2016-01-13, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
IR vill bara dra ut på tiden, många timmar= stor faktura , som bekant

Är det bara IR som ska få betalt för arbetstimmarna eller alla andra också?
2016-01-13, 23:06
Medlem
Reviewss avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Tack för ditt intressanta svar #arkmike och kul att se att du är med lite i tråden igen
Dina analyser om både det ena och det andra är något som verkligen behövs här, är både lärorikt och uppfriskande. Det jag skrev om "Mörka triaden" i går hade egentligen med lite annat att göra men så kände jag att det passade fint ihop med #develis "ICD-kod:666", blev liksom det mörkaste mörker som tänkas kan när man tänker på NB:s personlighet och hans hemska gärning.
Ja, det blir intressant om man får veta lite mera sen om NB:s bakgrund. Hans barndom, skoltid, flickvänner, x-fru, mamman osv. Tror det kan finnas mycket att hitta där, framförallt i barndomen, vad det är som format honom till det han blivit. Man får en konstig känsla av den familjen, det är något som inte är som det ska, som är riktigt stört.

Hans vaggande ser verkligen ångestbetonat ut. Är som att kroppen rör sig av sig själv, att det är kroppen som "känner" ångesten, inte skallen. Tror det kan vara något inlärt, som han sysslat med sen han var barn, kanske för att försöka hantera ångest, tvångstankar.
Får, liksom du, uppfattningen att "vaggandet" är ångestrelaterat och delvis omedvetet. Ett vanligt sätt att ge sig själv trygghet i en utsatt situation. Hela NB´s uppenbarelse uttrycker både skräckslagenhet och en inre resignation. När L*sas namn nämns kan man se honom stelna till för bråkdelen av en sekund. Kroppsspråket är kuvat och stelt och jag får intrycket av tankeblockeringar (?).

Citat:
Apatisk, likgiltig, empatilös och introvert är egenskaper som man ser hos honom. Sen vet inte jag om likgiltigheten egentligen är att han är helt känslokall, att han inte känner något. Tror faktiskt inte att han känner så mycket över själva mordet, vad han gjort. Däremot så känner han sig utsatt och skamsen över vad andra ska tycka och tro - om honom. Han verkar inte reagera alls när bilder på LH:s kropp visats, eller när åklagaren pratat om gärningen, däremot så ser han ut att skämmas ganska mycket när hans onanering eller avföring i ladan tas upp. Är som att det känns mera skamset att folk vet han pysslat med sånt, än att han har mördat LH.
Ja, de privata delarna är något som fyller honom med skamkänslor. Och med den förmodade impotensen i bakhuvudet så kommer osökt tanken upp om vad för slags erfarenheter som kan ligga djupt nedgrävda i hans psyke.

Citat:
Underligt kan tyckas också att hans mamma inte hälsat på honom, hon som var så himla "sorgsen och säker på att han var oskyldig" när hon pratade med media.
Ganska mycket spel för galleriet där, men när det kommer till att besöka sin "oskyldige" son så gör hon inte det. Fortsättning följer
Mammans avståndstagande (?) är något jag också har undrat över - vad hände? Har hon genom A*varus så sakteliga börjat komma till insikt om att hennes son ändå kan vara skyldig? Har hon bestämt sig för att värna den son hon har kvar för att inte förlora bägge? Dyker gamla minnesbilder upp för hennes inre; anklagar hon sig själv? Att det som har hänt sätter igång någon form av process hos henne själv är ofrånkomligt. Frågan är bara riktning och omfattning.
Vilka hemligheter ruvar familjen och/eller andra närstående på? Att NB´s dåd ska ha uppstått ur intet, det köper jag inte.
2016-01-13, 23:09
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Ja det är skamligt. Skrev ju tidigare i tråden att en del av hennes retorik går att finna i våldtäktsmål. Men där kan ju offret försvara sig genom ombud. Inger Rönnbäck svävar ut i rena fantasier. Hon har insinuerat självmord, att Lisas kan ha levt "dubbelliv" trots familjen och vännernas beskrivning av en mycket livsglad och ordningsam tjej. Jag tycker inte med de fakta om Lisa man faktiskt har att förhålla sig till, kan sväva ut så som Inger Rönnbäck gör. Jag tycker inte att hon kommer undan med (- vad vet vi ).. när hon pläderat långt utanför protokollet. Särskilt opassande är det vid grova brott där offret inte är vid liv. Hon kränker både Lisa och hennes familj med den retoriken. Kort beskrivet, hon tar tillvara på tillfället och passar på...

Det otäckaste enligt mig är när Rönnbäck säger :

Flickan kan mycket väl ha levt några dagar

Detta leder till mer sorg och tankar hos familjen om hur Lisa hade det innan hon dog. Hur länge plågades hon?

Onödigt av advokaten.
2016-01-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack - identiskt vad jag frågar förvånat - varför ramlar de in först nu mitt under hovrättsförhandlingen:

Det är nog inte bara NB som är rökt ... IR ligger inte bra till heller.

Undrar vad HR tycker om alla dessa "sista minuten-inslagen"?
2016-01-13, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är nog inte bara NB som är rökt ... IR ligger inte bra till heller.

