2016-01-13, 18:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Ett tillrättaläggande: Advokat Inger Rönnbäck avsåg med sitt uttalande att Lisa lekt i ladan tidigare när hon vår där med sin mamma som arbetade på caféet.
Klart att det klingar illa när det förvanskas.
.. och för andra gången ställer jag mig lika undrande om klargörandet när cafét öppnade 2014. Är det mer troligt att hon lekte då?
Vad menar du med förvanskas?
Senast redigerad av develi 2016-01-13 kl. 19:00.
2016-01-13, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. och för andra gången ställer jag mig lika undrande om klargörandet när cafét öppnade 2014. Är det mer troligt att hon lekte då?
Japp. Tidigare låg det i Varnhem.
2016-01-13, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
"Lite hjälp på vägen"?

"Ville så gärna att det skulle hålla för dom"?

Förstår du inte det oerhört långsökta i det här resonemanget? Att seriösa, erfarna mordutredare skulle finna något slags nöje i att göra allt vad de kan för att sätta dit en "oskyldig" människa?
De skulle då riskera sina jobb, riskera att bli åtalade samt riskera att "den riktiga" mördaren är fri och mördar flera flickor. Allt detta för att de stackarna "ville så gärna att det skulle hålla för dem"?

Och, det finns inte alls en massa frågetecken i fallet, det är bara här på FB som alternativ/konspirations/planterings-teorierna huserar med fjorton frågetecken efter varje mening.

Ute i verkliga livet så råder ingen tvekan alls.

NB är så körd han kan bli.

Jag tror att du sätter fingret på något där. Om man bara ser det utifrån, utan direkt egen inblandning, är det nog väldigt lätt att hemfalla till att se aktörerna som just detta: aktörer. De är sin roll. Utredarna är bara utredare; inte anställda (rädda om sitt jobb), familjemedlemmar (mördare lös på bygden = risk för nära och kära) eller ens människor med yrkesheder, omtanke om Lisas familj och allt som gör varje individ till det man är.
Det blir ett "fall", inget mer. Ju klurigare förklaring man kommer på, desto mer spännande blir det. Lite samma vinkling som får vissa att fastna i detaljer i stället för att se helheten, tänker jag.

Men lyfter man blicken och sätter in det i ett sammanhang så tror jag att man förstår att alla inblandade (jepp, inklusive advokat R även om jag är måttligt imponerad av henne) faktiskt försöker göra sitt allra bästa i sin yrkesroll utifrån givna förutsättningar.
Medlem
@Snowsmile
Du säger:
Varför tänker jag så.., jo om man som NB har stänkt ner väggarna på arbetsplatsen, AJs domäner, sen satt sig att klubba i samma lokaler utan att ta hand om skiten, allt detta tyder på en sjuk relation till sin arbetsgivare

Mitt i prick!
Om Godsägar-Arne ska vittna om hur skötsam och duktig NB är - känner han verkligen till att anställda både klubbar och stänker ner väggarna på sin arbetsplats på det här viset?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Jag tycker att Rönnbäck ska skämmas

Men på ett sätt är det bra att hon visar färg och går på med sina hemliga vittnen och lekstuga i ladan

För nu börjar även detta likna som det ser ut i verkligheten - i brottmål där kvinnor och barn blivit utsatta för våld och den misstänkte förövaren med advokat presenterar den ena historien värre än den andra...
Jag trodde inte att hon skulle våga detta förnedrande spel när så många följer detta

Rönnbäck lovade i ett tidigt skede att hon skulle lämna "Lisa som person" ifred - dvs hon skulle inte rota runt i flickans privata och personliga sfär

Då kommer hon istället med "hemliga vittnen" och att Lisa lekte i ladan?

Hemskt
Ja, att skuldbelägga offret är ungefär det vidrigaste hon kan göra och det är just det hon gör med sitt oerhört kränkande svammel. Riktigt obehaglig människa är hon Rönnbäck, saknar etik, moral och förmågan att skämmas. Är dessutom en dåligt påläst och jävligt dålig advokat.
Skamligt.
2016-01-13, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad menar du med förvanskas?
Jag håller med dig. Jag har ingen aning hur Inger Rönnbäck tänker här, precis som i så många andra fall.
2016-01-13, 19:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Fråga Irina, hon "spontan-ringde" ju Rönnbäck i ottan under TR:förhandlingen.
Rönnbäck måste ha någon speciell egenskap som gör att vittnen får för sig att de verkligen måste nå henne, just då, under förhandling. Eller....?
Det enda tvivel hon sår är kring sig själv.
2016-01-13, 19:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ja, att skuldbelägga offret är ungefär det vidrigaste hon kan göra och det är just det hon gör med sitt oerhört kränkande svammel. Riktigt obehaglig människa är hon Rönnbäck, saknar etik, moral och förmågan att skämmas. Är dessutom en dåligt påläst och jävligt dålig advokat.
Skamligt.

Det där med skuldbeläggning är en stark övertolkning som du kör med tycker jag. Trissar upp det här med resultat att det blir en trådsanning.

Kanske borde du se på de inblandade aktörernas olika förutsättningar och roller med lite andra ögon?

IR sitter inte i domstolen för att visa vördnad mot offret, som sagt, det står ett livstidsstraff på spel, här måste det få sägas som parterna anser vara nödvändigt, förstår du inte en så enkel sak.

Det är inte du och jag som avgör vad som bör sägas. I övrigt får vi tycka vad vi vill, men jag tycker som sagt att du spelar över nu för femtielfte gången.
2016-01-13, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
Jag håller med dig. Jag har ingen aning hur Inger Rönnbäck tänker här, precis som i så många andra fall.
Tänker. Det är ett uttryck av morbid humor som inte hör hemma i en rättssal.
2016-01-13, 19:13
Bannlyst
!

@develi
Jag har ingen aning hur Inger Rönnbäck tänker här, precis som i så många andra fall.
Med förvanskas så menar jag att Inger Rönnbäck avser att Lisa lekt i ladan när hennes mamma jobbade på cafet inte när Lisa själv arbetade där. Det förvanskas här när ett flertal i tråden tror att Lisa lekte i ladan när hon arbetad på caféet.
Självklart så är det horribelt att Inger Rönnbäck överhuvudtaget gör ett sådant uttalande.
Senast redigerad av Goonsteady 2016-01-13 kl. 19:42. Anledning: Fel
2016-01-13, 19:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Tänker. Det är ett uttryck av morbid humor som inte hör hemma i en rättssal.

Vad hör hemma i en rättssal, finns det några riktlinjer, en bok med normer och etiska regler, kan du länka till den boken i så fall, jag är seriöst intresserad.
2016-01-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Jag tror att hela mordtanken väcktes när han....

[ Uteslöt resten av ditt inlägg ]

Jag tror inte alls att mordet var planerat. Karln var kåt och det rann plötsligt till i en situation han inte kunde bemästra.
Plötsligt var det bara Lisa vid moppen och han i ladan. Kanske tänkte han pröva sig, locka henne och kanske han tänkte att hon skulle vara med på... någonting.
Han ropade och väluppfostrade Lisa ställer upp om någon behöver hjälp. Finns inget som pekar på någon hotbild i det läget. Lisa gick med egna steg till ladan. Där brast det.
Där gick alla propparna för den gode litauern och sedan skedde allt i den ordning som polisen redovisat.
Tragisk historia för alla inblandade, det håller nog de flesta med om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in