2016-01-14, 21:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Blod under nio naglar kommer inte från snaran innan hängning, för då hade hon blött mycket mer.
Om jag tänker strypa dig med en snara och du då river förtvivlat på halsen/snaran - vad tror du då kommer under naglarna? Makroskopiskt? DNA? blodförekomst?
Prov indikerar blodförekomst - vilket inte talar för en megamängd från en stor blödning med blodtrycksfall som du svamlar om.
Senast redigerad av develi 2016-01-14 kl. 21:19.
2016-01-14, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om jag tänker strypa dig med en snara och du då river förtvivlat på halsen/snaran - vad tror du då kommer under naglarna? Makroskopiskt DNA? blodförekomst?
Prov indikerar blodförekomst - vilket inte talar för en megamängd från en stor blödning med blodtrycksfall som du svamlar om.

Mer Fakta du kan läsa:

Under rättegången hävdade Nerijus Bilevicius att han var i sin bostad under brotts tiden och han fick stöd för det påståendet av sin hustru.
Men hans alibi var inte tillräckligt starkt.
Konsekvent genom hela rättegången förnekade Nerijus Bilevicius att han begått brottet och han gav inte några förklaringar till varför hans DNA fanns på Lisa Holms kläder.
Om man granskar vad vittnen säger, så blir det bevisat att NB ljuger om att han var hemma under brottstiden.
Hans hustru begår falskt vittnesmål. NB ber också om falskt alibi om tiden.
AB (Brodern) är ännu tydligare (21/6, FUP s.1113):
Mmm var det då han sa också att ni inte skulle säga eller att ni skulle säga att han var
hemma innan klockan arton?
Nej så sa han alltså rakt ut till mig då man kom på måndagen för att hämta oss på förhör, det
var på kvällen jag minns inte exakt vad klockan var, jag har nog berättat om att det var två
personer som hade kommit i en Saab bil, och jag kommer inte ihåg exakt vad dom sa men
dom frågade oss om dom kunde komma in i huset eller i köket och han satt där du sitter och
han satt där advokaten sitter nu och alltså och han sa så här att om jag får frågan var han var
nånstans då skulle jag säga att han var hemma klockan sex, och då alltså tänkte jag på så här
ja han kanske hade varit hemma klockan arton för att han säger till mig att så, att jag skulle
säga på det här sättet, och nu när jag, alltså i efterhand när jag tänker i efterhand så kommer
jag på att han inte var hemma klockan sex
För så som du berättar idag här nu, så är det helt uppenbart att han inte var hemmaklockan sex
Nej han var inte hemma
2016-01-14, 21:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Om jag tänker strypa dig med en snara och du då river förtvivlat på halsen/snaran - vad tror du då kommer under naglarna? Makroskopiskt DNA? blodförekomst?
Jag svamlar inte om blodtrycksfall. Jag säger att om hon ströps till medvetslöshet så hårt att det blödde så hade hon blodtryck och blödde ymnigt. När hon ströps till döds blödde hon lite, och det var då hon började blöda och fick blod under naglarna. Hon hade fria händer och var vid medvetande när hon dog.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2016-01-14 kl. 21:22.
2016-01-14, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det var kanske mellan 18.16 och 18.26? Klockan gick kanske inte rätt. Han såg ju en svart SUV där, den har inte Lisas kollegor berättat om, den bör ha stått rakt framför deras bil som stod parkerad. Så tjejerna bör ha lämnat parkeringplatsen, Lisa har rört sig med mopeden till den södra delen av parkeringen, varför är vittnesmålet ointressant?

Han såg den svarta bilen vid norra gaveln. Där Lisas moped var parkerad.
Är det inte intressant?
De som var i bilen kanske var tjuvar som kör runt och stjäl cyklar och mopeder. Om Lisa kom på dom och fick se att de försöker stjälla hennes moped....
2016-01-14, 21:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag svamlar inte om blodtrycksfall. Jag säger att om hon ströps till medvetslöshet så hårt att det blödde så hade hon blodtryck och blödde ymnigt. När hon ströps till döds blödde hon lite, och det var då hon började blöda och fick blod under naglarna. Hon hade fria händer när hon dog.
Ja är fullständigt medveten om din variant av hängning sen tidigare.

