2016-01-12, 02:35
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Joggerskans utpekande har framställts som svajigt. Så är ju inte fallet. Riktigt snabbt kunde hon para ihop en 2D-bild (foto) med vad hon som hastigast såg i 3D (verkligheten). I rätten när hon skulle para ihop 3D med 3D högg hon direkt, som en iller. Detta är inte belyst nån stans vad jag kunnat se. För att kunna känna igen i 2D någon man sett i 3D förutsätter antingen att man sett ifrån samma vinkel som bilden är tagen. Eller nästan, varvid viss processning måste äga rum undermedvetet. 3D till 3D-matchning har bättre förutsättningar att ske omedelbart.

Jag tror faktiskt HR kan ha en annan syn på joggerskans berättelse. Som advokat kan man åtminstone tro att hon tar sin uppgift som vittne på stort allvar. Vittnesmålet hänger ju exakt ihop med tidpunkten som NB måste ha passerat där hon sprang.
2016-01-12, 02:40
Medlem
Grandiosos avatar
Lisa Holm-mål river upp gamla sår hos anhöriga

Citat:
Under hovrättsförhandlingarnas första dag fanns Lisa Holms familj på plats precis som under tingsrättsförhandlingarna.

Men när åklagaren under förmiddagen i detalj beskrev hur han hävdar att Nerijus Bilevicius gått till väga brast det för flera i rättssalen.

I pausen berättade målsägarbiträdet Tore Brandter, som företräder familjen, om känslorna som uppstod.

– De påminns om vad som hände i olika tidsföljder.

Han berättar att särskilt Lisa Holms pappa i pausen nämnde att det var tungt att slungas tillbaka till de grymma dagarna i juni då dottern försvann.

– Pappan säger att det här var jobbigare än vad han trodde att höra det spelas upp på nytt. Nu är han tillbaka i juni igen när det hemska inträffade. Samtidigt är det starka människor i den här familjen så de kommer att klara det också, säger Tore Brandtler.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle22073232.ab
2016-01-12, 02:43
Medlem
develis avatar
NL fick mycket sagt.

" Förhörsledaren menar att det inte går att bilda sig en uppfattning om förhören utifrån att läsa utskrifterna. Han menar att Pål Johansson borde ha tagit del av ljudet och bilden i videosinpelningarna.
Han säger att Inger Rönnbäck inte vid något tillfälle protesterat under själva förhören.

" Förhörsledaren fortsätter att berätta om bakgrunden till att han är övertygad om Nerijus Bilevicius skuld: vittnen som har sett vad som verkar vara Nerijus Bilevicius bil som körde till och från Martorp.
Att han ska ha försökt få bort Missing People från Martorp. Träffarna från Nerijus Bilevicius blod på Lisa Holms kläder.
Snöret med DNA från Lisa Holm och Nerijus.

Att han trots all bevisning sade sig aldrig ha träffat Lisa Holm.
– Det här var känt för mig när jag gjorde yttrandet. Och det var min övertygelse att det skulle räcka till en fällande dom, säger förhörsledaren, som menar att utredarna ändå varit öppen för andra spår i utredningen, säger förhörsledaren.
Men han har ändå förståelse för hur förhöret kan tolkas.
– Jag förstår att förhöret kan ha missuppfattats till att det var jag som skulle döma honom, säger han.

