Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-12, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
verkar som aftfonbladet tagit bort artikeln där offret pekas ut som mobbare

Här står det om mobbing dock mindre än tidigare.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article22077245.ab
Citera
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villalarm
"Den andra sidan" har avböjt att medverka i en intervju, enligt Aftonbladet.

"Aftonbladet har varit i kontakt med anhöriga till den döde pojken. De har avböjt att medverka i en intervju.
"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22074760.ab

Vilka jävla hyenor och pack de är. Har ingen respekt alls för Aftonbladets pissjournalistik. Vem fan skulle vilja intervjuas av Aftonbladet dagen efter man har förlorat sin enda son i en händelse som denna. Tror de inte att man har fullt upp att sörja?
Citera
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
När det gäller eftermälet efter ett femtonårigt i pressen totalidentifierat mordoffer, tycker jag faktiskt att konventionell pressetik bjuder till mycket stor försiktighet, och jag är fullständigt övertygad om att AB aldrig skulle ha gått ut med motsvarande uppgifter i ett annat fall om det inte hade kunnat motiveras med att ta kampen mot rasismen. Här utpekas ju en dag efter händelsen en minderårig identifierad kille som den huvudsakliga orsaksfaktorn bakom sitt eget mord. Jag är förvissad om att det aldrig har skett någonsin tidigare här i landet. Det går att hävda att Aftonbladets exempellösa publicering handlar om ren rasism från tidningens egen sida. Både BO och GM var invandrarkillar som läste svenska som andraspråk. Den enda mer påtagliga skillnaden dem emellan att GM var brun, och BO vit. Och eftersom GM var brun, och BO vit, kan man saklöst smutskasta BO.

Flashback och AB har helt olika funktioner i det svenska informationslandskapet. Flashback bygger på principen att alla får tycka vad de vill, och skriva det på forumet. sonicguide och Karembeu har precis samma rätt att posta sina åsikter på forumet, och det är upp till den enskilde läsaren att avgöra vem som är trovärdigast. I den kontexten hävdar sonicguide att hans version självklart är troligast, eftersom den är publicerad i Aftonbladet. Då är det viktigt om den trovärdigheten går att problematisera. Och det gör den, sannerligen.

Skolpersonal är inte självklart mer objektiva än pappan, nej. De har starka incitament till att mörka mobbning. Men klasskamraterna? Det är ju mycket sällan hela klassen är solidariskt med på mobbning så till den milda grad att omertà råder för samtliga klassens medlemmar.

Jag är medveten om ab:s objektivitet och trovärdighet. Jag kan också tycka att pressetiken kanske överskrids. Men på samma sätt tycker ju många att tonen på anonyma flashback överskrider vissa etiska normer. Jag personligen är för en yttrandefrihet som tillåter alla parter komma till tals i alla medier. Alltså en privat aktör har rätt till, men inte skyldighet, att låta alla komma till tals. Det faller givetvis tillbaka på dem själva om de får en obalans, vilket ab faktiskt har fått. Men jag vill inte begränsa dem. De skall få ha opasssnade artiklar.

Sen är jag inte övertygad om att klassens samtliga medlemmar är redo att gå emot strömmen fastän de skulle ha annan uppfattning. En av klasskamraterna raderad igår en gilla-kommentar på mördarens facebook. Anpassning sker alltid.

Jag vill att den riktiga sanningen skall komma fram. Sen lever jag med den, oberoende vilken den är.
Citera
2016-01-12, 15:14
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej då, man har bara låtit den sjunka.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22074760.ab

Edit: Om det nu var den artikeln som avsågs? Även AB kanske börjat lära sig att det alltid finns någon som gjort en skärmdump och förtjust länkar till den om det behövs.
Om den skulle försvinna från sidan för att hatasajten Aftonslasken – mot förmodan – inser det osmakliga i att försvara ett väl planerat överlagt mord genom att smutskasta det 15-åriga mordoffret, så finns den sparad på Wayback Machine: http://web.archive.org/web/20160112125330/http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22074760.ab

Spara gärna artiklar som kan komma att tas bort eller ändras där!
Citera
2016-01-12, 15:15
Medlem
Citat:
När det gäller eftermälet efter ett femtonårigt i pressen totalidentifierat mordoffer, tycker jag faktiskt att konventionell pressetik bjuder till mycket stor försiktighet, och jag är fullständigt övertygad om att AB aldrig skulle ha gått ut med motsvarande uppgifter i ett annat fall om det inte hade kunnat motiveras med att ta kampen mot rasismen. Här utpekas ju en dag efter händelsen en minderårig identifierad kille som den huvudsakliga orsaksfaktorn bakom sitt eget mord. Jag är förvissad om att det aldrig har skett någonsin tidigare här i landet. Det går att hävda att Aftonbladets exempellösa publicering handlar om ren rasism från tidningens egen sida. Både BO och GM var invandrarkillar som läste svenska som andraspråk. Den enda mer påtagliga skillnaden dem emellan att GM var brun, och BO vit. Och eftersom GM var brun, och BO vit, kan man saklöst smutskasta BO.

Flashback och AB har helt olika funktioner i det svenska informationslandskapet. Flashback bygger på principen att alla får tycka vad de vill, och skriva det på forumet. sonicguide och Karembeu har precis samma rätt att posta sina åsikter på forumet, och det är upp till den enskilde läsaren att avgöra vem som är trovärdigast. I den kontexten hävdar sonicguide att hans version självklart är troligast, eftersom den är publicerad i Aftonbladet. Då är det viktigt om den trovärdigheten går att problematisera. Och det gör den, sannerligen.

