2016-01-12, 23:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheExterminator
Öppenbart så måste det funnits mer än anonyma tipsare samt hans brist initialt på alibi.
Polisen hade ändå han i 15 års tid som sannolik mördare det krävs ganska mycket för det så vad är det polisen har som dom inte lämnat till allmänheten.

Personligen tycker jag det finns betydligt mer intressanta namn än PR att diskutera då jag tror att PRs dåliga omdöme och hantering av mordet som gjorde honom misstänkt han kunde inte hantera media samt att han var iskall i förhören viket är bekräftat.

Ett annat dåligt val var att veckan innan PR blev anhållen var i Mariestad med sin tjej senare fru och visade vägen Helena gått samt stigen så utan att tänka klart får han skylla sig själv att han satt där han gjorde men inte kan jag se att han är skyldig det finns som sagt betydligt mer namn som skall vara oroliga.

Man kan tycka det märkligt att anhålla någon på så svaga grunder, men några fler anledningar till frihetsberövandet ska varken PR eller hans advokat ha fått. Inget motiv, t ex. Jag kan tänka mig att PR:s lite kaxiga uppträdande säkert gjorde en del till att polisen "ville" sätta dit honom. Det är inte långsökt att tänka sig att den retades av PR:s attityd.

Jag håller med dig, det finns andra namn som är betydligt mer intressanta.
Citera
2016-01-12, 23:40
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Angående PR.

Var han på festen i Töreboda?

Var han på stadt under kvällen?

Sågs han på torget när stadt stängde?

Finns uppgift att han efterfestade på Ekudden?

1. Nej, han var i Mölndal .

2. Nej. (Se svar på nr. 1)

3. Nej. (Se svar på nr. 1) Det fanns anonyma vittnen (två hemtjänstkvinnor) som sade sig ha sett en bil med två personer i vid torget, där den ena liknade PR:s bror i utseendet. Därav drog de slutsatsen att den andre måste ha varit PR. Enligt uppgift ska PR:s bror endast varit i Mariestad ett par gånger, och inte denna kväll/natt.

4. Nej. (Se svar på nr. 1)
Citera
2016-01-13, 00:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
1. Nej, han var i Mölndal .

2. Nej. (Se svar på nr. 1)

3. Nej. (Se svar på nr. 1) Det fanns anonyma vittnen (två hemtjänstkvinnor) som sade sig ha sett en bil med två personer i vid torget, där den ena liknade PR:s bror i utseendet. Därav drog de slutsatsen att den andre måste ha varit PR. Enligt uppgift ska PR:s bror endast varit i Mariestad ett par gånger, och inte denna kväll/natt.

4. Nej. (Se svar på nr. 1)

tack för svar.

Ser man till vad du skriver kan han avskrivas. Då måste det finnas dom som på rent jävelstyg pekar ut honom. Måste finnas fler än hemtjänstkvinnorna som pekat ut PR,lite konstigt att dom känner igen hans brörsa om nu denne bara varit i Mariestad ett par gånger.
Citera
2016-01-13, 00:49
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
tack för svar.

Ser man till vad du skriver kan han avskrivas. Då måste det finnas dom som på rent jävelstyg pekar ut honom. Måste finnas fler än hemtjänstkvinnorna som pekat ut PR,lite konstigt att dom känner igen hans brörsa om nu denne bara varit i Mariestad ett par gånger.

Jag tycker också att det är märkligt att de säger att brorsan satt i bilen, när han, vad jag förstår, aldrig träffat några hemtjänstkvinnor i Mariestad. Och att sedan utgå att den som satt bredvid i bilen var PR... Vad säger man om det?

PR ska ha fått höra ett band där ett "tips" fanns inspelat, en mansröst, men kände inte igen rösten.
Citera
2016-01-13, 01:33
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Jag tycker också att det är märkligt att de säger att brorsan satt i bilen, när han, vad jag förstår, aldrig träffat några hemtjänstkvinnor i Mariestad. Och att sedan utgå att den som satt bredvid i bilen var PR... Vad säger man om det?

PR ska ha fått höra ett band där ett "tips" fanns inspelat, en mansröst, men kände inte igen rösten.

Måste vara någon som tycket väldigt illa om PR. Finns uppgifter om han haft några fiender?
Citera
2016-01-13, 09:11
Medlem
Citat:
Den känsla man fått är att det mestadels fokuserades på PR, när "Dansken" avskrevs. Polisen kan även ha haft andra de granskade samtidigt (som BW?), men risken är att polisen därigenom kan ha "tappat" information som kanske kunde ha varit viktig.

1998 (tror jag det var) så presenterade polisen uppgifter att den då hade en ny huvudmisstänkt. Den nye huvudmisstänkte ska åtminstone ett par år senare fortfarande ha varit huvudmisstänkt.