Förhörsledaren passar alltså på att räkna upp i princip all bevisning som talar för att Nerijus Bilevicius är mördaren – medan han ska motivera sitt agerande under förhören." Expressen live.
2016-01-12, 02:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Wennerholm överglänser allt annat med sin alldeles självklara logik, förnuft och kompetens.
Ruskigt imponerande är han. Lågmäld och klok. Lyssnar, analyserar och sen, helt lugnt - bara totalt sänker försvarets dåligt underbyggda och missvisande kritik.
Kontrasten mellan åklagarens briljans och advokatens taffliga och dåligt planerade försvar blir väldigt stor.
Håller med - han passar som åklagare och det har du rätt i - det blir väldiga kontraster iom hans lugn. Dock undrar jag om IR som jobbar under subjektivitetsprincipen verkligen kan varit en sådan? Är det klargjort eller kom det bara via nåt inlägg?
Senast redigerad av develi 2016-01-12 kl. 02:56.
2016-01-12, 03:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vid sidan av joggerskans säkra identifiering kan också nämnas den omfattande tvångsonanin i det lilla utrymmet där sedan NB tog steget fullt ut. – Inte för inte reagerade IB mycket starkt när hon fick vetskap om sin mans många spermaavsättningar. Förhören med henne speglar en mer eller mindre impotent man som har svårt att utföra sex på ett för en 35-åring mer normalt sätt. IB försöker efter diverse trixande påskina att hon och NB haft sex ”ganska ofta”, men sett till förhören i sin helhet framträder i stället en man med en påfallande störd sexualitet där IB tvingas vara den aktiva parten om något sex över huvud taget ska kunna äga rum. Endast hon vet vad som utspelat sig i makarnas sovrum, men det råder ingen tvekan om att hon lägger sig vinn om att inte lämna ut sin man.
Ja, i slutförhör. Undrar vem (inte vad) som fått henne att byta skepnad så tvärt?
Citat:
Förhörsledaren säger att Nerijus Bilevicius fru första tackade honom för att han varit så trevlig under ett förhör i Sverige.
Men när han reste till Litauen och Vilnius för att höra henne ska det inte ha varit lika hjärtligt.
– Hon hade taggarna utåt och det var en svart blick som mötte oss. Jag blev förvånad. Jag hade inte förväntat mig att hon skulle komma och krama mig, men det var ett väldigt mycket hårdade bemötande. Och att hon skulle ha känt sig hotad undet det förhöret ställer jag mig väldigt tveksam till, säger förhörsledaren. Expressen live.
2016-01-12, 03:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Ja, jag har varit med och lyssnat på advokater i andra mål. Aphjärnan tycker inte att Rönnbäck företräder sin klient på bästa sätt när hon enbart kastar skit på allt och alla, i princip samtliga inblandade. Allt hamnar på en ovärdigt låg nivå. Konspirations och planteringsteorier utan att ta hänsyn till omständigheter eller bevisning. Hon ger inte ett trovärdigt intryck - det blir för mycket av allt, ingen röd tråd, osannolika spekulationer och anklagelser.
Blir enbart tröttsamt och irriterande att lyssna på och meningen är väl ändå att hon ska försöka fånga intresset hos rättens ledamöter, genom ett seriöst genomarbetat försvar, för att försöka så ett uns av rimligt tvivel. Effekten blir snarare tvärtom, NB blir ännu mera körd i detta mål.
Att hon t.ex påstår att det är ”mest troligt” att Lisa varit levande några dagar efter försvinnandet, det är ett påstående som helt motsäger bevisning och fakta i detta fall. Eller, att ”17-åriga Lisa kunde ha varit inne i ladan och lekt”, och att det är därför som hennes DNA och hårstrå har säkrats på snöre och rör. Oseriöst anser jag. Sen kan man undra om NB egentligen förstått sin omöjliga situation. Har hon förklarat att det inte håller att han totalt nekar till att ens ha sett LH är en fråga man kan ställa sig.
Så bra skrivet. En helt korrekt analys.

När människan ifråga dristar sig just till den där spekulationen att Lisa kunde ha varit i lektagen
och hamnat i ladan av alla platser eller gör det oerhörda påståendet att hon kan ha levt i flera
dagar och allt talar för det, så överskrider hon en gräns och framstår som oseriösare
än någonsin i sina ansträngningar för sin hopplöst förlorade klient.

Hon ska visserligen som advokat kämpa för sin klient, men exemplen ovan och fler därtill
i försvarsarbetet, hamnar ju på en nivå där det närmast blir rena kränkningar av offret
som det stormas fram obetänksamt och helt verklighetsfrånvänt. Faktaföraktande.

Nån jävla måtta får det väl lov att vara på saker och ting.
IR tappade tidigt målet. Redan vid de tidiga utspelen i media i somras.
Tappat är det och tappat förblir det.
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-12 kl. 04:04.
2016-01-12, 03:35
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nån jävla måtta får det väl lov att vara på saker och ting.
IR tappade tidigt målet. Redan vid de tidiga utspelen i media i somras.
Tappat är det och tappat förblir det.
Även juristerna i tråden har ju sågat henne ordentligt. Inte ens hennes överklaganden var ju korrekt utförda. Sen hennes olika uttalanden om alternativa teorier är ju rent av löjeväckande. Fullständigt odugligt försvar från början till slut. Blir väl att avsluta sin juridiska karriär som maffiadvokat för hennes del efter det här fiaskot kan man gissa.
2016-01-12, 03:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
NL fick mycket sagt.

