2016-01-11, 20:15
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
.........
– Jag hoppas verkligen, säger Näss gode vän, att man tar väl hand om de minnen som P-G höll på att skriva."
http://nwt.se/arvika/2016/01/11/sapo-chefen-och-varmlanningen-p-g
Om inte annat så fortsätter väl polarna GW och Guillou att ventilera saken i sina bakvänt avslöjande nyckelromaner.
Citera
2016-01-11, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Nu händer det grejer...
http://www.expressen.se/nyheter/gw-dna-traff-pa-misstankt-palmevapen/

DNA på vapnet... men det är väl inte så konstigt...någon har väl tagit i vapnet utan handskar nån gång...
Vet inte om jag missat nåt, men ser ingen vidare koppling till MOP... än bara en massa med förhastade slutsatser av media...

...eller som sagt, läste jag för fort? (bara för att vara först här..)

Edit: Så blev jag tvåa på denna ändå...

Att det fanns DNA känns ju rätt rimligt. Kändes mer uppseendeväckande att en av teknikerna bedömt det som +2 att det var vapnet bara baserat på kulan, vilket enligt skalan betyder att sannolikheten för att andra hypoteser ska stämma bedöms vara ganska liten om jag fattar det rätt.
Citera
2016-01-11, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
DNA spår på GW:s puffra, rapporterar aftonbladet.

självklart finns det DNA-spår eftersom ett antal personer hållit i vapnet. senare i veckan visar det sig att det inte är mordvapnet.
Citera
2016-01-11, 20:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgT
självklart finns det DNA-spår eftersom ett antal personer hållit i vapnet. senare i veckan visar det sig att det inte är mordvapnet.

Fast som sagt, det vore intressant om det finns spår av VG:s DNA på revolvern.
Citera
2016-01-11, 20:32
Medlem
styrlunds avatar
DNA-fynd på ett vapen 30 år efter mordet har ju lika högt bevisvärde som om man skulle gå ner till tunnelgatan och leta fingeravtryck och dna runt mordplatsen i kväll.
Skulle mot förmodan DNA-träffen peka ut någon "kändis" som crille kan vi utgå ifrån att det är placerat för verkligen få slut på allt spekulerande.
Citera
2016-01-11, 20:38
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Spelar ingen roll om VG:s torkade sperma hittas i pipan.
Han är död, så han får aldrig möjligheten att förklara varför.
DNA på ett vapen är inget bevis för att man har skjutit nån.
Citera
2016-01-11, 20:39
Medlem
Citerar Expressen:
"GW: DNA-träff på misstänkt Palmevapen
Publicerad 11 jan 2016 kl 19.40"

Spinner vidare lite på ordvalet "DNA-träff" som expressen har som rubrik inuti sin artikel...

Att det skall vara en "träff" borde ju innebära att man fått fram DNA som sedan man sedan sökt på i något register och därefter fått "träff".... eller?

Felskrivning eller?

I Aftonbladet och vidare i Expressen-artikeln står bara DNA-spår....
Citera
2016-01-11, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Att det fanns DNA känns ju rätt rimligt. Kändes mer uppseendeväckande att en av teknikerna bedömt det som +2 att det var vapnet bara baserat på kulan, vilket enligt skalan betyder att sannolikheten för att andra hypoteser ska stämma bedöms vara ganska liten om jag fattar det rätt.

Min uppfattning var också att detta gällde den tidigare inlämnade kulan som var mjukare(?)

Vi får väl se vart detta leder...
Citera
2016-01-11, 20:46
Medlem
mjohan84s avatar
känns det inte lite osannolikt att vapnet är bevarat?
det är 30 år sedan detta inträffade och prio borde väl vara att bli av med vapnet snarast möjligt ?

det är ju väl bevarat , att mördaren skulle ha överlämnat det är också osannolikt .
vart har vapnet varit i alla dessa år? försöker man inte dumpa ett mordvapen snarast möjligast ?

eller är det så att mördaren kände en bra känsla över att ha mordvapnet kvar i sin ägo ?

hela storyn låter för bra för att vara sann helt enkelt
Citera
2016-01-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Min uppfattning var också att detta gällde den tidigare inlämnade kulan som var mjukare(?)

Vi får väl se vart detta leder...

Ja det var den jag menade.

Lite roligt att leka med tanken på att det är palmepuffran. Hur hittar UL den? Från någon som har dött känns ju rätt rimligt kan inte se så många andra alternativ om UL själv inte är inblandad och det känns ju inte troligt. Om kulan lämnades för ca 2,5 år sedan kanske man kan fundera kring någon som dog för 3-4 år sedan. Har vi någon sådan kändis i tråden?
Citera
2016-01-11, 21:08
Medlem
Citat:

Nu har jag inte lusläst tråden men vem är VG?
Citera
2016-01-11, 21:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Nu har jag inte lusläst tråden men vem är VG?
Victor Gunnarson, den s.k. 33-åringen, som blev skjuten i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in