Skolpersonal är inte självklart mer objektiva än pappan, nej. De har starka incitament till att mörka mobbning. Men klasskamraterna? Det är ju mycket sällan hela klassen är solidariskt med på mobbning så till den milda grad att omertà råder för samtliga klassens medlemmar.

Vilket liv det blev när hypotesen om att Olof Palme skulle ha iscensatt sitt eget mord: Statsmedia ryckte in och rapporterade i indignerad ton. Och en sossepamp gavs utrymme att förklara Carl P Herzlow för sinnessjuk.

https://www.youtube.com/watch?v=z7oY3twguM8
Citera
2016-01-12, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulti2
En svensk troligen psykislt sjuk mördar pa en skola malas i media ut som terrorist och Löfven aker i ilfart till skolan, en arab mördar pa en skola efter det görs han i media till ett offer som blivit mobbad trotts att uppgifter tyder pa att han varit mobbaren och antastat svenska tjejer i skolan

men facepalm.

du kan ju inte jämföra två fal rakt av…

olika motiv.
Citera
2016-01-12, 15:20
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Arminas vänner och facebookmedlemmar i hans minnesgrupp borde kontakta media och TV för att berätta sanningen.

Detta måste ju gränsa till förtal?! Stackars Arminas familj. Nu tror ju halva Sverige att han var en mobbare och att GM är ett offer.

Skriv ett formellt och välformulerat brev, sedan lontakta SvD och DN, Expressen, Metro, TV4 och SVT. Gör det från alla håll och kanter. Ring dem. Skriv brev.

Förr eller senare är det någon som nappar. Annars sprid det på sociala medier. Dela på facebook och Twitter.

Denna desinformation får inte fortsätta!

Det vore kanske på sin plats att kontakta utländsk media i samband med att de har uppmärksammat dn-gate? Hur händelsen rapporteras i svensk media är hårresande; hur kan skulden läggas på ett mördat barn och snyftreportage göras om mördaren och hans heder? VARFÖR görs detta?
Citera
2016-01-12, 15:21
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Sent ska syndaren vakna... Men då kanske det - isåfall, jag har inte kollat - får tolkas som att tidningen, efter lite eftertanke, instämmer i mina pressetiska bedömningar.
Synnerligen störd publicering, även för att vara AB. Inte minst påverkas utredningsarbetet rejält. Skrev till dem i morse, men har inte fått något svar.

Det ska bli intressant att se om vi får information från annat håll. Så sorgligt att gossarna används som någon slags inlägg i någon slags "debatt"...
Citera
2016-01-12, 15:22
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Arminas vänner och facebookmedlemmar i hans minnesgrupp borde kontakta media och TV för att berätta sanningen.

Detta måste ju gränsa till förtal?! Stackars Arminas familj. Nu tror ju halva Sverige att han var en mobbare och att GM är ett offer.

Skriv ett formellt och välformulerat brev, sedan kontakta SvD och DN, Expressen, Metro, TV4 och SVT. Gör det från alla håll och kanter. Många personer samtidigt. Skicka mejl till flera i redaktionen och tipsavdelningen, ring dem och skriv brev.

Förr eller senare är det någon som nappar. Annars sprid det på sociala medier. Dela på facebook och Twitter.

Denna desinformation får inte fortsätta och folk i Sverige måste få veta vad som håller på att hända i vårat sjuka land.
Du har helt rätt. Personligen fäster jag större avseende vid kamraters och vänners spontana reaktioner än redigerade artiklar i Aftonbladet, ev. med politiska förtecken. Om vi dessutom ska använda mobbning i brottsligt hänseende så är kukbilder och tillmälen som "hora" sexuellt ofredande. För minderåriga ligger det ett stort ansvar på föräldrarna och inte bara skolan. Jag har svårt att se att MGM pappa verkar inse detta.
Senast redigerad av Orsa 2016-01-12 kl. 15:25.
Citera
2016-01-12, 15:31
Medlem
Jahannams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Ja jag kan bekräfta, men det där med källor är svårt i en diktatur. Förväntar du dig ett offentligt uttalande från tidningar,polis eller ledande politiker som bekräftar bilden så får du vänta länge på en "säkerställd" källa.

Räcker bara med en trovärdig källa, behöver inte nödvändigtvis vara PK-media.
Citera
2016-01-12, 15:31
Medlem
Film på Snapchat utreds efter mordet av polisen:
Citat:
Nu uppges en film som spridits på Snapchat vara högintressant i polisens utredning kring motivet till attacken.
Polisen arbetar efter teorin att svaret på mordgåtan kan finnas i sociala medier.
– Att undersöka sociala medier är en rutinåtgärd speciellt när det gäller ungdomar. Det är lika viktigt som fingeravtryck i dag, säger Pernilla Tallinger, kammaråklagare och förundersökningsledare i ärendet.

http://www.expressen.se/kvallsposten/film-pa-snapchat-utreds-efter-mordet/

Någon som vet eller vad filmen kan handla om?
Citera
2016-01-12, 15:33
Medlem
https://www.facebook.com/profile.php?id=100009738060738&ref=ts&fref=ts Bekräftad GM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in