Citat:
Ursprungligen postat av
blackmolly123
"Lite hjälp på vägen"?
"Ville så gärna att det skulle hålla för dom"?
Förstår du inte det oerhört långsökta i det här resonemanget? Att seriösa, erfarna mordutredare skulle finna något slags nöje i att göra allt vad de kan för att sätta dit en "oskyldig" människa?
De skulle då riskera sina jobb, riskera att bli åtalade samt riskera att "den riktiga" mördaren är fri och mördar flera flickor. Allt detta för att de stackarna "ville så gärna att det skulle hålla för dem"?
Och, det finns inte alls en massa frågetecken i fallet, det är bara här på FB som alternativ/konspirations/planterings-teorierna huserar med fjorton frågetecken efter varje mening.
Ute i verkliga livet så råder ingen tvekan alls.
NB är så körd han kan bli.
Jag tror att du sätter fingret på något där. Om man bara ser det utifrån, utan direkt egen inblandning, är det nog väldigt lätt att hemfalla till att se aktörerna som just detta: aktörer. De
är sin roll. Utredarna är
bara utredare; inte anställda (rädda om sitt jobb), familjemedlemmar (mördare lös på bygden = risk för nära och kära) eller ens människor med yrkesheder, omtanke om Lisas familj och allt som gör varje individ till det man är.
Det blir ett "fall", inget mer. Ju klurigare förklaring man kommer på, desto mer spännande blir det. Lite samma vinkling som får vissa att fastna i detaljer i stället för att se helheten, tänker jag.
Men lyfter man blicken och sätter in det i ett sammanhang så tror jag att man förstår att alla inblandade (jepp, inklusive advokat R även om jag är måttligt imponerad av henne) faktiskt försöker göra sitt allra bästa i sin yrkesroll utifrån givna förutsättningar.