Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-12, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
om det stämmer att 14åringen blev mobbad så tycker jag att det är helt RÄTT att han högg den andra
finns f*n inget värre en mobbing
stället för att må dåligt själv så är det helt rätt
så deras familj mår sämre

fler hjältar som går mot mobbarna
Jag personligen tycker att mord är värre än mobbning
Citera
2016-01-12, 10:12
Medlem
Ok om vi nu ska gå i linje med AB och vurma om gärningsmannen som upprättade sin heder och högg ner sin mobbare bakifrån med en kniv i hjärtat eller strax ovanför (uppgifter finns att GM högg två ggr en gång när BO låg ner) fast det är kanske lite OT,

Hur ska det gå till i framtiden i våra skolor? Ska det vara legitimt att ta ut sin heder genom att mörda sin mobbare?

Anser ni som försvarar dådet att familjära eller släktingar också kan upprätta heder? eller är det bara den som är utsatt för mobbningen som får döda? kan offret få upprätthålla sin heder på andra sätt?
tänker närmast på våldtäkt (om det skulle vara en flicka som mobbar!)

Lite historiskt sätt så har det här med heder eller upprättelse alltid funnits dock har väl mänskligheten rört sig framåt så själva uppgörelsen har ändrats!

1100-talet kunde man exempelvis tävla mot varandra i krigskonst exempelvis kasta yxa m.m
1500-talat kastade man en handske och duellerade man mot varandra.
från modernare tid så tog man fram knytnävarna och gjorde upp man mot man, (ibland fler dock)
2016 så dödar man!

Känns lite som man backar, fast ändå så finns det flertalet som gillar utvecklingen!
Får väl köpa hem lite vapen tror jag!
Citera
2016-01-12, 10:16
Medlem
-DaRude-s avatar
Fan vad rått av pressen att en dag efter knivmordet direkt börja snyfta för mördaren, trots att han enl. vittnen trakasserat tjejer och igår kallblodigt mördade en pojke. Det är visserligen synd om hans familj, men det är inte det minsta synd om honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsta2010
Du är dum i huvudet va?

Tråkigt att det blev som det blev. Hoppas det blir påföljder för skolledningen. Sånt här brukar kunna kunna förhindras om man märker problem i tid och tar de på allvar.

bete dig, tror inte du fattade vad jag skrev , klart sd växer när det är såna här nyheter men det vill nog inte pk media rapportera
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpionkvinna
Jag personligen tycker att mord är värre än mobbning

Varför måste det ena vara värre än det andra? Två helt olika typer av brott, dock finns det likheter i konsekvenserna. I det ena fallet dör någon av fysiskt våld, i det andra fallet tar någon livet av sig och dör, lika illa båda två. Båda brotten orsakar död samt ett lidande för anhöriga.

Att ett mobbingoffer tar till ett övervåld kan förklaras av att vederbörande vill leva.

Jag försvarar inte mordet, men jag kan förstå varför om det handlar om mobbing.
Citera
2016-01-12, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Gäller detta även Lisa Holms mördare?

Det finns även svenska mördare. Alla länder har väl sina rötägg.
Tyvärr verkar alla ruttna ägg hamna här.
Citera
2016-01-12, 10:17
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
I nuläget tror jag definitivt inte på det. Däremot tror jag pappan tror på det han själv säger.
Rektorn känner inte till att GM ska ha blivit mobbad, soc känner inte till nån anmälan, polisen har inte agerat för de har inte haft något att agera på osv.
Igår las det ut text på fb från skolans hemsida ( tror jag det var) där det skrevs att flera tjejer var rädda för GM. Varför skulle de vara rädda för ett mobboffer, istället skulle de i såfall ha känt sympati.
Jag hoppas folk vågar stå för sanningen och berätta den.

Håller med dig. Ett trovärdigt vittne beskrev också att GM bl a hade en bästa kompis som skickade kukbilder och skrek hora efter folk. Han hade alltså någon typ av vänner.

