http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22074760.ab
Uppgifterna om mobbning behöver endast komma ifrån GM pappa.
Citat:
En anmälan om mobbningen mot 14-åringen hade tidigare gjorts till socialtjänsten i kommunen men den togs inte på allvar, enligt samma uppgiftslämnare.
När Aftonbladet når Mirjam Englund, enhetschef Östra Göinge kommuns individ- och familjeomsorg, känner hon inte till någon anmälan.
– Det enda jag har fått veta är att den som skulle ha utfört dådet inte har varit känd av socialtjänsten, säger hon.
Uppgiftslämnaren är en bekant och uppgifterna kan ifrågasättas då socialtjänsten inte känner till det hela.
Var hittade de uppgiftlämnaren? var personen hemma hos fadern när aftonbladet hade sin kontakt?
Citat:
Enligt pappan blev 14-åringen så illa slagen att han körde honom till sjukhus. Han berättar att skolan uppmanade honom att polisanmäla händelsen.
Detta borde rätt snabbt kunna bekräftas av polisen om någon sådan anmälan finns.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22073291.ab
Rektorn känner inte till tidigare konflikt vilket han borde om det har diskuterats om mobbning och att skolan rekommenderat fadern att polisanmäla.
Citat:
Såväl 14-åringens föräldrar som flera andra källor med insyn i utredningen uppger för Aftonbladet att den mordmisstänkte pojken var mobbad i skolan under en längre tid.
Detta behöver inte betyda så mycket utan att fadern pratat om mobbning.
Det är inte så att pressen får talar fritt med poliser eller åklagare (vilka är de som kan atagas ha insyn i utredningen) utan ett vanligt förfarande är bekräfta eller förneka en direkt fråga.
Ett exempel kan vara att aftonbladet ställt frågan om det finns uppgifter om mobbning var på det bekräftas att det finns det men uppgiften som bekräftas kan vara faderns berättelse.
Att fader pratar om att skolan inget gjort för att hjälpa honom och upprätta hans heder anser jag är kulturella skillnader i hur man uttrycker sig, vad fadern menar är öppet för tolkning men det behöver inte vara negativt.
Att någon som inte är så begåvad i språket (eller en haltande översättning) använder ord som vi normalt inte använder kan bero på vilka ord som används i hemspråket men kan ha en helt annan tolkning där.
Jag tar väldigt lätt på uppgifterna om att GM varit mobbad i detta skedet.
Jag hade inte varit förvånad om det existerar ett klipp som cirkulerat bland elever när BO gett GM en örfil men en sådan situation är inte att klassa som att GM varit mobbad under än längre period.