2016-01-13, 16:15
Medlem
mi:nes avatar
Självklart vill man inte kasta ut sina barn, men det säkerhetsnätet kan också vara en del av varför han inte satsar mer på att styra upp saker och ting.
Varför skall ha gå in hårdare för att finna ett jobb för att betala hyra och mat när han istället kan stanna där han är och göra ingenting?

Detta är oerhört krasst, men kan vara en del av det.
Citera
2016-01-13, 16:46
Medlem
insectqueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Jag utgår ifrån att du är mamman?
det är du som ser till att han kan fortsätta vara en slashas,så länge du inte låter din son flytta hemmifrån så kommer han inte göra det.
Du är en sk möljiggörare och så länge du inte gör ditt jobb så kommer han inte flytta!
Du misshandlar ditt barn genom att inte låta han växa upp och få utvecklas till en man.
Du har fullt ansvar för att han fortast möjligt flyttar men då måste du själv göra en livstilförändring där du vågar se på varför du har tvingat kvar honom så många år!
Tufft va?
Det är altså ditt fel inte grabbens och du har ansvar att kasta ut honom så han får ta del av livet.
lycka till du är inte ensam.

Håller med, det är tragisk när föräldrar brister i sitt ansvar att se till att barnen utvecklas till självständiga individer det är ju för fan deras ansvar. Hur man kan låta sitt barn förvandlas till en innesittare som har tv och internet som substitut för ett riktigt liv och relationer är för mig helt obegripligt. Att ha samma relation med sin 32 årige son som man hade när han var 10 är osunt.

Jag tror ts behöver hjälp och även sonen som uppenbarligen blivit gravt eftersatt i sin utveckling.
Sök hjälp.
Citera
2016-01-13, 17:14
Medlem
snubblens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insectqueen
Håller med, det är tragisk när föräldrar brister i sitt ansvar att se till att barnen utvecklas till självständiga individer det är ju för fan deras ansvar. Hur man kan låta sitt barn förvandlas till en innesittare som har tv och internet som substitut för ett riktigt liv och relationer är för mig helt obegripligt. Att ha samma relation med sin 32 årige son som man hade när han var 10 är osunt.

Jag tror ts behöver hjälp och även sonen som uppenbarligen blivit gravt eftersatt i sin utveckling.
Sök hjälp.

Hård dom men samtidigt så tror jag att både förälder och son behöver vakna upp i denna historia. TS kan inte bara skylla på sonen; Varför ska han flytta om du som föräldrar inte ens har satt en tanke i honom att det är det han ska göra förr eller senare. TS pratar om att han ska hitta kärleken osv. Vad är det för drömtänkande? Varför skulle det vara enda anledningen till att han ska flytta? Ska han fortsätta att bli curlad av en ny kvinna i sitt liv menar du? Hur kan du bara ha accepterat att han flyter runt och inte gör något av sitt liv? Ger du honom mat? Betalar du hans hyra? Varför då?
Citera
2016-01-13, 17:20
Medlem
paperboy85s avatar
Jag ska flytta, mamma! Sluta pressa mig!

Nej, men seriöst.. din son tror jag inte heller trivs med att bo hemma, men han har väl hamnat i en negativ spiral som har gjort honom deprimerad och viljelös.
Till skillnad från andra här i tråden tycker jag det är fel att direkt hoppa på dig och mena att du har varit en dålig förälder, det verkar du inte vara. Det är självklart att du bryr dig om och älskar din son. Och alla som har varit arbetslösa eller bostadslösa de senaste åren vet att det inte bara är att traska ner på sta'n skaffa ett jobb (som går att försörja sig på) eller en bostad.
Hjälp din son att leta efter lägenheter och arbeten han kan söka. Som andra har varit inne på: han är helt klart gammal nog för att du inte ska krävas ha försörjningskravet över honom. Det viktigaste är att han hittar en lägenhet och därefter får hjälp och stöttning att leva själv. Han skulle säkerligen må bättre själv av att flytta och känna att något rör på sig.

Till moderatorerna: den här tråden passar väl bättre inom Barn & familj också?
Citera
2016-01-13, 17:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Vill minnas att jag läste om något liknande för länge sedan.
Föräldrarna erbjöd helt sonika en belöning till den unga dam som gifte sig med slashasen till son, och flyttade minst femtio mil därifrån.
Dom fick svar.
Tror det utspelade sig i Austalien
Citera
2016-01-13, 17:26
Medlem
snubblens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vill minnas att jag läste om något liknande för länge sedan.
Föräldrarna erbjöd helt sonika en belöning till den unga dam som gifte sig med slashasen till son, och flyttade minst femtio mil därifrån.
Dom fick svar.
Tror det utspelade sig i Austalien

Vad ska man kalla det, positiv människohandel?
Citera
2016-01-13, 17:31
Medlem
Christopher.s avatar
https://www.youtube.com/watch?v=jRhGjPoNqBY
Citera
2016-01-13, 17:44
Medlem
insectqueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snubblen
Hård dom men samtidigt så tror jag att både förälder och son behöver vakna upp i denna historia. TS kan inte bara skylla på sonen; Varför ska han flytta om du som föräldrar inte ens har satt en tanke i honom att det är det han ska göra förr eller senare. TS pratar om att han ska hitta kärleken osv. Vad är det för drömtänkande? Varför skulle det vara enda anledningen till att han ska flytta? Ska han fortsätta att bli curlad av en ny kvinna i sitt liv menar du? Hur kan du bara ha accepterat att han flyter runt och inte gör något av sitt liv? Ger du honom mat? Betalar du hans hyra? Varför då?