Bara för att man lyckats skaffa sig många ovänner betyder det inte att man är mobbad, ännu mindre att det är något som helst försvar till ett kalblodigt och överlagt mord.

Att pappan till mördaren samma dag gör allt för att utmåla mördaren och familjen själva som de verkliga offren väcker i alla fall inte min sympati, hur gärna än Aftonbladet vill det.
Citera
2016-01-12, 10:18
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
I nuläget tror jag definitivt inte på det. Däremot tror jag pappan tror på det han själv säger.
Rektorn känner inte till att GM ska ha blivit mobbad, soc känner inte till nån anmälan, polisen har inte agerat för de har inte haft något att agera på osv.
Igår las det ut text på fb från skolans hemsida ( tror jag det var) där det skrevs att flera tjejer var rädda för GM. Varför skulle de vara rädda för ett mobboffer, istället skulle de i såfall ha känt sympati.
Jag hoppas folk vågar stå för sanningen och berätta den.
Det kan ju mycket väl ha varit så att han varit framfusig mot en del tjejer och att BO sedan valt att ligga på honom för att visa vem som bestämmer.
Det här beteendet är ju ganska vanligt i den här åldern.

Rektorn känner inte till mobbingen utan bara incidenten innan jul.

Eftersom händelsen utspelade sig i slutet av förra terminen är det troligt att nätmobbingen satt igång under jullovet och MGM haft två veckor på sig att bli irriterad. Eventuellt har han i fredags(första dagen i skolan efter jul) fått reda på att han förekommer på rundskickad film där han misshandlas och under helgen bestämt sig för att hämnas. Jag tror det är viktigt för alla tonårsföräldrar att ryta till på sina gullungar om de hör minsta lilla om att det varit tjafs på skolan att det är vuxenvärlden som löser detta. Sedan är det en annan sak att tonåringar gärna försöker hålla vuxenvärlden utanför.

Det skulle vara väldigt intressant att veta om skolan ringt upp föräldrarna direkt efter julhändelsen eller om de bara skitit i det. Fungerande skolor ringer upp om nåt sånt händer.
Citera
2016-01-12, 10:21
Medlem
Ravnungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Fan vad rått av pressen att en dag efter knivmordet direkt börja snyfta för mördaren, trots att han enl. vittnen trakasserat tjejer och igår kallblodigt mördade en pojke. Det är visserligen synd om hans familj, men det är inte det minsta synd om honom.
mm, tror nog kanskje det kan vara för att locka fram offerets familj i morgon?

Bara vent, utspekulerad journalistik slutar aldrig att forvåna mig.
Citera
2016-01-12, 10:22
Medlem
Aftonbladet gör mig illamående. Fyfan vilket vidrigt karaktärsmord på en mördad 15 åring.

Upprätta sin heder alltså, kan ge mig fan på att GMs farsa gav kniven till sin son. Det är så människor från dessa kulturer fungerar.

Det är ju helt uppenbart att detta var ett planerat mord. Men nu utmålas ju gärningsmannen som ett offer. Man blir spyfärdig.
Citera
2016-01-12, 10:26
Medlem
HaSib-HaSibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Möllan63
Nu skriver Exponerat i en uppdatering att båda pojkarna var litauer och hänvisar till litauiska media (länk finns). Någon som behärskar litauiska och kan vederlägga? Kan det finnas någon sanning i uppgifterna? http://www.exponerat.net/14-aring-knivhogg-15-aring-till-dods-pa-skaneskola/
Var hittar du att båda är litauer. Enligt din länk så står det tidligt och klart den "dödade pojken är vit, från Litauen och hette Arminas Pileckas – och mördaren skall vara icke vit och syrier."
Citera
2016-01-12, 10:27
Medlem
SpecialEditions avatar
40 sidor sedan jag läst sist så någon kanske kan svara på min fråga:
Är det bekräftat från något annat håll än Aftonbladet att GM var mobbad av BO?
Hur allvarlig var mobbningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in