2016-01-14, 17:44
Medlem
Målets beredning och planering

Den idag uppdaterade sammanfattningen:
http://www.gotahovratt.se/Lisa-Holm-malet/

Den idag uppdaterade förhandlingsplanen:
http://www.gotahovratt.se/Lisa-Holm-malet/Forhandlingsplan/

Hovrätten har insett behovet av en ytterligare informationssida, om målets beredning:
http://www.gotahovratt.se/Lisa-Holm-malet/Malets-beredning/
2016-01-14, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Är det obehagligt med heder?

Det är obehagligt att anspela på flickors på "heder" oavsett vilket nationalitet det är på han/de som gör det. Frågan som inte låter sig lätt besvaras är varför Lisas heder är ett så centralt tema hos "familjen".
2016-01-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Tänker. Det är ett uttryck av morbid humor som inte hör hemma i en rättssal.

Jag förstår att du då tänker på Tore Brandtlers vidriga och "humoristiska" slutanförande i tingsrätten.
2016-01-14, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
På vilket sätt motsäger detta min beskrivning av snöret som Lisa hängde i?

Jag ändrar mig direkt. Snittet längst till höger i bild är ett rent snitt gjort av tekniker. "Krafset" rakt ovan den svarta linjalen är måhända lösa fibrer men det har inget med den avskärningen att göra. Den korta stumpen från 90 gradersböjen neråt är den som gick mot röret snarare. Ett rent snitt där indikerar att Lisa avlastades helt vid nerskärning eller att han skar av snöret som du föreslagit med röret som skärbräda. Jag tror på det första. Enligt tidigare X-pertmässiga utredning kan man bara skära helt av på ett ställe om snöret runt röret är belastat. (Efter ett tag går snöret av i sin svagaste punkt, allt dråsar i backen och inget mer blir skuret.) Han kan också avlastat Lisa och skurit med röret som skärbräda men då står han där med en snarad Lisa och ett ganska långt vidhängande snöre. Varför trimma av det?
2016-01-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stefanstrm
Det ska finnas bilder som på dem men har inte sätt dem är det någon som har de?

Det är konstigt att det inte finns några bilder på NB:s skador i fupen.

Det är ganska många bilder som fattas men däremot har Skövdepolisen Grova brott gödslat med de omaskade porrbilderna. Så att ingen ska missa dem och för att de ska vara "lättillgängliga " för alla inklusive polisen själva.
2016-01-14, 18:29
Medlem
Men något som skaver om DNA prat är att det inte finns en tillstymmelse av DNA på NB från Lisa på hans kläder, saliv spott o.s.v vilket borde vara naturrligt. hårstrån borde fastnat på NB:s kläder eller klädfibrer från Lisa, men ingenting av detta har jag någonsin läst om, bara det är anmärkningsvärt.
2016-01-14, 18:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han skär troligen av där man ser snörstumpar sticka upp mellan tejpen vid hennes hals - offret nedtaget. Han skär sen ner resterande som sitter på röret. Krånglar det hela så kan snörbitarna härröra från detta. Att han lämnar dem kvar är inget märkligt som du skrev: stress, bråttom, adrenalinpåslag. Han slarvar i efterförloppet. På väg ut kan han ha kastat ifrån sig denna del som satt på röret (återfinns på diskhon) - han ska trots allt hantera och baxa ut en kropp. Han glömmer uppenbarligen (och tacknämligt) och har ingen mer chans att städa upp. På morgonen har han brodern hack i häl och ladans arbetare finns redan på plats. Han arbetar sen vid Blomberg 10 och när han återkommer har ladan spärrats av. Han börjar darra på manchetten, åker hem vid lunch och röker med de andra två på trappan: Nu börjar han prata om spår, tröja och ber dem säga att han varit hemma från kl 18.

