2016-01-14, 20:16
Medlem
Vart kan jag få ett sommarjobb alternativt en praktikplats efter en termin på juristprogrammet? Jag söker då ett jobb som kan vara nyttigt i min utveckling som jurist. Jobbet behöver inte vara avlönat. Det kan vara alltifrån till en advokatbyrå till en PR-byrå. Hur sannolikt är det att jag får en praktik under sommaren efter att ha studerat en termin på juristprogrammet? Kan jag få någon praktikplats/sommarjobb överhuvudtaget?

Förslag?
Citera
2016-01-14, 20:26
Medlem
Jag skulle rekommendera att du tar det lugnt. Du har inte ens börjat på utbildningen, det är inte ens säkert att den motsvarar dina förväntningar. Sen är det ingen som får ett relevant jobb efter en termin på en utbildning pågrund av utbildningen. Du kan ingenting efter en termin, och det enda sättet du skuöle kunna få jobb efter en termin är om din pappa är chef på en firma.

Ta två steg tillbaka, börja läsa, och bilda en uppfattning efter det.
Citera
2016-01-14, 20:28
Medlem
Lugna dig för helvete. Du har inte ens börjat på programmet, och så ska du givetvis börja jobba på "byrå". Vad händer om du inte gillar programmet? Ska du fortfarande leta efter dina jobb på en "byrå"?

Denna hetsen kan inte vara sund för dig. Vill du jobba på byrå för att det verkar genuint skoj eller bara för att du har läst att man ska det på fb?

Om du har så mycket ångest för dina kommande studier (som du la upp en tråd för häromdagen) kanske du ska fundera över ditt studieval.
Citera
2016-01-14, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongen
Hur sannolikt är det att jag får en praktik under sommaren efter att ha studerat en termin på juristprogrammet? Kan jag få någon praktikplats/sommarjobb överhuvudtaget?

Har du några kontakter som kan fixa något åt dig? Om inte så kan det bli svårt. Tänk på att det finns diverse examinerade från juristprogrammet, som ej fått arbete, som söker praktikplatser också.

Är du intresserad av att skriva? Finns väl några juridiksajter som "Dagens Juridik" m.m som tar in texter från studenter. Det är en bra merit enligt mig.
Citera
2016-01-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totalinvandring
Har du några kontakter som kan fixa något åt dig? Om inte så kan det bli svårt. Tänk på att det finns diverse examinerade från juristprogrammet, som ej fått arbete, som söker praktikplatser också.

Är du intresserad av att skriva? Finns väl några juridiksajter som "Dagens Juridik" m.m som tar in texter från studenter. Det är en bra merit enligt mig.

Tack för ditt sakliga inlägg. Har några kontakter som kan vara användbara för mitt syfte. Får kolla med dem☺
Citera
2016-01-14, 21:06
Medlem
Sannolikheten är i princip noll för att du får ett juridiskt i riktat jobb efter en termin på juristprogrammet.
Men däremot är det inte omöjligt att du kanske har större chans än andra sökande ifall du söker mindre kvalificerade platser på myndigheter eller kommuner. Fast en eller två terminer är förmodligen för lite där med.

Ställer i kön bakom de andra i tråden; chilla lite juristprogrammet är långt & du kommer ha många somrar på dig att söka intressanta jobb. Om jag vore du skulle jag leta sommarjobb där du tjänar ordentligt med pengar (vilket man inte gör som exv sommarnotarie på en byrå). Jobba så många veckor som du behöver för att finansiera bristen på CSN & se sen till att ha lite kul& vila upp dig.
Citera
2016-01-14, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongen
Tack för ditt sakliga inlägg. Har några kontakter som kan vara användbara för mitt syfte. Får kolla med dem☺

"Sakliga" inlägg. Så sakligt är bara sånt som faller dig i smaken?

Du kommer bli en värdelös jurist.
Citera
2016-01-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
"Sakliga" inlägg. Så sakligt är bara sånt som faller dig i smaken?

Du kommer bli en värdelös jurist.

Tror inte att jag är i behov av att bli uppläxad av en pessimist med snart 600 inlägg på Flashback forum. Gå gärna ut med 21.5 poäng i snitt från gymnasiet, skriv 1.8 på HP, starta ett eget företag, var aktiv inom kommunpolitiken, ha ideella uppdrag, och gör det innan du fyllt 21 år. Värdelös jurist? Nja, det kanske jag blir.
Citera
2016-01-14, 23:31
Medlem
SpoonyOnes avatar
Att komma in på en utbildning innebär att du får en chans - inte att du är klar. Det är som att köpa en tågbiljett och ringa mor och säga "nu är jag framme" men i själva verket har du bara en biljett i handen.

Klipp dig pöjk.
Citera
2016-01-14, 23:51
Medlem
MagnusHedmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpoonyOne
Att komma in på en utbildning innebär att du får en chans - inte att du är klar. Det är som att köpa en tågbiljett och ringa mor och säga "nu är jag framme" men i själva verket har du bara en biljett i handen.

Klipp dig pöjk.

Absolut
Citera
2016-01-15, 00:25
Medlem
Axells avatar
Nu är jag inte helt insatt inom juridik men testa att sök sommarjobb på typ Skatteverket, banker och försäkringsbolag? Visst kanske det inte blir den glamorösaste positionen som du blir aktuell för, men det är aldrig fel att få in en fot i ett företag där du eventuellt kan få jobb på efter examen. Även om du kanske inte vill jobba inom bank och försäkring så lär du knappast försämra dina chanser för karriär inom något annat område, och man kan faktiskt ändra sig angående karriärmål under studietiden.
Citera
2016-01-15, 00:34
Medlem
Nu frågade TS om möjligheten till juridik-relaterade sommarjobb efter T1 och inte om han innehar förmågan att klara studierna (med beröm) eller ej.

Nu till frågan. Jag skulle säga, och detta är rent subjektivt (eftersom jag också börjar nu till våren) att självklart finns det en möjlighet till det. Däremot är jag övertygad om att även om du/jag får arbeta på en advokatbyrå, lär våra arbetsuppgifter endast bestå av att sortera deras mappar i kronologisk ordning eller dylikt (dvs. Icke-juridiskt arbete).

Bortsett från själva arbetsuppgifterna, vore det säkerligen oerhört givande och intressant att arbeta på en advokatbyrå (för att inte tala om möjligheten till kontaktknytande). Det stora dilemmat i det hela blir ju givetvis var och hur man får ett sådant arbete efter enbart T1, men förmodligen är nuvarande kontakter en dörr dit.
Senast redigerad av Gymjur 2016-01-15 kl. 00:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in