2016-01-11, 05:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Därför att jag menar det. Vad menar du?
Du skriver om alternativa gärningsmän som inte heter Aivaras eller Irina:
Citat:
Min hänvisning till statistik motsäger inte att en närstående eller bekant dödade Lisa.
2016-01-11, 06:40
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad yrar du om nu? Är det samhällsvetaren som är i farten? Den som påtalar patriarkal i bygden ihop med pappan?

IB har lämnat sin son sen april 2013. Hon valde NB, kärleken, och han försörjer henne.

AB jobbar ihop till ett hus, till sin familj och var på väg att åka hem till dem för gott.
IB saknade säkert sin son, han kunde givetvis inte följa med pga av skolgång - men hon lämnar honom de facto och väljer NB.

Argumentet att behöva vara med sin son är helkorkad i sammanhanget. En rättegångsdag handlar det om. Kanske hon kunde ha kikat till katten då?

2013 - IB flyttar till Sverige vid påsk. Står ingenting om resor öht. såvitt jag kan se.

2014 - IBs son till Sverige på sommarlovet, IB reser till Litauen vid jul.

2015 - Skulle ha rest till Litauen i slutet på juni på semester.

God morgon!

Vad har hänt katten? Läser att det talas en del om den.......
2016-01-11, 06:47
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tror du att AB är inblandad?

Om man kollar in FUP sid 1050 och framåt, verkar det som han inte säger allt från början men medger till slut att NB försökt påverka honom och IB på måndagen. Faktiskt intressant läsning. Sen kan det ju ha betydelse med uppfattning och språk men i och med att de hade tolk så borde det inte vara några frågetecken.
2016-01-11, 06:50
Medlem
Hmm...
Läser att frun skulle rest till Litauern i slutet av juni

Om NB är den svartsjuka typen då är detta mkt ångestframkallande - om hon planerade resan utan honom
2016-01-11, 06:58
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Va duktiga ni va nu. Rätt svar är AB.

Vad menar du med att rätt man är AB?
Har läst igenom det du rekommenderade FUP.

Tycker mest det verkar som han sitter inne med info som inte kommer fram mer än då och då alltefter förhöret fortskrider.
Speciellt intressant när NL frågar vissa saker och AB bland annat svarar "Herregud, jaa ja visst" på en ganska allvarsam fråga i samband med mordet och NB.

AB var ju så rädd för sin egen bestämmande bror, jag tror knappast inte han är en slug räv och konspirerar mot NB. Vad skulle t.ex. hända om NB går fri då? Då skulle ju broder AB ligga väldigt risigt till, det förstår han nog själv. Eller?
Senast redigerad av CatTheHunter 2016-01-11 kl. 07:54. Anledning: tillägg
2016-01-11, 07:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag frågade dig om statistiken kring den där nekrofilin med silvertejp,snara etc -eftersom du tjatar själv om statistik - och jag hänvisade till Långström. Jag väntar fortfarande på svar.
Hur relevant är ditt påstående vill säga.

Du bygger väl inte på ett antagande ena stunden och åberopar statistik i nästa bara för att det ska passa din teori? Domar bygger på sakkunnigutlåtanden (förutom normal, sund rimlighet som diskuterats) och inte svammel.
I texten hänvisas till FBI.

Långström i TR via ljudfil:
" Det är extremt ovanligt.. det är inte vad man kan förvänta sig träffa på i sin yrkeskarriär"
Kan tillägga att han jobbar i Sverige för viss övertydlighet..och vänder sig därför till forskning som finns internationellt som har mer erfarenhet med fallbeskrivningar.
" Det finns ingenting som tyder på att det här är omöjligt, det här finns beskrivet i forskningslitteraturen" Ett sexuellt motiverat brott:
Men statistiken spelar ingen roll. Lisas huvud blev tejpat för sexuell njutning.
2016-01-11, 07:04
Medlem
develis avatar
Nån som erfarenhetsmässigt (Hovrätt) kan kommentera detta? Han borde väl ha koll med 40 år inom rättsväsendet och som fd överåklagare.
Citat:
Rättsexperten Sven-Erik Alhem häpnar över de nya vittnena i Lisa Holm-fallet och utesluter inte överraskningar i hovrätten.
- Det är viktigt att åklagaren håller i dirigentpinnen, säger han.

Förhandlingen i hovrätten ska luta sig mot den föregående rättegången i tingsrätten. Därför förvånas Sven-Erik Alhem, före detta överåklagare, över att två nya expertvittnen har kallats in till stöd för morddömde Nerijus Bilevicius.
- Det är inte förbjudet, men väldigt konstigt, med tanke på att tyngdpunkten i processen ska ligga i tingsrätten. Det får absolut inte komma några överraskningar till hovrätten. Som åklagare skulle jag aldrig tillåta det utan att jag, via polisen, hållit mycket ingående förhör med expertvittnena, säger han.