Undrar vad HR tycker om alla dessa "sista minuten-inslagen"?
IR nyttjar bara rätten att kalla in nya vittnen. Hur kan du tro att HR har synpunkter på det? Om det sedan är till någon nytta? Ja det är en helt annan frågeställning. Jag är övertygad om att det är meningslöst.
2016-01-13, 23:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Hudavskrapningsskador på underarmar.

På övervakningsfilmen (pizza-köpet i Källby samma kväll) i FUP ses hans vänstra hand. De mörkare partierna som framträder där kan man tänka sig är två av de beskrivna, intorkade rispor man fann vid undersökningen.
2016-01-13, 23:22
Medlem
Citat:
När krimteknikerna började samla in material, när det var trolig brottsplats, visste man inget om hur LH avlidit eller vetskap om NBs existens.

Man bara samlade in slumpmässigt vad man trodde kunde vara intressant för analys. Det skickades til NFC.

Resultat

Jackpot NB.

Du har så rätt. Jag väntar på en ändrad dom i hovrätten.
2016-01-13, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonsteady
IR nyttjar bara rätten att kalla in nya vittnen. Hur kan du tro att HR har synpunkter på det? Om det sedan är till någon nytta? Ja det är en helt annan frågeställning. Jag är övertygad om att det är meningslöst.

Visst. Men hon haft flera veckor på sig. Hon tänjer på gränser hela tiden.

Är det positivt för hennes klient alls. Det är tveksamt.
2016-01-13, 23:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Blödande sår på tummen. Som NB hävdade kom från rep på Blomberg10.

Ett sår på någon av högra handens fingrar stämmer väl överens med både IB´s vittnesmål och blodets avsättning på L*sas högra jackärm.
2016-01-13, 23:28
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det låter som det - men är det det? - NB hade sett joggerskan vid lunchtid samma dag; sedan kan han ha passerat henne på huvudvägen under hennes joggningstur. Han kan med andra ord ha planerat ett övergrepp så fort han gavs en chans, och han kan t.o.m. ha räknat ut vilken vägsträcka hon troligast skulle komma att springa. - Förutom huvudvägen finns även andra vägsträckningar han kan ha passerat henne beroende på vad han haft för sig och var han åkt.

Han återlämnade en borrmaskin, alt. cirkelsåg, c:a 17.30, c:a 10 min färdväg från ladan, dvs 17.50 kan han ha varit hemma igen, ev. hämtat pengar och sedan åkt direkt; ev. mot Martorp och tankat (även då kan han ha sett joggerskan); det finns flera möjligheter. – Han kan även ha sett henne när hon startat sin löparrunda (mest troligt), och bör hur som helst ha inbegripit henne i sin tankeverksamhet från det att AJ förevisat sin byggnation. Men möjligheten finns också att han sett när hon och hennes sambo anlänt till AJ och därefter sökt ha span på henne. Han kan dessutom ha haft ett flertal scenarion i bakfickan – vilket han även bör ha haft när det gäller LH. – Vad hade han t.ex. gjort om LH åkt i väg före sina kollegor? – Var det för denna eventualitet han kört ut teleskoplastaren och då i stället tänkt övermanna LH under hennes färdväg hem?

Väl underbyggt och intelligent resonemang som vanligt!

Teleskoplastaren hade jag inte tänkt på. Vart kunde han ha tänkt sig att överfalla henne?
2016-01-13, 23:37
Medlem
Theforeigner postade ur
FUP sidan 312
JR berättar (... )när han passerade Blombergs gård och cafét ser han hur det kommer ut en man ifrån
ladugården på höger sida. Han säger att mannen såg ut som han hade varit inne i ladugården
och tittat inte arbetat. Det var inget arbete igång den dagen.
Janne beskriver mannen som 25 -40 år gammal, han var av medellängd mellan 175 – 185
cm, Janne själv är 180 cm och han tror att denne man var något kortare än honom. Han hade
blå kläder på sig, troligen blå jeans och en något ljusare blå jacka av midjemodell. Han hade
mörkt hår av medellängd och Janne uppfattade det som att håret var rufsigt. Mannen hade
skäggstubb, inget skägg. Han var ljushyad och normalbyggd. Janne säger att det var "en
kille" ingen gubbe. Han såg inte smutsig ut och såg inte ut att vara någon missbrukartyp.

Har polisen förhört denna mannen? Har den mannen hört av sig? Han är ju perfekt vittne - kunde se BO vid moped och även NB som skulle vara i närheten under detta tidspunkt. Det var c a 18. 30.
Om denna mannen INTE har hört av sig - är det två alternativ - eller vittnen ljuger, eller denna mannen med rufsiga hår viĺl inte bli förhört p g a ( se alternativ tråd).
2016-01-13, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustMeh
Du har så rätt. Jag väntar på en ändrad dom i hovrätten.

Hade man hittat NÅGOT ANNAT Dna hade man gått vidare.

Analyserna från NFC tickade in under hela sommaren och hösten. Allting med en enda DNA signatur, NB. En man som aldrig ens sett flickan.

Samtidigt som man fick resultat av blå balsnören med bland Dna av NB och LH (flickan han aldrig ens sett).

Då blir det liite knepigt att förklara.

Varför dom har gemensamt Dna på ett blått balsnöre.

Eller vad tycker du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in