2016-01-13, 23:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det otäckaste enligt mig är när Rönnbäck säger :
Flickan kan mycket väl ha levt några dagar

Detta leder till mer sorg och tankar hos familjen om hur Lisa hade det innan hon dog. Hur länge plågades hon?
Onödigt av advokaten.
Ja, förutom förlusten av en älskad dotter och vetskapen om vilka bedrövligheter hon fått utstå:
Citat:
På den andra sidan, mitt emot familjen, har Nerijus Bilevicius suttit. Mannen som misstänks ha tagit deras familjemedlem ifrån dem genom att hänga henne från ett dammigt rör i en skitig lada och surra silvertejp runt hennes ansikte.
..Så ska de sen ta del av försvarets uttalanden och utöver detta även resten:
Citat:
Samtidigt har de tvingats ta del av rykten och konspirationsteorier kring dådet – mamman har fått ogenerade frågor om mordet av kunder.
– Vissa personer är totalt känslokalla, säger Tore Brandtler, familjens målsägandebiträde.
http://www.expressen.se/gt/de-saknar-fortfarande-svar-pa-fragan-varfor/
2016-01-13, 23:40
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Man har utrett alternativa GM alldeles för lite.
Om NB är oskyldig så bör GM känna till Byggnader om Områdena väl.
GM bör också känna till NB arbetsrutiner.
GM bör känna NB väl.

Jag tror att HR dömer NB mot sitt nekande och bara med hjälp av DNA och Blod.
Som kan vara av smittad art.

Jag tror att fallet L H kommer att leva kvar med många spekulationer i flera År.

Skulle vara en skandal för hela Sverige om NB är oskyldig.
Och blir oskyldigt dömd.

Om HR skulle fria mot DNA så skulle mycket för framtiden sättas ur spel när det gäller DNA betydelse som bevis.
Den risken tror jag inte HR tar.
Hellre fäller man så får framtiden utvisa eventuell skuld.

Så i stort tror jag det blir.

Det är mycket som är oklart.
Veliga vittnen som säger än det ena och än det andra.
Själv vill jag ifrågasätta Polis Ledningens arbete.
När jag 50 meter från där man hittade LH hittade hjulspår i terrängen o anmälde det till Polisledningen.
Så fick jag som svar.
Ä vi kanske har varit där tidigare.
Detta var dag 2 efter att LH saknades.

Det verkar som om Utredarna o Åklagare vill få till en Fällande Dom oavsett vad.
Bara för att slå sig för bröstet o säga att här kommer Vi, o fan va bra Vi är.

Storyn som Åklagaren målat upp verkar vara hämtad ur Sagans värd.
Finns inget som styrker att så har det gått till, detta till 100%.

LH kan lika gärna vara bortförd i Bil och aldrig varit i Ladan mittemot.
Därefter är allt Planterat.

Märk väl:
Inga DNA spår efter NB i Bod där man hittade LH.
Inga DNA spår på LH kropp.

Själv hoppas jag att Billy Bertilsson har något vettigt att komma med om han nu får vittna.
Jag känner honom personligen.
Han är en ansedd Polis som arbetat i Lidköping i många år.
De flesta Lidköpingsbor känner honom som mycket seriös.
Så har han något att komma med så bör det tas på största allvar.

Sedan tycker jag det är märkligt att inte folk i Familjen AJ kommer ihåg vad dom gjorde aktuell kväll.
Om de var o bytte kläder till ex.
Eller om de åkt till sin Bostad i Gum.
NB hejade ju på en av Sönerna ca 19.00 Söndag kväll.
Han kunde ju till o med se o ange färgen på kläderna.

Hoppas alla förstår hur viktigt det är att få till en rättvis Dom.
Och att man verkligen ser till att mer kommer på bordet för Dom.

Skulle NB vara oskyldig o Dömer honom så dödar man en person till i själen, men förhoppningsvis så fortsätter hjärtat att så.

Men vad är det för fel på DNA och blod som bevismaterial, det finns knappt något säkrare, speciellt som det inte finns minsta spår av någon annan? Det går inte att överföra blod på det sätt du beskriver utan att det syns att det är gammalt, inte om det är fuktat heller. Enligt Hamilkar finns inte de vita blodkropparna kvar ( där DNA finns i cellkärnan) och det går inte att få en DNA-analys.

Vad är det med fakta som är så obegripligt att man hellre tror på att någon annan har mördat utan spår? Skulle NB passa bättre som mördare om det inte fanns spår efter honom?

