2016-01-13, 19:20
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gillalika
Jo du!!! Pappan är ju en trovärdig källa i detta fall. VAKNA! Vissa "grupper" är ju konstant kränkta och använder det ständigt som ursäkt för sina illdåd

Har vi överhuvudtaget hört någonstans ifrån att Arminas var mobbare, förutom från pappan till GM, och en kritiserad artikel i Aftonbladet?

Tvärt om så verkar ju alla andra vittna om att han var en väldigt positiv och snäll kille.
Citera
2016-01-13, 19:22
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Ska vi ta det igen "lyxinvandrare" i meningen att han kom från ett europeiskt land, såg europeisk ut och säkert hade det lättare med språk och kultur.
Lyxinvandrare inom citationstecken innebär att jag använder i en överförd betydelse.
"i meningen att han kom från ett europeiskt land, såg europeisk ut och säkert hade det lättare med språk och kultur."
är ett försök att förklara vad jag menar.
Det är självklart så att invandrare från Europa, USA, det vita Afrika osv möter helt andra problem än de som kommer från andra länder. Såtillvida är deras anpassningsproblem - om de alls har några - rena rama lyxtillvaron jämfört med vad de andra måste tackla.
I den meningen hade BO klara övertag över de andra barnen i skolan.
Med detta säger jag INTE att det var rätt att döda honom. Jag vill INTE skuldbelägga offret.
Det är inte det som är min diskussion.

15-åringen var svensk medborgare och hade gått i svensk skola i två år, enligt intervjun. Hans pappa har jobbat i Sverige i sex år och hela hans familj har nu bott tillsammans i två år.
http://www.expressen.se/kvallsposten/arminas-foraldrar-om-sorgen-tragedi/

Sluta använd ord som lyxinvandrare vilket det inte handlar om här. Dom betalar skatt som alla andra och lever alltså inte på systemet.
Citera
2016-01-13, 19:24
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Det är väl skitsamma vad orsaken är. Om jag tutar på nån som gör fel i trafiken så kan jag bli knivmördad även där om personen är lättstött. Det finns väldigt många lättstötta nu och som inte förstår att straffet inte motsvarar brottet

Varför är arabländer alltid diktaturer. Det kan man ju tänka på i stunder som dessa.
Citera
2016-01-13, 19:27
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Har vi överhuvudtaget hört någonstans ifrån att Arminas var mobbare, förutom från pappan till GM, och en kritiserad artikel i Aftonbladet?

Tvärt om så verkar ju alla andra vittna om att han var en väldigt positiv och snäll kille.
Vi har hört det från en f.d. anställd samt dessutom personlig assistent på skolan som varit i bråk med honom.
Sök på Linsanity.
Citera
2016-01-13, 19:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Läs denna skakande berättelse!

http://www.expressen.se/kvallsposten/stephanie-forsokte-radda-livet-pa-pojken/

På måndagen satt hon på en bänk i en av skolkorridorerna på högstadieskolan när den 14-årige gärningsmannen plötsligt smög upp bakifrån och helt oväntat stack en kniv rakt i hjärtat på offret.
– Det kom som en blixt, helt utan anledning. De hade inte varit i bråk med varandra tidigare på dagen, säger hon.

Det är ett överlagt mord, inget snack om saken. GM har googla på hur man dödar folk, inget bråk innan på dagen, blixtattack, det finns inga förmildrande omständigheter tycker jag.

Varför har inte pappan varit i kontakt med polisen, rektorn, klassföreståndaren, socialtjänsten eller någon annan ända in i det sista om nu sonen har mått så jäkla dåligt av mobbing?
Citera
2016-01-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Vi har hört det från en f.d. anställd samt dessutom personlig assistent på skolan som varit i bråk med honom.
Sök på Linsanity.

Jag har läst, och den användaren verkar vara ett troll som inte på något sätt har verkat trovärdig i att ha arbetat på skolan i fråga.
Citera
2016-01-13, 19:32
Medlem
TreatGirlsGentlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Såtillvida är deras anpassningsproblem - om de alls har några - rena rama lyxtillvaron jämfört med vad de andra måste tackla.

Jag reagerar på att du skriver "måste tackla". Vi är ju många som ifrågasätter varför så många från MENA-området väljer att "fly" till andra sidan av en annan världsdel, till en helt annan kultur...
Citera
2016-01-13, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tror du att kameror och visitering hade räddat livet på Arminas, på vilket vis skulle sådana åtgärder kunnat förhindra det här mordet?

Tänk nu lite innan du svarar.

