2016-01-14, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asiii
Hur mycket pengar spenderar ni på kläder/skor i snitt per år?

Jag gör av med ca 13-15.000kr. Vet inte riktigt hur jag står i jämförelse med andra.

2015 låg nog kring 10.000:- men sålde av lite också.

2014 vet jag inte? SS14 blev det 2 ghost piece från SI, 2-3 knits från SI, 2 sweatshirts från SI, 1 äldre belted Mille Miglia och 1 äldre ghost piece parka. AW14 blev det 1 David-TC parka, 1 Ice-J jacka, 1 sweatshirt och lite olika pikéer från Ralph Lauren och jeans. Och säkert 10 par skor. Så 2014 var dyrt...
Citera
2016-01-14, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asiii
Hur mycket pengar spenderar ni på kläder/skor i snitt per år?

Jag gör av med ca 13-15.000kr. Vet inte riktigt hur jag står i jämförelse med andra.
Gör nog av med ca 20.000 kr ungefär. Sjukt när man tänker efter men jag började räkna lite snabbt och det skjuter rätt snabbt i höjden när man köper SI och Paul & Shark. Många dyra plagg och inte nödvändigtvis så att man får så många plagg alltid för pengarna.
Citera
2016-01-14, 19:07
Awaiting Email Confirmation
Hade varit intressant med en reflektion från er som varit med ett längre tag. Är själv relativt ung och började intressera mig på riktigt för casualkulturen för några år sedan. Hur tycker ni att den har utvecklats?

Klär sig grabbar "bättre" idag än för tio år sedan? Har scenen utvecklats till det bättre eller sämre? Hur såg det ut runt år 2000? 2005?
Det känns i alla fall inte som att firmorna kör casualstilen fullt ut idag. Många kör märken som S.I, Hackett eller något vanligt svensson-märke kombinerat med ett par sneakers från valfritt märke, om ens det. Renodlade casuals är det få av. Den klassiska casual-kepsen var till exempel väldigt vanligt för fem-tio år sedan, nu känns det till exempel inte som att gemene firmagrabb bär den.

Givetvis finns det dock "eldsjälar" kvar bland alla lag. Men dessa behöver nödvändigtvis inte representera firmorna. .
Citera
2016-01-14, 21:00
Medlem
Någon som vet när SIs officiella brukar höja upp till 40-50%? Har ju ändå varit 30% i 3 veckor nu
Citera
2016-01-14, 22:28
Medlem
jaybones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrio
Hade varit intressant med en reflektion från er som varit med ett längre tag. Är själv relativt ung och började intressera mig på riktigt för casualkulturen för några år sedan. Hur tycker ni att den har utvecklats?

Klär sig grabbar "bättre" idag än för tio år sedan? Har scenen utvecklats till det bättre eller sämre? Hur såg det ut runt år 2000? 2005?
Det känns i alla fall inte som att firmorna kör casualstilen fullt ut idag. Många kör märken som S.I, Hackett eller något vanligt svensson-märke kombinerat med ett par sneakers från valfritt märke, om ens det. Renodlade casuals är det få av. Den klassiska casual-kepsen var till exempel väldigt vanligt för fem-tio år sedan, nu känns det till exempel inte som att gemene firmagrabb bär den.

Givetvis finns det dock "eldsjälar" kvar bland alla lag. Men dessa behöver nödvändigtvis inte representera firmorna. .

Beror nog på att firmakillarna gör det dem gör av en annan anledning än att klä sig rätt. Plus att klädkulturen i sig har blivit så mainstream att det inte är speciellt viktigt att utmärka sig med kläder.

Det är mer äkta att köra ett par adidasbrallor ihop med en halvskadad stoneislandtröja. Än att ha casualplagg extremt noga igenomtänkt.

Skulle säga att det är vanligare med bomberjacka än stoneislandjacka bland riktiga grabbar. Lite olika beroende på firma. Djurgårdare har alltid varit mer klädbögar än bajare tex.
Citera
2016-01-15, 10:22
Medlem
spegelnivattnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrio

Hallå, mkt av det du pratar om stämmer delvis, dessa grabbar klär sig sällan i en Burberryrock, nyaste SI jackan/dyraste tröjan etc när de ska ut och boxas. Eftersom de riskerar att åka i backen med sin sandfärgade, 20k kr rock/5k kr vita tröja eller liknande, det är därför du ser BILLIGARE SI plagg, uttjänade äldre jackor eller windbreakers från Adidas och från North Face. De fina kläderna har man på sig när risken för att drabba samman med ett gäng är mindre, liten eller obefintlig.

I England är eet lite annorlunda, där är det även maktutövningar mellan firmorna vem/vilka som klär sig bäst. Här i Sverige är vi rädda om kläderna.. varför tror du t ex att vissa firmor använder UNIFORM(!!??)? ett par jeans och en t shirt för 50 spänn.. "för att känna igen varandra".. DET om något bör man väl för Fan göra i en riktig firma...

