Citat:
...när den 14-årige gärningsmannen plötsligt smög upp bakifrån och stack en kniv rakt i hjärtat på offret. skriver Expressen. Du menar att han skulle ha huggit offret framifrån fast han kom bakifrån? För det första förutsätter det nästan att gm var vänsterhänt för att vara utförbart. För det andra försvinner en del av överraskningseffekten. Men för det tredje försummar du upplysningen att gm hade varit inne på nätet och kollat hur man har ihjäl folk.
Och det går alldeles utmärkt att sticka in i hjärtat med en rätt kort kniv bakifrån. Det var visserligen nästan fyrtio år sedan jag fick litet a i anatomi, men jag kommer fortfarande väl ihåg att hjärtat lutar både i bak/framplanet och i höger/vänsterplanet, och sticker du bara lite högre bakifrån och närmare medellinjen än vad du intuitivt inbillar dig, så ligger höger förmak bara ett fåtal centimeter in på en magerlagd tonårskille.
Hjärtat är överhuvudtaget åtkomligt för stick från diverse konstiga håll som man intuitivt inte tänker sig. För typ fyrtio år sedan blev en överläkare i Kalmar ihjälstucken av sin fru i ett äktenskapligt fyllebråk med en papperskniv som trängde in genom armhålan.
Och det går alldeles utmärkt att sticka in i hjärtat med en rätt kort kniv bakifrån. Det var visserligen nästan fyrtio år sedan jag fick litet a i anatomi, men jag kommer fortfarande väl ihåg att hjärtat lutar både i bak/framplanet och i höger/vänsterplanet, och sticker du bara lite högre bakifrån och närmare medellinjen än vad du intuitivt inbillar dig, så ligger höger förmak bara ett fåtal centimeter in på en magerlagd tonårskille.
Hjärtat är överhuvudtaget åtkomligt för stick från diverse konstiga håll som man intuitivt inte tänker sig. För typ fyrtio år sedan blev en överläkare i Kalmar ihjälstucken av sin fru i ett äktenskapligt fyllebråk med en papperskniv som trängde in genom armhålan.
Nu är mina erfarenheter av att sticka människor med kniv mycket begränsade, men jag har avlivat många djur med kniv genom åren med rätt korta knivar. Vet man bara vad man gör så är det ingen konst. Att GM i det här fallet lyckades med ett enda stick är nog mera "tur". Hugget hade lika gärna kunnat tagit på ben eller vinklat av och missat hjärtat och killen skulle överlevt. GM träffar knappast lika om han så skulle få 100 chanser till på sig.
Med en lång kniv kan man komma åt från alla möjliga vinklar som du säger, men även en kort kniv är effektiv