Sven-Erik Alhem menar att åklagaren då kan ställa kritiska frågor till expertvittnet och ta reda på vad som är tänkt att tillföras.
- Då får också åklagaren och målsägarbiträdet i sin tur chansen att undersöka om det finns möjlighet att ha ytterligare expertvittnen. I en rättsprocess i Sverige har man inga ess i rockärmen, alla uppgifter ska vara kända i förväg.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2952567-nya-expertvittnen-forvanar-i-lisa-holm-fallet
2016-01-11, 07:06
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tror du att AB är inblandad?

Nej det har jag inte belägg för.

Däremot tycker jag att han kommer alldeles för lätt undan dom jobbiga frågorna. I och med att det är han som serverar polisen med info om vad NB sagt och gjort. Och man kan väl påstå att polisen blir ganska nöjda med den infon. Jag menar att info som kommer från någon som själv sitter häktad för mord, KAN handla om att sätta sig själv i bättre dager.

Jag tror polisen frågat samtliga om och när dom besökt cafét ifråga. Den ende som säger sig ha gjort det i tiden för mordet aktuell tidsram, får inte några uppföljningsfrågor på det. Det tror jag beror på att man var allt för säker på att NB ensam är skyldig till mordet. Har AB alibi? Kan NB skydda AB när han förmodligen vet att han själv är körd?
2016-01-11, 07:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Men statistiken spelar ingen roll. Lisas huvud blev tejpat för sexuell njutning.
Statistiken betyder uppenbart mycket för dig. När du kan yra runt med den efter eget behag.
Ta för fan och ge statistik eller vetenskapligt underlag på det jag efterfrågar istället för att fega ur med töntkommentarer hela tiden. Ditt svammel om att du vet nåt på goda grunder är fullständigt värdelöst.
Citat:
Att någon har lindat flera meter silvertejp runt huvudet på en död flicka för sexuell njutning har hänt minst en gång, 7 juni 2015. Duger den statistiken?

Ursprunget finns här:
Citat:
Det är alltså troligare att någon dödar en flicka och förgriper sig på kroppen än att någon hittar en död flicka och förgriper sig på kroppen.
Citat:
Så det är så osannolikt att någon som har förlustat sig på ett lik har ramlat över det av en tillfällighet, så att sannolikheten är mindre än för att en hängning är mord, ett på tusen?
2016-01-11, 07:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Statistiken betyder uppenbart mycket för dig. När du kan yra runt med den efter eget behag.
Ta för fan och ge statistik eller vetenskapligt underlag på det jag efterfrågar istället för att fega ur med töntkommentarer hela tiden. Ditt svammel om att du vet nåt på goda grunder är fullständigt värdelöst.

Ursprunget finns här:
Jag vet inte statistik här och jag inser inte relevansen.
2016-01-11, 07:18
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Den var öppnad tidigare under veckan som enligt vittnet då såg "gräs" under dörren.På fredagen öppnar Björn Sahl dörren.
Senare "känner" HA att något är fel och ser grenar. Vem stoppade dit grenarna?

Björn Sahl sa inget om dessa grenar. Han borde vittna igen om han såg dessa grenar när han öppnade dörren. I annat fall är det ju han som sparkat till grenar , på 87 cm höjd, och skapat HA:s "känsla.".

1. IB kunde tagit med sig barnet hit och "tagit hand om det!". Jag bryr mig inte om andra kvinnorna, här var det fråga om IB och inget annat. Och ifrågasätt inte hur jag lever för det har du faktiskt inte med att göra, men här är rent om det kan intressera! Ledsnat på alla påhopp i denna tråden som vissa håller på med trots att MODERATOR säger att man skall förhålla sig med respekt.
Har du bekymmer med det behöver du inte svara.

2. Trädet eller sly placerar sina grenar där när man öppnar dörren om man inte tar bort dom innan man stänger. Lekskola.
Sen vet jag inte om det var uppe eller nere som grenar kommit mellan dörren, men trodde nog att det var nertill för från backen växer sly upp snabbt i sommarvärmen.

Ok?
2016-01-11, 07:22
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Som vanligt har du inte förmågan att se till helheten.

"Visst är det möjligt, men är det sannolikt", som någon skrev tidigare. Nej inte särskilt. LH placerades i skåpet strax före 19.30 den 7:e juni, att påstå annat är bullshit!

Kolla magsäckens innehåll: pizza eller pannkakor, tja då är väl saken biff vem/vilka det handlar om och ifall LH varit i livet längre än söndag kväll 7/6.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in