Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-13, 11:49
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
...när den 14-årige gärningsmannen plötsligt smög upp bakifrån och stack en kniv rakt i hjärtat på offret. skriver Expressen. Du menar att han skulle ha huggit offret framifrån fast han kom bakifrån? För det första förutsätter det nästan att gm var vänsterhänt för att vara utförbart. För det andra försvinner en del av överraskningseffekten. Men för det tredje försummar du upplysningen att gm hade varit inne på nätet och kollat hur man har ihjäl folk.

Och det går alldeles utmärkt att sticka in i hjärtat med en rätt kort kniv bakifrån. Det var visserligen nästan fyrtio år sedan jag fick litet a i anatomi, men jag kommer fortfarande väl ihåg att hjärtat lutar både i bak/framplanet och i höger/vänsterplanet, och sticker du bara lite högre bakifrån och närmare medellinjen än vad du intuitivt inbillar dig, så ligger höger förmak bara ett fåtal centimeter in på en magerlagd tonårskille.

Hjärtat är överhuvudtaget åtkomligt för stick från diverse konstiga håll som man intuitivt inte tänker sig. För typ fyrtio år sedan blev en överläkare i Kalmar ihjälstucken av sin fru i ett äktenskapligt fyllebråk med en papperskniv som trängde in genom armhålan.

Nu är mina erfarenheter av att sticka människor med kniv mycket begränsade, men jag har avlivat många djur med kniv genom åren med rätt korta knivar. Vet man bara vad man gör så är det ingen konst. Att GM i det här fallet lyckades med ett enda stick är nog mera "tur". Hugget hade lika gärna kunnat tagit på ben eller vinklat av och missat hjärtat och killen skulle överlevt. GM träffar knappast lika om han så skulle få 100 chanser till på sig.

Med en lång kniv kan man komma åt från alla möjliga vinklar som du säger, men även en kort kniv är effektiv
Citera
2016-01-13, 11:51
Medlem
Har inte AB alltid romantiserat gärningsmännen or deras handlingar?
Citera
2016-01-13, 11:53
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=HpdcMkSPa4o

Videon där Arminas örfilar GM, vad jag fått höra ska Arminas vara aggressiv många på skolan ska också varit rädda för honom
Citera
2016-01-13, 12:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Detta görs ju ständigt i alla mord att man försöker reda ut omständigheterna. Folk vill ju ha svar och i en tid som denna helst genast utan mörkningar. Var det ett oprovocerat mord som enbart berodde på pojkens härkomst som många här på FB fick för sig och pläderade för eller fanns det bakomliggande orsaker med förlopp där det ena ledde till det andra.

AB pekade på en del saker som i det här läget kan visa sig ha betydelse för dådet och även vilka i vuxenvärlden som svikit. Det fanns helt säkert folk i byn som tipsade om detta oavsett GM:s status på skolan. Redan i början av artikeln märks att de lägger in att de fått informationen från "flera källor".
Jo, och det förefaller vara ganska klart att Arminas var en tuffing med ledaraspirationer som inte drog sig för att utnyttja sitt fysiska överläge. I vilken utsträckning gm har svinat sig mot tjejer är oklart, men det finns i vart fall en del tjejer på skolan som tydligt har tagit Arminas parti i konflikten.

Men det är intressant att notera att Expressen har valt ett lite annat perspektiv i sin täckning av fallet. För en gångs skull verkar de två tabloiderna ge lite olika budskap. Afronbladets bild står inte oemotsagd i media.
Citera
2016-01-13, 12:07
Medlem
9009042335s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Nu är mina erfarenheter av att sticka människor med kniv mycket begränsade, men jag har avlivat många djur med kniv genom åren med rätt korta knivar. Vet man bara vad man gör så är det ingen konst. Att GM i det här fallet lyckades med ett enda stick är nog mera "tur". Hugget hade lika gärna kunnat tagit på ben eller vinklat av och missat hjärtat och killen skulle överlevt. GM träffar knappast lika om han så skulle få 100 chanser till på sig.

Med en lång kniv kan man komma åt från alla möjliga vinklar som du säger, men även en kort kniv är effektiv

Du måste även ta in i beräkningarna alla livsviktiga artärer som finns runt hjärtat. Det ska gå jävligt fort in till akut kirurgi om du skadar ett sådant illa med om du ska klara dig med livet i behåll.

Jag tänker att felmarginalen på träffytan blir cirka 5-7 cm om man har en bra idé om vart man ska sticka och är någorlunda kall i genomförandet. Så jag tror inte det ligger lika mycket tur i hugget som du vill göra gällande.

