Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-12, 17:38
Medlem
karlsoons avatar
Nu är hela händelsen mörkad av media. Ingenting om det här på Aftonbladet...Det är tammetusan skandal.
Citera
2016-01-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aryagot
Har hört från en väns lillebror, att Arminas ska ha varit en babbe, umgicks enbart med invandrare och hade attitydsproblem

Arminas pratade usel svenska, han verkade inte vara vidare vidare intellektuell. Minns även att han alltid gick studsade en jävla basketboll inomhus hela tiden. Kass attityd kan jag intyga att han hade
Citera
2016-01-12, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Något som jag hoppas att det kommer fram mer information kring är den orosanmälan som den slagna tjejens föräldrar ska ha lämnat mot GM. En orosanmälan ställs väl normalt till socialtjänsten men kan kanske också ställas till skolan. Jag föreställer mig att en sådan handling ska vara diarieförd på mottagande myndighet även om det råder sekretess kring innehållet. Detta hoppas jag att någon journalist gräver i.

18 a § Sekretessen enligt 26 kap. 1 § hindrar inte att en uppgift som rör en enskild som inte fyllt tjugoett år lämnas till Polismyndigheten, om
1. det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att den unge kommer att utöva brottslig verksamhet,
2. uppgiften kan antas bidra till att förhindra det, och
3. det med hänsyn till planerade eller pågående insatser för den unge eller av andra särskilda skäl inte är olämpligt att uppgiften lämnas ut.
En uppgift som angår misstanke om ett begånget brott får dock lämnas endast under de förutsättningar som i övrigt anges i denna lag. Lag (2014:633). det finns inget hinder att info lämnas till polisen iaf
Citera
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorran-Gringo
Rektorerna skönmålar alltid sina skolor. Annars är som det självmål och kan riskera sin "heder". Tro aldrig på en rektor. Inte på myndigheterna heller. För att få en sannare bild måste det vara självupplevt.
Vilka är det som anmäler?

Enligt nyheterna så är det föräldrar och elever som lämnat sådana, om det var i samband med en större undersökning eller om de anmält enskilda händelser, låter jag vara osagt.
och även om GM börjat skolan efter att dessa anmälningar kommit till skolledningens kännedom, så är det illa att de inte tagit sig an problematiken och haft kontinuerliga uppföljningar

http://www.sydsvenskan.se/sverige/sorg-pa-skolan-efter-knivdad/
Senast redigerad av MeMajk 2016-01-12 kl. 17:41. Anledning: lade till länk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Nu är hela händelsen mörkad av media. Ingenting om det här på Aftonbladet...Det är tammetusan skandal.

Vad vill du att media ska säga i detta skede? Ska de hänga ut 14 åriga mördaren och dennes familj? Arminas familj ville inte prata med media och GM:s pappa har redan pratat med media, likaså rektorn.
Citera
2016-01-12, 17:44
Medlem
Bra att de intervjuade GMs far. Hans uttalande om "sonens heder" visar bara allmänheten hur vrickade dessa MENA monster är. Finns ingen chans att dessa dårar ever kommer integreras väl.

Vad ska de här och göra, vore intressant att höra anldningen av dem själva varför de ens vill vara i vårt land som är så olikt deras kulturellt och religiöst.

Jag själv hade valt ett likasinnat land om jag varit tvungen att fly. Inte hade jag valt Saudiarabien tex.
Senast redigerad av Singoallaa 2016-01-12 kl. 17:50.
Citera
2016-01-12, 17:45
Medlem
Kungens.hands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Vad vill du att media ska säga i detta skede? Ska de hänga ut 14 åriga mördaren och dennes familj? Arminas familj ville inte prata med media och GM:s pappa har redan pratat med media, likaså rektorn.