" Förhörsledaren menar att det inte går att bilda sig en uppfattning om förhören utifrån att läsa utskrifterna. Han menar att Pål Johansson borde ha tagit del av ljudet och bilden i videosinpelningarna.
Han säger att Inger Rönnbäck inte vid något tillfälle protesterat under själva förhören.

" Förhörsledaren fortsätter att berätta om bakgrunden till att han är övertygad om Nerijus Bilevicius skuld: vittnen som har sett vad som verkar vara Nerijus Bilevicius bil som körde till och från Martorp.
Att han ska ha försökt få bort Missing People från Martorp. Träffarna från Nerijus Bilevicius blod på Lisa Holms kläder.
Snöret med DNA från Lisa Holm och Nerijus.

Att han trots all bevisning sade sig aldrig ha träffat Lisa Holm.
– Det här var känt för mig när jag gjorde yttrandet. Och det var min övertygelse att det skulle räcka till en fällande dom, säger förhörsledaren, som menar att utredarna ändå varit öppen för andra spår i utredningen, säger förhörsledaren.
Men han har ändå förståelse för hur förhöret kan tolkas.
– Jag förstår att förhöret kan ha missuppfattats till att det var jag som skulle döma honom, säger han.

Förhörsledaren passar alltså på att räkna upp i princip all bevisning som talar för att Nerijus Bilevicius är mördaren – medan han ska motivera sitt agerande under förhören." Expressen live.

Åklagaren & Co har advokaten att tacka för en hel del Men, det är bara bra att sanningen uppenbaras gång på gång. Här blev det väldigt tydligt. Genom sitt märkliga och oseriösa försvar(mestadels angrepp!) så blir det öppet mål för åklagaren och sanningen om mördaren Nerijus.
Citat:
2016-01-12, 03:52
Bannlyst
Citat:
Ja, i slutförhör. Undrar vem (inte vad) som fått henne att byta skepnad så tvärt?

Inger Rönnbäck.

IR har förklarat för IB precis vad det är hon måste ta tillbaka och vad det är hon istället ska
fokusera på = konspiration, plantering

Både IB och NB:s mamma presenterade ju plötsligt otroligt underliga konspirationsteorier, som tagna ur alternativtråden här, d.v.s detsamma som Rönnbäck svamlat om i media och i rätten.

Mysko sammanträffande?
Senast redigerad av blackmolly123 2016-01-12 kl. 04:30.
2016-01-12, 03:55
Medlem
klurigklurings avatar
LNT-LIVE som PDF
2016-01-12, 04:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Även juristerna i tråden har ju sågat henne ordentligt. Inte ens hennes överklaganden var ju korrekt utförda. Sen hennes olika uttalanden om alternativa teorier är ju rent av löjeväckande. Fullständigt odugligt försvar från början till slut. Blir väl att avsluta sin juridiska karriär som maffiadvokat för hennes del efter det här fiaskot kan man gissa.
Kom att tänka GWs ord efter hennes slutplädering i TR.
Citat:
Citat:
Jag har aldrig hört ett så jävla konstigt försvar.
Citat:
– Livstids fängelse för mord, allt annat skulle göra mig förvånad. Det har hans advokat ärligen tjänat ihop till, och han också.
http://www.expressen.se/gt/gw-aldrig...stigt-forsvar/
2016-01-12, 05:08
Medlem
Citat:
Kom att tänka GWs ord efter hennes slutplädering i TR.

Ja, det är ju inte utan att man kan tycka att dom förtjänar varan.

Det är ju nästan så dom gör jobbet åt åklagaren.
Ta in försvarsvittne som inte ens är påläst,
det låter nästan sagolikt.
Med tanke på att det ligger ett livstidsstraff i potten så
ser det för taskigt ut.

Så vitt jag förstår så har hon bara DNA experten kvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in