Min hypotes förklarar 1. blodförekomst under naglar 2. Inga avvärjningsskador eller DNA från GM 3. Inga avsatta spår, tecken på kamp som upphängd samt 4. Hur han snabbt kunde dra upp henne.
2016-01-14, 21:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Ja något är konstigt. Det har kanske blivit samma som med Palmemordet, Christer Pettersson som jag aldrig trott ett ögonblick skulle vara mördaren - Högre upp. Kan det ha med LHs pappas yrke samt att få fast mördaren snabbt som ögat?

Fantastiskt intressant att de flesta alternativteoretiker verkar ta avstamp i någon slags klasskamp. Rika och besuttna godsägare mot proletariatet, yrkesmilitärer mot stackars fattiga hantverkare som sliter för brödfödan och nu jämförelsen med makten och fyllbulten.

Tycker du själv att en teori med planterat DNA är rimlig? Vad stödjer den teorin?
2016-01-14, 21:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja är fullständigt medveten om din variant av hängning sen tidigare.

Min förklarar hypotes förklarar 1. blodförekomst under naglar 2. Inga avvärjningsskador eller DNA från GM 3. Inga avsatta spår, tecken på kamp som upphängd samt 4. Hur han snabbt kunde dra upp henne.
Den förklarar inte hur det kunde komma så lite blod från halsen på kläderna, om hon blödde under medvetslösheten och den vakna tiden efter den.
2016-01-14, 21:28
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Så nu är "trådsanningen" sann, det fanns tydligen en svart SUV vid caféet vid 18-tiden. Som jag har fått slita med denna svarta SUV sen jag skrev om det ryktet.

Men det som den "Lidköpings-(ö)kände" fd polisen Billy har att komma med ang. SUV lär väl inte påverka hovrätten.

Knappast. Det är minuterna efter stängning, inte minuterna innan, som är av intresse.

Att man lade den vittnesuppgiften åt sidan är förståeligt då den saknar relevans.
2016-01-14, 21:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Den förklarar inte hur det kunde komma så lite blod från halsen på kläderna, om hon blödde under medvetslösheten och den vakna tiden efter den.
Jag har tyvärr lika lite tillgång till sekretessbelagt som dig - men jag vet att blodförekomst kan innebära makroskopisk mängd blod likaväl.

Du däremot, kan för enkelhetens skull jämföra med när du kliar dig på benet vid myggbett och vad som hamnar under naglar.

För övrigt är inte inlägget primärt om naglar - se det som extra info i sammanhanget.

Jag talar om hypotetiskt förlopp tidsmässigt och hur delar kan förklara annat.
Din hypotes verkar dock inte direkt samstämmig i sammanhanget? Ska du berätta den i helhet (den alternativa tråden) eftersom du är så sugen att skriva om detaljer i denna? Jag har bett om det tidigare i samband med din nekroflidebatt.
2016-01-14, 21:35
Moderator
OYs avatar
Citat:

Hade offret skador på halsen, typ rivmärken? Jag tänker på att någon påstår att offret försökte få loss snaran ifrån halsen med sina nagelbeklädda fingrar?
2016-01-14, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Knappast. Det är minuterna efter stängning, inte minuterna innan, som är av intresse.

Att man lade den vittnesuppgiften åt sidan är förståeligt då den saknar relevans.

Kan HR begära att polisen utreda detta alternativ?
2016-01-14, 21:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag har tyvärr lika lite tillgång till sekretessbelagt som dig - men jag vet att blodförekomst kan innebära makroskopisk mängd blod likaväl.

Du däremot, kan för enkelhetens skull jämföra med när du kliar dig på benet vid myggbett och vad som hamnar under naglar.

För övrigt är inte inlägget primärt om naglar - se det som extra info i sammanhanget.

Jag talar om hypotetiskt förlopp tidsmässigt och hur delar kan förklara annat.
Din hypotes verkar dock inte direkt samstämmig i sammanhanget? Ska du berätta den i helhet (den alternativa tråden) eftersom du är så sugen att skriva om detaljer i denna? Jag har bett om det tidigare i samband med din nekroflidebatt.
Att prata om makroskopisk mängd och myggbett är svammel. Lisa var vid medvetande och hade fria händer när hon hängdes, och hon tog inte bort tejpen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in