En elev mördade en annan elev på en svensk skola för lite mer än ett dygn sedan. Nu finner man ingenting på deras startsida. Du menar att det finns inget nyhetsvärde alls i fallet?
Citera
2016-01-12, 17:49
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator
18 a § Sekretessen enligt 26 kap. 1 § hindrar inte att en uppgift som rör en enskild som inte fyllt tjugoett år lämnas till Polismyndigheten, om
1. det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att den unge kommer att utöva brottslig verksamhet,
2. uppgiften kan antas bidra till att förhindra det, och
3. det med hänsyn till planerade eller pågående insatser för den unge eller av andra särskilda skäl inte är olämpligt att uppgiften lämnas ut.
En uppgift som angår misstanke om ett begånget brott får dock lämnas endast under de förutsättningar som i övrigt anges i denna lag. Lag (2014:633). det finns inget hinder att info lämnas till polisen iaf

Fast det är nog inte polisen som skulle vara första instans för soc att kontakta vid en orosanmälan. Här finns en del mer om orosanmälan:

http://www.vardgivarguiden.se/Patientadministration/Patientnara-rutiner/Orosanmalan-nar-ett-barn-far-illa/

Skolpersonal har också anmälningsplikt, det slog Högsta Domstolen fast i samband med mordet på 8-åriga Yara i Karlskrona. Så om den slagna flickans föräldrar anmälde till skolan och inte direkt till soc kan ansvariga på skolan åka dit för tjänstefel om de inte gick vidare med fallet - eller anmälde utifrån vad de själva hörde och såg.
Citera
2016-01-12, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Det spelar ingen roll, smickrande eller inte, pojken har blivit mördad! Ingen elev på en skola ska behöva utsättas för detta!

Självklart inte. Men här finns en tendens att helgonförklara vita personer och demonisera icke-vita. Det funkar inte alltid på det viset.

Men givtevis är det käpprätt åt helvete när någon ung människa dör- Oavsett skälet.
Citera
2016-01-12, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungens.hand
En elev mördade en annan elev på en svensk skola för lite mer än ett dygn sedan. Nu finner man ingenting på deras startsida. Du menar att det finns inget nyhetsvärde alls i fallet?

Jo, absolut, nyhetsvärdet är stort.
Jag ser dock inte hur media ska dra ut på det i detta skede när de kontaktat GM:s pappa som har uttalat sig, kontaktat Arminas familj som inte ville uttala sig, kontaktat polisen som har uttalat sig, kontaktat skolinspektionen samt kontaktat rektorn som även han har uttalat sig.
Citera
2016-01-12, 17:52
Medlem
Mooskys avatar
Skolorna som har fått in många unga som kommit hit som flyktingar är överbelastade, och frågan är om dom klarar av allt dom ska. Fridolin är högst ansvarig för skolan och även den tidigare ministern klarade inte av skolan. Nu står man inför ett vidrigt brott och ministrar kommer hudflängas.
Det hjälper inte att tysta ner eller mörka vare sig från media eller polis då det handlar om nyanlända.
I det här fallet så förstår jag att skolorna inte kan bevaka eleverna dygnet runt för dom har väl knappt ordning under lektionerna kan jag tänka mig. Sverige går på knäna och alla sitter bara och kräver saker som att skolan ska ansvara då eleverna sticker ner varandra. Rektorn ska också springa gatlopp och andra som då kunde stoppat detta, men att stoppa tex heder är inget man är insatt i, och en extra krävande resurs på ett redan sargat Sverige. Allt det här kräver resurser och ekonomi för landet, som då är oerhört kostsamt. Allt ska fungera men det gör inte det, och frågan är hur nära en kollaps landet är. Man fick se en tendens att situationen är ohållbar genom att man man tillfälligt ger uppehållstillstånd och att man införde ID kontroller. Det perfekta PK landet har fått ett uppvaknande utan dess like.
Citera
2016-01-12, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Kan till och med vara så att MENA-fadern har uppmanat sin unge för att upprätta familjens och pojkens "heder".

Nej. Om du hade läst din egen Wikipedia-länk så skulle du har lärt lite om hedersmord och hedersvåld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in