Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-13, 21:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amnezia1
Oavsett vad man tycker om det Ahmed gjorde så bör man tillåta sig att för en stund vara opartisk och saklig gällande Arminas agerande som föranledde hans död. Att ge sig på någon som är till hälften av ens storlek på detta kränkande sätt, och dessutom låta sin kompis filma det hela för att sprida filmen och på så vis öka förnedringen är så långt ifrån den "civilkurage" ni försöker måla upp man kan komma. Jag vet inte vad Arminas gjort innan men det jag såg på videon var bara fegt och patetiskt, ren och skär mobbing.

Kan du inte bara lämna tråden tack. Det är så äckligt och vidrigt att uttala sig som du gör om en 15-årig kille, som blivit brutalt knivmördad bakifrån, och dessutom är en omvittnat snäll kille. Från mitt inlägg ovan, som du tydligen inte läste eller inte förstod:

Everyone knew that Arminas was not fond of violence, he was a kind, wonderful and fun friend to many and barely had any enemies. Unfortunately a hero died.
Citera
2016-01-13, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vad menar du med att det inte finns några bekräftade uppgifter? Det finns många kommentarer på Facebook som gjorts av folk som bevisligen är de som de uppger sig för (riktiga konton), som har anknytning till skolan och bekräftar att det just gått till på det sättet.

Däremot har du inte läst om det i Aftonbladet och Expressen, det är helt riktigt.

Facebookkommentarerna från BO:s vänner och Flashbacks medlemmar med fejkad facebookkonto som låtsas vara mammor till tjejerna i skolan osv är inte bekräftade uppgifter.
Citera
2016-01-13, 21:30
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Lisa Holm tråden är väldigt lång. Det är möjligt att just du inte kommenterat där. När jag följde tråden så var det ändå ganska mycket fokus på GM:s nationalitet och förmodade kvinnosyn. Nu handlar egentligen detta fall inte om kvinnosynen hos BO/GM eftersom det inte finns några bekräftade uppgifter om att GM skulle ha antastat flickor i skolan och BO skyddat dem.

Poängen är väl för de flesta inte att de hyllar Arminas som deras hjälte. Ytterst få i den här tråden känner honom eller kan ha närmare åsikter om hans karaktär.

Jag tror folks poäng är den vansinniga migrationspolitiken som om och om igen försätter människor i de här situationerna pga kulturkrockar, bristande förståelse för det sociala samspelet i ett nytt land, utnyttjade av godtrogna svenskar osv.

Det spelar ingen roll om det är kringresande zigenare, märkliga irländare i husvagn, stöldligor från sydamerika och östeuropa, araber, afrikaner eller något annat folkslag.

Folk är genuint trötta på att läsa och inse att människor från utlandet på olika sätt utnyttjar och missbrukar vår nation och dess medborgare för sin egen vinning.
Senast redigerad av Eerie 2016-01-13 kl. 21:33.
Citera
2016-01-13, 21:31
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Oavsett vad man tycker om det Ahmed gjorde så bör man tillåta sig att för en stund vara opartisk och saklig gällande Arminas agerande som föranledde hans död. Att ge sig på någon som är till hälften av ens storlek på detta kränkande sätt, och dessutom låta sin kompis filma det hela för att sprida filmen och på så vis öka förnedringen är så långt ifrån den "civilkurage" ni försöker måla upp man kan komma. Jag vet inte vad Arminas gjort innan men det jag såg på videon var bara fegt och patetiskt, ren och skär mobbing.

Hur vet du att det var hans kompis som filmar? Skulle det inte kunna vara en random elev som råkar gå förbi och uppmärksammar att det käftas och får upp mobilen?
Citera
2016-01-13, 21:33
Medlem
Eroticon6s avatar
Citat:
Lisa Holm tråden är väldigt lång. Det är möjligt att just du inte kommenterat där. När jag följde tråden så var det ändå ganska mycket fokus på GM:s nationalitet och förmodade kvinnosyn. Nu handlar egentligen detta fall inte om kvinnosynen hos BO/GM eftersom det inte finns några bekräftade uppgifter om att GM skulle ha antastat flickor i skolan och BO skyddat dem.

Ja han var ju inte svensk och mördade en svensk flicka. Om en svensk åkt till litauen och mördat en 15 årig flicka så hade du fått se mycket hat mot svenskar, vad fan tror du? Sen om en litauisk kille skyddae en svensk flicka så ska det hyllas. Alla med lite vett i skallen förstod att araben inte var ett oskyldigt mobboffer så snart pappan tjaffsa om heder dagen efter i media.
Citera
2016-01-13, 21:34
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Facebookkommentarerna från BO:s vänner och Flashbacks medlemmar med fejkad facebookkonto som låtsas vara mammor till tjejerna i skolan osv är inte bekräftade uppgifter.