Ja, på riktigt tror jag det, Om alla tar detta på allvar och går in för verkligen att alla på skolan ska kunna vistas där utan rädsla.
Ingen med vapen kommer in, kameror överallt.
Det är skit vi får ta tills vi får den vanliga ordningen igen
Framförallt så måste Sverige jobba för att få ut dessa invällare allihop! medveten om att det kan ta tid men börja med alla som nånsin gjort en endaste kriminell handling, UT, för evigt!!!
Oh man, vi har så mycket att göra för att återställa någorlunda, kanske det inte går om man ser på hur länge det pågått i Tyskland, Frankrike. Vi behöver inte vara som dom, vi skulle kunna ena oss alla i Norden och vara för oss själva i stället.
Du ber mig att svara på nåt som är ett jättestort problem, svårt att göra i en hast, men jag kan lova dig att mitt barn stannar hemma om trubbel uppstår och det borde fler familjer göra som en markering, till att börja med! Sen markerar vi mer och värre!
Jag har garderat oss såpass att sonen i värsta fall får sluta skolan, har ordnat ett välbetalt jobb, smidesverkstad, så får han ta igen missad tid senare. Gissa om jag kommer att hämnas på samhället för det här, vi vanliga svenskar kan inte leva i vårt eget land längre pga allt drägg STEFAN LÖFVEN och CO släpat in!
Ja det var i väldigt korta drag, skulle kunna skriva spaltmeter om hur mycket jag hatar detta nuvarande samhälle.
Citera
2016-01-13, 19:39
Medlem
Osannolikt att Sydsvenskan inte har en enda rad om detta mord. Två dygn efter ett brutalt överfall bakifrån av en 14-åring mot en 15-åring, i en skola i Skåne.

Nästan overkligt.
Citera
2016-01-13, 19:43
Medlem
Citat:

Allt är inte svart eller vitt. Du har säkert sett videon där Arminas ger GM en örfil och knuffar iväg GM's förmodade kamrat. Är det sunt beteende? Du kommer säkert komma argumentera att Arminas var en vit riddare som skyddade klasskamrater från sexuella trakasserier - så var kanske fallet, men två fel blir inte ett rätt. Angående mobbing så har vi för lite information i nuläget, men jag har för mig att Arminas var känd hos sociala myndigheter sedan tidigare. Men varför vet jag inte.

Jag vill ändå poängtera att det GM gjort är oförsvarligt! Skyddar inte GM på något sätt - han kunde ha löst situationen på ett mycket bättre sätt.
Citera
2016-01-13, 19:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Ja, på riktigt tror jag det, Om alla tar detta på allvar och går in för verkligen att alla på skolan ska kunna vistas där utan rädsla.
Ingen med vapen kommer in, kameror överallt.
Det är skit vi får ta tills vi får den vanliga ordningen igen
Framförallt så måste Sverige jobba för att få ut dessa invällare allihop! medveten om att det kan ta tid men börja med alla som nånsin gjort en endaste kriminell handling, UT, för evigt!!!
Oh man, vi har så mycket att göra för att återställa någorlunda, kanske det inte går om man ser på hur länge det pågått i Tyskland, Frankrike. Vi behöver inte vara som dom, vi skulle kunna ena oss alla i Norden och vara för oss själva i stället.
Du ber mig att svara på nåt som är ett jättestort problem, svårt att göra i en hast, men jag kan lova dig att mitt barn stannar hemma om trubbel uppstår och det borde fler familjer göra som en markering, till att börja med! Sen markerar vi mer och värre!
Jag har garderat oss såpass att sonen i värsta fall får sluta skolan, har ordnat ett välbetalt jobb, smidesverkstad, så får han ta igen missad tid senare. Gissa om jag kommer att hämnas på samhället för det här, vi vanliga svenskar kan inte leva i vårt eget land längre pga allt drägg STEFAN LÖFVEN och CO släpat in!
Ja det var i väldigt korta drag, skulle kunna skriva spaltmeter om hur mycket jag hatar detta nuvarande samhälle.

En kamera hade väl inte kunnat ingripa mot mördaren i det här fallet, ska det sitta någon som övervakar kamerorna, ska det finnas utryckningspersonal på skolan?

Visitering, visst, så inga knivar eller vassa föremål eller ens pekpinnar ska finnas på skolan? Man kan ju placera ett mordvapen på skolans område utom skoltid?

Innan du kräver något borde du kanske tänka igenom om det ens är realistiskt och genomförbart.

Det enda som hade gjort det här mordet ogjort är elever med självdisciplin och förståndigt tänkande.
Citera
2016-01-13, 19:46
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreatGirlsGently
Jag reagerar på att du skriver "måste tackla". Vi är ju många som ifrågasätter varför så många från MENA-området väljer att "fly" till andra sidan av en annan världsdel, till en helt annan kultur...
Ja framförallt att fly till ett kristet land som Sverige från ett muslimskt land! Det finns ju grannländer där nere som talar samma språk och har en gemensam religiös trosuppfattning samma klimat matkultur mm varför välja ett litet land långt upp i norra europa med vinterklimat 6 månader om året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in