ute i minus tjugo och att alla dessa tiggare omedvetet hjälpt till med SD i OUs med en skön kaloririk snickers, hon blev nöjd. Så vissa sitter kvar trots kylan.

Angående Demoskop så har man ju inte så stort förtroende för dem nej, en intetsägande mätning. Trevligt med en liten ökning för SD ändå och nedgången för Mp till skräpnivåer.

Som vi vet så brukar ju inte specifika händelser ge något tydligt skutt i mätningarna, men jag vet i tusan om inte detta kan ge det. Det är så oerhört känsligt för kvinnorna när nu barnen råkar illa ut på grund av massinvandringen, det bör synas ganska omgående i kommande mätningar. Men det är svårt att sia om utvecklingen nu, vissa kanske samtidigt går tillbaka från SD till t ex S för att man tycker att S nu skärpt sig med gränskontroller. Det är många olika krafter igång samtidigt nu.

Sen om kvinnorna nu börjar sympatisera med SD så är det inte alls på något sätt säkert att de tänker uppge det för mätinstituten, den risken tycker jag är överhängande.

Kuriosa:

Min lilla karta över den senaste trenden med sextrakasserier i Sverige. Nog fan borde det synas i OUs ändå, det är ju liksom inte en incident. http://www.imagebam.com/image/2db121459296893
Senast redigerad av RingRing2014 2016-01-15 kl. 19:35.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in