2016-01-11, 21:27
Medlem
ieshos avatar
Det vore löjligt att binda någon misstänkt mördare till vapnet på grund av DNA. Varför skulle just den som dräglade på vapnet vara den som sköt för 30 år sedan?

Och även om de upphittade kulorna verkligen avlossades med vapnet ifråga så stöder det inte de upphittade kulornas anknytning till mordet. Det kan fortfarande ha varit Tommy Axelssons vapen som avlossade kulorna.

Men förstås, finns det trovärdig information om vapnets tidigare ägare, så skulle det bli intressantare. Kanske är det boboslackes rykte om en kommande fusklösning på mordet som börjar visa sig?
Citera
2016-01-11, 21:36
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det vore löjligt att binda någon misstänkt mördare till vapnet på grund av DNA. Varför skulle just den som dräglade på vapnet vara den som sköt för 30 år sedan?

Och även om de upphittade kulorna verkligen avlossades med vapnet ifråga så stöder det inte de upphittade kulornas anknytning till mordet. Det kan fortfarande ha varit Tommy Axelssons vapen som avlossade kulorna.

Men förstås, finns det trovärdig information om vapnets tidigare ägare, så skulle det bli intressantare. Kanske är det boboslackes rykte om en kommande fusklösning på mordet som börjar visa sig?

Om man antar att vapnet lades i en väska och legat i 30 år , har DNA möjlighet att klar sig så länge obehandlat så att säga ? DNA spår från efter mordet kan ju visa vilka som hanterat vapnet senare ...
Citera
2016-01-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Kan vara, men det är liksom 30 år sen i år. Det kan ju i princip vara vems DNA som helst?

Precis. Som GW påpekar är det sannolikt DNA från andra som hanterat det senare.
Citera
2016-01-11, 21:38
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Mera om Näss:

"Enligt säker källa (en god vän till P-G Näss) höll den legendariske Säpo-mannen vid sin bortgång på att skriva sina minnen från 1980-talets politiska röra. Han hade hunnit med ”444 sidor” och utlovade en del avslöjanden.

Bland annat hävdade han att socialdemokratiska ministrar agerade för att sopa pinsamma uppgifter under mattan.

– Jag hoppas verkligen, säger Näss gode vän, att man tar väl hand om de minnen som P-G höll på att skriva."

http://nwt.se/arvika/2016/01/11/sapo-chefen-och-varmlanningen-p-g

Hans "memoarer" skulle vara ytterligt spännande att få läsa. PG Näss var en lysande kontraspion som avslöjad ett mycket stort antal östspioner. Han var allt annat än naiv och visste säkerligen var ett antal hundar var begravda.

Tveklöst drev Ebbe Carlsson och ett antal ministrar en kampanj mot honom och SÄPO. Hermansson/Wenanders bok "Uppdrag Olof Palme" visade på en provkarta med anonyma attacker på PGN, bl a fick en anonym källa utpeka honom som Svartblå kallakrigare.
Citera
2016-01-11, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
känns det inte lite osannolikt att vapnet är bevarat?
det är 30 år sedan detta inträffade och prio borde väl vara att bli av med vapnet snarast möjligt ?

det är ju väl bevarat , att mördaren skulle ha överlämnat det är också osannolikt .
vart har vapnet varit i alla dessa år? försöker man inte dumpa ett mordvapen snarast möjligast ?

eller är det så att mördaren kände en bra känsla över att ha mordvapnet kvar i sin ägo ?

hela storyn låter för bra för att vara sann helt enkelt

Kanske inte så långsökt om
a,mördaren inte längre förfogade över vapnet efter skjutningen utan lämnade det vidare till någon som bevarat det som försäkring om dennes tystnad t ex.
b, mördaren inte kunnat göra sig av med vapnet utan att det verkat misstänkt
c, mördaren kände sig säker på att vapnet inte skulle kontrolleras...
Citera
2016-01-11, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho

Jag hävdade inte att det handlar om en fusklösning utan snarast om en sanning som inte blir fullständig dvs att man ger en del av sanningen men inte all komplexitet och bakgrund.

Visar det sig att det faktiskt är så att en avgörande teknisk pusselbit föreligger blir det naturligtvis mycket svårare att "skadebegränsa".
Citera
2016-01-11, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hans "memoarer" skulle vara ytterligt spännande att få läsa. PG Näss var en lysande kontraspion som avslöjad ett mycket stort antal östspioner. Han var allt annat än naiv och visste säkerligen var ett antal hundar var begravda.

Tveklöst drev Ebbe Carlsson och ett antal ministrar en kampanj mot honom och SÄPO. Hermansson/Wenanders bok "Uppdrag Olof Palme" visade på en provkarta med anonyma attacker på PGN, bl a fick en anonym källa utpeka honom som Svartblå kallakrigare.

Jallai har tydligen intervjuat Näss utan att publicera särskilt mycket (inget i videoformat) av samtalet.

http://www.jallai.se/2011/08/ebbe-carlssonaffaren-avslojade-anarki-inom-sapo/

Kanske kan man hoppas att han publicerar mer nu när Näss har gått ur tiden?
Citera
2016-01-11, 22:00
Medlem
Vapnet om det nu kan bevisas att det har koppling till mordet, dvs är mordvapnet (Det finns väl inga andra vapen som är intressanta om nu man inte kan koppla Palmekulorna till Tommy Axelsson.) måste ju ha använts av gärningsmannen men antagligen inte ägts eller varit registrerat på denne utan "lånats ut" av någon i dennes närhet (Eller uppdragsgivare mer troligt) och sedan gömts på ett sätt så att ingen kan hitta det. Det är väl inga problem att gömma någonting som väger mindre än 1 kg och 20cm långt. Varför gömmer man vapnet istället för att göra sig av med det? Jo därför att det är en historisk trofé. Med åren känner han sig dock nödig att berätta att vapnet finns i dennes förvar annars skulle ju spänningen vara förgäves. Denna person tror jag har jobbat inom säkerhetspolisen. Han har säkert visat vapnet för x antal personer genom åren och jag tror också att säkert ett 10 tal personer kände till vem som förvarade puffran varav hälften säkert gått bort.
Citera
2016-01-11, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Har du tänkt tanken att det inte är en tillfällighet att vapnet lämnas till GW kort före det att Näss dör i sitt hem?

Näss är en av de få som jag skulle kunna tänka mig att anförtro en sådan juvel...
Citera
2016-01-11, 22:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Har du tänkt tanken att det inte är en tillfällighet att vapnet lämnas till GW kort före det att Näss dör i sitt hem?

Näss är en av de få som jag skulle kunna tänka mig att anförtro en sådan juvel...

Tanken finns där men det behövs mer kött på benen för att den ordentligt ska slå rot.

Jag blir nyfiken på vem den gode vännen är och vem som får hantera PG Näss "memoarer"

Ur Arvika Nyheter:

"Enligt säker källa (en god vän till P-G Näss) höll den legendariske Säpo-mannen vid sin bortgång på att skriva sina minnen från 1980-talets politiska röra. Han hade hunnit med ”444 sidor” och utlovade en del avslöjanden.

Bland annat hävdade han att socialdemokratiska ministrar agerade för att sopa pinsamma uppgifter under mattan.

– Jag hoppas verkligen, säger Näss gode vän, att man tar väl hand om de minnen som P-G höll på att skriva."
Citera
2016-01-11, 22:35
Bannlyst
Jag tror det är en anhörig till Tomas Flyckt som vill berätta sanningen.
Citera
2016-01-11, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Men kulan skickades ju till GW för ca 2 år sen... Hur skulle man kunna tajma allt så bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in