2016-01-13, 00:45
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det börjar mer och mer kännas som att Rönnbäck tror att hon är med i en amerikansk rättegångsfilm. Det är ju inte direkt standard i svenska rättegångar att mitt under pågående huvudförhandling plötsligt begära två nya vittnen.

Det ska bli intressant att se hur rätten ställer sig till det hela och vilka förklaringar de i så fall kommer att kräva av advokaten på varför hon kommer dragande med detta först nu.

Ja, och domstolen är säkert glad åt hennes impulsiva agerande. Vittne kallas i senaste laget.
Men hon gör allt vilket är bra för efteråt kan ingen säga något om att man inte agerat från försvarshåll.
2016-01-13, 00:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Kan tänka mig att NB är en känslosam människa. Givet att det utgår från honom själv.
Har han själv det svårt tycker han riktigt synd om sig själv.
Har någon annan det svårt kan jag tänka mig att en sådan typ som NB snarast skulle se ner på den personen.
Empati-lös inför andra, tycker väldigt synd om sig själv.
Exakt lika mycket som jag misstror hans fåntratt till advokat misstror jag honom. Han har levt dubbelliv och jag tror han är fullständigt empatilös via det han utfört. Han vaggar och tycker säkert synd om sig själv i sin egocentrering och i andra situationer är det ett spel för galleriet.
Han är inte ett dugg känslosam för övrigt. En äcklig kall robot som lärt sig studera människors beteende och apar efter utifrån behov. Känslor utan innehåll, ytliga affekter. förhöjt självuppfattning osv. Han har fått ihop 30 på develi-skalan. jag skiter i en RPU och han kan få en ICD-kod också: 666.
Senast redigerad av develi 2016-01-13 kl. 00:49.
2016-01-13, 00:48
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FelipeVilla
Arne Jönsson kallades ju inte till tingsrätten för man ansåg att han inte kunde tillföra något och att han hade gäster på mordkvällen.Fattar inte vad han ska kunna tillföra nu??..

Inte helt oväntat om AJ måste förklara vad han ansåg så viktigt att han på eget initiativ den 17/6 åkte till polisen i Skövde för att berätta bl a följande:

Citat:
Arne vill berätta att hans fru, sannolikt på den aktuella söndagen vid 18-tiden sett de tre litauerna sitt vid sitt hus och röka. De skulle äta vid 18.00 för att sedan titta på formel 1 på TV vid 19.30. Sonen, Henrik, var något försenad. Han hade varit inne i stan och tittat på konst hos konstnären Eriksson och kom tillsammans med sin sambo och de kom ungefär18.07 till middagen.
Efter middagen, ungefär 19.10-19.15, kom den andre sonen Gustav med sin dotter dit efter att ha varit på studentuppvaktning hos Hans Klingsporr och Ekman på Ornäs. Gustav har sagt att då han körde förbi litauerna så vinkade de och klockan var då ca 19.15.
Detta är vad de tänkt på och som har kommit fram efter det hemska dådet, säger Arne.
FUP 183, Förhör med Jönsson, Arne; 2015-06-17 10:00
2016-01-13, 00:50
Medlem
Fast kan tycka att det är märkligt att don tar en paus på 6 dagar nu istället för att köra på imorgon..Gynnar inte det försvaret mera än åklagaren för då har dom ju tid prata ihop sej och ev hitta nya vittnen ..
2016-01-13, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Exakt lika mycket som jag misstror hans fåntratt till advokat misstror jag honom. Han har levt dubbelliv och jag tror han är fullständigt empatilös via det han utfört. Han vaggar och tycker säkert synd om sig själv i sin egocentrering och i andra situationer är det ett spel för galleriet.
Han är inte ett dugg känslosam för övrigt. En äcklig kall robot som lärt sig studera människors beteende och apar efter utifrån behov. Känslor utan innehåll, ytliga affekter. förhöjt självuppfattning osv. Han har fått ihop 30 på develi-skalan. jag skiter i en RPU och han kan få en ICD-kod också: 666.

Undrar om det blev som han ville? När han stod där och tajade var det dessa bilder han hade på näthinnan? Nästa gång skulle nog bli mer i överensstämmelse med planen. Och gången därpå näst intill perfekt. Under tiden kunde han höja ambitionsnivån. Han skulle aldrig bli klar med sitt projekt.
2016-01-13, 01:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det börjar mer och mer kännas som att Rönnbäck tror att hon är med i en amerikansk rättegångsfilm. Det är ju inte direkt standard i svenska rättegångar att mitt under pågående huvudförhandling plötsligt begära två nya vittnen.

Det ska bli intressant att se hur rätten ställer sig till det hela och vilka förklaringar de i så fall kommer att kräva av advokaten på varför hon kommer dragande med detta först nu.
Vad händer? Är vi i Hovrätten eller är det cirkus Scott?
Senast redigerad av develi 2016-01-13 kl. 01:13.
2016-01-13, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

.. helt enig. Absolut planerat, fullt uppsåt. Preying predator som sett sitt offer på morgonen och kollar sen om det blir ett passande tillfälle. Äckel!

Det är välplanerat. När han får tillfälle slår han till och vet exakt vad han skall göra. Uttänkt i förväg.

Jag tror just det är hans Modus Operandi. Det går så (extremt) snabbt, på kort tid, alibin ... i kombinatin av en tyststlåten arbetsam (manipulerande och slug) man.