Ja det här är ju inte en situation som uppstår från den ena dagen till den andra och det här med kärleken är inte aktuellt, ett någon stackars kvinna ta över vårdnaden är verkligen ingen lösning. Blir ledsen över att höra det här har vänner med barn och inte en chans i helvete att dom skulle stoppa huvudet i sanden vilket ts uppenbarligen gjort och låta sina barn utvecklas till isolerade innesittare på det här sättet. Dom ställer större krav på sina barn, deras tonåringar är mer vuxna en den här mannen.
Dom jobbar hårt på att barnen ska utvecklas, ser till att dom har bra relationer med sina kompisar, att dom skaffar intressen, stöttar när dom deppar osv.
Det här är tragiskt.
Citera
2016-01-13, 17:45
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Ett misslyckande i uppfostran och ditt ansvar som förälder att lära ditt barn hur livet fungerar och att man flyttar till eget och skaffar sig ett eget liv när man blivit vuxen, dvs på pappret. Att du curlar ditt barn och låter det bo hemma så här länge gör bara saken värre.

Ställ krav och sätt ultimatum, som också vidhålls. Sluta dalta.
Citera
2016-01-13, 17:55
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attune
Ställ krav på honom. Anledningen till att han bor hemma hos dig är just för att du så lättvindigt tillåter det.

Vet att det kan kännas svårt att eventuellt behöva slänga ut sin egen son, men vem som helst borde väl förstå att det inte är rimligt att bo hemma hos föräldrarna i den åldern medans dom är arbetslösa.

Det är klart man kan ställa upp om någonting har hänt och han behövde någonstans att bo medans han löser något på egen hand. Men i det här fallet så låter han helt enkelt för bekväm för att flytta. Varför skulle han flytta när du förmodligen lagar mat, diskar, städar och tvättar hans kläder?

Be honom helt enkelt att ta sig i kragen och söka jobb, det är det viktigaste just nu iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Det är svårt att kasta ut sitt barn. Själv skulle jag flytta ut och satsa på mitt eget liv i en ny bostad. Barnet skulle alltså få bo kvar, men få ta över lgh och sen är ansvaret tydligt flyttat.

Om TS svarar att TS inte kan flytta ut för det är svårt att hitta bostad etc, så kanske det är lite lättare förstå sonens situation?

Jag tycker egentligen inte fokus ska ligga på att sonen ska flytta ut, det handlar istället om att skaffa sig ett jobb och ta ansvar. Vara med och betala för boendet och inom nåt år eller två, så kommer det lösa sig med flytt också.

Håller med! Utan ett jobb kan inte 32-åringen ta sig särskilt långt ifrån sin morsas lägenhet.

Det här med att skaffa jobb åt sina barn handlar inte sällan om kontakter på jobbet där man själv jobbar eller kontakter hos t.ex. sina syskon, så att barnet kanske kan få jobba där om det går.
Citera
2016-01-13, 18:00
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Du har curlat honom och det är ingenting positivt. Han är helt enkelt van vid att du tar hand om honom och vet ingenting annat.

Vill du hjälpa honom måste du först hjälpa dig själv och inse att du har gjort honom till en 32-årig 15-åring. Du måste inse din skuld i detta.

Därefter säger du att han får en månad på sig att skaffa ett eget liv. Om han måste gå till soc så är det bara bra, för de kommer sätta press på honom att agera som en vuxen.

Ditt alternativ är att han är 55-60 när du dör. Han kommer då vara helt ensam och inte veta hur han ska göra med någonting. Han kommer inte veta något om jobb, relationer, ansvar m.m. Utomstående kommer ledsamt se ner på eller skratta åt honom - vilket de antagligen redan gör. Skulden för detta är inte hans utan din!

Du gör valet om din pojk ska bli vuxen eller inte. Kör du vidare på din curling så vet du vad som kommer hända.
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2016-01-13 kl. 18:06.
Citera
2016-01-13, 18:00
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Såklart han ska skaffa ett jobb, men det är inte mammas ansvar att se till att han gör detta. Om hon ska skaffa ett jobb via kontakter så fortsätter hon bara curla honom, hur fan ska han klara sig den dagen mamman inte finns i livet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in