2016-01-11, 11:13
Medlem
johanjosefssons avatar
Och DÄR fick jag det bekräftat:

Citat:
Producer and musician Tony Visconti collaborated with Bowie for years, working with him intermittently from the 1969 Space Oddity LP right through to the new Blackstar album (2016).

On Facebook today he paid tribute to his friend, and discussed how Bowie managed to turn even his death into art.

"He always did what he wanted to do. And he wanted to do it his way and he wanted to do it the best way. His death was no different from his life - a work of Art," he wrote.

"He made Blackstar for us, his parting gift. I knew for a year this was the way it would be. I wasn't, however, prepared for it. He was an extraordinary man, full of love and life. He will always be with us. For now, it is appropriate to cry."

Comments Visconti previously made to the LA Times about the record now take on a new meaning, suggesting production was a race against time due to Bowie's declining health.

"Because of the secrecy around 'The Next Day,' it sounded like I was out of work for two years. I couldn't mention it," Visconti said. "★" took a fraction of the time to record, but both albums reflect a new way of composing for Bowie.

An icon and indisputable music legend, Bowie died aged 69 following a "courageous" battle with cancer, surrounded by family.
Citera
2016-01-11, 11:31
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Låtar som Starman, Ziggy Stardust, Heroes, Let´s dance och en fantastisk version av Mott the hooples "All the young dudes."

Det var Bowie som skrev All The Young Dudes
Citera
2016-01-11, 11:33
Medlem
Någon som vet vad det var för cancer det rörde sig om? Lungcancer?
Citera
2016-01-11, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Det var Bowie som skrev All The Young Dudes
Just det, lyssna och njut. https://www.youtube.com/watch?v=Rajof9Qigos
Citera
2016-01-11, 11:45
Medlem
Oliveiras avatar
Jag tyckte alltid han var överskattad, med några få undantag, men ändå trist förstås.
Citera
2016-01-11, 11:51
Medlem
johanjosefssons avatar
Kommer han gravsättas ihop med sin Steinberger?
Citera
2016-01-11, 12:16
Medlem
MelTorments avatar
Det känns nästan personligt. Låtarna kom nära och berörde.

Jag kommer att minnas honom som en av världens bästa låtskrivare.

Citera
2016-01-11, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Jag tyckte alltid han var överskattad, med några få undantag, men ändå trist förstås.

Det där förstår du inte riktigt. Men Bowie tyckte att Dylan var överskattad.

https://en.wikipedia.org/wiki/Song_for_Bob_Dylan
Citera
2016-01-11, 12:27
Bannlyst
Jag har aldrig gillat hans musik och har alltid fått intrycket av att han är en jävla skitstövel. Jag kommer minnas honom som förpestaren av min radio. Varje gång hans jävla låtar kom fylldes jag av ångest och äckel.

Världens sämsta låtskrivare. Hans musik var skit (dubbelsamplat osv). Kunde inte sjunga bra live.

Nu lär man bli förpestad av hans dåliga terrormusik i radion ett tag den närmsta tiden.

Det här är väl det dem ville, att det skulle komma som en chock (de höll det hemligt) så att hans familj kan få så mycket pengar som möjligt tack vare mediavågen som kommer nu.

Jag måste nog säga att jag är lite glad över att han är död nu.
Senast redigerad av Direktdemokraterna 2016-01-11 kl. 12:32.
Citera
2016-01-11, 12:27
Medlem
che3s avatar
Jag tillhörde inte hans fans men tråkigt i alla fall, sedan är det lite tyket att det sägs hand dog av Cancer när det var AIDS men det låter ju lite finare.
Citera
2016-01-11, 12:28
Medlem
godhetsapostelns avatar
Bowie var stor, bra och relevant på 70-talet: ziggy period och berlin. Efter det har han varit mindre relevant. Bowie sa själv att det sämsta han gjort var det som sålde bäst = "let's dance". Bowie hade även många andra intressen. Försökte ett tag att bli skådespelare, tyvärr var detta en period då england producerade skitfilmer. Han läste även böcker och intresserade sig för konst.
Bowie tog farväl av musikindustrin flera gånger (farewell tours) och drog sig tillbaka till en bekymmerslös tillvaro i Schweiz. Vi skall inte glorifiera människan.
Lemmy fortsatte att spela rock'n roll ända in i planket.
Ja, det dör många musiker nu och det kommer att fortsätta. Det beror på att musik var något ungdomarna sysslade med på 60,70 och 80-talet. Idol är inte musik. Sorry kids, ni missade tåget och kommer aldrig att förstå hur viktigt musik var på den tiden.
Citera
2016-01-11, 12:30
Medlem
Out-of-Steps avatar
Fyfan bara ett par dagar efter hans sista platta. Inte konstigt att den mer eller mindre summerade hela hans liv, som många undrade över.

Hur som helst en av de absolut viktigaste artisterna i modern musikhistoria och inspiration till flertal musikgenrer och välkända artister.

Han kommer att vara saknad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in