Citat:
Nej, men det förutsatte inte rosebud heller.
Citat:
Här blandar du ihop mutationer med selektion. Med undantag för några högst speciella situationer, så sker mutationer helt slumpmässigt, utan att på något sätt drivas av något behov hos organismen. Det som sedan gör att somliga mutationer som organismen har behov av slår igenom, är selektion.
Jag funderade lite mer över det hela och insåg att det absolut går att göra förutsägelser för mutationer eftersom vi har kunskap om mutationer genom historien och vilka förutsättningar som har varit rådande. Vi vet ju att under en viss tid under vissa omständigheter så var insekterna väldigt mycket större på planeten. Vi vet ju att det berodde på atmosfärens sammansättning vid tidpunkten. Mot den bakgrunden så kan vi dra slutsatsen att om atmosfären skulle förändras till en liknande sammansättning igen så kan vi förvänta oss mutationer hos insekter som skulle utveckla dem på samma sätt, eller hur?
Citat:
Fast här pratar du om genreglering och genuttryck. Och hur mycket genuttrycket i en given cell kan anpassa sig till kraven från omgivningen är helt genetiskt bestämt.
DNA är ju inte en stelbent molekylstruktur som bara förändras när den skadas av strålning. DNA är ju väldigt aktivt och flexibelt som jag har förstått det. Jag har länge varit av åsikten att den beskrivning som många upprepar idag, att generna styr det biologiska uttrycket, är ologisk till viss del. Genomet utgör ju en mall för en viss form men den bör snarare vara responsiv för sin omgivning och förändras i sitt uttryck för att anpassa sig snabbt till förändrade omständigheter. Det rimmar mer med evolutionen än att det baserar sig på en helt slumpmässig process där framgång är ett resultat av att ha turen nog att få den perfekta skadan på genomet för en given situation.
Jag tror att senare forskning beskriver det på ett liknande sätt. T.ex. så läste jag en studie om genuttrycket för fetma i samband med gastric bypass-operationer som gjordes på karolinska om jag inte minns fel. Genuttrycket försvann efter operationen när patienten hade blivit av med sin övervikt, vilket antyder att genomet snarare anpassar sig efter förutsättningarna istället för att diktera dem.
Jag tror att senare forskning beskriver det på ett liknande sätt. T.ex. så läste jag en studie om genuttrycket för fetma i samband med gastric bypass-operationer som gjordes på karolinska om jag inte minns fel. Genuttrycket försvann efter operationen när patienten hade blivit av med sin övervikt, vilket antyder att genomet snarare anpassar sig efter förutsättningarna istället för att diktera dem.
Citat:
Jag är inte alls expert, men nog beskrivs väldigt mycket i kvantmekaniken med slumpfunktioner?
Rätta mig om jag har fel, men det är väl inte mycket annat än biologisk materia i universum som vi beskriver med slump som en så stor del av förloppet?
Citat:
Du kan inte tänka dig att komplexiteten i biologin är tillräckligt hög för att du ska få kaosteoretiska begränsningar? Det har du ju redan i ett så väldefinierat och enkelt system som vädret på jorden. Det går inte att förutsäga vädret mer än två veckor i förväg, inte för att vi är dåliga på att förutsäga väder, utan för att det rent matematiskt inte går.
När det gäller död materia så kan vi ju göra ganska pålitliga förutsägelser med hyfsad precision utan att ta hänsyn till slumpfaktorer på subatomär nivå. Vi vet ju hur planeter förändras över tid och hur stjärnor bildas, lever och dör. Vi kan också med förutsägelse manipulera materiens sammansättning och form med hjälp av dessa förutsägelser.
Biologisk materia består av samma beståndsdelar som död materia. Det finns inget liv eftersom allt är död materia. Vi borde kunna förutse evolution med samma verktyg som vi använder för att förutspå processer i död materia. Givetvis så är biologiska molekylstrukturer mer komplexa än granit, men det borde inte förändra det faktum att dessa molekyler är ett resultat av omständigheter och det bör finnas samband som går att använda till evolutionära förutsägelser i en given situation med bestämda förutsättningar.
Biologisk materia består av samma beståndsdelar som död materia. Det finns inget liv eftersom allt är död materia. Vi borde kunna förutse evolution med samma verktyg som vi använder för att förutspå processer i död materia. Givetvis så är biologiska molekylstrukturer mer komplexa än granit, men det borde inte förändra det faktum att dessa molekyler är ett resultat av omständigheter och det bör finnas samband som går att använda till evolutionära förutsägelser i en given situation med bestämda förutsättningar.
Citat:
Fysiker kan vara bra på att hitta mekanismer, men de är helt värdelösa på selektion, som är ett begrepp som totalt saknas i fysiken.
Fysiken verkar ju expandera allt mer in i biologin och den är mer lämpad för att hitta de mönster som eventuellt kan finnas i hur materia beter sig i biologiska strukturer. De tankar som fysiker uttrycker kring biologi verkar mer öppna för att hitta bakomliggande mönster till de processer vi ser.