Edit: Lisas hårstrå finns drygt två meter upp vid infarten till röret. Dess ena del sitter i murbruket. NB har högst troligt överfört detta från henne vid nedtagning av snöre från rör via en tröjärm eller handen.
Citat:
På S169 ( snöre på golvet under röret) fanns blandning av DNA från Lisa Holm (Grad +4) och Nerijus Bilevicius (Grad +3).
På S208 (snöre på diskbänken) fanns Lisas hårstrå samt blandning av DNA från Lisa Holm (Grad +3) och Nerijus Bilevicius (Grad +3)
.. för övrigt fanns Lisas DNA på den andra snörbiten på golvet under röret.
Det kan mycket väl vara precis som du skriver, men han kan också under sluttampen ha blivit skrämd av något/någon och därför tvingats lämna en halvfärdigt städad brottsplats i hopp om att snörena inte skulle väcka misstankar; det fanns ju en del snören där tidigare.

Han är tvungen att få med sig offret pga sin DNA-avsättning; det kan han (i vart fall hypotetiskt) antas ha varit medveten om. - Vad tror du om alternativet att något (t.ex. att han fått syn på GJ) fått honom att hals över huvud bege sig i väg från ladan?
2016-01-14, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Men något som skaver om DNA prat är att det inte finns en tillstymmelse av DNA på NB från Lisa på hans kläder, saliv spott o.s.v vilket borde vara naturrligt. hårstrån borde fastnat på NB:s kläder eller klädfibrer från Lisa, men ingenting av detta har jag någonsin läst om, bara det är anmärkningsvärt.

Nej tvättmaskinen gjorde verkligen sitt jobb.
2016-01-14, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
Det kan mycket väl vara så , jag tror han såg Lisa på FM när hon passerade hans bostad .
NB satt och rökte på trappan , kollar sedan om moppen står vid cafet .
Nu vet han hur hon kommer att åka hemåt , på en liten väg med lite trafik .
Att han sovit hela förmiddagen är ju en lögn så vem vet .

Det finns inga bevis på annat än att han sovit på förmiddagen precis som han brukade på söndagarna. T o m utredarna släppte det spåret ganska snabbt.

Vilken väg åkte Lisa till caféet menar du? Den vägen som bestämdes på söndagen i kontakt med AJ? Hur gick det till?

Lite trafik? 80-90 bilar/timme?
2016-01-14, 18:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag ändrar mig direkt. Snittet längst till höger i bild är ett rent snitt gjort av tekniker. "Krafset" rakt ovan den svarta linjalen är måhända lösa fibrer men det har inget med den avskärningen att göra. Den korta stumpen från 90 gradersböjen neråt är den som gick mot röret snarare. Ett rent snitt där indikerar att Lisa avlastades helt vid nerskärning eller att han skar av snöret som du föreslagit med röret som skärbräda. Jag tror på det första. Enligt tidigare X-pertmässiga utredning kan man bara skära helt av på ett ställe om snöret runt röret är belastat. (Efter ett tag går snöret av i sin svagaste punkt, allt dråsar i backen och inget mer blir skuret.) Han kan också avlastat Lisa och skurit med röret som skärbräda men då står han där med en snarad Lisa och ett ganska långt vidhängande snöre. Varför trimma av det?
Jag upprepar frågan som du citerade och lägger till, längst till höger i vilken bild?
2016-01-14, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Rättsläkaren Lena Ström utför besiktningen av NB 02.55 den 13 juni. Bara någon timme senare beger hon sig till byssjan för att utföra prover och hjälpa till vid fyndet av Lisa Holm. Hon kan då ha bidragit till och skapat en tydlig risk att dna undersökningen har fått ett felaktigt utfall.

Ja att detta har fått ske visar att de 10 DNA-spåren förfaller som bevis.
2016-01-14, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Nej tvättmaskinen gjorde verkligen sitt jobb.

Tvättades alla kläder? Vilken sida i fupen? Om du har den tillgänglig nu..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in