Är det möjligt med detta snäva tidsmönstret? Han kan tidigare klarat sig på sin snabbhet.

För denna GM är det inga problem. Allt är förberett och klart, han väntar bara på tillfälle.

Detta kan inte vara första gången. Det verkar mer rutinerat än så.
Senast redigerad av Remark 2016-01-13 kl. 01:14.
2016-01-13, 01:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Undrar om det blev som han ville? När han stod där och tajade var det dessa bilder han hade på näthinnan? Nästa gång skulle nog bli mer i överensstämmelse med planen. Och gången därpå näst intill perfekt. Under tiden kunde han höja ambitionsnivån. Han skulle aldrig bli klar med sitt projekt.
Det är utifrån detta det känns osmakligt med att han är med på syn. Självklart har den häktade denna rättighet men är det samtidigt en fullblodspsykopat njuter han av varenda jävla sekund där inne aset.
En sak jag funderat kring är de två fynd som är avvikande - det skulle inte förvåna mig om dessa var tänkt att sparas på men pga av pådraget var han tvungen att snabbt göra sig av med dem.
2016-01-13, 01:14
Medlem
Han inser nog att det är sista gången han får vara i blomberg och tar det tillfället till akt njuta och få upphetsning av att se mordplatsen och allt annat.För nu blir det lås och bom på livstid på Kumla för hans del..

Ett as utan känslor och empatier ..
2016-01-13, 01:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag tycker du verkar påläst här.

Ja, jag tror på en ganska omfattande planering. Ett misslyckat försök till överfall dagen innan hade pumpat upp adrenalinet rejält. Han stiger upp när hustrun har gått iväg hemifrån på morgonen, runt 09.00-tiden (IB uppger olika tider). L*sa passerar deras bostad strax efter kl 09 denna morgon - kanske fick han syn på henne redan då? Utan att väcka brorsan drar han till Gum för att montera fönsterbleck (3 st vittnesmål under fm), åker hem för att sova och låtsas vakna först på em då hustrun kommer hem. Från kl 16.00 åker han fram- och tillbaka, än hit för att hämta verktyg hemifrån, än dit för att "montera fönsterbleck" hos G*stav. Fönsterblecken är ett arbete som i normalfallet bör ha varit fixat på 20-30 min.
Så; mellan kl 16-18 kan han ha förberett sin anordning och går nu bara med förhoppningen att någon av mopedtjejerna blir ensam kvar efter stängningsdags.

Går fram till henne och ber om hjälp av något slag, som han gjorde med A*riana dagen innan.

Han kan ha haft kniven beredd ifall hon skulle vägra hjälpa till.

Han hade misslyckats med ont uppsåt kvällen innan och kokade därför inuti.
Finns det något bevis för det du påstår?
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är välplanerat. När han får tillfälle slår han till och vet exakt vad han skall göra. Uttänkt i förväg.

Jag tror just det är hans Modus Operandi. Det går så (extremt) snabbt, på kort tid, alibin ... i kombinatin av en tyststlåten arbetsam (manipulerande och slug) man.

Är det möjligt med detta snäva tidsmönstret? Han kan tidigare klarat sig på sin snabbhet.

För denna GM är det inga problem. Allt är förberett och klart, han väntar bara på tillfälle.

Detta kan inte vara första gången. Det verkar mer rutinerat än så.
Det kan vara förvisso vara ett förstagångsmord, men aldrig i helvete att denna inte typ gjort nåt innan. Det är så exceptionellt att det finns inte på kartan att han inte utövat nåt övergrepp innan med de signaturer som finns (silvertejp, snören, strypning, hängning). Han har haft en slags variant på cooling off period på ett par år i Sverige. Försökt leva normaliserat men står inte emot lusten alternativt vill verkligen iscensätta. Jag tror på red light district, att detta område ska kollas i Ely. Han kan ha försökt få nån att ställa upp på liknande (peep & wank...)
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Tack för inbjudan förresten. Även hasselmuz har tidigare bett mig göra en analys av NBs sexualsadistiska personlighet. Vad som hitintills avhållit mig är att fokus i tråden är om NB är skyldig eller ej. Självklart kan jag inte ge en specifik bild av just NB:s bakgrund och utveckling utan att veta mer. De som haft med honom att göra, särskilt kvinnorna sitter inne med värdefull information liksom brodern. Vi vet att kvinnor ytterst ogärna vill lämna ut detaljer som kan uppfattas som skamliga, det gäller självklart även IB. Ingenting talar heller för en rättspsykiatrisk undersökning vilken iofs inte skulle läcka detaljer utan bara fastslå om han bör dömas till vård eller fängelse.
Men lite vet vi ändå vilket legat till grund för mina antaganden. Vad jag ändå kan göra är att ge en bild av hur en person i allmänhet kan utveckla ett sexualsadistiskt känsloliv utifrån ett psykodynamiskt perspektiv. Ett perspektiv man kan hitta i utländska källor beträffande sexualsadistiska mord. Jag lovar återkomma när HD sagt sitt. Att vissa inte kommer att ge sig med mindre än att NB erkänner får vi ändå leva med.

Tråden kommer att leva vidare i sin egen värld även om Nerijus blir fälld i HR. Det finns en oändlig mängd detaljer som kan nagelfaras och ältas och människor som vill göra det.

Intressant om du kan återkomma med en idé om Neros förmodade känsloliv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in