Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2016-01-12, 21:52
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Kan någon göra en sammanfattning?

Brottsoffret är 15-åriga Arminas Pileckas, från Litauen som bott med sin familj i ca 2 år i Sverige enligt Litauiska medier.

Gärningsmannen är inte känd, med enligt vittnen och Litauiska medier är det en 14-åring från Syrien eller något annat land i Mellanöstern. Han gick i samma skola som Arminas.

Någon gång före jul ska det ha varit ett bråk i skolan, där gärningsmannen försökte sig på att antasta en tjej. Arminas gick emellan och örfilade gärningsmannen, som ska ha sprungit därifrån. Det har vittnats av andra ungdomar på skolan att många tjejer var rädda för 14-åringen och kände sig hotade av honom.

Igår hade 14-åringen med sig en kniv till skolan. Vid 12:45-tiden ska han ha smugit sig på Arminas bakifrån då Arminas satt och lyssnade på musik. Han högg Arminas i hjärttrakten, varvid Arminas rusade upp, sprang några meter och därefter föll ihop. Gärningsmannen stod kvar i närheten, och hotade andra elever och lärare att "passa sig".

Arminas fördes med ambulans till sjukhus, men dog på operationsbordet vid 14:30-tiden.
Citera
2016-01-12, 21:54
Medlem
Eroticon6s avatar
Rätt upenbart i aftonblaskans senaste artikel att allt snack om mobbing är skitsnack. Nu har det varit gängbråk med mera. Ovh fjortisen har besökt sajter där han där han läst på hur man dödar på bästa sätt. Helt klart ett överlagt mord för han och hans polare blivit kränkta. De ger sig på tjejer, skickar kukbilder och planerar mord. De är vad ni vänsterskräp här inne försvarar enbart för art han var blatte.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22076726.ab
Citera
2016-01-12, 21:55
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickan
Jenny Nilsson
Han som gjorde detta mot 15 åringen har inte blivit mobbad. Han va på min dotter och tafsade och skickade snusk bilder till henne. Hon visade rektorn,men han trodde inte på henne fast bild bevis. I stället blev hon avstängd från skolan. Tycker synd om arminas som fick sätta livet till för att han skyddade sina tjej kompisar. Vila i frid arminas❤

En elev blir inte avstängd från skolan för att ha blivit tafsad på och visat rektorn snuskbilder. Det ligger en hund begraven här.

Citat:
Håller fullkomligt med. Det ska verkligen finnas starka skäl för att en avstängning ska kunna ske.

Noterar att denna "Jenny Nilsson" inte säger något om att hon själv har varit i kontakt med rektorn, vad hon sagt eller rektorn sagt till henne om denna avstängning. Utan det låter mer som att "dottern kilade in till rektorn och visade snuskbilden och så blev hon avstängd"... Vilken förälder skulle godta något sådant? Tvivlar på att det är en förälder som har skrivit den där texten.

Ett tydligt tecken på att vi bör ta alla uppgifter från den sidan med en nypa salt. Mycket motstridiga uppgifter. Denna "Jenny" verkar blanda ihop både det ena och det andra. En annan mer trovärdig källa uppger att det var en vän till den misstänkte som skickat snuskbilder. Om nu denna Jenny är förälder så lutar hon åt att vinna SM i "sämsta vuxna individ på att hantera svensk skrift".
Senast redigerad av Netherworld 2016-01-12 kl. 22:03.
Citera
2016-01-12, 21:56
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dronegan
Då är det mera den enskilde individens fel. Man kanske ska läsa mer än 1 artikel. Källkritik är rätt viktigt idag med tanke på hur mycket falska uppgifter dyker upp.
Nej media ska gärna lägga fram all fakta på bordet, oavsett hur det får BO eller GM att se ut.

Jag förstår inte hur artikeln är vinklad. GM var mobbad enligt polisen och skolan det är fakta och högst relevant för att få förståelse varför GM agerat som han gjort.
Sen att GM var mobbad ger det inte honom någon rätt att mörda någon eller gör brottet mer accepterat.

Om man redan på det här stadiet vill försvara/förklara dådet är det väl viktigt att man oxå talar om vad konflikten bestod i. Som det låter på dig har offret själv skuld till sin död för att han skulle vara en mobbare. Andra postare i tråden säger däremot att de vet att offret var en hygglig kille som försvarade tjejerna på skolan som blev utsatta för sextrakasserier av GM.Kan vara troligt att konflikten bestod just i detta, att BO försvarade tjejerna vilket störde GM.

Att ta med kökskniv hemifrån samma dag som GM angriper offret verkar minst sagt planerat
Citera
2016-01-12, 21:57
Medlem
https://www.facebook.com/alkompis/videos/914328942014184/?hc_location=ufi
Citera
2016-01-12, 21:57
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dronegan
Skolan ansvarar högst tillsammans med polis för att alla elever ska vara trygga i skolan.
Jag förstår inte varför föräldrarna ska utvisas? Kollektiv bestraffning ingår inte i svensk lagstiftning utan låter mera som något plockat från IS sharialagar. Vår lagstiftning kommer att följas och polisen jobbar väl på den biten nu. Sen innebär det inte att vår lagstiftning är bra, för troligtvis kommer GM slippa straff pga låga åldern.

