2016-01-09, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Ponera att PR vet vad som hänt, men ej medverkat vid händelseförloppets kärna.

Isfl, vilket är det starka motivet till att vara tyst i så många år, trots påtryckningar från förhör och häktning? Samt att i sitt beteende och sina svar nästan anta en skyldig roll. Det vågar man enbart om man är oskyldig, men i vilket syfte?
Lösryckta teorier.

Hur som helst så finns det de som vet och anar. Frågan är vad som länkar dem till denna starka lojalitet av tystnad?

I kretsar där det förekommer kriminalitet och man aldrig golar tror jag inte hör hit. Enl fakta så var polisen helt fel ute de första ca tre veckorna när de trodde det var drogrelaterat.

Jag får den känslan med. Exsist. Jag skickar pm till dig
Citera
2016-01-10, 10:36
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ponera att PR vet vad som hänt, men ej medverkat vid händelseförloppets kärna.

Isfl, vilket är det starka motivet till att vara tyst i så många år, trots påtryckningar från förhör och häktning? Samt att i sitt beteende och sina svar nästan anta en skyldig roll. Det vågar man enbart om man är oskyldig, men i vilket syfte?
Lösryckta teorier.

Hur som helst så finns det de som vet och anar. Frågan är vad som länkar dem till denna starka lojalitet av tystnad?

I kretsar där det förekommer kriminalitet och man aldrig golar tror jag inte hör hit. Enl fakta så var polisen helt fel ute de första ca tre veckorna när de trodde det var drogrelaterat.

Mycket bra inlägg exist och visst tänker polisen i dessa banor men dom kör fast pga PR kniper så utan han pratar stannar utredningen .
Han sitter kanske inne på namnet på den/ dom skyldiga men en stark hållhake gör att han är tyst det kanske inte är killar han vill leka med.
Att han setts på torget den aktuella kvällen har inte lustig tagits upp med PR och Silbersky den grejen är fakta.
Men varför finns det då folk som påstår motsatsen och detta skulle självklart undersökas med en gång det gäller även dom bilar PR hade tillgång till INGEN är kollad inte däckspår heller det tyder på en illa misskött utredning och det var nog vid den tidpunkten som allt gick om intet.
En lösning idag är nog om pärmarna gås igenom på nytt och man sätter press på dom intressanta personerna.Vad gäller PR och BWs alibi känner jag inte till om det finns några gångbara.
Citera
2016-01-10, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheExterminator
Mycket bra inlägg exist och visst tänker polisen i dessa banor men dom kör fast pga PR kniper så utan han pratar stannar utredningen .
Han sitter kanske inne på namnet på den/ dom skyldiga men en stark hållhake gör att han är tyst det kanske inte är killar han vill leka med.
Att han setts på torget den aktuella kvällen har inte lustig tagits upp med PR och Silbersky den grejen är fakta.
Men varför finns det då folk som påstår motsatsen och detta skulle självklart undersökas med en gång det gäller även dom bilar PR hade tillgång till INGEN är kollad inte däckspår heller det tyder på en illa misskött utredning och det var nog vid den tidpunkten som allt gick om intet.
En lösning idag är nog om pärmarna gås igenom på nytt och man sätter press på dom intressanta personerna.Vad gäller PR och BWs alibi känner jag inte till om det finns några gångbara.

Jag håller med. Det är liksom så många frågetecken som kan rätas ut. Finns det någon som vet om Prs alibi är vattentätt?
Citera
2016-01-10, 14:55
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Jag håller med. Det är liksom så många frågetecken som kan rätas ut. Finns det någon som vet om Prs alibi är vattentätt?

Enligt polisen är hans alibi vattentätt annars hade han fortfarande varit intressant
Citera
2016-01-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Enligt polisen är hans alibi vattentätt annars hade han fortfarande varit intressant

Varför var han huvudmisstänkt så länge med ett vattentätt alibi?
Dolde han själv sitt alibi för polis i början? Förstår ej.
Citera
2016-01-10, 23:08
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Varför var han huvudmisstänkt så länge med ett vattentätt alibi?
Dolde han själv sitt alibi för polis i början? Förstår ej.

Han hade inte vattentätt alibi inledningsvis. Han var ärlig med att han inte kom ihåg vad han gjort. Senare mindes han och hans föräldrar vad han gjort och med vem han varit med den aktuella kvällen, natten och dagen efter, med hjälp av en referenspunkt på söndagen.