(Om man nu har momentet av överraskning med sig - annars blir det ju självklart betydligt svårare att träffa rätt då offret får tid att skruva på sig o.s.v.)
Citera
2016-01-13, 12:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero

Just om man ska glida mellan revbenen är nog en kort kniv effektivare, så länge den fortfarande kan nå målet, allt annat lika.
Citera
2016-01-13, 12:33
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
...när den 14-årige gärningsmannen plötsligt smög upp bakifrån och stack en kniv rakt i hjärtat på offret. skriver Expressen. Du menar att han skulle ha huggit offret framifrån fast han kom bakifrån? För det första förutsätter det nästan att gm var vänsterhänt för att vara utförbart. För det andra försvinner en del av överraskningseffekten. Men för det tredje försummar du upplysningen att gm hade varit inne på nätet och kollat hur man har ihjäl folk.

Och det går alldeles utmärkt att sticka in i hjärtat med en rätt kort kniv bakifrån. Det var visserligen nästan fyrtio år sedan jag fick litet a i anatomi, men jag kommer fortfarande väl ihåg att hjärtat lutar både i bak/framplanet och i höger/vänsterplanet, och sticker du bara lite högre bakifrån och närmare medellinjen än vad du intuitivt inbillar dig, så ligger höger förmak bara ett fåtal centimeter in på en magerlagd tonårskille.

Hjärtat är överhuvudtaget åtkomligt för stick från diverse konstiga håll som man intuitivt inte tänker sig. För typ fyrtio år sedan blev en överläkare i Kalmar ihjälstucken av sin fru i ett äktenskapligt fyllebråk med en papperskniv som trängde in genom armhålan.

Offret låg ner på rygg på en bänk och lyssande på musik enlig skolans facebooks sida. Därav kom bakifrån men högg rakt in framifrån i hjärtat. Edit finns återgett i denna tråd oxå.
Senast redigerad av Pandalina4 2016-01-13 kl. 12:40.
Citera
2016-01-13, 12:39
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Jo, och det förefaller vara ganska klart att Arminas var en tuffing med ledaraspirationer som inte drog sig för att utnyttja sitt fysiska överläge. I vilken utsträckning gm har svinat sig mot tjejer är oklart, men det finns i vart fall en del tjejer på skolan som tydligt har tagit Arminas parti i konflikten.

Men det är intressant att notera att Expressen har valt ett lite annat perspektiv i sin täckning av fallet. För en gångs skull verkar de två tabloiderna ge lite olika budskap. Afronbladets bild står inte oemotsagd i media.
Jag har tänkt på det också och tror inte att det är någon tillfällighet att det blivit så. I och med att AB visste att de lite grann skulle ställa sig på GM:s sida när de fått tillräckligt på fötterna och klart med att få intervjua GM:s pappa. Jag tror helt enkelt att detta kan ha varit uppgjort mellan tidningarna eller en ren konsekvens av att AB var först ut med sitt "scoop".
Citera
2016-01-13, 12:41
Medlem
Kakksakkers avatar
Nu händer det grejjer.

http://www.expressen.se/kvallsposten/fler-kan-ligga-bakom-mordet-pa-arminas-15/
Citera
2016-01-13, 12:45
Medlem
Kakksakkers avatar
Citat från Expressens länk ovan

"Men en del av förundersökningen är att försöka klarlägga om en eller fler personer kan vara inblandade och ha hjälpt 14-åringen med till exempel planering eller uppmanat honom att attackera Arminas Pileckas med kniv."

Kan pappan jiddrat nåt om att upprätta heder el dylikt?
Citera
2016-01-13, 12:45
Medlem
countdowns avatar
Arminis och hans föräldrar var invandrare från Litauen, oklart hur länge de bott i Sverige. I Litauisk media är den här händelsen en stor grej och jag har läst en lång intervju med Arminis föräldrar. Det finns en anledning till att de flesta tjejerna tog Arminis parti och det är för att sista dagen innan jullovet stoppade Arminis GM från att tafsa på en tjej genom att ställa sig i vägen. När GM började avancera fick han en örfil av Arminis. Det hände inget mer sedan, men under jullovet berättar förläldrarna att GM tillsammans med sin babianflock hade vistas utanför deras hus varje dag i hopp om att få plocka Arminis. De lyckades inte.
Detta triggade knivmordet första skoldagen efter jullovet. GM gick helt sonika fram och satte kniven i Arminis.
Enligt föräldrarna ska Arminis ha varit omtyckt och haft många svenska vänner, men det tror de flesta föräldrar om sina barn. Det hade varit intressant att få veta huruvida detta stämmer.
Senast redigerad av countdown 2016-01-13 kl. 12:48.
Citera
2016-01-13, 12:48
Medlem
Inte för att det spelar så stor roll i sammanhanget men, det stod väl att såret var 5cm brett, inte 5cm djupt? Översättningen från Lettiska artikeln.
Vem läser om att döda och sen tar med sig en liten kniv? Men jag vet ju såklart inte.

Jävligt obehagligt dåd, och tråd för den delen.

Den här våren kommer skapa ett nytt Sverige, sista året på ett bra tag med lättklädda damer utan sällskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in