Om det känns bättre för dig av någon anledning, nantale, att tro det så får du väl göra det. Jag har insett att inget som skrivs kan få dig att tro någonting annat. Hjärntvättad kallas det. Under tiden så kan jag konstatera att personen bakom sidan "Alla vi som stöttar Arminas" är den tjejkompis som hon utger sig för, det bevisas inte minst i konversation med andra personer som definitivt är elever på skolan.
Citera
2016-01-13, 21:34
Medlem
Det är nog få av oss som vet hur BO var, men hur som helst är det fel att köra kniven i hjärtat på honom. Mobbing eller inte.

Men - visst är det intressant att efter det dryftats att GM är en 14-årig syrier så har artiklarna från Aftonbladet försvunnit från förstasidan? Eller är jag blind?
Citera
2016-01-13, 21:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monedika
Det är för de som vill höra Arminas pappa åsikt. Han uttalar sig i Litauiska media igen:

Jag översatt den mesta delen av uppgifter han påstår som inte finns i Svenska medier. Ber om ursäkt för mina svenska brister, men hoppas att det går att förstå meningen av hans uttalande. I övrigt är källan: http://www.delfi.lt/news/daily/lithuania/svedijoje-nuzudyto-paauglio-tetis-mane-bando-uzciaupti.d?id=70104338

Arminas pappa Zydrunas säger att han är i dödläge. Han kämpar för sin sons heder, och säger att han inte är tillåtet att tala.

"Svenska tjänstemän berättar för mig att utredningen pågår och att det inte behovs något mer, och att de kommer att lösa allt. Däremot under samma tiden pratade far av den refugee pojke osanning fritt i svenska medier.
Möjligtvis misstänker tjänstemän att jag kommer att prata om refugee på ett negativt sätt och därför täcker de det. Situationen känns för mig så att de försöker att tysta mig."

Zydrunas försöker söka efter rättvisan tillsammans med andra Sveriges litauer. Han underskriver att på grund av situationen med refugee i staden känns det allt utan ngn kontroll. "En litauiska flicka blev angripen för ett par månader sedan. De försökte att våldta henne. Polisen gjorde ingenting då. De satte bara elektrisk armband för att visa vad de är. Och det slutade bara så." Enligt Zydrunas attackerade refugee gäng också en annan litauiska flicka förra året och försökte att röva hennes vovve. De pågår konstanta*trakasseri*på*gatorna och det är fruktansvärd.

Enligt honom, är svenskarna själva rädda för att tala om allt vad som pågår här. Föräldrarna av denne flicka som Arminas hjälpte med att försvara sig mot refugees mobbing vågar inte att prata också. Hos oss i Litauen pratar alla om refugees problem offentligt. I Sverige döljer man allt om det och till slut glömmer man om allt och det slutar. Han planerar snart att be om hjälp från Embassy of Litauen och i Sverige. Han tror att han behöver ha även en bra försvarare.

Zydrunas påstår att Rektorn har varit medveten om konflikten. Däremot genomförde han inga åtgärder för att avbryta det. Han visste att den refugee tonåringen hotade hämnd ".

En refugees far sade att hans son drabbats av mobbning, men det förnekar litauerna. "Det är osanning. Nu är tre elver från samma skolan bredvid mig som bekräftar att det inte var någon mobbning mot den refugee pojken.
Men det kan väl inte stämma. Det har ju redan konstaterats i tråden att det är bara MENA folk som använder ordet heder - och bara de som anser att heder är något att försvara/återupprätta ..

Hans pappa är väl inte MENA?

Citat:
Det finns en tidigare anställd på skolan som uttalat sig och inte alls var så pigg på att sätta någon hjältegloria på Armina utan beskriver honom som ganska bråkig och en person som gav sig på mindre.
Citera
2016-01-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Hur vet du att det var hans kompis som filmar? Skulle det inte kunna vara en random elev som råkar gå förbi och uppmärksammar att det käftas och får upp mobilen?

Tror du själv på den storyn?

Inte hört om det nya fenomenet som nu sker på skolor och sociala medier där elever filmar sina slagsmål och lägger upp filmerna på instagram etc?

Detta känns som ett sådant fall, och inte någon random elev som bara "råkade" ha mobilen uppe och i rätt vinkel dessutom.
Senast redigerad av Amnezia1 2016-01-13 kl. 21:42.
Citera
2016-01-13, 21:39
Medlem
Någon som sett filmen?
Citera
2016-01-13, 21:39
Medlem
BerraTraesks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det finns en tidigare anställd på skolan som uttalat sig och inte alls var så pigg på att sätta någon hjältegloria på Armina utan beskriver honom som ganska bråkig och en person som gav sig på mindre.

Vem är det och var har han uttalat sig?
Citera
2016-01-13, 21:40
Medlem
AussieRedMans avatar
Japp en som jobbat på skolan har uttalat sig om Arminas här på fb, han var en bråkstake.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in