Anledningen till att han blev huvudmisstänkt ska vara att han passade in på Leif GW P:s gärningsmannaprofil (vilket även en hel del andra killar gjorde), att han saknade alibi samt de anonyma tips som kommit in.
Citera
2016-01-11, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Han hade inte vattentätt alibi inledningsvis. Han var ärlig med att han inte kom ihåg vad han gjort. Senare mindes han och hans föräldrar vad han gjort och med vem han varit med den aktuella kvällen, natten och dagen efter, med hjälp av en referenspunkt på söndagen.

Anledningen till att han blev huvudmisstänkt ska vara att han passade in på Leif GW P:s gärningsmannaprofil (vilket även en hel del andra killar gjorde), att han saknade alibi samt de anonyma tips som kommit in.

Var det pga det vattentäta alibit han blev avförd?
Var det under hypnosförhöret han mindes alibit?
Under häktningstiden fanns inget alibi utan det kom senare.

Polisen skulle ej häkta någon med säkert alibi.
Citera
2016-01-11, 22:55
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Var det pga det vattentäta alibit han blev avförd?
Var det under hypnosförhöret han mindes alibit?
Under häktningstiden fanns inget alibi utan det kom senare.

Polisen skulle ej häkta någon med säkert alibi.

PR var aldrig häktad utan anhållen (ett par tre dygn).

Nej, jag tror att han mindes vad han varit/gjort den aktuella tiden tidigare än så. Anledningen var att han och hans föräldrar var till Liseberg på söndagen och bl a såg på Harpo (om jag inte missminner mig). Den tjej han hade tillbringat natten med jobbade på Liseberg, och de träffade henne där. Här fanns alltså referenspunkten.

Han blev avförd efter hypnosförhöret. Anledningen var väl att det inte fanns någonting som pekade mot att han var skyldig, för hade det funnits det så hade han säkert blivit häktad.
Citera
2016-01-11, 23:46
Medlem
Citat:

Nej, jag tror att han mindes vad han varit/gjort den aktuella tiden tidigare än så. Anledningen var att han och hans föräldrar var till Liseberg på söndagen och bl a såg på Harpo (om jag inte missminner mig). Den tjej han hade tillbringat natten med jobbade på Liseberg, och de träffade henne där. Här fanns alltså referenspunkten.

Han blev avförd efter hypnosförhöret. Anledningen var väl att det inte fanns någonting som pekade mot att han var skyldig, för hade det funnits det så hade han säkert blivit häktad.

Synd att tid och resurser ödslades på någon med ett solklart alibi.
Att lägga fokus på någon med hållbart alibi är både förvånande och dumt.
Räcker det inte med ett styrkt alibi till att bli avförd?
Citera
2016-01-12, 18:25
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:

Öppenbart så måste det funnits mer än anonyma tipsare samt hans brist initialt på alibi.
Polisen hade ändå han i 15 års tid som sannolik mördare det krävs ganska mycket för det så vad är det polisen har som dom inte lämnat till allmänheten.

Personligen tycker jag det finns betydligt mer intressanta namn än PR att diskutera då jag tror att PRs dåliga omdöme och hantering av mordet som gjorde honom misstänkt han kunde inte hantera media samt att han var iskall i förhören viket är bekräftat.

Ett annat dåligt val var att veckan innan PR blev anhållen var i Mariestad med sin tjej senare fru och visade vägen Helena gått samt stigen så utan att tänka klart får han skylla sig själv att han satt där han gjorde men inte kan jag se att han är skyldig det finns som sagt betydligt mer namn som skall vara oroliga.
Citera
2016-01-12, 20:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Angående PR.

Var han på festen i Töreboda?

Var han på stadt under kvällen?

Sågs han på torget när stadt stängde?

Finns uppgift att han efterfestade på Ekudden?
Citera
2016-01-12, 23:23
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Synd att tid och resurser ödslades på någon med ett solklart alibi.
Att lägga fokus på någon med hållbart alibi är både förvånande och dumt.
Räcker det inte med ett styrkt alibi till att bli avförd?

Den känsla man fått är att det mestadels fokuserades på PR, när "Dansken" avskrevs. Polisen kan även ha haft andra de granskade samtidigt (som BW?), men risken är att polisen därigenom kan ha "tappat" information som kanske kunde ha varit viktig.

1998 (tror jag det var) så presenterade polisen uppgifter att den då hade en ny huvudmisstänkt. Den nye huvudmisstänkte ska åtminstone ett par år senare fortfarande ha varit huvudmisstänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in