Att Nerijus sett någon kl 19 är ju naturligtvis inget alibi. Irina har väl berättat att Gustav åkte förbi.
2016-01-13, 23:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Theforeigner postade ur
FUP sidan 312
JR berättar (... )när han passerade Blombergs gård och cafét ser han hur det kommer ut en man ifrån
ladugården på höger sida. Han säger att mannen såg ut som han hade varit inne i ladugården
och tittat inte arbetat. Det var inget arbete igång den dagen.
Janne beskriver mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185
cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade
blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade
mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade
skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en
kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp.

Har polisen förhört denna mannen? Har den mannen hört av sig? Han är ju perfekt vittne - kunde se BO vid moped och även NB som skulle vara i närheten under detta tidspunkt. Det var c a 18. 30.
Om denna mannen INTE har hört av sig - är det två alternativ - eller vittnen ljuger, eller denna mannen med rufsiga hår viĺl inte bli förhört p g a ( se alternativ tråd).
FUP sidan 321 står det - läs själv, det finns ju en hänvisning till och med.
2016-01-13, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaman2001
Vet du hur många som lämnat uppgifter som sedan inte ens har behandlats överhuvudtaget?
Svårt att säga. Med tanke på uppmärksamheten i media kanske ett hundratal, kanske fler.
Ju större mediapådrag ju fler tokdårar lämnar tips.
2016-01-13, 23:44
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det otäckaste enligt mig är när Rönnbäck säger :

Flickan kan mycket väl ha levt några dagar

Detta leder till mer sorg och tankar hos familjen om hur Lisa hade det innan hon dog. Hur länge plågades hon?

Onödigt av advokaten.

Ja fy fan, inte bara onödigt utan rent ut sagt cyniskt.
2016-01-13, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hade man hittat NÅGOT ANNAT Dna hade man gått vidare.

Analyserna från NFC tickade in under hela sommaren och hösten. Allting med en enda DNA signatur, NB. En man som aldrig ens sett flickan.

Samtidigt som man fick resultat av blå balsnören med bland Dna av NB och LH (flickan han aldrig ens sett).

Då blir det liite knepigt att förklara.

Varför dom har gemensamt Dna på ett blått balsnöre.

Eller vad tycker du?

Det är inte säkert att GM har lämnat DNA.

Om balsnöret kommit i kontakt med DNA från NB och som han lämnat tidigare vid arbete där, ja då kan DNA ha uppstått genom smitta.

Själv har jag funderat mycket på varför NB om han nu begått Mord varit så oaktsam med att lämna DNA i ett fall, och i ett annat fall inte.
Tänker på Bod o Bil.
2016-01-13, 23:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Visst. Men hon haft flera veckor på sig. Hon tänjer på gränser hela tiden.

Är det positivt för hennes klient alls. Det är tveksamt.
IR griper varje halmstrå.
Jag tror inte att det gagnar hennes klent i målet.
2016-01-13, 23:47
Medlem
Citat:
Det är inte säkert att GM har lämnat DNA.

Om balsnöret kommit i kontakt med DNA från NB och som han lämnat tidigare vid arbete där, ja då kan DNA ha uppstått genom smitta.

Själv har jag funderat mycket på varför NB om han nu begått Mord varit så oaktsam med att lämna DNA i ett fall, och i ett annat fall inte.
Tänker på Bod o Bil.

Vad jag vet så har man inte hittat ett enda DNA från NB i Boden och i skåpet där man hittade LH.

Det borde vara DNA från NB där med tanke på det våld som krävdes för att få in LH i skåpet.
Om han nu placerat LH där.
2016-01-13, 23:47
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Rättsläkaren Lena Ström utför besiktningen av NB 02.55 den 13 juni. Bara någon timme senare beger hon sig till byssjan för att utföra prover och hjälpa till vid fyndet av Lisa Holm. Hon kan då ha bidragit till och skapat en tydlig risk att dna undersökningen har fått ett felaktigt utfall.

Hur då?
2016-01-13, 23:49
Bannlyst
Citat:
Det är inte säkert att GM har lämnat DNA?
Läs domen från tingsrätten så finner du att GM har lämnat DNA spår. Tio stycken noga räknat.
2016-01-13, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ja fy fan, inte bara onödigt utan rent ut sagt cyniskt.

Kan du bevisa motsatsen med säkerhet???
I så fall är du ett GENI.
Det kan ingen annan gör.
2016-01-13, 23:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad jag vet så har man inte hittat ett enda DNA från NB i Boden och i skåpet där man hittade LH.
Det borde vara DNA från NB där med tanke på det våld som krävdes för att få in LH i skåpet.
Om han nu placerat LH där.
Ja - på Lisa kläder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in