2016-01-14, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag funderade på om dom omväxlande var till huset och ladan? På lördag jobbar de i ladan, men varför skulle de dit just denna må morgon/fm?
Bennhage delar ut jobben men han verkar mest prata om sökveckan, att de är där resten av veckan är ju av förklarliga skäl (ladan spärrad).
Bennhage är en nyckelperson. Han vet säkert en hel del, men har inte haft den här frågeställningen. För att han ska bidra till den här diskussionen måste det bli ett polisväsendet - han lär ju inte svara om vi skulle fråga ! Det finns svårigheter som han skulle kunna minska. Först har vi NB:s opålitlighet i förhören - vad är sant och vad är diktat ? Så har vi hans tvivelaktiga kompetens - vet han skillnaden mellan fuktspärr, som sitter på insidan, och vindskydd, som sitter på utsidan (ytterpanel-luftspalt-vindskyddsduk). Vi talar om två helt olika material, men båda duger som emballage, men vindskyddsduk är alltså inte vattentät. Sedan är översättarna ett störningsfilter - de vet inget om byggen eller -material.
2016-01-14, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Som jag har läst och förstått, har man inte hittat DNA från okända personer i/på LHs kläder och kropp! Alla de DNA som matchade var från NB, IB och AB. Sluta med att sprida Trådsanningar

Det borde ju även finnas DNA ifrån hennes föräldrar, kollegor och dyl. Och i ladan och bjyssan borde det verkligen finnas fler individers DNA, eller det är enbart NB och company som varit på dessa platser, någonsin?
2016-01-14, 14:16
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Som jag har läst och förstått, har man inte hittat DNA från okända personer i/på LHs kläder och kropp! Alla de DNA som matchade var från NB, IB och AB. Sluta med att sprida Trådsanningar

Är det tur eller skicklighet att de endast topsat på ställen där det endast fanns DNA från dessa och BO självt?

Det som påpekas är väl att just att det är ganska osannolikt tursamt, och att det även är ganska osannolikt rent generellt att de 133 sakerna saknade DNA från någon annan. Eller är det fråga om att det fanns DNA från annan men ingen "okänd"? Dvs att DNA från SH, HH och andra som borde ha topsat räknas som kända och därmed inga träffar mot okänd?
2016-01-14, 14:16
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Det behöver inte vara många som jobbar med utredningen, som riskerar detta. Och rimligt är att ta i tycker jag också, men RISKEN finns. Det har hänt förut, inte en gång utan flera. Men dom jag skrev till ngn annan, jag blir otroligt otrevligt bemött för att jag inte är lika säker som er så därför lägger vi ner diskussionen. Jag accepterar att jag är rel ensam om att tycka att det är osannolikt att INGA andra spår fanns, men jag FÅR tycka så.

Trevligt att du anser att det är att ta i att det är rimligt.

Då bör vi även vara överens om att det inte är ett rimligt tvivel. Och att HR med stor sannolikhet kommer fram till samma sak. Det är ställt utom rimligt tvivel att...
2016-01-14, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag håller med. Det strider mot all sund förnuft att det endast förekommer DNA spår från fyra personer.

Jag tror att sannungen ligger dold i den rikligt förekommande luddigt formulerade standardfrasen från NFC:

”I det undersökta området kunde DNA som kan jämföras mot person inte påvisas.”

Allvarligt, det känns ganska snett att sitta och kritisera en polisutredning men inte förstå en så enkel mening som den fetade. Herregud.
2016-01-14, 14:18
Medlem
Citat:
Jag håller med. Det strider mot all sund förnuft att det endast förekommer DNA spår från fyra personer.

Jag tror att sannungen ligger dold i den rikligt förekommande luddigt formulerade standardfrasen från NFC:

Exakt vad betyder det?
a) Att materialet är för dåligt för att analyseras?
b) Att materialet inte matchar mot någon av de fyra personerna som polisen har beställt ska analyseras?

Om a) är sann, borde det inte nämnas alls eftersom det då inte finns något prov att analysera.

Om det är b) som är sann är det en allvarlig brist i utredningen att man inte tittar närmare på dessa prov som kan peka åt ett annat håll.

Jag tror att de undersökte bara visa områden på Lisas kläder, dvs bara synliga fläckar. Kanske det är deras sätt att undersöka material på detta vis, men det är inte objektivt i detta fall där vi har misstankar om plantering. Det kan finnas dna från dom som hade anfallit och mördat BO.
2016-01-14, 14:18
Medlem
madtops avatar
Citat:

Exakt vad betyder det?
a) Att materialet är för dåligt för att analyseras?
b) Att materialet inte matchar mot någon av de fyra personerna som polisen har beställt ska analyseras?

Om a) är sann, borde det inte nämnas alls eftersom det då inte finns något prov att analysera.

Om det är b) som är sann är det en allvarlig brist i utredningen att man inte tittar närmare på dessa prov som kan peka åt ett annat håll.

Det betyder att man inte funnit DNA.

Att du tycker det inte borde nämnas hör inte hit.
2016-01-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Trevligt att du anser att det är att ta i att det är rimligt.

Då bör vi även vara överens om att det inte är ett rimligt tvivel. Och att HR med stor sannolikhet kommer fram till samma sak. Det är ställt utom rimligt tvivel att...

Nu är det här med avsaknad av främmande dna som sår tvivel i den här utredningen anser jag.
2016-01-14, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Du är inte ensam. Det var många som reagerade att den inte hittat dna från andra personer. Varje logisk tänkande människa skulle undra - varför? Är det möjligt?
Men varje gång ställer man denna frågan får man real och aggressiv anfall från opponenten.
Det ingen normal diskussion med dom.
Du och de andra alternativteoretikerna har åtskilliga gånger fått detta förklarat för er. Läs återigen vad t.ex. MrFold skriver i ämnet. Att fortsätta diskutera detta med några som varken kan eller vill förstå är tämligen meningslöst.

Tänker osökt på det gamla ordspråket: På en rullande steen växer ingen mossa.
2016-01-14, 14:23
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Du är inte ensam. Det var många som reagerade att den inte hittat dna från andra personer. Varje logisk tänkande människa skulle undra - varför? Är det möjligt?
Men varje gång ställer man denna frågan får man real och aggressiv anfall från opponenten.
Det ingen normal diskussion med dom.

Då ställer jag samma fråga till dig: Vad är din förklaring, som logiskt tänkande människa, till att de inte hittat DNA från andra?

Har de haft "tur" när de tagit prov? Eller har de medvetet mörkat resultaten?
2016-01-14, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Nu är det här med avsaknad av främmande dna som sår tvivel i den här utredningen anser jag.

Nu är inte avsaknaden DET ENDA som sår tvivel skulle det ju stå...
2016-01-14, 14:26
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Helm
Allvarligt, det känns ganska snett att sitta och kritisera en polisutredning men inte förstå en så enkel mening som den fetade. Herregud.

På vilket sätt?

Det är inte det minsta underligt att inga andra DNA hittats på något av de 133 saker som skickades in?

Är det då inte lite tursamt att det ändå fanns DNA från NB på 10 ställen?

Skicklighet? Den lyser med sin frånvaro och Helan & Halvans uppträdande i press och i rättegången gör ju heller inga större intryck av kompetens.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in