Jag får en känsla som att du försöker indikera att det ligger i GM´s kultur att mörda ?
Samt att straffa föräldrarna? Då kan vi lika gärna låsa upp föräldrarna till trollhättan mördaren. Han beställde ju vapen via nätet hem till sig. Vi kan straffa hans bror också som är vapen intresserad samt intresserad av högern och förmodligen fick sin lillebror på fel spår som ledde till att han blev dödat av polis.

Klart är att man ska leva efter de lagarna och kultur som landet man anländer i har. Så det är min åsikt. Dessutom så kommer Tyskland efter övergreppen i Köln att se till så brottslingar utvisas. Har du problem med det?

Nej, jag påstår inte att gärningsmannens kultur handlar om mord. Jag citerar hans far som säger att han son försvarat sin heder. Jag är inte intresserad av några hedersbegrepp och inte är det skolans fel att hans son tar med sig en kniv för att döda en annan elev för att försvara sin heder. Det hör hemma någon annanstans. Lever man inte efter de reglerna som landet har så ska man ut. Det är liksom ingen rättighet att kräva att heder ska ingå i förmildrande omständigheter för mord.
Sverige har inte råd med alla krav som ställs för alla kulturer. Och jag ska inte betala för det.
Citera
2016-01-12, 21:58
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Jovisst, så är det förstås.

Angående pappan til MGM, så tycker jag mer att han framstår som en förtvivlad far som verkligen kämpat för sin son på alla sätt, och aldrig trott att hans son skulle kunna döda någon. Han framstår även som uppriktigt ledsen över att Arminas dog.

Han tillvaratar sina intressen på sedvanligt MENA-sätt. Givet omständigheterna (de överväldigande bevisen, hänsynslösheten, planerandet) spelar han den enda rollen i pjäsen som har någon möjlighet alls att ge några fördelar, d.v.s. publikens sympati.
Citera
2016-01-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Uppgifterna på den fejansidan kan problematiseras, visst. Men det hindrar inte att beskrivningen som loxa gav var missvisande. Det är väldigt mycket folk med olika politiska agendor som anstränger sig för a smida fast trådsanningar här nu.

Det är sant att det finns folk med politiska agendor här som försöker skapa trådsanningar med mera. Jag tror att det här handlar om ungdomar i olika gäng - lite av en West Side Story. Lärarna och rektorn fattar ingenting och föräldrarna tror blint på sina egna barn och deras kompisar. Fast ungdomarna i båda sidorna är lika goda kålsupare och kränker varandra dagligen. Sedan kulminerar detta till ett mord.
Citera
2016-01-12, 22:01
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eroticon6
Rätt upenbart i aftonblaskans senaste artikel att allt snack om mobbing är skitsnack. Nu har det varit gängbråk med mera. Ovh fjortisen har besökt sajter där han där han läst på hur man dödar på bästa sätt. Helt klart ett överlagt mord för han och hans polare blivit kränkta. De ger sig på tjejer, skickar kukbilder och planerar mord. De är vad ni vänsterskräp här inne försvarar enbart för art han var blatte.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22076726.ab

Rätt uppenbart? Hur har du det med läsförståelsen Ero? Var i artikeln pekar på det uppenbara?

Snarare tvärtom:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article22076726.ab[/quote]

Citat:
Dådet har säkerligen föregåtts av någon osämja, jag vet inte vad, det kan vara bråk om någon tjej, något med mobbning, det visar sig framöver.
Citera
2016-01-12, 22:01
Medlem
InnocentBystanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Ge mig ett fall där en svensk har mördat och dennes anhöriga fått polisbeskydd. Jag nämnde aldrig huruvida det var rätt eller fel att ge sig på anhöriga. Jag påtalade endast att det är osmakligt som fan att man väljer att lägga resurser på att skydda dom.

Skolmorden i Trollhättan. Antons familj fördes i säkerhet direkt när hans identitet blev känd.
Citera
2016-01-12, 22:02
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infitel
https://www.facebook.com/alkompis/videos/914328942014184/?hc_location=ufi
Gärningsmannens pappa Mustafa Haj Ali har intervjuats av tidningen.
Och vill gärna påstå att det varit en tvist innan det här hände. Man kan identifiera killarna på filmen eller ens veta vad som hände innan eller efter filmsnutten. Hans jävla heder är väl en ursäkt för mord antar jag att pappan resonerar.
Citera
2016-01-12, 22:02
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Personen som startade facebooksidan ''Vi som stöttat Arminas" är säkert någon som kände Arminas. Det är dock en öppen sida och vem som helst kan skriva vad som helst där, utan att ha känt Arminas. Det verkar en hel ha gjort också, inledningsvis för att få reda på GM:s identitet. Och med Bjästa-fallet i färskt minne kan jag inte ge mycket för den här typen av "karaktärsvittnen" som vill stödja BO/GM.
Särskilt färskt i minnet är inte Bjästa men vad som däremot är färskt i alla FB trådar är dina idiotiska inlägg som alltid ska ska försvara den av mörkare hudfärg oavsett vad som hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in