Det förefaller som Polisen har ganska lite och gå på. Först misstänktes dansken, sen misstänktes PR,
sen vet jag inte mer.
Dansken var i Mariestad, PR kan knappast bara varit där för att gå på statt. Då faller ju Leif GW Perssons eget motiv, två pojkar sticker efter Helena för att ......
Citera
2016-01-13, 13:42
Medlem
Citat:
PR var aldrig häktad utan anhållen (ett par tre dygn).

Nej, jag tror att han mindes vad han varit/gjort den aktuella tiden tidigare än så. Anledningen var att han och hans föräldrar var till Liseberg på söndagen och bl a såg på Harpo (om jag inte missminner mig). Den tjej han hade tillbringat natten med jobbade på Liseberg, och de träffade henne där. Här fanns alltså referenspunkten.

Han blev avförd efter hypnosförhöret. Anledningen var väl att det inte fanns någonting som pekade mot att han var skyldig, för hade det funnits det så hade han säkert blivit häktad.

Så han blev avförd först efter hypnosförhöret trots framkommet vattentätt alibi?
Var alibit känt när han blev anhållen?
Du nämner att han uppvisade en kaxighet mot utredarna. Tillhörde det hans personlighet eller vilket syfte tror du det annars var?
Det är uppseendeväckande med en sådan attityd vid ett utsatt läge som huvudmisstänkt. Men att det skulle påverka mer än ett alibi gör mej förvånad.
Oskyldig är han men tror du han vet något om vad som hade hänt?
Citera
2016-01-16, 16:48
Medlem
Vilka var intresserade av att få igång denna utredningen så kontakta mig eller jourhavande.
Citera
2016-01-16, 18:17
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Man kan tycka det märkligt att anhålla någon på så svaga grunder, men några fler anledningar till frihetsberövandet ska varken PR eller hans advokat ha fått. Inget motiv, t ex. Jag kan tänka mig att PR:s lite kaxiga uppträdande säkert gjorde en del till att polisen "ville" sätta dit honom. Det är inte långsökt att tänka sig att den retades av PR:s attityd.

Jag håller med dig, det finns andra namn som är betydligt mer intressanta.

Skulle det alltså finnas så pass oprofessionella och totalt omdömeslösa poliser som vill sätta dit folk för mord bara för att de skulle ha en förarglig och kaxig attityd. Det är väl ändå ett väl magstarkt uttalande. Nä, jag vidhåller att polisen måste ha mer på fötterna än anonyma tips o tramshypnos (ev. anser sig ha).

... och sen att hemtjänstpersonalen skulle dra slutsatsen att det var en PR som satt bredvid sin bror är ju även det svårsmält. Umgicks brorsan inte med några andra överhuvudtaget kanske? Kan kanske varit så att de var tämligen säkra på att de kände igen brorsan och tyckte sig även känna igen PR.
Citera
2016-01-19, 11:18
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Måste vara någon som tycket väldigt illa om PR. Finns uppgifter om han haft några fiender?

Nej, det ska inte ha funnits några kända fiender. Men om man jobbar som bartender - och är i "hetluften" - så är det säkert inte svårt att dra på sig både gillande och ogillande (det senare: avundsjuka/svartsjuka). Enbart min spekulation.
Citera
2016-01-19, 11:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henis
Det förefaller som Polisen har ganska lite och gå på. Först misstänktes dansken, sen misstänktes PR,
sen vet jag inte mer.
Dansken var i Mariestad, PR kan knappast bara varit där för att gå på statt. Då faller ju Leif GW Perssons eget motiv, två pojkar sticker efter Helena för att ......

Och efter PR kom - enligt polisen på presskonferens - en ny huvudmisstänkt 1998.

Nej, PR var inte i Mariestad den aktuella kvällen/natten, och därmed inte på Statt.
Citera
2016-01-19, 11:33
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Så han blev avförd först efter hypnosförhöret trots framkommet vattentätt alibi?
Var alibit känt när han blev anhållen?
Du nämner att han uppvisade en kaxighet mot utredarna. Tillhörde det hans personlighet eller vilket syfte tror du det annars var?
Det är uppseendeväckande med en sådan attityd vid ett utsatt läge som huvudmisstänkt. Men att det skulle påverka mer än ett alibi gör mej förvånad.
Oskyldig är han men tror du han vet något om vad som hade hänt?

Alibit ka ha varit känt, när PR anhölls.

Polisen ska inte ha behandlat PR direkt trevligt, så att PR uppträdde lite små-kaxigt kan kanske ha sin förklaring i detta. Att man vet att man är oskyldig och får lögner presenterade för sig, kan säkert göra att man inte blir direkt på bra humör.

Nej, jag tror inte att PR vet vad som har hänt. OM han skulle känna till någon omständighet som har med Helenas försvinnande att göra, så tror jag inte att han är medveten om det själv. OM han skulle känna till något, så skulle han säkert berätta det. På så sätt skulle ju sanningen komma fram. Och jag är övertygad att han, såsom vi alla vill, önskar att fallet får er lösning, så att familjen A får reda på vad som hände Helena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in