Citat:
Ursprungligen postat av
AsAc
Ett helt ointressant vittnesmål. Till polisen har han vid tipslämningen sagt att klockan var mellan 17.45 och 18.10. Nu säger han till Expressen att han tittade på klockan strax innan Blomberg och den var 18.10. Det fattar ju vem som helst att det där inte kommer att leda till någonting.
Varför skulle inte det leda någonstans?
Citat:
– Jag och min fru hade varit på Kinnekulle och befann oss några hundra meter från Blomberg då vi mötte en polskregistrerad bil, säger Billy Bertilsson.
I samband med mötet kollade han på klockan och såg att den var 18.10.
– Sedan kommer vi fram till Blomberg där vi ser en stor svart SUV, det kan vara en BMW eller Audi, som står slarvigt parkerad utanför kaféets norra gavel. Jag ser den från sidan och lägger märke till den eftersom jag själv kör en SUV.
Bilen stod alltså på grusplanen på samma sida av kaféet där Lisa Holms moped senare skulle upptäckas med nyckeln i tändningslåset – och där, en bit bort, ska det även en annan bil ha stått parkerad.
– Det var en mindre personbil. Varken svart eller vit. Den stod lite längre norrut och var normalt parkerad, säger Billy Bertilsson.
– Jag och min fru hade varit på Kinnekulle och befann oss några hundra meter från Blomberg då vi mötte en polskregistrerad bil, säger Billy Bertilsson.
I samband med mötet kollade han på klockan och såg att den var 18.10.
– Sedan kommer vi fram till Blomberg där vi ser en stor svart SUV, det kan vara en BMW eller Audi, som står slarvigt parkerad utanför kaféets norra gavel. Jag ser den från sidan och lägger märke till den eftersom jag själv kör en SUV.
Bilen stod alltså på grusplanen på samma sida av kaféet där Lisa Holms moped senare skulle upptäckas med nyckeln i tändningslåset – och där, en bit bort, ska det även en annan bil ha stått parkerad.
– Det var en mindre personbil. Varken svart eller vit. Den stod lite längre norrut och var normalt parkerad, säger Billy Bertilsson.
Kan det ha varit Nerijus Bilevicius bil, en silvergrå Volkswagen Sharan?
– Det vet jag inte. Det törs jag inte säga.
De rullade vidare och gjorde en annan iakttagelse vid kaféets södra gavel.
– Vi ser en moped stå där och det hänger en hjälm på styret. Vi konstaterar att kaféet är igenbommat och jag skämtar om att då blir det inget kaffe.
Om det skulle handla om Lisa Holms moped så stod den då på "fel" sida av kaféet med tanke på var pappan sedan hittade den.
Är du helt säker på att det här var söndagen den 7 juni vid den här tiden?
– Ja, mellan klockan 18.10 och 18.15. Blomberg är speciellt för oss. Vi har varit där ett otal gånger på fest och bröllop så vi körde väldigt, väldigt sakta förbi.
En i utredningen okänd bil och moped, och polisen struntade i vittnesmålet.