• 1
  • 2
2016-01-14, 14:17
Medlem
Sinatrums avatar
Vad tror bilproffsen här på flashback om att åka med en renault clio av årsmodell 2001 till sälen imorgon? Den har förövrigt gått drygt 18k mil.

Bör jag överväga att hyra bil, eller ska den klara sig dit och tillbaka utan problem?
Citera
2016-01-14, 14:20
Medlem
Robin.Bentleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinatrum
Vad tror bilproffsen här på flashback om att åka med en renault clio av årsmodell 2001 till sälen imorgon? Den har förövrigt gått drygt 18k mil.

Bör jag överväga att hyra bil, eller ska den klara sig dit och tillbaka utan problem?

Den klarar sig såklart =)
Fyll på motorolja innan bara, samt kylar- och spolarvätska. Det kan vara kallt samt en del slask på vägarna. Trevlig resa , ses där kanske !
Citera
2016-01-14, 14:21
Medlem
Hur långt är ett snöre?

Det är rätt stor skillnad på om du ska köra till Sälen från Älvdalen jämfört med Malmö eller Kiruna. Likaså beror det mycket på bilens skick.
Citera
Medlem
dayweeds avatar
Citat:

Varför skulle den inte klara det? Det är många frågor som behöver besvaras. Varifrån börjar du köra? Att den har gått 18.000 betyder inte så mycket. Har du nyligen köpt den? Har den kupevärmare? Har du bytt olja? Är däcken ok?

Den är ju ganska liten så jag vet inte om den ens klarar 100 km/h men borde väl gå utan problem.
Citera
Bannlyst
sälen fick 50cm snö för några dagar sedan , hoppas du har bra vinterdäck på ärtan
Citera
Medlem
core_s avatar
Det är ju fullständigt omöjligt att svara på. Om bilens enda fel är att den är blitt 14 år gammal och har gått 18k mil, så ja, kör på du.
Det gör inte bilen till en Skitbil i sig
Citera
Medlem
Sebzors avatar
Bilens skick är avgörande. 18k mil är inte så farligt, men det säger inget om skicket.
Har du gjort regelbundna service etc?
Citera
2016-01-14, 14:23
Medlem
Sinatrums avatar
Det är ca 60 mil från där jag är nu. Bilen har funkat väldigt bra de 2 åren den varit i min ägo. Det kan hända att det luktar lite bränt till och från (olja som läcker)?
Citera
2016-01-14, 14:24
Medlem
franges avatar
Varifrån ska du åka då? Ystad, Vansbro eller Karesuando? Känns som att det kan vara hyfsat relevant i sammanhanget...

Edit: Någorlunda jaha. Men från vilket håll i landet?
Citera
2016-01-14, 14:28
Medlem
Sinatrums avatar
Jag åker uppåt!
Citera
2016-01-14, 14:29
Medlem
Citat:
Det är ca 60 mil från där jag är nu. Bilen har funkat väldigt bra de 2 åren den varit i min ägo. Det kan hända att det luktar lite bränt till och från (olja som läcker)?

Låter inte som något problem alls. Förutsatt att du har bra däck så är småbilar förjävla bra på att ta sig fram i snö och halka. Iallafall dom jag kört.

Drar den mycket olja förresten?
Citera
2016-01-14, 14:30
Medlem
MartinStLouiss avatar
Du vet nog själv bäst hur bilen fungerar på långa sträckor. Om jag hade haft min gamla bil som bara hade gått 11k mil så hade jag inte tagit den pga. allt strul jag hade med bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in