Citat:
Ursprungligen postat av
Patrik2108
Du tycker en massa här. Ab har levererat ena partens syn på saken rakt av. Man kan tycka vad man vill om det. Får inte GM:s sida ge sin version?
När det gäller eftermälet efter ett femtonårigt i pressen totalidentifierat mordoffer, tycker jag faktiskt att konventionell pressetik bjuder till
mycket stor försiktighet, och jag är fullständigt övertygad om att AB aldrig skulle ha gått ut med motsvarande uppgifter i ett annat fall om det inte hade kunnat motiveras med att
ta kampen mot rasismen. Här utpekas ju en dag efter händelsen en minderårig identifierad kille som den huvudsakliga orsaksfaktorn bakom sitt eget mord. Jag är förvissad om att det aldrig har skett någonsin tidigare här i landet. Det går att hävda att Aftonbladets exempellösa publicering handlar om ren rasism från tidningens egen sida. Både BO och GM var invandrarkillar som läste svenska som andraspråk. Den enda mer påtagliga skillnaden dem emellan att GM var brun, och BO vit. Och eftersom GM var brun, och BO vit, kan man saklöst smutskasta BO.
Citat:
Här i tråden har ett tiotal "skissat" sitt scenario. Tycker du att det senare är merberättigat? Varför? För att de är anonyma på flashback? Får vem som helst säga vad man vill på flashback men inte i ab? Försiktighetsprincipen borde gälla alla i samma omfattning.
Flashback och AB har helt olika funktioner i det svenska informationslandskapet. Flashback bygger på principen att alla får tycka vad de vill, och skriva det på forumet.
sonicguide och
Karembeu har precis samma rätt att posta sina åsikter på forumet, och det är upp till den enskilde läsaren att avgöra vem som är trovärdigast. I den kontexten hävdar
sonicguide att hans version självklart är troligast, eftersom den är publicerad i Aftonbladet. Då är det viktigt om den trovärdigheten går att problematisera. Och det gör den, sannerligen.
Citat:
Förhoppningsvis kommer sanningen fram, den riktiga sanningen. I mobbningsfall brukar det vara lite si och så med det. Och i detta fall tror jag det blir väldigt svårt för någon i skolan att gå emot strömmen. De är inte mer objektiva än pappan.
Skolpersonal är inte självklart mer objektiva än pappan, nej. De har starka incitament till att mörka mobbning. Men klasskamraterna? Det är ju mycket sällan hela klassen är solidariskt med på mobbning så till den milda grad att
omertā råder för samtliga klassens medlemmar.