2016-01-15, 01:01
Medlem
Soffas avatar
Hej.

Jag har faktiskt ett bra förslag på lager. Sök sommarjobb som handläggare på migrationsverket. Fick själv mail från någon enhetschef som uppmanade juriststudenter som gått ut termin 1 och uppåt att söka extrajobb hos dem.

Juridiskt relevant, och en fin insats. Ser nog rätt bra ut i CV:t framöver också.
Citera
2016-01-15, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffa
Hej.

Jag har faktiskt ett bra förslag på lager. Sök sommarjobb som handläggare på migrationsverket. Fick själv mail från någon enhetschef som uppmanade juriststudenter som gått ut termin 1 och uppåt att söka extrajobb hos dem.

Juridiskt relevant, och en fin insats. Ser nog rätt bra ut i CV:t framöver också.

Tack för tipset!

-------------------

Till TS: efter en termin på juristprogrammet är du inte mer än något sånär bevandrad i statsrätt, ett ämne som, om jag förstått det rätt, få arbetsplatser faktiskt sysslar med. Dessutom befinner du dig, som flera redan påpekad, i en konkurrensfylld miljö och utöver att ta dig in på- och klara av juristprogrammets första termin förmodar jag att du saknar egentliga meriter.

Mitt råd är att börja chilla lite och komma till insikt med att du förmodligen inte kommer vara smartast, bäst och vackrast. En jurists förmåga att frottera sig med andra och knyta kontakter är inte att förringa, och som du kommunicerar ("Tack för ditt sakliga inlägg") har jag svårt att tro att det här är ett område du excellerar inom. Plugga hårt men festa hårdare och - vad du än gör - uttryck dig inte som nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av PingPongen
Tror inte att jag är i behov av att bli uppläxad av en pessimist med snart 600 inlägg på Flashback forum. Gå gärna ut med 21.5 poäng i snitt från gymnasiet, skriv 1.8 på HP, starta ett eget företag, var aktiv inom kommunpolitiken, ha ideella uppdrag, och gör det innan du fyllt 21 år. Värdelös jurist? Nja, det kanske jag blir.

Fan vad du är jobbig.

Mvh
T2, Uppsala
Citera
2016-01-15, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffa
Hej.

Kommer absolut att söka. Tack för tipset
Citera
2016-01-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
Tack för tipset!

-------------------

Till TS: efter en termin på juristprogrammet är du inte mer än något sånär bevandrad i statsrätt, ett ämne som, om jag förstått det rätt, få arbetsplatser faktiskt sysslar med. Dessutom befinner du dig, som flera redan påpekad, i en konkurrensfylld miljö och utöver att ta dig in på- och klara av juristprogrammets första termin förmodar jag att du saknar egentliga meriter.

Mitt råd är att börja chilla lite och komma till insikt med att du förmodligen inte kommer vara smartast, bäst och vackrast. En jurists förmåga att frottera sig med andra och knyta kontakter är inte att förringa, och som du kommunicerar ("Tack för ditt sakliga inlägg") har jag svårt att tro att det här är ett område du excellerar inom. Plugga hårt men festa hårdare och - vad du än gör - uttryck dig inte som nedan.

Fan vad du är jobbig.

Mvh
T2, Uppsala

Tack för dina råd, tar med mig dem.
Citera
2016-01-15, 10:40
Medlem
Lät drygare än menat. Min poäng är bara att det löser sig. Jag hade samma mentalitet som dig innan jag påbörjade utbildningen, men har allteftersom lärt mig att lugna mig. Du kommer gå - oavsett vad alla ingenjörer och naturvetare vill påtala - en av Sveriges bästa utbildningar, och givet att du lägger manken till under de nästkommande 4.5 åren är du nästan garanterad ett bra jobb.

Lycka till!
Citera
2016-01-15, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
Lät drygare än menat. Min poäng är bara att det löser sig. Jag hade samma mentalitet som dig innan jag påbörjade utbildningen, men har allteftersom lärt mig att lugna mig. Du kommer gå - oavsett vad alla ingenjörer och naturvetare vill påtala - en av Sveriges bästa utbildningar, och givet att du lägger manken till under de nästkommande 4.5 åren är du nästan garanterad ett bra jobb.

Lycka till!

Jag förstår. Tusen tack!
Citera
2016-06-09, 10:42
Medlem
alesislokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongen
Vart kan jag få ett sommarjobb alternativt en praktikplats efter en termin på juristprogrammet? Jag söker då ett jobb som kan vara nyttigt i min utveckling som jurist. Jobbet behöver inte vara avlönat. Det kan vara alltifrån till en advokatbyrå till en PR-byrå. Hur sannolikt är det att jag får en praktik under sommaren efter att ha studerat en termin på juristprogrammet? Kan jag få någon praktikplats/sommarjobb överhuvudtaget?

Förslag?

Av egen erfarenhet kan jag väl säga att det inte är svårt per definition att få jobb på advokatbyrå under termin 1. Räkna dock inte med att få göra något faktiskt juridiskt, utan snarare vara en form av springnisse, receptionist eller assistent. För detta krävs dock att du har kontakter eller att du sedan innan juristprogrammet jobbat på en advokatbyrå som t.ex. assistent.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in