Kepsen åkte av just för att den blev för vanlig, i England börjar märken som Aquascutum och Burberry bli ovanligare än förr på läktarna, just för att de blivit vsnligare bland gemene man, bland folket. Precis som Stone Island, så om några år har jag svårt att tro att dessa, "riktiga" casuals kommer använda SI kläder alls. Det handlar om att förnya sig, att vara "först med nya, exklusiva märken", stiligast på läktaren.

åker du i backen och fin nya sijacka får en reva så får du väl lämna in den för lagning eller köpa en ny?
Men inte i Sverige.. Som någon skrev todigare i tråden, att det var lustigt (eller nåt, kommer inte ihåg exakt vad som skrevs), att se Malmö komma rullande, då "alla" hade likadan north face-jacka. .

I Storbritannien är det annorlunda, där kan de jobba 10 tim/dygn, bo i en lägenhet/rum på 10, 12kvm, och lägga ALLA pengar på fotboll, kläder och puben. Här i sverige väljer vi inte att bo i ett råtthål till källarrum, för att kunna köpa senaste kläderna, och vara stiligast på puben och läktarna.

Kika på den brittiska läktarkulturen om du vill se välklädda män, som inte är rädd att gå på fotboll med planerat box efteråt i en VIT si jacka, av senaste modell och i Sverige "kommer malmö rullande i north face" hehe, jag finner det där OTROLIGT lustigt :P
Citera
2016-01-15, 14:17
Medlem
Försöker hitta David TC parkan för 12k. Någon som vet vart den finns i lager?
Citera
2016-01-15, 15:48
Awaiting Email Confirmation
Jag menade inte att kritisera klädstilen på svenska ligister utan mer konstatera att casualkulturen till viss del är "död" bland firmafolk, och undrade ifall den var "bättre" förr.

Anledningen till att Malmö klär sig mycket i North Face är för att ultras är en stor del av de som stökar och därmed syns, till skillnad från de andra storlagen som har betydligt större firmor. Stockholm borta detta året var pyroshower planerade på alla matcher och därav klär sig de som ska bränna i enhetliga kläder. Då speglas detta på gatan också. Black-block klädstilen är också generellt ganska vanlig bland ultrasfolk. Så ja vi är väll TNF-Malmö
Senast redigerad av Gabrio 2016-01-15 kl. 15:51.
Citera
2016-01-15, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Kanon
Gör nog av med ca 20.000 kr ungefär. Sjukt när man tänker efter men jag började räkna lite snabbt och det skjuter rätt snabbt i höjden när man köper SI och Paul & Shark. Många dyra plagg och inte nödvändigtvis så att man får så många plagg alltid för pengarna.

10-20 beroende på vad för vinterjackor som skaffas.
Citera
2016-01-15, 17:22
Medlem
Ajberts avatar
Terrace plockar in Nemen enligt deras instagram. Kul!
Citera
2016-01-16, 00:15
Medlem
Vet att många säger att C.P har gått ned sig, men det finns likväl snygga jackor varje kollektion. Har en lila mille miglia (ss) och kvalitén är inget att hurra över dock så är den riktigt jävla snygg. Hur är kvaliteten på vinterjackorna överlag? Funderar på att klippa någon från casualclothing (om det blir mer rea). Förra året kunde man klippa en 10k mille för 2,5 i slutet av rean.

Jackan i fråga: http://www.casualclothing.dk/shop/c-p-company-51870p.html

Beställa äldre versioner från ebay är uteslutet då jag inte vill riskera att sitta på en jacka som eventuellt inte passar utan bytesrätt.
Citera
2016-01-16, 09:20
Medlem
SLR-08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym94
Vet att många säger att C.P har gått ned sig, men det finns likväl snygga jackor varje kollektion. Har en lila mille miglia (ss) och kvalitén är inget att hurra över dock så är den riktigt jävla snygg. Hur är kvaliteten på vinterjackorna överlag? Funderar på att klippa någon från casualclothing (om det blir mer rea). Förra året kunde man klippa en 10k mille för 2,5 i slutet av rean.

Jackan i fråga: http://www.casualclothing.dk/shop/c-p-company-51870p.html

Beställa äldre versioner från ebay är uteslutet då jag inte vill riskera att sitta på en jacka som eventuellt inte passar utan bytesrätt.

Självklart kan man hitta plagg som är ok i nuvarande kollektioner dock så är kvalitén mil från vad det var när SPW tillverkade C.P. I mina ögon gäller endast SPW.

Visst det är svårt med storlekar men mät upp vilken storlek du behöver så brukar det passa, sällan det blir fel då jag köper plagg över nätet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in